Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 09:47
Ik heb op dit moment een windows XP "server'' draaien. Dit ivm met software die ik draai.

Ik heb een eigen domeinnaam met daaraan wat email adressen. Maar nu komt het weleens voor dat ik mijn ruimte limiet overschrijdt (deze is namelijk ook niet heel erg hoog).
Nu vroeg ik me af, kan ik de mail van deze server naar me eigen server toe halen, en hier op bewaren en dan doorsturen naar outlook / en verschillende tablets.

Want nu moet ik af en toe de mail opschonen. En kan ik ze niet bewaren op de server. Want me vrouw heeft geen vaste pc, maar alleen een tablet (android). En nu klaagt ze dat ze geen oude mail kan terug vinden.

mijn pc

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Er zal vast wel mailsoftware zijn die ook op Windows XP draait. Google d'r eens op zou ik zeggen.

Maar vertel eens wat je precies wilt, wil je een mailserver die je huidige mailboxen uitleest, of wil je dat alle mail rechtstreeks bij je eigen mailserver afgeleverd wordt? Een aandachtspunt is dan wel dat praktisch alle consumenten internetproviders poort 25 blokkeren waardoor SMTP-verkeer al wat lastiger wordt.

Ik zou gewoon je eigen domeinnaam "koppelen" aan een Gmail of Outlook.com account. Dat heb ik ook gedaan voor mijn privé domain (Outlook.com in mijn geval). Webmail, regulier Outlook toegang, Pushmail op mijn mobiel, de mogelijkheid om 50 mailboxen/accounts aan te maken van 10 GB per stuk en het beste is nog dat het allemaal gratis...

Waarom zou je dan nog zelf aan de slag gaan met een eigen servertje?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Question Mark schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:31:
... Een aandachtspunt is dan wel dat praktisch alle consumenten internetproviders poort 25 blokkeren waardoor SMTP-verkeer al wat lastiger wordt....
Vaak alleen uitgaand vziw.

Ik zou me eerlijk gezegd wel afvragen of ik WinXP niet door iets anders wat iets meer bij de tijd is zou vervangen.

• Rusky
Question Mark schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:31:

Ik zou gewoon je eigen domeinnaam "koppelen" aan een Gmail of Outlook.com account.
Waarom zou je dan nog zelf aan de slag gaan met een eigen servertje?
Dat is inderdaad een goed punt. Ik denk dat ik dat ga doen. Heb je ook geen last van dat je eigen server uitvalt ed.

... Ik weet dat XP uit de tijd is. Hiervoor had Ubuntu Server, en had graag deze gehouden. Alleen kreeg ik me arduino hierop niet goed draaiend i.s.m. me php / mysql

mijn pc

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Je zou ook richting Hosted Zarafa kunnen denken.
Kost wel een beetje geld maandelijks, maar dan heb je wel een keurig Exchange alternatief.
(incl agenda en contactpersonen sync)

Abort, Retry, Quake ???

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad is het -behalve als je het doet om er van te leren of niets 'in de cloud' vertrouwt- tegenwoordig amper zinvol om zelf een mailservertje te installeren. Outlook.com of Google mail werken dan prima.

Dan resteert nog wel Arduino. Windows XP is over een half jaar volslagen onbruikbaar voor alles met een verbinding naar de buitenwereld, dan komen er geen security patches meer en 'dus' ben je binnen no time besmet met allerlei malware.
Ik zou toch (Windows 7/8 nemen als door Arduino ondersteund, of) het onder Ubuntu aan de praat zien te krijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
aZuL2001, heeft Zarafa geen outlook-plugin meer nodig?

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 05-09-2013 10:31 ]

• Rusky
F_J_K schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:30:
Dan resteert nog wel Arduino. Windows XP is over een half jaar volslagen onbruikbaar voor alles met een verbinding naar de buitenwereld, dan komen er geen security patches meer en 'dus' ben je binnen no time besmet met allerlei malware.
Over een half jaar? das sneller als ik verwacht had. Had expres voor XP gekozen omdat deze aardig veilig is, en ik niet zon snelle pc heb staan als server (Compaq evo d510, P4-2ghz, 512mb geheugen).

mijn pc

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nieuws: Adsl-providers sluiten 'spampoort' 25

Nope... al zal het beleid per provider verschillen. Destijds bij XS4ALL stond inkomend dicht, maar kon je het op verzoek open laten zetten.
Planet, HetNet en KPN hebben internetverkeer via poort 25 voor hun klanten onmogelijk gemaakt. Naast de al jaren bestaande verplichting om uitgaand mailverkeer via de servers van de betreffende providers te laten lopen, is nu ook inkomend verkeer geblokkeerd.
aZuL2001 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:22:
Je zou ook richting Hosted Zarafa kunnen denken.
Kost wel een beetje geld maandelijks, maar dan heb je wel een keurig Exchange alternatief.
(incl agenda en contactpersonen sync)
Even puur uit nieuwsgierigheid (ik ken Zafara niet), maar welke voordelen zou dit bieden tov Gmail of Outlook.com?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Rusky schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:57:
Over een half jaar? das sneller als ik verwacht had. Had expres voor XP gekozen omdat deze aardig veilig is, en ik niet zon snelle pc heb staan als server (Compaq evo d510, P4-2ghz, 512mb geheugen).
offtopic:
Nou vooruit, 7 maanden. Begin april 2014 is het vziw over.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Question Mark schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:16:
[...]Even puur uit nieuwsgierigheid (ik ken Zafara niet), maar welke voordelen zou dit bieden tov Gmail of Outlook.com?
Hmmz, van een mod had ik eigenlijk wel verwacht dat-ie zelf zou gaan googelen ;)
Maar ik wil je mijn interpretatie niet onthouden: Zarafa probeert - met hun eigen closed source - mee te liften met de opensource-trein, c.q. die van het antiMS sentiment. Als je dus microsoft lock-in een probleem vindt en geen problemen hebt met lock-in van een onbetekenende speler, dan is Zarafa een oplossing

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja als je er toch iets op wil zetten. doe dan hmailserver

Iperf

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Voor mij is SOGo de juiste thuisserver, als ze ActiveSync met mobiele devices nog wat makkelijker maken (hoeft wat mij betreft niet aangezien *DAV tegenwoordig ook best breed wordt ondersteund) is het helemaal het ideale groupware-pakket IMHO.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Brahiewahiewa schreef op donderdag 05 september 2013 @ 15:53:
[...]
Hmmz, van een mod had ik eigenlijk wel verwacht dat-ie zelf zou gaan googelen ;)
Maar ik wil je mijn interpretatie niet onthouden: Zarafa probeert - met hun eigen closed source - mee te liften met de opensource-trein, c.q. die van het antiMS sentiment. Als je dus microsoft lock-in een probleem vindt en geen problemen hebt met lock-in van een onbetekenende speler, dan is Zarafa een oplossing
Het ging me niet zozeer om het product Zafara, maar zowel Google en Microsoft bieden prima gratis oplossingen om een domein te hosten met daaraan verbonden wat mailboxen. Ongeacht produkt ben ik dan even benieuwd waarom iemand een betaalde oplossing aanraad. Als ik de topicstart even inschat vermoed ik dat het gewoon om prive-gebruik gaat, dan spelen zaken als uptime garanties iets minder. That's all...

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Het weggeven van mijn email aan een amerikaanse partij vind ik persoonlijk niet zo plezierig.
Daarnaast heb ik ook te maken met het soort gegevens wat ik ontvang. Voor mij een bewuste keuze voor een oplossing die onder nederlandse wetgeving valt.

Ik ken een aantal mensen bij Zarafa, een nederlands bedrijf.
De hosted variant, de partij die dat regelt is naast gold partner van zarafa ook een nederlands bedrijf.
En daar ken ik de mensen ook persoonlijk van.

En dat het me dan wel €3.99 excl btw/maand kost zal mij een zorg zijn.
Verwerk ik wel in mijn bedrijfskosten en dus tarief.
begintmeta schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:30:
aZuL2001, heeft Zarafa geen outlook-plugin meer nodig?
Nodig? Niet voor imap. :)
Wel voor mapi. En dat is in combinatie met Outlook wel de fraaiste oplossing.
Zit in het tarief van de hosted oplossing inbegrepen (de plugin).

Maar ik gebruik geen Outlook. Mijn keuze ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Rusky
Question Mark schreef op donderdag 05 september 2013 @ 21:54:
[...]

Google en Microsoft bieden prima gratis oplossingen om een domein te hosten met daaraan verbonden wat mailboxen.
Ik dacht domein hosten? Toen ging ik ff googlen ik kwam dit bericht tegen:
blogpost
Ik denk dat dit mijn probleem gaat oplossen. Ik had geen idee van het bestaan van zoiets.
edit:
is dus tegenwoordig alleen betaald, zoek weer verder

[ Voor 6% gewijzigd door Rusky op 06-09-2013 13:12 ]

mijn pc

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Da's een artikel uit 2009, let daar wel even op. Microsoft biedt inmiddels een identieke oplossing.

Mijn privé domein heb ik eerst een tijd bij GMail laten hosten, maar ik ben inmiddels overgestapt. Ik vind de webomgevingen van met name mail en de calendar bij Outlook wat mooier en gebruikersvriendelijker dan die van GMail (maar dat zal een persoonlijke voorkeur zijn).
aZuL2001 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 23:24:
Het weggeven van mijn email aan een amerikaanse partij vind ik persoonlijk niet zo plezierig.
Daarnaast heb ik ook te maken met het soort gegevens wat ik ontvang. Voor mij een bewuste keuze voor een oplossing die onder nederlandse wetgeving valt.
Dit kan inderdaad een terecht punt zijn. :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
aZuL2001 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 23:24:
...

Nodig? Niet voor imap. :)
Wel voor mapi. En dat is in combinatie met Outlook wel de fraaiste oplossing.
Zit in het tarief van de hosted oplossing inbegrepen (de plugin).

Maar ik gebruik geen Outlook. Mijn keuze ;)
Ik gebruik overigens ook geen Outlook, maar het mooie van SOGo voor Outlook gebruikers is dat het zonder plugins MAPI doet (en met wat meer zelf klussen ook ActiveSync Mobile). Ik had na vergelijken van een aantal thuis-mail-kalendersystemen uiteindelijk voor SOGo gekozen, ook wordt SOGo natuurlijk best wel gebruikt, maar ik ben benieuwd naar de reden waarom men er doorgaans niet echt aan lijkt te denken (ook hosted oplossingen zijn lastig te vinden, maar ze zijn er wel, ook in NL (Zarafa zou in NL natuurlijk eventueel een streepje voor hebben vanwege de afkomst).
Pagina: 1