Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:15

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ik ben nu bezig met een pc van een klant van mij en ik loop tegen allerlei problemen aan.

Het betreft een custom build pc (niet door mij gebouwd) waar een Sandy Bridge systeem in zit/zat. Het begon met een pc die niet meer goed opstart / doorstart en soms uitvalt en blijft rebooten. Het sata probleem bleek aanwezig te zijn (sata aansluitingen defect). Op de overige 2 poorten leek het probleem opgelost, echter bleef de pc vaag spontaan rebooten.Dit is een bekend probleem bij de eerste lichting Sandy Bridge moederborden. Helaas destijds niet vervangen. Conclusie: moederbord defect. Het betrof een Gigabyte GA-P55M-UD4.

Dus maar een nieuw moederbord en processor besteld (socket 1150):
Asus B85M-E (BIOS 0408)
Core i5 4430
Overige componenten die reeds in de pc zitten:
4x 2GB Corsair CMX8GX3M4A1333C9
2x Samsung F3 HD103SJ
Samsung SH-S223C ODD
Corsair VX550w
Videokaart: onbekend (staat er niet op) silent model, vermoed een mid/high end nvidea eind 2009 / begin 2010

Nu begint de ellende.
1)
De ene of de andere hardeschijf tikt +- 10x om vervolgens door te gaan, maar ontbreekt vervolgens in de lijst van sata drives in UEFI Bios. Probleem wordt genoemd op Asus thread Oplossing zou zijn om Quick boot uit te zetten. En inderdaad de schijven gaan niet tikken bij het booten. Ik heb de schijf uitvoerig getest in mijn pc en daar is niets mis mee. Daarnaast heb ik SMART check bij boot uitgezet omdat die ook voor problemen lijkt te zorgen.

2)
DVD Drive en/of 1 van de 2 hardeschijven ontbreken iedere keer in de BIOS bij SATA drives. Hij ziet dan maar 1 van de 2 schijven + DVD drive. In het geval zonder hdd's soms wel en soms geen odd zichtbaar. Sata kabeltjes al gewisseld voor andere (die 100% zeker in orde zijn). Poorten gewisseld ook geen verschil. Probleem blijft optreden.

3)
Windows 7 setup wil niet werken. Dit is het meest vreemde. De windows setup begint te laden:
Windows is loading files... (wordt helemaal doorlopen)
Starting Windows
hierna gebeuren random de volgende problemen:
of de gehele pc reboot uit zichzelf
of de blauwe achtergrond waar de setup menu's moeten verschijnen blijft op de achtergrond staan. Er verschijnt dus geen setup.

Voor het testen heb ik de voeding vervangen door een andere voeding. Geen verschil. Ik heb de firmware van de hardeschijven geupdate, bleek dat er in oude firmwares een probleem was met Ivy Bridge systemen?? Geen verschil. Daarna de hardeschijven geheel afgekoppeld en wederom geprobeerd door de setup te geraken: geen verschil (zie punt 3)

De windows dvd heb ik vaker gebruikt op andere systemen en is in orde, daarnaast nog een andere disc gebruikt, maar ook geen verschil.

10 minuten memtest 86+ gedraaid: geen fouten. De mini windows xp op hirens boot cd start wel normaal op.

Mag ik concluderen dat het moederbord DOA is? Ik heb geen idee wat ik nog meer kan testen. Of herkend iemand deze problemen?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
10 minuten memtest 86+ gedraaid: geen fouten
Veel te kort. Wil je zeker zijn dat het goed is wordt 10 uur of meer aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:16:
[...]

Veel te kort. Wil je zeker zijn dat het goed is wordt 10 uur of meer aangeraden.
Uiteraard is dat veel te kort, echter voor een snelle check zou dat voldoende moeten zijn. Zelfs met defect geheugen moet je nog meer te zijn krijgen als wat ik nu zie. Nog wat testjes gedaan en het wordt alleen maar gekker.

Deze artifacten heb ik 1x gezien tijdens een poging van de installatie met de losse videokaart via DVI (bovenstaande bevindingen in de TS zijn via VGA):
Losse videokaart

En ik heb nu de losse videokaart eruit gehaald om te testen met onboard video (wederom DVI):
Interne kaart
via VGA hetzelfde probleem, alleen een ander kleurtje...

Deze fouten verschijnen na het laden van de setup (Windows is loading files...), maar voor de daadwerkelijk setup.

Video onboard dat is de CPU, zou de CPU defect zijn? Op dit moment is het allemaal zo raar dat ik er gewoon helemaal niks meer van snap (als ik problemen met pc's heb dan zijn dat altijd extreem wazige problemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm steekt er nu een losse gpu in of niet als dat zo is eens een andere kaart proberen, steekt er geen losse in probeer dan een kaart.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Zowel met als zonder losse kaart gaat het dus mis. Lijkt nu toch op een geheugenprobleem.

Test zonder losse kaart, onboard: Plaats ik alle 4 de geheugens dan ontstaan reboots en grafische artifacts. Haal ik 1 van de geheugens eruit dan krijg ik de setup wel te zien en geen grafische artifacts te zien.
Na wat wisselen en schuiven nu juist met 4 geheugens start de setup normaal.

Dan ga ik nu eerst met memtest en alle 4 de geheugens een lange test doen.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Heb je het socket al eens nagekeken op verbogen pinnetjes?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Probeer eens met een linux live cd te booten en kijk of dit draait.

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Het betrof een Gigabyte GA-P55M-UD4-> Laten we even voorop stellen dat dit geen sandy bridge moederbord is! Het gaat hier om een s 1156 moederbord, de dualchannel variant van de s1366 systemen. Overigens heeft het B1 revisie probleem niets van doen met de symptomen die je benoemd (los van dat het dus niet een 1155 mobo is/was)

Het probleem klinkt eerder als een memory/imc of voeding probleem. Ik had deze willekeurige problemen, die met een nieuwe voeding verdwenen. Maar ik zou als ik jou was eerst eens reepje voor reepje testen met memtest. 10 minuten is echt te kort om er iets zinnigs over te zeggen.

1156 (p55) staat er om bekend dat er meet veel reepjes wat QPI-vtt voltage bij moet. Ik raad je aan hier ook naar te kijken. Kortom je doet nogal wat onjuiste aannames!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Inderdaad, ik zit er compleet naast met sandy bridge (geen idee waarom ik een misser maak). De sata op het s1156 board is niet meer goed. Dat is zeker. Echter alle bovengenoemde problemen zijn dus met een nieuw s1150 systeem. Memtest draait nu al 8 uur zonder errors met alle 4 de dimms. Moet ik voor dit systeem ook het voltage verhogen?

Socket zal ik vanavond controleren

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ok dit is met het nieuwe systeem? Check even de XMP waardes en of dit profiel is geselcteerd in de bios. Maar 8 uur memtest lijkt mij in orde hoor. Draai eens een Prime95 AVX Small FFT (deze stresst alleen de CPU) en Blend (stressed ook IMC en Ram).

Verder is het goed mogelijk dat je voeding kuren vertoond./ Heb je de mogelijkheid om deze met een andere voeding te testen?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Het blijkt niet direct uit mijn reacties, maar alle genoemde problemen treden ook op met een andere voeding. Na de diverse issues direct een voeding omgewisseld om daar vervolgens mee verder te testen.

Ook nu na 22 uur 0 errors. Prime95 kan ik pas draaien zodra windows erop staat en ga ik ook zeker doen. Kom nu wel door de setup heen... Het vreemde blijft dat ik eerst non stop fouten krijg (beeldfouten of setup wordt niet gestart), en na wat verschuiven/omwisselen van de dimmetjes opeens geen enkel probleem. Dit terwijl het 4 dezelfde geheugens zijn...

XMP is toch juist voor overclockers? in welk opzicht zou dat voor nu nuttig kunnen zijn? Nog niet gecontroleerd, ga ik wel doen.

Pagina: 1