Vergoeding huurauto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-06 16:04
Tweakers,

Even een case voorleggen.

Mijn vriendin en ik hebben een ongeluk gehad in Frankrijk met een auto die uitgebreid casco (All-Risk) verzekerd is bij AON direct.

Deze auto is door de VHD op basis van foto's niet repareerbaar verklaard binnen 5 dagen, en door VDH (de alarmcentrale) op transport gezet richting Nederland voor een oordeel van een expert. (uiteindelijk in Nederland Total-loss verklaard)

Omdat we de vakantie net begonnen waren wilden we een auto huren. Volgens de Polisvoorwaarden (De Voorwaarden) heb je recht op een huurauto voor maximaal €75,- per dag voor de lengte van de reparatie (die nog even zou duren aangezien de auto eerst terug moest naar Nederland) en voor maximaal 30 dagen. De VHD die de zaken voor AON oppakt heeft meerdere malen aan de telefoon bevestigd dat dit inderdaad het geval was, en dat het in Nederland vergoed zou worden.

We hebben op basis van deze gegevens een auto gehuurd voor 20 dagen die we zelf hebben moeten afrekenen.

Je voelt het misschien wel aankomen.

Nu we de factuur hebben ingediend bij AON Direct zeggen zij het volgende:

"De huurkosten voor de auto kunnen pas vergoed worden als deze verhaald kunnen worden. De tegenpartij heeft de vergoeding afgewezen omdat volgen Frans recht particulieren geen aanspraak kunnen maken op een dergelijke vergoeding."

Ze zou het nog voorleggen aan een meerdere maar dit is het beleid van hun.

Gister weer contact gehad en nu zeggen ze het volgende:

Vervangend vervoer valt niet binnen de verzekering; maar ze proberen de gemaakte kosten voor de verzekerde te verhalen en bij een positief verloop van de verhaalprocedure gaan ze alsnog uitbetalen. Volgens Frans recht was verhalen niet mogelijk. Bij het nalezen van het dossier is de AON van mening dat er nergens is vastgelegd dat AON een toezegging heeft gedaan dat de huurauto vergoed zou worden. Volgens AON is er sprake van een communicatieprobleem.

Wij hebben nu zoiets van: We zijn toch All-risk verzekerd, en in de polisvoorwaarden kunnen we niks vinden over het geval Frans recht of buitenlands recht.
We hebben notabene voor de vakantie nog een mail gehad met de belangrijkste punten van de AON verzekering.

De punten

Heel verhaal, ik weet het.
Maar hoe denken jullie over deze casus

[ Voor 0% gewijzigd door Ibjelot op 04-09-2013 19:28 . Reden: linkjes goed gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20

Wokschotel

Op 6 wielen

Waar staan de polisvoorwaarden die op jou van betrekking zijn?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voorwaarden in kwestie

3.5.2.1 vergoeding van de kosten van de terugreis van verzekerde.

Vergoed worden de kosten van vervoer per taxi naar het dichtstbijzijnde bus- of spoorwegstation,
aansluitend de bus of trein (2e klasse) naar het meest nabij de plaats van bestemming gelegen
station en per taxi vanaf dat station naar de plaats van bestemming of, indien verzekerde de reis
wenst voort te zetten vergoeding van de huurkosten voor een vervangend motorrijtuig met een
maximum van € 75,- per dag voor de duur van het verblijf in het buitenland met een maximum
van 30 dagen. Deze kosten worden vergoed tot maximaal de dagwaarde van het motorrijtuig in
Nederland onmiddellijk voor de gebeurtenis. Indien het vervangend motorrijtuig niet binnen een
redelijke termijn ter beschikking kan worden gesteld, worden tevens de extra verblijfkosten met
een maximum van twee dagen, te rekenen vanaf de 1e dag volgende op bovengenoemde twee
werkdagen, vergoed tot maximaal € 50,- per persoon per dag voor maximaal vijf verzekerden.

Hier staat inderdaad niets over 'geldend buitelands recht', er staat geen 'kan' of 'mogelijk', maar gewoon worden.

Nu de vakanties voorbij zijn, hoor ik veel van zulke verhalen over achteraf niet uit te willen keren vergoedingen.

[ Voor 23% gewijzigd door SinergyX op 04-09-2013 21:00 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Volgens deze tekst zou vervangend vervoer binnen de verzekering vallen. Ook het buitenland wordt genoemd. Dus is het wel of niet onder frans recht vallen een probleem voor de verzekering en niet voor jou.

Maximum van 30 dagen ben je binnen gebleven
Onder de 75 euro per dag hopenlijk ook
En onder de dagwaarde van de andere auto hopenlijk ook.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En dan nog, en dat mag je ze best aan hun verstand peuteren: jij hebt niks te maken met de zaken die zij doen. Jij hebt te maken met 1 partij AON. Daar doe je zaken mee, zij moeten je uitbetalen als dat zo in de polisvoorwaarden staat. Hoe zij hun geld weer binnenharken is hun probleem, niet die van jou.

Verzekeringen willen maar al te graag NIET betalen, zo kunnen ze de winst maximaliseren en met een dikke bonus naar huis gaan. Jij zit met de gebakken peren zij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
Dat dachten we dus al, maar bevestiging is altijd goed.
Inmiddels is de aanvraag voor hulp naar de rechtsbijstand gestuurd en wordt de klacht voorbereid voor AON. Want met de verzekeraar zelf komen we er niet uit.

En wat betreft de €75... Het viel niet mee, in eerste instantie zaten we er €0,75 per dag boven vanwege een toeslag voor jonge rijders (ben 22) en een one-way-fee van €350,-. Deze fee hebben we terug gekregen waardoor we wel onder de €75,- blijven.
Maar ook al zaten we er boven dan zouden ze alsnog die 20*€75= €1500,- moeten uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Zo wat had je voor auto dan voor dat bedrag :X

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
Tja, de enige die op dat moment een auto had die we in een ander land konden inleveren was Europcar. We hadden daar de enige auto gereserveerd die nog beschikbaar was op dat tijdstip. Het was een auto uit de compact class, de Renault megane (hatchback), of gelijkwaardig.

Afbeeldingslocatie: http://humster3d.com/wp-content/uploads/2012/06/Renault_Megane_hatchback_2011_600_lq_0001.jpg
We waren met 3 man en de bagage, en dit zou ongeveer een gelijkwaardige vervanger zijn van wat we hadden.

Eenmaal daar aangekomen bleek dat we geupgrade waren naar een Grand Scenic omdat die auto een Nederlandse auto was die nog terug moest. Wat wij dus mooi konden doen voor hun...

Afbeeldingslocatie: http://m1.nl.f6m.fr//media/---nouvelle-iv/nouveau-grand-scenic-R95/Focus/Focus-bose/attc63696e44a8d4b73a398e4e47a7a3a25/focus-bose1_593x392.jpg

En tja de prijs: Het is natuurlijk vakantietijd, een mooie tijd om je huurprijzen eens te verhogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Jongerentoeslag kan flink oplopen, Frankrijk en UK zijn dacht ik tegen de 30-35 euro.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
SinergyX schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:39:
Jongerentoeslag kan flink oplopen, Frankrijk en UK zijn dacht ik tegen de 30-35 euro.
Klopt, Bij Europcar Frankrijk betaal je voor 1 jongere (onder de 25) achter het stuur €350,-

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 15:16
Verzekeringsmaatschappijen keren niet graat uit ... maar in dit geval ziet het er toch uit dat ze toch echt moeten.

Nu wel belangrijk voor je verhaal: lees heel je contract eens na of er geen extra voorwaarden gesteld worden in andere onderdelen van de polis.
Het wil wel eens gebeuren dat uitsluitingen of inperkingen in een ander deel van de voorwaarden staan.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:11

sus

is druk :+

Even opletten:
Ibjelot schreef op woensdag 04 september 2013 @ 22:27:
Dat dachten we dus al, maar bevestiging is altijd goed.
...
Maar ook al zaten we er boven dan zouden ze alsnog die 20*€75= €1500,- moeten uitkeren.
Hier komt een belangrijk stukje tekst om de hoek kijken:
SinergyX schreef op woensdag 04 september 2013 @ 20:57:
Voorwaarden in kwestie

3.5.2.1 vergoeding van de kosten van de terugreis van verzekerde.

Vergoed worden de kosten van vervoer per taxi naar het dichtstbijzijnde bus- of spoorwegstation,
aansluitend de bus of trein (2e klasse) naar het meest nabij de plaats van bestemming gelegen
station en per taxi vanaf dat station naar de plaats van bestemming of, indien verzekerde de reis
wenst voort te zetten vergoeding van de huurkosten voor een vervangend motorrijtuig met een
maximum van € 75,- per dag voor de duur van het verblijf in het buitenland met een maximum
van 30 dagen
. Deze kosten worden vergoed tot maximaal de dagwaarde van het motorrijtuig in
Nederland onmiddellijk voor de gebeurtenis
. Indien het vervangend motorrijtuig niet binnen een
redelijke termijn ter beschikking kan worden gesteld, worden tevens de extra verblijfkosten met
een maximum van twee dagen, te rekenen vanaf de 1e dag volgende op bovengenoemde twee
werkdagen, vergoed tot maximaal € 50,- per persoon per dag voor maximaal vijf verzekerden.
Met andere woorden, als je in een oud gebakje reed, dat in Nederland nog een dagwaarde had van 500 euro, dan krijg je die 1500,- dus niet terug, maar maximaal 500,-.

• Ibjelot
Ja, dat klopt. Ik sprak ook vanuit mijn eigen casus. In ons specifiek geval was de auto voor het ongeluk nog ruim 8000 euro waard.

En ik zal nog eens goed het hele contract doorlezen op overige voorwaarden.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20

Wokschotel

Op 6 wielen

sus schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:27:
Even opletten:

Met andere woorden, als je in een oud gebakje reed, dat in Nederland nog een dagwaarde had van 500 euro, dan krijg je die 1500,- dus niet terug, maar maximaal 500,-.
Die oude gebakjes verzeker je over het algemeen niet all-risk lijkt me, als de vervangend vervoer optie tenminste niet in je WA-zit.

Trouwens, zijn dit soort dingen niet meer iets voor je reisverzekering :?

[ Voor 17% gewijzigd door Wokschotel op 05-09-2013 11:11 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

• Ibjelot
Wokschotel schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:11:
[...]
Die oude gebakjes verzeker je over het algemeen niet all-risk lijkt me, als de vervangend vervoer optie tenminste niet in je WA-zit.

Trouwens, zijn dit soort dingen niet meer iets voor je reisverzekering :?
Reisverzekering is ook een apart verhaal, we hebben wel een autodekking maar geen uitgebreide autodekking waardoor je geen aanspraak kan doen op vervangend vervoer...

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:40

Bestla

M/M -> V/F

Je zou bijna elk gesprek opnemen om later als bewijs te kunnen dienen.

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bestla schreef op donderdag 05 september 2013 @ 17:22:
Je zou bijna moet elk gesprek opnemen om later als bewijs te kunnen dienen.
Ftfy.

Zelf ook zo'n akefietje gehad met aon. Sindsdien staat er een opname-app op de telefoon.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-06 12:16
unigarant autoverzekering en ANWB voor wegenwacht en uitgebreide buitenland dekking en woonplaats service, nooit problemen met ze gehad, nooit iets zelf hoeven te regelen of betalen
no-claim valt ook veel minder terug na schade dan bij zg goedkopere verzekeringen, peace of mind !!

wel ooit gedoe gehad met expert, omdat expert schade aan (ontsteking) electronica door brandblusser die hooligans hadden leeggespoten op/over onze auto niet (h)erkende, auto is wel gerepareerd, maar de contacten/stekkers gaven na een jaar weer rare wisselende weerstand, ze erkenden bij unigarant de fout van de expert toen wel.
auto was al oud dus via dealer ingeruild, wel verteld, kon ze weinig schelen, ging de handel in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 15:02

Mx. Alba

hen/die/zij

Inderdaad, dat soort dingen kan je beter afdekken met een reisverzekering dan met de autoverzekering. Want waar je buiten vakanties om genoeg aan hebt is veel minder veeleisend dan wat je tijdens een vakantie nodig hebt aan vervangend vervoer. Maar pas ook op met dubbel verzekerd zijn, trouwens, want dan heb je het risico dat de reisverzekering zegt "ik keer het niet uit want het is gedekt door je autoverzekering" terwijl de autoverzekering zegt "ik keer het niet uit want het is gedekt door je reisverzekering". 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:48
Tja, reisverzekering met pechhulp afgesloten, auto in WA+ met dekking in buitenland. Ben op vakantie in Zweden, kom 's morgens bij de auto, raam aan de zijkant eruit. Tussenpersoon bellen: laat maar fixen daar, stuur de rekening maar op, komt wel goed.
Raam bijelkaar geveegd en in de plaatselijke kliko gedeponeerd, zonder raam naar tankstation gereden, gevraagd, allemaal zweeds gebabbel dat ik niet verstond, een gouden gids en wat telefoontjes en toen heeft een vriendelijke zweed me even naar een plaatselijke hersteller gebracht. Paar uur verder en een nieuw raam erin, rekening van 225 euro en ik kon weer verder...

Dien je later de rekening in, reisverzekeraar: "Nee, schade aan auto dekken we niet, alleen de pechhulp dekken we", autoverzekering: "Vergoeden we wel, maar je hebt wel 130 euro eigen risico omdat je niet naar Carglass bent gegaan". Voor de auto hoef je geen reisverzekering af te sluiten, die sluit je in principe alleen af voor het eventuele geval je met een helikopter ergens uit de bergen getakeld moet worden.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Onterecht gezeik met een verzekering heb ik ook wel eens gehad. Motor verkocht, dus niks meer om te kunnen verzekeren, en dus de verzekering stopgezet. Werd er opeens 30 euro opzegkosten berekend. Hierover stond niets in mijn polisvoorwaarden, dus ik bellen: "Ja meneer, wij brengen uw verzekering weer onder bij een andere verzekeraar en die heeft dit in zijn polisvoorwaarden staan dus wij berekenen die kosten gewoon door". Op het feit dat ik niets te maken heb met die andere verzekeraar en alleen met hun een contract afgesloten heb waar geen opzegkosten in genoemd stonden kreeg ik geen enkel zinnig antwoord terug. Uiteindelijk mijn geld van de rechtsbijstand terug gekregen omdat die voor dat lage bedrag geen zin hadden om procedures te starten.

In jouw geval wil de verzekeraar niet betalen omdat er iets niet binnen het Franse recht valt. Je woont zelf gewoon in nederland en je hebt een Nederlandse verzekering, dan heb je helemaal geen zak te maken met het Franse recht. Jouw claim moet gewoon volgens de Nederlandse wetgeving behandeld worden en de Nederlandse polisvoorwaarden moeten nagekomen worden. Mochten ze moeilijk blijven doen zou ik als ik jou was je rechtsbijstand inschakelen (als je die hebt uiteraard).

• Ibjelot
mark-k schreef op woensdag 11 september 2013 @ 14:41:
...

In jouw geval wil de verzekeraar niet betalen omdat er iets niet binnen het Franse recht valt. Je woont zelf gewoon in nederland en je hebt een Nederlandse verzekering, dan heb je helemaal geen zak te maken met het Franse recht. Jouw claim moet gewoon volgens de Nederlandse wetgeving behandeld worden en de Nederlandse polisvoorwaarden moeten nagekomen worden. Mochten ze moeilijk blijven doen zou ik als ik jou was je rechtsbijstand inschakelen (als je die hebt uiteraard).
De verzekering blijft inderdaad moeilijk doen en hebben geadviseerd om een klacht in te dienen als we het niet eens zijn. Die klacht komt er zeker aan.

De rechtsbijstand is inmiddels ingeschakeld, het wachten is nu nog op het oude polisblad van de verzekeraar die niet meer in het polisdossier staat (Lang leve online dossiers). Zodra deze ontvangen is doet ze een uitspraak met een conceptbrief die naar de verzekeraar gestuurd kan worden. Dus nog even afwachten hoe snel AON is met het opzoeken van het polisblad.En anders gaat de nieuwe naar de rechtsbijstand. Is in principe dezelfde dekking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibjelot
Nog even een laatste update. Om het topic compleet af te sluiten.

AON bleef een poos moeilijk doen over de vergoeding, maar na een 2e rechtsbijstand is het nu eindelijk zover dat ze overgaan tot uitkering van de volledige huursom van de auto! Eindelijk maar toch. Ruim 3 maanden later is het eindelijk afgesloten.

Dank Tweakers voor jullie input
Pagina: 1