Met het risico (ondanks veel lezen op o.a. tweakers) een topic te starten dat veel overeenkomsten zal hebben met andere soortgelijke topics, start ik toch een nieuw topic, met als doel feedback te krijgen over de keuze van componenten voor een nieuwe PC. Waar ik namelijk vrij weinig over kon vinden is een (redelijk) krachtige PC in een (fraaie, maar dat is smaak) mATX kast. Het meeste wat je leest wordt in veel grotere (ATX of groter) of in ITX kasten gehuisvest.
De nieuwe PC wordt een gezins PC waar het reguliere office, mail internet, fotobewerking en wellicht video en een spelletje soepel moeten draaien. Met gezins PC bedoel ik ook (omdat de laptop langzamerhand antiek is) een PC die via een RDP sessie tegelijkertijd door een 2e of 3e gebruiker gebruikt kan worden.
In de toekomst wil ik de PC wellicht uitbreiden met een losse videokaart (mid-range) en een goede geluidskaart (voor Hauptwerk). Hauptwerk is ook erg blij met een hoop geheugen, daar anticipeer ik maar dan vast op.
Budget maximaal 1000 euro, inclusief alle randapparatuur (scherm). Er komt Windows 8 Pro op.
Waar ik aan dacht:
Motivatie:
Waar ik over twijfel:
De nieuwe PC wordt een gezins PC waar het reguliere office, mail internet, fotobewerking en wellicht video en een spelletje soepel moeten draaien. Met gezins PC bedoel ik ook (omdat de laptop langzamerhand antiek is) een PC die via een RDP sessie tegelijkertijd door een 2e of 3e gebruiker gebruikt kan worden.
In de toekomst wil ik de PC wellicht uitbreiden met een losse videokaart (mid-range) en een goede geluidskaart (voor Hauptwerk). Hauptwerk is ook erg blij met een hoop geheugen, daar anticipeer ik maar dan vast op.
Budget maximaal 1000 euro, inclusief alle randapparatuur (scherm). Er komt Windows 8 Pro op.
Waar ik aan dacht:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4570 Boxed | € 171,95 | € 171,95 |
| 1 | Asus H87M-PRO | € 84,91 | € 84,91 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 74,85 | € 74,85 |
| 1 | Silverstone Temjin TJ08B-E | € 87,- | € 87,- |
| 1 | Dell Ultrasharp U2412M Zwart | € 238,75 | € 238,75 |
| 1 | Microsoft Wired Keyboard 200 for Business | € 6,59 | € 6,59 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU | € 116,99 | € 116,99 |
| 1 | LG GH24NS90 Zwart | € 16,60 | € 16,60 |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 56,- | € 56,- |
| 1 | Crucial 2.5" M500 240GB | € 132,50 | € 132,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 986,14 | |
Motivatie:
- het computermeubel waar de PC in moet komen is slechts 48 cm diep. Zou ik een gat in de achterwand maken ter hoogte van de stekkers, dan kan er met pijn en moeite nog eens 1.5cm uit. Om het op zeker te spelen (en voor de betere koeling) wilde ik een kleinere kast (<42cm, zodat er zeker ruimte genoeg is voor de stekkers). En goede koeling en USB3.0 was vereist. De Silverstone voldoet hieraan, maar ik vind hem vrij duur. Ik heb ook naar de goedkopere Cooler Master N200 gekeken, maar die is eigenlijk te diep om te passen. Er moest ook een DVD speler in voor de oude antieke meuk. Daarmee viel een zeer fraaie kast af (die er nog niet is) van Bitfenix, de Phenom M. De Prodigy M heeft m.i. een gekke layout voor voeding (onhandig voor koeling). De de Corsair Obsidian 350D heeft hetzelfde probleem als de N200 (te diep, 45cm).
- De voorgaande beperking dicteerde eigenlijk gelijk al mATX of ITX. Omdat ik ITX te weinig uitbreidingsmogelijkheden vind hebben (altijd max 2 DDR sloten) en mATX iets meer waar voor z'n geld lijkt te bieden is het een mATX bord geworden. De keuze voor het genoemde Asus moederbord is gemaakt omdat ik niet ga overklokken, en een externe eSata aansluiting had (voor een externe disk die ik nog heb). Dit is een van de weinige borden waar ook displayport schermaansluiting op zit. Dat i.v.m. ooit de wens een 27" 2560x1440 scherm wil hebben, maar dat nu nog te veel in het budget vond hakken. Al kan HDMI 1.4 ook deze resolutie aan.
- I.v.m. budget een i5 gekozen, mede omdat Haswell in de i5 een even goede IGP heeft (HD4600). Op termijn komt er wellicht een losse (mid-range) videokaart in. De simpelste i5 (4430) is slechts iets meer dan een tientje goedkoper, maar draait wel op een stuk lagere klok. Vandaar de keuze voor deze processor.
- geheugen gelijk maar 16Gb. Met het bedoelde gebruik zou 8Gb volstaan, maar misschien stijgen de prijzen weer met de komst van DDR4. Verder is het low-voltage en low-profile geheugen. Dan loop ik geen kans in de knel te komen met een losse koeler.
- De Silverstone kast wil een voeding < 16cm diep. Dat is deze (15cm). Vermogen is wellicht vrij hoog, maar dat is weer ivm de toekomst. Deze voeding is ook modulair, wat vermoedelijk een plus is (voor deze kast).
Waar ik over twijfel:
- wel/geen stock koeler? Als ik gelijk voor een losse koeler ga, scheelt me dat werk.
- SSD grootte is dat geen overkill? Andere SSD overwegen (Samsung Evo?)
- ga ik het qua koeling redden? Een computermeubel is geen ideale plaats voor optimale koeling.
- ik heb nog geen luidsprekers gekozen. Er is weinig soeps voor < 50 euro, en daarboven loopt het al snel op tot over de 100. Dat vind ik (te) veel. De luidsprekers zijn bedoeld voor afspelen van klassieke muziek.
- Ik heb niet naar een AMD gekeken, AMD spreek me niet zo heel sterk aan. Maar wellicht zijn er goede argumenten om toch AMD te nemen (maar dan wel met een moederbord met displayport en eSata). Ik wil een processor die een goede prijs/prestatie heeft. Alle topmodellen van welk merk/serie vallen m.i. daardoor af.
- volgens mij zijn Sata en eSATA niet helemaal aan elkaar gelijk. Hoewel je een interne sata aansluiting via een kabeltje en bracket naar de achterkant van je PC kunt krijgen, vraag ik me af of dit een goede oplossing is. Als dit wel kan, dan wordt de keuze aan mATX socket 1150 moederborden groter. Als weet ik zo 1-2-3 niet welk moederbord dan beter zou zijn.