Voeding van 127 euro

Pagina: 1
Acties:

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-02 17:17
Beste mede-tweakers,

Onlanks heb ik een PC overgenomen(hier op tweakers).
Maar nu had ik een raar idee.(maar misschien ook een goed idee :) )

In mijn pc zit een voeding met een nieuw prijs van 127 euro.
Be Quiet 580 Watt, 80 plus silver.
En daarmee is de voeding het duurste onderdeel in mijn PC.

Ik heb niet veel verstand van computers, maar wel wat.
En ik weet zeker dat het niet de bedoeling is dat de voeding het duurste is.

Mijn vraag is dus;
Is het verstandig om deze voeding te verkopen, en dan een andere goedkopere kopen?

Zoja, wat zou een deze tweedehands voeding ongeveer kunnen opleveren? En welke voeding zou ik dan eventueel kunnen kopen. (ik weet dat dit weer iets anders is, maar dat geeft me een idee hoeveel geld ik eraan overhou ;) )

Zonee, waarom niet? (blijft een voeding lang zijn waarde behouden? of heeft mijn systeem per se zo'n dure voeding nodig?

Terinformatie,
Momenteel heb ik mijn grafische kaart overgeklokt(ik besef dat ik daar een goede stabiele voeding voor nodig heb, en ik neem aan dat ik die nu heb?) Maar voor mij is het niet per se nodig om hem over te clocken, want het ligt er een beetje aan hoeveel ik "verdien" aan het verkopen van mijn voeding en een nieuwe te kopen, maar als dat meer dan 50/60 euro is, koop ik een nieuwe videokaart.

Mvg Levi

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-02 18:49
Zou het zelf niet doen, als je die voeding verkoopt krijg je er denk ik hoogstens 50 a 60 euro voor, net genoeg om een andere degelijke (!) voeding te kopen. Uiteindelijk is het resultaat dus dat je een goedkopere voeding in je systeem hebt zonder dat het je iets heeft opgeleverd. De voeding die je nu hebt is wel overkill, maar het is een goeie en het kan geen kwaad om deze voeding te blijven gebruiken.

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:56
Wat is je eigen verwachting TS? Want de reactie van Martin is wel heel duidelijk en (naar mijn mening) correct.

Stel je voor dat je er 80 euro voor kan krijgen, dan is de winst hooguit 20-25 euro. Is dit de moeite waard?

Overigens is de opvolger van jou voeding (de E9) nieuw 100 euro (pricewatch: be quiet! Straight Power E9 580W CM)

[ Voor 31% gewijzigd door StarC op 04-09-2013 20:21 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Goedkopere voedingen die mischien qua watt beter voor je systeem zijn, hoeven niet persé beter te zijn. Instabiele 12/5/3.3v lijn, maar ook het verbruik an sich kan per saldo hoger komen te liggen met een goedkopere variant.

Dit is een 80 plus variant, wat betekend dat hij boven de 80% efficient is (voor een PC van 80watt zou je dus 100watt nodig hebben bij 80% efficiency - deze heeft silverrating, wat tegen de 90% aanzit).

Dit is tientjeswerk hooguit, nu heb je ruimte genoeg om gewoon je PC normaal te benutten.

Ik heb zelf mijn PSU jaar of 5 geleden gekocht, alles in mijn PC in de tussentijd is vervangen, maar mijn PSU gaat gewoon rustig door :) Goede voeding kan ook jaren mee :)

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 04-09-2013 20:30 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
De voeding was ten tijde dat ie beschikbaar was 'slechts' 90 euro (en hij was overpriced). De E9 die beter en zuiniger is kost nog geen 100 euro.
Ik denk niet dat je iemand bereid gaat vinden om deze voeding voor meer dan 50 euro over te nemen.
En zelfs dan, voor dat bedrag heb je simpelweg geen betere (wel een nieuwe).

Al zou je dan bijvoorbeeld wel iets bij kunnen leggen voor bv een seasonic g360, maar erg veel schiet je er niet mee op.

Verwijderd

De voeding is ongeveer 40/45 euro waard en dat is ook de minimale prijs voor een nieuwe fatsoenlijke voeding die de PC gaat trekken. Je schiet er dus niks mee op.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:39:
De voeding is ongeveer 40/45 euro waard en dat is ook de minimale prijs voor een nieuwe fatsoenlijke voeding die de PC gaat trekken. Je schiet er dus niks mee op.
Hoogstens wat meer garantie jaren :9

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-02 17:17
Oké, bedankt mensen!
Grappig, het duurst in mijn pc is de voeding xD

Als ik er tweede hands niet meer dan 50 voor kan krijgen is het het inderdaad niet waard.
Dankjewel allemaal voor de moeite ;)

Mvg Levi

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Lekker blijven gebruiken is het enige juiste wat je kan besluiten.

Verwijderd

Volgens welke stelregel moet een voeding niet het duurste onderdeel zijn? Je PC word er niet anders van.
Sterker nog ik vind zelf altijd dat de voeding zo ongeveer het laatste component is waar je op zou moeten bezuinigen. Als dat ding namelijk niet goed werkt maakt het niet uit wat je er allemaal achter hangt, je hebt gewoon gedonder.
En het gedonder wat een brakke/slechte/goedkope kutvoeding met zich mee kan brengen loopt zo ver uiteen dat ik na ruim 11 jaar PC bouw ervaring nogteeds niet klaar ben te ontdekken wat voor narigheid een brakke voeding je kan geven.
Kortom: Wees blij zou ik zeggen en verkoop hem zeker niet met verlies om vervolgens een inferieur model te kopen alleen omdat je het raar vind dat je voeding duur is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 14:49 ]

Pagina: 1