Toon posts:

Monitor dilemma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Voor mijn nieuwe systeem heb ik natuurlijk een monitor nodig.
Alleen weet ik niet welke ik moet nemen.
Ik wil de monitor gebruiken om er foto's op te bewerken, te gamen, en om films te kijken.
Ik wilde eerst een U2412M kopen, maar toen ik erachter kwam dat het kleurbereik van Adobe RGB maar 75% was en dat van sRGB ook redelijk laag (vergeten hoeveel) wilde ik de U2410 gaan kopen (is wel €110,-) duurder. Maar de monitor kan alle kleuren van sRGB weergeven en 95% van Adobe RGB. Maar nu lees ik dat er een responstijd van 16ms is bij deze U2410. Ik speel veel soorten games, indiegames uit de humble bundle, Far Cry, bioshock, Dead space, Crysis, tomb raider, Assassin's Creed en sinds kort ook battlefield. Ben geen hardcore battlefield speler, doe het alleen af en toe met vrienden en dan een beetje rondkloten. De niet online spellen vereisen al helemaal geen ultrasnelle responstijd, en mijn vraag is dus, zal ik de responstijd van 15 ms en de input lag van 16 merken (ruwe getallen uit mijn hoofd, weet niet of ze kloppen :+ ) En zal dat dan heel erg merkbaar zijn? Ik ben geen professioneel fotobewerker, het is meer een hobby waaraan ik wil gaan beginnen (gaat nu moeilijk op het goedkope 1366x768 scherm van mijn nutteloze Dell laptop). En denken jullie dat die 25% een duidelijk verschil zullen zijn?
Prijsverschil is niet echt een groot issue, mede omdat ik met de u2410 geen displayport kabel van €20,- hoef te kopen en geen SD kaartlezer. Ik vind de standaard van de u2410 ook beter dan dat gammele ding van de u2412m. Denken jullie dat de u2410 het €60,- verschil waard is? En wat zouden jullie kiezen?

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03-2025
Die 16ms responsetijd zul je niet zo heel veel van merken tenzij je echt op esports/ESL wire niveau speelt.
En dat kan ik niet uit je tekst ophalen.

Ik zou persoonlijk voor de U2410 kiezen puur vanwege de betere kleure weergave.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik kan je wel wat input geven.

Ik heb onlangs mijn 5 jaar oude EIZO FlexScan S2231W vervangen door een EIZO FlexScan EV2436W (Nu heb ik met mijn huidige EV2436W wat problemen maar dat doet er niet toe).

De S2231W was CCFL en in vergelijking met de nieuwere LED is het toch 10 keer fijner om naar te kijken. De kleuren zijn natuurlijker en het scherm is rustiger aan je ogen.

Het enige probleem is dat de CCFLs gingen doorbloeden bij de S2231W, maar het beestje was ook al 5 jaar oud en had nog een S-PVA Panel. Maar ik vraag me toch af of dit een bekend probleem is bij CCFL monitoren.

Ik heb inmiddels mijn ogen ook weer op een CCFL en dat is ook de Dell Ultrasharp U2410. Alleen wil i kwat meer weten over CCFL en doorbloeden. Kan er alleen niks over vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de input.
Ik denk dat ik toch maar voor de u2412m ga, de U2410 is end of life (vanwege de u2413), dus als er straks een probleem mee is kan ik er niks tegen doen, of als ik de monitor wil inruilen vanwege bijv. dooie pixels. en de u2413 is toch wel weer wat de duur.
Weten jullie nog een andere goede monitor voor rond de €300,- euro (u2410 vond ik eigenlijk al te duur) die geschikt is om Foto's mee te bewerken (nieuwe hobby) en om mee te gamen. Ik ben niet professioneel en ik denk dat een Adobe RGB waarde van 75% wel genoeg voor mij zal zijn (ik heb nu een goedkoop TN laptopscherm) maar ik ben toch benieuwd naar of er andere betere keuzes zijn.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 02:58
pricewatch: LG 24EB23PY Zwart

Ik heb mij laten vertellen dat dit hetzelfde paneel is als in de Dell 2413, maar dan een stukje goedkoper. Misschien vanuit de fabriek niet zo goed gekalibreerd, maar dat is altijd op te lossen. Ook een in hoogte verstelbare poot, tevens draaibaar.

• TheDeeGee
  • Niet online
De U2413 is een LED.

Heel vreemd dat ze een CCFL vervangen met LED.

Verwijderd

LED is goedkoper. Heeft een veel langere levensduur, de maximale helderheid is veel beter. En wide-gamut is momenteel prima mogelijk met LED ( <=95% ).

Dat het rustiger kijkt heeft niet te maken met LED of CCFL, maar met de frequentie waarop het backlight knippert. Dat verschilt per paneel.

• TheDeeGee
  • Niet online
Min huidige EIZO FlexScan EV2436W is gewoon ruk.

Gele vlek rechts onderin en corner bleeding, en dat voor een scherm van 500 pleuro. En lekker genaait door Heiligere Computers door het scherm niet te mogen ruilen omdat ze niks van een gele vlek konden vinden.

LED ziet er veel te klinisch uit voor mijn gevoel en de kleuren zijn slecht vergeleken met mijn oude EIZO FlexScan S2231W wat ook een foto edit scherm was.

Denk dat ik maar een NEC P241W aanschaf.

[ Voor 20% gewijzigd door TheDeeGee op 08-09-2013 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Svarog schreef op zondag 08 september 2013 @ 13:43:
Min huidige EIZO FlexScan EV2436W is gewoon ruk.

Gele vlek rechts onderin en corner bleeding, en dat voor een scherm van 500 pleuro. En lekker genaait door Heiligere Computers door het scherm niet te mogen ruilen omdat ze niks van een gele vlek konden vinden.

LED ziet er veel te klinisch uit voor mijn gevoel en de kleuren zijn slecht vergeleken met mijn oude EIZO FlexScan S2231W wat ook een foto edit scherm was.

Denk dat ik maar een NEC P241W aanschaf.
Als je de monitor bij een webshop bestelt, kun je hem binnen 7 (soms 14) dagen zonder reden retourneren, dan krijg je het geld ook terug.

Verwijderd

Beroepen op wet koop op afstand, inderdaad.

• TheDeeGee
  • Niet online
Was niet mogelijk bij Heiligere Computers. En we zijn nu alweer 3 maanden verder, dus ik zie hem wel te verkopen op internet. En anders gaat ie bij de vuilnis.

Verwijderd

Svarog schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:22:
En we zijn nu alweer 3 maanden verder
Dat komt goed uit. Als de consument onjuist wordt voorgelicht over de wet koop op afstand gaat de termijn naar 6 maanden.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:11

Tomatoman

Fulltime prutser

Svarog schreef op zondag 08 september 2013 @ 14:22:
Was niet mogelijk bij Heiligere Computers. En we zijn nu alweer 3 maanden verder, dus ik zie hem wel te verkopen op internet. En anders gaat ie bij de vuilnis.
Waarom was dat niet mogelijk? Omdat je hem niet via internet had besteld? Of staat Heiligere Computers soms boven de wet? (Dat zou natuurlijk kunnen als je heiliger dan heilig bent :P)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• TheDeeGee
  • Niet online
Ruilen was niet mogelijk omdat hun die gele vlek niet zagen en ik wel. Het was 3 tegen 1 dus moest ik het er maar mee doen.

En hij was via internet besteld.

Dus ook al zijn we al 3 maanden verder kan ik als nog mijn geld terug eisen?

Dit staat op hun site:
EizoShop.nl hanteert voor consumenten de wettelijke 7 dagen zichttermijn op alle producten die telefonisch of via de internetsite besteld en verstuurd zijn. Geretourneerde producten dienen in nieuwstaat en met onbeschadigde verpakking geretourneerd te worden. Indien uw retourproduct(en) in juiste staat wordt ontvangen zullen wij uw geld binnen een week op uw rekening terugstorten.
Retourzendingen dienen voldoende gefrankeerd te worden aangeboden. Niet of niet volledig gefrankeerde retourzendingen zullen niet door ons worden aangenomen.
Wij geven minimaal 12 maanden garantie op productiefouten van onze producten. Bij problemen met onze producten verzoeken wij u contact met ons op te nemen voor een passende oplossing.
Ik had binnen 1 dag al contact opgenomen en ben binnen de 7 dagen nog terug geweest met het ding. Toch konden ze niks doen.

Hoe ga ik dit dan alsnog aanpakken?

[ Voor 98% gewijzigd door TheDeeGee op 08-09-2013 16:27 ]

Verwijderd

Svarog schreef op zondag 08 september 2013 @ 16:23:
Ruilen was niet mogelijk omdat hun die gele vlek niet zagen en ik wel. Het was 3 tegen 1 dus moest ik het er maar mee doen.
Ja dat is makkelijk. Als winkelier alles ontkennen. Een barst in het scherm? Nee hoor meneer, ik zie hem niet. 8)7

Misschien is het beter als je hierover een topic opent in Shopping Forum

• TheDeeGee
  • Niet online
Ga ik doen, bedankt iig en sorry voor alle off-topic bij een ander :S
Pagina: 1