Toon posts:

High-End Workstation € 1600,- voor 3D Animatie/Multimedia/*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Ik ben een afgestudeerde mediavormgever en op dit moment tweedejaars 3D animatie student. Sinds 2011 heb ik altijd op een MacBook Pro High-Res Early 2011 (2k uitvoering) gewerkt. De laatste tijd ondervind ik echter te veel downtime tijdens het werken met zware software. Ik ben toe aan brute kracht. De laatste tijd ben ik bezig een nieuw systeem samen te stellen. Graag maak ik hierbij gebruik van dit forum voor eventuele adviesen. Dank bij voorbaat!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
3D Animatie / Regie / Motion Graphics / Digital Painting etc. (Maya, C4D, 3DS Max, Zbrush, Nuke, After Effects, Premiere, Photoshop, Illustrator, inDesign etc.)
Gaming (Op dit moment speel ik alleen Dota 2, maar ik wil graag de optie openhouden om nieuwe games in de toekomst optimaal te kunnen draaien.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 1600,- evt meer.

Wat heb je al?
Dell UltraSharp U2412M LED
Steelseries Sensei
Steelseries QcK+ M
Steelseries 6GV2
Wacom Intuos4 M
External 3TB Hard Disk USB 3.0

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Èen van de sterkste processors met veel cores en hz.
Èen van de sterkste moederbords.
Veel RAM. Ik had begrepen dat Photoshop hier enorm van profiteert tijdens het digitaal schilderen op hoge resolutie (5K+).
Degelijke videokaart.
Voeding van 750W.
Goede koeling voor eventuele overclocking.
Snelle SSD van 250/500GB (eventueel twee).
Normale 3TB Hard Disk.
DVD Burner.
Riant aantal aansluitingen.
Stevige Tower.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik ben bang dat ik te weinig kennis hiervoor heb om een keuze te kunnen onderbouwen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Prioriteit is kracht!

Huidige Configuratie (4 sept)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 504,90€ 504,90
1MSI Z87 MPOWER MAX€ 225,-€ 225,-
1MSI N760 TF 2GD5/OC€ 234,50€ 234,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 104,40
1Corsair Obsidian 650D€ 148,10€ 148,10
1be quiet! Shadow Rock PRO SR1€ 40,20€ 40,20
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 20,-€ 20,-
1Corsair HX750W€ 116,50€ 116,50
1Samsung 840 EVO 250GB€ 152,90€ 152,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.546,50

Wat ik mij op dit moment afvraag.
  • Ik heb nog geen RAM keuze gemaakt (Ik zoek naar 32GB).
  • Ik voel mij onzeker over mijn keuzes qua moederbord, videokaart en RAM. Ook weet ik niet of de onderdelen goed met elkaar samenwerken.
  • Kan ik beter voor de i7 4770K gaan omdat deze meer hz heeft?
  • Is een extra SSD verstandig?
Dank bij voorbaat! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 23:07 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Moederbord zal niet passen ;)
Je hebt immers een 2011 socket processor en een 1150 socket moederbord, daarbij is hij het nogal zware overkill. Zo'n moederbord kan je gebruiken als je threeway crossfire gaat draaien met een zeer hoge overklok.

Ga je overigens je processor overklokken?
Als je niet gaat overklokken is die 750W zwaar overkill. Als je de CPU tot een 4,7Ghz wilt overklokken dan is die 750W al aan de nipte kant. (http://www.bit-tech.net/h...-sandy-bridge-e-review/10 + http://www.techpowerup.co...GTX_760_TF_Gaming/25.html)

Als je wel gaat overklokken zou ik een andere CPU cooler nemen, omdat die Shadow Rock Pro sr1 daar niet voor gemaakt is eigenlijk. (is meer voor een zeer stil systeem te hebben)
bv ~> pricewatch: Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011) of pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 2

Misschien een stillere behuizing?
bv. pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

[ Voor 26% gewijzigd door SmokingCrop op 04-09-2013 23:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
@SmokingCrop

Bedankt voor je reactie!

Ik zou de optie om te overklokken graag willen open houden. Ik wil echter eerst meer informatie er over opzoeken om dat op een veilige manier te doen, dus niet gelijk het maximum. Een sterkere cooler lijkt me dan inderdaad goed om de optie open te houden. Ik neem aan dat dan de voeding op zich wel in orde is voor normaal overklokken?

Is een goed moederbord dan niet essentieel voor een snelle PC? Ik zal zo direct hier meer info over opzoeken hoe belangrijk het moederbord is. Processor klinkt echter ook vrij verouderd (2011), of is deze nog prima? Nog tips voor een ander moederbord?

Had je eventueel nog een tip voor RAM geheugen?

Nieuwe config met Dark Rock Pro 2 zonder RAM
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 504,90€ 504,90
1MSI Z87 MPOWER MAX€ 225,-€ 225,-
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 67,80€ 67,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.574,10

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 23:53 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:47
Zoek hier even een nieuw moederbord uit. Zoals smoking al stelde gaat het zo niet passen
http://tweakers.net/categ...AVFlijpJVtJKpiZmBUmxtbS0A

M.b.t. Ram geheugen is ddr3 1600mhz nog steeds de performance price sweetspot,waarbij het schijnt dat 4reepjes dual Channel geheugen i.c.m. Socket 2011 processor gewoon in quad Channel werken.

Als je wil weten of een socket 2011 processor het prijsverschil waard is voor je, lees dan ff
http://www.anandtech.com/...4960x-ivy-bridge-e-review

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je moet qua processor keuze vooral denken waar je vooral je tijd in gaat stoppen; een 6-core zoals de 3930k toont alleen zijn echte kracht tijdens het renderen van 3d animatie en video. Tijdens het werken met al die programma's die jij noemt is er nauwelijks verschil en zal zonder overclock de i7 quadcore het vaak net winnen door z'n iets hogere clocks. Maar wat je ook kiest het is prima iets over te clocken dus je kunt ze tijdens het werken met apps zien als gelijkwaardig.

Dus de vraag is wil jij nu 250-300 euro meer uitgeven om 50% sneller video en 3D te kunnen renderen? Want dat geld kan natuurlijk ook naar de videokaart of meer SSD's etc. Als je heel veel animeert/tekent, etc en relatief weinig rendert dan is het misschien overkill.

En de opvolger van de 3930k komt snel uit.

specs

Verwijderd

Topicstarter
@analogworm,maratropa

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb na het lezen van maratropa's post besloten om voor de i7 4470K te gaan (Ik had begrepen dat deze dan de beste quadcore keuze is). Ik ben voornamelijk bezig met vormgeving, animeren en modellen in 3D. Daarbij ben ik geen fan van photorealism, dus de 6-core is de extra 300 euro zeker niet waard. Bedankt voor de informatie! Ik ben wel fan van de IPR-render functie waarbij je real-time een frame kan renderen terwijl je iets verandert. Heeft de processor hier ook invloed op of is dit meer een klus voor het RAM geheugen/videokaart? In any case zou het nog steeds geen 300 euro waard zijn.

Dit keer heb ik de socket wel gecontroleerd en een goedkopere variant van mijn eerder gekozen moederbord genomen. Is dit nog steeds overkill? Ook heb ik 32gb DDR3 1600mhz RAM toegevoegd van Corsair.

Mijn resterende vragen:
Is het verstandig om een sterkere videokaart te nemen?
Heb ik een goede RAM keuze gemaakt en past deze?
Is het moederbord nog steeds overkill?

Huidige configuratie met RAM, nieuwe processor en moederbord:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,90€ 289,90
1MSI Z87 MPOWER€ 194,89€ 194,89
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 235,85€ 235,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.564,84

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 08:32
Een workstation wil je niet gaan overklokken. Zeker niet als je het als renderbak gebruikt. De 5% snelheidswinst is het risico van een instabiele machine die je een dag renderwerk kost niet waard.

Dan kun je ook meteen die koeler van je lijstje halen, een kleinere voeding nemen en een moederbord van €50. Bespaar je zo €250. Als je dan toch een snellere PC wilt kun je voor dat geld beter snellere onderdelen kopen.

Wat je geheugen betreft. slechte keus.
Ten eerste is 32GB overkill. Dat is leuk voor een server die verschillende virtual machines gaat draaien, niet voor een 1 user workstation.
Ten tweede is het geheugen geen ECC. En dat wil je niet in een workstation. In de pricewatch zit hiervoor een filter optie helemaal onderaan.

Wat de videokaart betreft: twijfelgevalletje.
Voor serieus renderen wil je een serieuze videokaart. Een quadro ofzo. Alleen de high-end opties zijn 2x je complete budget. En dan kon je eigenlijk nog steeds niet geweldig gamen, al moet DOTA2 geen probleem zijn.
Als je hier je brood mee verdient zou ik eens kijken naar een hoger budget. Bedenk je wat je uurtarief is, en hoeveel geld je dus verspilt terwijl je wacht op een render of een slome PC over de komende 3 tot 5 jaar. Een echte high end workstation kost je eerder €4000-5000

Als laatste advies zou ik een 2e (en eventueel een 3e) scherm kopen.
Op die manier kun je fullscreen werken terwijl al je tooltjes op een 2e scherm staan.
Met ingewikkelde dingen als texturen van een model of het maken van een animatie is een 3e scherm zelfs handig. Je hebt dan zoveel views (wireframe/model, live render, platte texture bijvoorbeeld) dat je je gek alt-tabt zonder een groot schermoppervlakte.

En voor de professionele uitstraling misschien een kast zonder pre-made raampje. Maar dat is mijn persoonlijke smaak.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
@RocketKoen

Dank voor je reactie!

Ik had begrepen dat Photoshop graag gebruik maakt van extra RAM voor complexe brush strokes op resoluties van rond de 5K. Aangezien ik dit regelmatig doe leek het mij een goede keus om dan maar gelijk voor 32GB RAM te gaan. Ik weet echter niet zeker of 16GB ook al voldoende is hiervoor.

For now, kies ik voor 16GB ECC, omdat 32GB toch wel erg luxe is. Ik kan altijd later nog meer toevoegen. Bedankt voor de ECC tip, wist ik niet. Aangezien ik na jou post en nog wat meer onderzoek niet meer van plan ben te gaan overklokken is dit inderdaad handiger.

Het klopt inderdaad dat een echt high-end workstation een stuk duurder is. Maar omdat ik nu full-time studeer en mijn free-lance werk heb moeten onderbreken kan ik die investering de aankomende 3 jaar niet maken. Ik mag zowiezo niet klagen. :)

I confess, ik heb geen flauw idee hoe, wat of welk moederbord nu slim is. Is een duurder moederbord alleen maar beter voor overklokken? Heeft het moederbord geen invloed op de prestaties van de onderdelen? Maakt het dus niet uit of ik er van 50 euro met dezelfde sockets koop of er 1 van 200 euro? Dat geld kan ik dan mooi in de videokaart steken.

Qua schermen heb ik naast mijn 24" DELL nog genoeg oudere schermen tot mijn beschikken. Normaal werk ik met twee schermen waarvan èèn de MacBook is. Ik was inderdaad van plan drie schermen te gebruiken voor deze nieuwe PC met de MacBook erbij.
:)
Nieuwe config met andere cooler, RAM, hetzelfde moederbord, betere videokaart.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning€ 389,-€ 389,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 24,99€ 24,99
1Crucial CT204872BB160B€ 132,20€ 132,20
1Corsair CX500M€ 56,99€ 56,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.513,37

• maratropa
  • Niet online
Even naar aanleiding van wat Rocketkoen allemaal zegt: ( dit is uit persoonlijke ervaring van 10+ jaar met profi software )

-Je wilt juist WEL overclocken als dat op een nette manier kan, en dat kan met een K CPU. Ik heb het niet over 5GHZ, maar als je hem ergens tussen de 4 en 4,3 ghz weet te zetten met een goede koeler dan heb je direct winst met alles wat je doet, en dat is echt niet heel hoog. BOXX verkoopt commercieel workstations met een OC omdat dat in bepaalde 3D apps een zeer goed effect heeft. Ik draai al weer een jaar met een 3930K op 4,2ghz met 0 issues met renderen en werken. Idem voor mijn vorige workstation, ook met milde OC. Lees je rustig in en koop degelijke hardware en een degelijke koeler. Natuurlijk wil je geen onstabiliteit.

-Je wilt geen ECC. Nouja als je geen concessies hoeft te doen en het niets extra zou kosten is het prima. Maar ECC is een must voor kritische servers en applicaties waar er een hoop cijfers rond gaan en die ook altijd moeten kloppen. Als je vliegtuigen bouwt of bruggen doorrekend kan ik het begrijpen. Voor dit soort qualitatief werk is het echt onzin.16GB lijkt me voldoende maar je kunt kijken of je apps gebruikt die met hele grote files meer kunnen gebruiken. Of als jij meerdere van dat soort applicaties open hebt met dat soort files er in dan kan 32GB mischien ook handig zijn, maar dat ligt heel erg aan hoe jij de applicaties gebruikt.

-Met steeds meer applicaties die Direct3D zijn is een profi videokaark ook niet echt nodig, ik heb uberhaupt nooit dit soort apps NIET zien werken zonder quadro of firerpo, al voegt het wel soms wat toe. Je keuze nu lijkt me wel prima. Als je niet zou gamen en je ook niet veel met GPU renderen doet dan zou ik zeggen zoek een 2dehands quadro 4000 tussen de 200 en 300 euro. Nou weet ik niet of je dat IPR in Maya met IRAY doet wat dus realtime GPU renderen is. Dan is een quadro 4000 weer minder goed. (want beperkt in CUDA power) Plus dat ie niet zo goed gamed ( als een gtx 465 ) Dus die 770 lijkt me prima.

Ik ben het wel eens met z'n laatste opmerking, een raampje in je pc ziet er niet uit :)

specs

• analogworm
Aansluitend op Maratropa over ECC memory, de I7 Haswell 4770K ondersteund GEEN ECC memory.
http://ark.intel.com/m/pr.../#@product/specifications.

En mbt de hoeveelheid. Ik werk soms met Photoshop/aftereffects/indesign en première open met 16GB. Heb de adobe suit ingesteld op max 10-12GB gebruik en dan loopt het geheugen gebruik wel vol, maar nooit echt problemen gehad (cq nog steeds kunnen switchen in een mum van tijd). 32GB is denk ik wel lekker als je ook andere zware programma's draait. 10-12GB voor adobe de rest voor bijv je 3D programma's. Zo zit het elkaar nooit in de weg. Beter teveel dan te weinig, want van te weinig wordt je helemaal kriegel :P

overigens is de helft van een snelle workflow halen te danken aan de juiste instellingen gebruiken. Voldoende cache reserveren op je ssd, max allowed memory voor adobe suite met ruimte overhouden, ramcache renders in after effects op half of zelfs quarter resolution, GPU unlocken en instellen etc etc.. Ik durf te wedden dat als je 'domme' beslissingen neemt bij de instellingen je zelfs de meest zware bakken op de knieën zal krijgen..

[ Voor 88% gewijzigd door analogworm op 05-09-2013 10:00 ]

• maratropa
  • Niet online
Mee eens analogworm.

Windl00p, mijn ervaring met grote 16bit TIFF's is ook dat het erg fijn is om de bestanden waar je mee werkt op een SSD te hebben, laden en saven in PS gaat dan heerlijk snel. Het kan lonen om bijv, niet 1 maar 2 120GB EVO's te nemen, maar op zich kan het ook allemaal op 1 grote.

specs

• analogworm
maratropa schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:33:
Het kan lonen om bijv, niet 1 maar 2 120GB EVO's te nemen, maar op zich kan het ook allemaal op 1 grote.
Gezien het feit dat 240GB SSD's sneller zijn met schrijven dan 120GB versies (vanwege meer nand chips om parallel naartoe te schrijven) prefereer ik de 240GB versie ipv 2 120GB versies. Later, wanneer de ssd prijzen nog meer gezakt zijn, kan je een 512GB of zelfs een 1TB SSD overwegen als working disk.

Wat natuurlijk wel prettig is aan twee schijven is dat het makkelijker te organiseren is en dat de belasting verdeeld wordt over twee schijven. Het organiseren kan eventueel ook met partities en ik verwacht dat je een 240GB SSD toch nauwelijks op zijn knieen zal krijgen, dus dat performance winst van 2 gescheiden 120GB ssd minimaal tot niet bestaand zal zijn. (overigens raad ik 2x 120gb in raid 0 af, maakt het nodeloos ingewikkeld en je verliest functies als trim en RAPID voor wat sequentiele snelheidswinst)

Overigens lijkt de EVO mij een prima keuze. In het schrijven en lezen zijn ze iets langzamer dan een 840pro. Maar ze hebben de mogelijkheid om max 1GB van je ram als cache te gebruiken, waardoor ze effectief sneller zijn. Hier zit natuurlijk wel een risico aan mbt data verlies bij stroomuitval. daarover meer hier

• maratropa
  • Niet online
Ik had eerst ook Rapid aanstaan op m'n EVO maar hier komt uit dat overall je beter af bent zonder Rapid..

http://techreport.com/rev...the-samsung-840-evo-ssd/8

Op een intel controller of met SW-raid heb je trouwens wel TRIM in raid. Als je met erg grote files werkt kan ik me nog best voorstellen dat 2 SSD in RAID wel leuk kan zijn. Ik denk altijd maar zolang RAM sneller is dan opslag heb je een bottleneck :)

Maar je hebt gelijk, 1 250GB evo is ook al erg snel.

specs

• analogworm
Hmm interessant. De review van anandtech concludeert dat de Rapid technologie wél een goeie performancewinst oplevert in de 'real world' tests. Maar goed, we zijn hier niet om een welles niettes discussie te beginnen of te winnen. Waar de anandtech review mij het idee gaf dat de Rapid technologie een zeer goede verbetering is (weliswaar ten koste van cpu cycles en een tikkeltje dataveiligheid) laat jouw review zien dat er wel iets meer haken en ogen aan zitten. Het is aan de TS om te besluiten en te oordelen wat voor hem het beste is.

Mbt tot SSD in raid 0 wist ik niet dat trim wel gesupport wordt door Intel. Mij lijkt het teveel gedoe voor te weinig winst. En gezien de grote hoeveelheid zware programma's die de TS wil draaien raakt een 256GB SSD misschien zelfs al te vol om er ook nog project bestanden op te zetten? Lijkt het jou in zo'n geval het nog wel waard om 2x120 in raid 0 te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Alright. Na al jullie posts te hebben door gelezen (ontzettend bedankt trouwens!, dit had ik nooit verwacht) heb ik mijn systeem aangepast. Ik heb vandaag op school nog even geinformeerd over de hoeveelheid RAM. De meeste programma's die ik tegelijk draai lusten er wel pap van dus toch de keuze gemaakt voor 32GB RAM.

De optie tot overklokken houd ik nu toch graag open ivm met eventuele zwaardere render tasks in de toekomst. Hoe kneedbaar kan je zijn haha (shame). :) Ook de vorige koeling en voeding gekozen.

Ik houd het bij 1 SSD. Ik ben erg georganiseerd qua mappen en hierarchy. Zal het wel redden zonder de luxe van een extra SSD voor project files en large image files.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning€ 389,-€ 389,-
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 239,60€ 239,60
1Samsung 840 EVO 250GB€ 152,89€ 152,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.723,08

Ik ben van plan hem zo snel mogelijk te bestellen. Hebben jullie nog laaste tips of feedback?
Ik zal idd zorgen dat ik alle programma's goed optimize, gelukkig heb ik hier redelijk wat ervaring mee.
Ik laat hem door Azerty assembleren. Zijn er nog onderdelen waarvan ik de drivers moet checken na ontvangst?

• analogworm
Mij lijkt dat je zo een beestachtig goede pc in elkaar zet, met voldoende flexibiliteit. Ik heb verder ook geen op of aanmerkingen meer. Wel even gekeken of je ergens nog wat kan besparen. Onder aanname dat je inderdaad 750W nodig hebt ivm overclocks, zie ik ook zo een twee drie geen voordeligere onderdelen die wel de juiste functionaliteiten hebben.
Het enige wat ik je nu nog kan adviseren is om zelf even reviews na te lopen van onderdelen zoals bijvoorbeeld je moederbord om te bepalen of ze echt aan je eisen voldoen. Door de PC bij Azerty te laten assembleren weet je in ieder geval zeker dat het past. :+

Mbt drivers, als het goed is krijg je cd'tjes erbij. Maar eigenlijk ff liever bij de desbetreffende fabrikant de nieuwste versies halen. Windows 7 doet het trouwens ook al erg goed met het instaleren van de hardware waardoor je pc zo up and running is.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt (allemaal) voor de tips! Vandaag ga ik 'haar' bestellen.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Bwa, er kan zeker wel nog wat bespaard worden hoor.

[ Voor 47% gewijzigd door Robbedem op 06-09-2013 14:06 ]

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-03 15:03
Als jij Apple gewend bent, is een van de configuraties op http://www.tonymacx86.com/ niets voor jou?

Lijkt me i.v.m. het OS en eventueel aanwezige software misschien het makkelijkst om op osx te kunnen blijven werken.

[ Voor 37% gewijzigd door DutchDisturbed op 06-09-2013 14:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Robbedem
Ik heb de pc al besteld, maar toch bedankt voor je tips!

@DutchDisturbed
Ik heb niet echt een voorkeur voor 1 van de 2. Ik heb dezelfde hoeveelheid ervaring met beide systemen, alleen voor een portable device zou ik niet iets anders kiezen dan OSX/Apple. Toch bedankt voor je tip!

Verwijderd

Met renderen en 3D werk in het algemeen is je videokaart belangrijker dan je processor. Ik zou persoonlijk voor een 'normale' i7 pricewatch: Intel Core i7 4770K Boxed gaan en dan een Gigabyte 770 erin gooien.

Verschil tussen 760 en 770 bij het renderen is duidelijk merkbaar, verschil tussen 770 en 780 ook wel maar niet zo veel als tussen de 760 en 770.

32GB RAM ga je nooit gebruiken, 16GB is genoeg en als je toch een keer maxed, kan je altijd later wat bijdoen.

En ik zou een voeding van minstens 580W doen (enkelen hebben het nodig gehad).

• analogworm
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 22:34:
..... Ik zou persoonlijk voor een 'normale' i7 pricewatch: Intel Core i7 4770K Boxed gaan en dan een Gigabyte 770 erin gooien.
...
32GB RAM ga je nooit gebruiken, 16GB is genoeg en als je toch een keer maxed, kan je altijd later wat bijdoen.
...
Uh, lezen is ook een vak apart he? zoals je enkele reacties boven je kan zien haalt de TS inderdaad een i7 4770K icm een 770 én zijn er gegronde redenen om wel 32GB te gebruiken..

en owja, de PC is al bestelt.. beetje mosterd na de maaltijd dus.. 8)7

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 23:10
maratropa schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:26:
Even naar aanleiding van wat Rocketkoen allemaal zegt: ( dit is uit persoonlijke ervaring van 10+ jaar met profi software )

-Je wilt juist WEL overclocken als dat op een nette manier kan, en dat kan met een K CPU. Ik heb het niet over 5GHZ, maar als je hem ergens tussen de 4 en 4,3 ghz weet te zetten met een goede koeler dan heb je direct winst met alles wat je doet, en dat is echt niet heel hoog. BOXX verkoopt commercieel workstations met een OC omdat dat in bepaalde 3D apps een zeer goed effect heeft. Ik draai al weer een jaar met een 3930K op 4,2ghz met 0 issues met renderen en werken. Idem voor mijn vorige workstation, ook met milde OC. Lees je rustig in en koop degelijke hardware en een degelijke koeler. Natuurlijk wil je geen onstabiliteit.

-Je wilt geen ECC. Nouja als je geen concessies hoeft te doen en het niets extra zou kosten is het prima. Maar ECC is een must voor kritische servers en applicaties waar er een hoop cijfers rond gaan en die ook altijd moeten kloppen. Als je vliegtuigen bouwt of bruggen doorrekend kan ik het begrijpen. Voor dit soort qualitatief werk is het echt onzin.16GB lijkt me voldoende maar je kunt kijken of je apps gebruikt die met hele grote files meer kunnen gebruiken. Of als jij meerdere van dat soort applicaties open hebt met dat soort files er in dan kan 32GB mischien ook handig zijn, maar dat ligt heel erg aan hoe jij de applicaties gebruikt.

-Met steeds meer applicaties die Direct3D zijn is een profi videokaark ook niet echt nodig, ik heb uberhaupt nooit dit soort apps NIET zien werken zonder quadro of firerpo, al voegt het wel soms wat toe. Je keuze nu lijkt me wel prima. Als je niet zou gamen en je ook niet veel met GPU renderen doet dan zou ik zeggen zoek een 2dehands quadro 4000 tussen de 200 en 300 euro. Nou weet ik niet of je dat IPR in Maya met IRAY doet wat dus realtime GPU renderen is. Dan is een quadro 4000 weer minder goed. (want beperkt in CUDA power) Plus dat ie niet zo goed gamed ( als een gtx 465 ) Dus die 770 lijkt me prima.

Ik ben het wel eens met z'n laatste opmerking, een raampje in je pc ziet er niet uit :)
Ook met non-K processoren valt prima te OC'en.
Dat is echt geen probleem als je luchtkoeling of een gesloten waterloop hebt, meer snelheden zal je er toch niet uitkrijgen, en een gesloten loop of een dik luchtblok zal voldoen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
Met Haswell kan dat niet meer.
Pagina: 1