Nieuwe PC met mATX bord

Pagina: 1
Acties:

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Met het risico (ondanks veel lezen op o.a. tweakers) een topic te starten dat veel overeenkomsten zal hebben met andere soortgelijke topics, start ik toch een nieuw topic, met als doel feedback te krijgen over de keuze van componenten voor een nieuwe PC. Waar ik namelijk vrij weinig over kon vinden is een (redelijk) krachtige PC in een (fraaie, maar dat is smaak) mATX kast. Het meeste wat je leest wordt in veel grotere (ATX of groter) of in ITX kasten gehuisvest.

De nieuwe PC wordt een gezins PC waar het reguliere office, mail internet, fotobewerking en wellicht video en een spelletje soepel moeten draaien. Met gezins PC bedoel ik ook (omdat de laptop langzamerhand antiek is) een PC die via een RDP sessie tegelijkertijd door een 2e of 3e gebruiker gebruikt kan worden.

In de toekomst wil ik de PC wellicht uitbreiden met een losse videokaart (mid-range) en een goede geluidskaart (voor Hauptwerk). Hauptwerk is ook erg blij met een hoop geheugen, daar anticipeer ik maar dan vast op.

Budget maximaal 1000 euro, inclusief alle randapparatuur (scherm). Er komt Windows 8 Pro op.

Waar ik aan dacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 171,95€ 171,95
1Asus H87M-PRO€ 84,91€ 84,91
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Silverstone Temjin TJ08B-E€ 87,-€ 87,-
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 238,75€ 238,75
1Microsoft Wired Keyboard 200 for Business€ 6,59€ 6,59
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 116,99€ 116,99
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,60€ 16,60
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 132,50€ 132,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 986,14

Motivatie:
  • het computermeubel waar de PC in moet komen is slechts 48 cm diep. Zou ik een gat in de achterwand maken ter hoogte van de stekkers, dan kan er met pijn en moeite nog eens 1.5cm uit. Om het op zeker te spelen (en voor de betere koeling) wilde ik een kleinere kast (<42cm, zodat er zeker ruimte genoeg is voor de stekkers). En goede koeling en USB3.0 was vereist. De Silverstone voldoet hieraan, maar ik vind hem vrij duur. Ik heb ook naar de goedkopere Cooler Master N200 gekeken, maar die is eigenlijk te diep om te passen. Er moest ook een DVD speler in voor de oude antieke meuk. Daarmee viel een zeer fraaie kast af (die er nog niet is) van Bitfenix, de Phenom M. De Prodigy M heeft m.i. een gekke layout voor voeding (onhandig voor koeling). De de Corsair Obsidian 350D heeft hetzelfde probleem als de N200 (te diep, 45cm).
  • De voorgaande beperking dicteerde eigenlijk gelijk al mATX of ITX. Omdat ik ITX te weinig uitbreidingsmogelijkheden vind hebben (altijd max 2 DDR sloten) en mATX iets meer waar voor z'n geld lijkt te bieden is het een mATX bord geworden. De keuze voor het genoemde Asus moederbord is gemaakt omdat ik niet ga overklokken, en een externe eSata aansluiting had (voor een externe disk die ik nog heb). Dit is een van de weinige borden waar ook displayport schermaansluiting op zit. Dat i.v.m. ooit de wens een 27" 2560x1440 scherm wil hebben, maar dat nu nog te veel in het budget vond hakken. Al kan HDMI 1.4 ook deze resolutie aan.
  • I.v.m. budget een i5 gekozen, mede omdat Haswell in de i5 een even goede IGP heeft (HD4600). Op termijn komt er wellicht een losse (mid-range) videokaart in. De simpelste i5 (4430) is slechts iets meer dan een tientje goedkoper, maar draait wel op een stuk lagere klok. Vandaar de keuze voor deze processor.
  • geheugen gelijk maar 16Gb. Met het bedoelde gebruik zou 8Gb volstaan, maar misschien stijgen de prijzen weer met de komst van DDR4. Verder is het low-voltage en low-profile geheugen. Dan loop ik geen kans in de knel te komen met een losse koeler.
  • De Silverstone kast wil een voeding < 16cm diep. Dat is deze (15cm). Vermogen is wellicht vrij hoog, maar dat is weer ivm de toekomst. Deze voeding is ook modulair, wat vermoedelijk een plus is (voor deze kast).
De rest spreekt waarschijnlijk voor zich.

Waar ik over twijfel:
  • wel/geen stock koeler? Als ik gelijk voor een losse koeler ga, scheelt me dat werk.
  • SSD grootte is dat geen overkill? Andere SSD overwegen (Samsung Evo?)
  • ga ik het qua koeling redden? Een computermeubel is geen ideale plaats voor optimale koeling.
  • ik heb nog geen luidsprekers gekozen. Er is weinig soeps voor < 50 euro, en daarboven loopt het al snel op tot over de 100. Dat vind ik (te) veel. De luidsprekers zijn bedoeld voor afspelen van klassieke muziek.
  • Ik heb niet naar een AMD gekeken, AMD spreek me niet zo heel sterk aan. Maar wellicht zijn er goede argumenten om toch AMD te nemen (maar dan wel met een moederbord met displayport en eSata). Ik wil een processor die een goede prijs/prestatie heeft. Alle topmodellen van welk merk/serie vallen m.i. daardoor af.
  • volgens mij zijn Sata en eSATA niet helemaal aan elkaar gelijk. Hoewel je een interne sata aansluiting via een kabeltje en bracket naar de achterkant van je PC kunt krijgen, vraag ik me af of dit een goede oplossing is. Als dit wel kan, dan wordt de keuze aan mATX socket 1150 moederborden groter. Als weet ik zo 1-2-3 niet welk moederbord dan beter zou zijn.
Ik zie graag jullie feedback.

• DrIezie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-04 12:59
1. Ik zou meteen een stock koeler kopen: pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo niet duur en niet te hoog voor de case en goed voor jouw doeleinden (stille koeler). Zeker als de PC in de woonkamer of zo komt want de Intel stock koelers zijn echt niet super :( en je case heeft max 2 case fans, als je case tamelijk ingesloten zit, steek er dan op z'n minst een tweede case fan in (fan vorran om lucht in de case te blazen, fan achteraan om uit de case te blazen, zo heb je een goede airflow)
2. Voor jouw eisen is 128GB al genoeg lijkt me, kijk even naar je huidige laptop HDD en trek de data er vanaf (die zet je op de HDD en niet op je SSD), een grotere SSD is aangeraden als je wilt gamen en meerdere zware games tergelijkertijd wilt installeren ;)
3. Ik neig persoonlijk wel naar AMD, maar als je momenteel geen zware GPU nodig hebt, is de i5 de betere keuze. 4 intel cores moeten voldoende zijn om met een paar gebruikers tergelijkertijd licht tot medium zwaar werk te verrichten.
4. Voor de speakers raadt tweakers dit setje aan in de BBG: pricewatch: Logitech Z323 (een collega van mij heeft deze en is er zeer tevreden mee).
5. Hier ben ik geen expert in, dus ga ik hier niet op ingaan.

8GB moet echt wel volstaan hoor, als ik een zware game draai, kom ik nooit boven 5GB ;) , maar ik versta je motivatie ook wel (maar ik zou toch m'n geld sparen)

Assumption is the mother of all F'-ups

• kdekker
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. Als ik nu 8Gb neem, dan wil ik toch het liefst dual channel. D.w.z. 2x 4GB. Dat betekent dat latere uitbreiding beperkt is tot 2x8 + 2x4 = 24. Ook heel wat, maar hauptwerk vreet echt geheugen. Samen met de overweging dat geheugen niet erg duur is twijfel ik nog.

Je tip om een 2e ventilator (achter dus) toe te voegen is een goede, bedankt.

Iemand nog een tip welke 12cm ventilator handig is, en al dan niet PWM? Het moederbord heeft genoeg PWM aansluitingen... Ik zag zelf een niet opvallende, transparante en goedkope Nexus 120MM PWM.

[ Voor 21% gewijzigd door kdekker op 05-09-2013 08:49 ]

• kdekker
  • Niet online
Niemand meer suggesties/adviezen?

En als ik 8Gb memory zou nemen, dan 1x 8Gb reepje (en dus geen dual channel) of 2x4Gb?

• DrIezie
kdekker schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:02:
Niemand meer suggesties/adviezen?

En als ik 8Gb memory zou nemen, dan 1x 8Gb reepje (en dus geen dual channel) of 2x4Gb?
Als dan ... ;) allemaal voorwaardelijk, nu zal 2x4 sneller werken dan 1x8 . Als je echt denkt dat je niet toekomt met 24GB in de toekomst, kan je voor 1x8 gaan, maar dat zou me sterk verbazen. Dus ik zou voor 2x gaan ;) .

• kdekker
  • Niet online
Bedankt voor de reactie (opnieuw). Enig idee waarom ik zo weinig feedback krijg?

Van PWM heb ik geen kaas gegeten, mogelijk kan daar ook nog iemand zijn zegje over doen?

Het enige dat ik van PWM weet dat je bios a.d.h.v. temperatuur sensors bepaald hoe hard de fan moet draaien. Dat lijkt me wel nuttig, maar ik heb ook reviews gezien dat een niet-PWM fan (dus op vaste spanning ingesteld) het beter doet.

• DrIezie
Graag gedaan hoor. Ik vind het ook een beetje vreemd dat er zo weinig reactie op komt, maar aan de andere kant zit je systeem zeer goed in elkaar, dus valt er niet zoveel op aan te merken ;)

Die fans zullen echt niet zo'n groot verschil maken, koop gewoon ééntje van een goed merk. In m'n antec case draaien de twee standaard (handmatig te regelen) fans op low, en dat is zeer stil met een zeer goede airflow. Ik zie dat dit één van de populairste case fans is met zeer veel reviews en toch nog 4 sterren: pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm => kan niet slecht zijn.

Je kan ook altijd eens iets posten in Componenten aankoopadvies ;)

• kdekker
  • Niet online
Die Scythe heeft als nadeel dat het een 3-pins connectie is. Ik vond een nexus (ook 4 sterren): pricewatch: Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm

Bij silentpcreview stond een 12cm roundup waar inderdaad een Scythe hoog stond (als 2e, zie http://www.silentpcreview.com/article1342-page9.html), en bij de buren van HWI stond ook nog een megatest, waar deze nexus dus genoemd werd (zie: http://nl.hardware.info/r...asefans-vergelijkingstest, review is wel ietsje ouder). Ik wil er ook niet al te veel aan uitgeven.

Opnieuw bedankt voor je reactie. Ik kom nu wel erg in de buurt van de 1000 euro budget :). De 1TB ipv 2 TB harddisk is genomen omdat ik las dat deze een lager storingspercentage heeft. En 1TB is nog steeds veel. Ik heb nu een laptop met 80Gb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 171,95€ 171,95
1Asus H87M-PRO€ 84,91€ 84,91
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Silverstone Temjin TJ08B-E€ 87,-€ 87,-
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 238,75€ 238,75
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,50€ 25,50
1Nexus 120MM PWM Series Real Silent Case Fan, 120mm€ 6,05€ 6,05
1Microsoft Wired Keyboard 200 for Business€ 6,84€ 6,84
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 117,90€ 117,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,90€ 16,90
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 999,30

[ Voor 75% gewijzigd door kdekker op 09-09-2013 10:19 ]

• DrIezie
Ziet er een zeer mooie build uit! Ik zou zeggen: gewoon doen! Ik heb inderdaad weet van de "problemen" met de 2TB versie van de Seagate Barracuda. Ik heb deze zelf, en heb geluk: het "probleem" was dat je een trage versie met 3 platters kon krijgen, en soms een snellere versie met 2 platters. De 1TB en 3TB hebben dit verschil niet ;) (je hebt geen trage of snelle versie). Ik weet wel niet als dit nog altijd zo is voor de 7200 14 serie.

Veel succes met je build!!! 8)

• MitchelDZ
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07-2025
DrIezie schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:13:
1. Ik zou meteen een stock koeler kopen
Waarom noem je het een stock koeler? De stock koeler wordt meegeleverd met de CPU. Je bedoelt after-market cooler... toch? :?

Tweakers is a temp thing

• DrIezie
MitchelDZ schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:48:
[...]

Waarom noem je het een stock koeler? De stock koeler wordt meegeleverd met de CPU. Je bedoelt after-market cooler... toch? :?
Ja, ik bedoel een after-market cooler, foutje (kan gebeuren ;) )

• kdekker
  • Niet online
En zo had ik het ook al begrepen... zie de 2e lijst.

• DrIezie
Is een zeer mooie lijst die aan je eisen zal voldoen. Heb je al info gevonden mbt je eSata vraag?

• kdekker
  • Niet online
Nee, helaas. Ik neem de gok ook niet. Het genoemde Asus moeder bord heeft een aparte/extra Asmedia sata controller met 2 eSata poorten. Er was ook geen ander mATX bord met display port wat qua prijs in de buurt zat. Dit bord heeft alle aansluitingen die ik wil. Wat me wel opviel is dan alleen Azerty meer dan 10 euro zit onder de prijzen van de anderen. 't Lijkt wel of ze de failliete inboedel van Salland hebben opgekocht (is puur speculatie van mijn kant).

Over sata & esata lees ik tegenstrijdige dingen. Bij Tom's hardware zeggen ze dat het gelijk is: http://www.tomshardware.c...ernal-storage,1245-2.html, maar elders heb ik ooit gelezen dat de toleranties op de signalen voor eSata iets anders c.q. relaxter zijn (wat me logisch in de oren klinkt voor een externe kabel die meer last kan hebben van interferentie). In de volgende URL staat in een paar woorden iets over verschillende voltages tussen esata en sata: http://www.differencebetw...e-between-sata-and-esata/.

[ Voor 10% gewijzigd door kdekker op 09-09-2013 14:31 ]

• DrIezie
Ziet er een mooi bordje uit, en ik zou het risico ook niet nemen, liever een paar tientjes meer uitgeven (en in het algemeen een zeer mooi m-ATX mobo)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

pricewatch: Cooler Master Silencio 352 deze is 453mm diep, zou net moeten passen en is in mijn ogen stijlvol en stil

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• kdekker
  • Niet online
Ik had al de goedkopere N200 als alternatief en de ongeveer even dure Corsair Obsidian 350D, maar omdat beiden te dicht in de buurt zitten van de 45cm diepte, vielen ze af. Ik kies liever een kast die royaal onder 45cm diepte komt (als is deze duurder dan ik oorspronkelijk wilde). Daarbij vind ik dat mATX kasten niet zo diep moeten zijn. In 45cm diepte past ook ATX.

Met een diepte in de buurt van de 40cm, heb ik nog wat vrije ruimte achter de kast. Goed voor de ventilatie en handig/noodzakelijk voor het aansluiten van de stekkers.

[ Voor 18% gewijzigd door kdekker op 09-09-2013 16:32 ]

• kdekker
  • Niet online
DrIezie schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:50:
Ziet er een mooi bordje uit, en ik zou het risico ook niet nemen, liever een paar tientjes meer uitgeven (en in het algemeen een zeer mooi m-ATX mobo)
Het goedkoopste alternatief is een H87 bord is van MSI, en is t.o.v. de goedkoopste aanbieder van de ASUS H87M-Pro 5 euro goedkoper (79,90 voor de MSI H87M-G43 tegen 84,90 voor de Asus). Zie: http://tweakers.net/categ...TqbLrHsovnoQ6WV9iKUfeuNYv. Omdat ik de indruk heb dat MSI zijn Bios wat rommeliger is, en Asus wel die eSata poorten heeft, is de keuze snel gemaakt. Het 2e bord met eSata poort is een Asrock, Z87 bord die gelijk een stuk (60 euro) duurder is. De Asrock Z87M Extreme4 staat niet goed vermeld in de pricewatch, want deze heeft wel een eSata poort, maar deze is ook ca 20 euro duurder.

Ik heb B85 bewust buiten de keuze gelaten, omdat deze chipset minder aansluitingen heeft en Intel SRT en RAID mist (al weet ik niet of ik dat ooit zal gaan gebruiken). Met een B85 zou ik nog ca 18 euro kunnen besparen.
Pagina: 1