Toon posts:

Extern naar intern, moet dan formatteren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers!

Ik heb momenteel een Seagate 4TB back-up plus. Deze wil ik door een klein bureau internen gaan plaatsen. Nou zo gezegd zo gedaan. Even snel een tutorial gevonden op youtube hoe ik de schijf uit de behuizing moest halen, vervolgens de schijf aangesloten op het moederbord en stroom erop.

Nou perfect mijn computer zag dat er een schijf toegevoegd was... alleeeeeeen geen juist bestandsformaat? Waardoor ik um moet formatteren. Dit wil ik dus duidelijk niet omdat er bijna zo'n 400 films op staan. Iemand enig idee waarom dit zich voordoet? Of eventueel een oplossing.

Schijf weer vast gemaakt in behuizing en doet het weer prima. Help? :X

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Welk moederbord (En welk OS) heb je precies? Niet alle moederborden gaan even lekker om met 3TB+ schijven.

Je zal sowieso GPT moeten gaan gebruiken, en daarvoor moet je soms de hele schijf formatteren ja.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Als ik het zo lees is het gewoon een USB 3.0 Externe hard disk die geleverd word met NTFS drivers.
Dus ik zou verwachten dat het NTFS bestandssysteem is. Die GPT zal ook wel goed zitten.

Echter, sinds de 4 TB schijven vrij nieuw zijn is de kans dat hier 2 schijven in RAID in zitten vrij groot.
Deze moet je dus in RAID houden anders heb je er niets aan. Ofwel, samen met de controller in de behuizing gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai gewoon Windows 7 Home Premium.
Ik heb een (klote) MS-7729 bordje van MSI, gaat binnenkort geupdate worden..
link voor specificaties: http://www.findlaptopdriv...s-7728-motherboard-specs/

*Gaat even snel GPT googelen.*

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, je draait Windows en je externe behuizing zal wel een veredelde NAS zijn met een webinterface e.d. Dan zal het file system geen FAT32 of NTFS zijn, maar ext2/3/4 of iets anders wat Linux aan kan.

Als je 'm niet kan formatteren, maar wel nog redelijk wat ruimte vrij hebt, kan je met een Linux LIve CD de bestaande partitie verkleinen, nieuwe maken, data overzetten, verkleinen, overzetten en zo doorgaan totdat alles over is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:17

Eagle Creek

Breathing security

Dat ligt eraan. Als de externe schijf een Linux-vorm draait zal het een EXT-partitie zijn.
Was de schijf direct beschikbaar in Windows, zou het een NFTS-partitie kunnen zijn.

EXT zul je om moeten zetten, NTFS zou direct benaderbaar moeten zijn.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img708.imageshack.us/img708/2531/wpig.png
*foto aangepast

Afbeeldingslocatie: http://img27.imageshack.us/img27/941/3uqe.png

Afbeeldingslocatie: http://img845.imageshack.us/img845/4505/fu34.png

Hier even een screenshot .. er staat gewoon NTFS

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 22:28 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb m'n microscoop even niet bij de hand, heb je ook een snip van het overzicht (zonder je hele scherm met browser op de achtergrond) zodat we kunnen lezen wat er staat?

Ah, tweede plaatje is beter. Kan je dan iig de foutmelding geven die je krijgt?

[ Voor 19% gewijzigd door Hero of Time op 04-09-2013 22:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
*foto aangepast in vorige reactie

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De schijf zal sowieso een GTP moeten krijgen als je hem als een enkele - 4TB grote - partitie wilt gebruiken.

[ Voor 38% gewijzigd door D4NG3R op 04-09-2013 22:28 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

D4NG3R schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:27:
De schijf zal sowieso een GTP moeten krijgen als je hem als een enkele - 4TB grote - partitie wilt gebruiken.
Hij zou nooit een partitie kunnen hebben gemaakt van >3TB als het niet al GPT was. We hebben de foutmelding nodig die hij krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik ga um even terug plaatsen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hero of Time schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:29:
[...]

Hij zou nooit een partitie kunnen hebben gemaakt van >3TB als het niet al GPT was. We hebben de foutmelding nodig die hij krijgt.
Ik meende altijd dat sommige controllers in usb behuizingen dit op een andere manier verwerken, waardoor er geen GPT is maar het wel werkt onder 32b OS'sen. (Al heeft de TS Win7 x64)

Ik wacht de foutmelding idd maar even af.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:12
Pas wel op.
Wijzigingen in de indeling van schijf of partities kunnen de gegvens onleesbaar maken.
Formatteren maakt het sowieso onleesbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/5373/p12s.png

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img197/3107/zie.PNG

Afbeeldingslocatie: http://img827.imageshack.us/img827/8875/3s02.png

vind het maar vreemd! |:(

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 22:41 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ah, op die manier. De behuizing voert een trukje uit om het te laten werken, zoals D4NG3R al aangaf. Het maakt gebruik van de RAW partitie die je ziet en maakt van de twee 1,5 TB partities een stripe zodat je 3 TB krijgt. Het hangt de RAW partitie er ook nog bij en je hebt je 4TB aan opslag.

Je zou nog kunnen kijken met een Linux omgeving of je er iets zinnigs mee kan, maar dat betwijfel ik. Het lijkt iig op een MBR schijf, geen GPT. Dat wordt dus zo houden als externe schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Damn, nou bedankt people. Ik koop er denk ik maar 1 bij. (wel de externe) stuk goedkoper die intern plaatsen en formatteren, dan maar beginnen met overzetten, Iedereen onwijs bedankt voor de verschrikkelijk snelle hulp! Kudoo's

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 22:47 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hero of Time schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:45:
Ah, op die manier. De behuizing voert een trukje uit om het te laten werken, zoals D4NG3R al aangaf. Het maakt gebruik van de RAW partitie die je ziet en maakt van de twee 1,5 TB partities een stripe zodat je 3 TB krijgt.
Wel apart dat de 2 andere partities niet gelijk zijn in grote. Maargoed, veel succes TS!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

D4NG3R schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:51:
[...]

Wel apart dat de 2 andere partities niet gelijk zijn in grote. Maargoed, veel succes TS!
Zal wel iets met disk allignment te maken hebben ofzo.
Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:47:
Damn, nou bedankt people. Ik koop er denk ik maar 1 bij. (wel de externe) stuk goedkoper die intern plaatsen en formatteren, dan maar beginnen met overzetten, Iedereen onwijs bedankt voor de verschrikkelijk snelle hulp! Kudoo's
Extern goedkoper dan intern?
Intern, € 148,- pricewatch: Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB
Extern, € 149,- pricewatch: Seagate Expansion Desktop 4TB Zwart
Dat valt dus wel mee.

Verwijderd

Topicstarter
Owh, ja was volgens mij tijdje geleden. Haha.

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-01 12:01
Verwijderd

[ Voor 100% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd, tot die conclusie was ik dus ook al gekomen. Van de week maar zo'n 4TB schijf erbij halen. Gelukkig is der al een nieuwe PSU onderweg. Dan maar een avondje beginnen met kopieren
Pagina: 1