Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows update via eigen server

Pagina: 1
Acties:

• justanotheruser
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 13:45
Graag zou ik een systeem (of 'server') bouwen en installeren voor het verzorgen van updates van clients.
Ik wil werken zonder de systemen bij een domein aan te melden.

Na een standaard herinstallatie van Windows 7 of 8 (al dan niet i.c.m. een officepakket) zou ik dan die computer willen verwijzen naar de 'server' om daar alle updates vanaf te halen via gigabit ethernet.

Uiteraard om niet afhankelijk te zijn van servers, eigen internetbandbreedte et cetera.

Ik ben voornemens morgen een nieuw systeem te bouwen en windows server 2003 R2 +sp2 te installeren.
En dan daarop WSUS 3.0 te installeren,, en dan te kijken wat ik voor elkaar kan boksen.

Mijn vraag is, ben ik daarmee veel te omslachtig bezig, of is het onmogelijk om daarmee aan mijn eigen wens te voldoen ?

[HOWTO] WSUS: Windows Server Update Services

[Howto] Sus Server

http://technet.microsoft....c708519%28v=ws.10%29.aspx

bovenstaande links waren mijn voornaamste bronnen...

ik vond op de GOT search nog enkele topics meer maar die waren zo'n 10jaar geleden actief:)

To Tweak Or Not To Tweak

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom 2003 server en niet wat recenters?

Verder kan je gewoon WSUS installeren en je clients via GPO's de juiste weg naar je WSUS-server wijzen.

[ Voor 56% gewijzigd door Gunner op 04-09-2013 16:29 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• justanotheruser
is niet vereist volgens mijn bronnen.......... Microsoft Windows Server 2012 Standard is voor mij ook beschikbaar als dat perse moet :)

[ Voor 34% gewijzigd door justanotheruser op 04-09-2013 16:32 ]

To Tweak Or Not To Tweak

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt de Windows clients via een (local) GPO (of direct in het register) verwijzen naar de lokale WSUS server.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• justanotheruser
Room42 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:31:
Je kunt de Windows clients via een (local) GPO (of direct in het register) verwijzen naar de lokale WSUS server.
sowieso de server op een vast IP adres zetten zodat ik hem altijd eenvoudig kan vinden ?

maar het moet via een domein met DC geregeld zijn of kan het ook in een 'gewone' werkgroep?

[ Voor 14% gewijzigd door justanotheruser op 04-09-2013 16:34 ]

To Tweak Or Not To Tweak

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

justanotheruser schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:33:
[...]

sowieso de server op een vast IP adres zetten zodat ik hem altijd eenvoudig kan vinden ?

maar het moet via een domein met DC geregeld zijn of kan het ook in een 'gewone' werkgroep?
Server altijd vast IP. En heb je z'n antwoord wel goed gelezen? Hij geeft toch aan dat 't via lokaal GPO of direct in 't register toevoegen van waardes dit regelt. Nergens heeft hij het over domein oid. GPO is niet altijd onderdeel van een Active Directory structuur ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• justanotheruser
Hero of Time schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:41:
[...]

Server altijd vast IP. En heb je z'n antwoord wel goed gelezen? Hij geeft toch aan dat 't via lokaal GPO of direct in 't register toevoegen van waardes dit regelt. Nergens heeft hij het over domein oid. GPO is niet altijd onderdeel van een Active Directory structuur ;)
:+ o, ik dacht GPO => gebruik van domain

is werken met een proxyserver een eenvoudigere manier of heel iets anders........ *doordebomenhetboszien*

To Tweak Or Not To Tweak

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-11 23:05
Je kunt ook kijken naar de offline WSUS:
http://download.wsusoffline.net/

Hiermee kun je de updates die je wilt vooraf downloaden en op een later moment laten installeren op een computer. Kan gewoon op een usb schijfje, scheelt je weer een server.

Al blijft het altijd leuk om te spelen met WSUS als je dit nog niet gedaan hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door n0fragger op 04-09-2013 16:52 ]

• justanotheruser
n0fragger schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:50:
Je kunt ook kijken naar de offline WSUS:
http://download.wsusoffline.net/

Hiermee kun je de updates die je wilt vooraf downloaden en op een later moment laten installeren op een computer. Kan gewoon op een usb schijfje, scheelt je weer een server.
daar hebben we mee gewerkt, een server gaat imho makkelijker om met het feit dat er dagelijks nieuwe updates bijkomen.... een server houdt dan ook makkelijk updates bij voor div windows en office versies op de client computers

To Tweak Or Not To Tweak

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 10:08

ralpje

Deugpopje

Uit 'daar hebben we mee gewerkt' begrijp ik dat je dit in een bedrijfsomgeving doet?
Waarom dan niet, als je toch met een server aan de gang gaat, een domein inrichten? Dat gaat je heul veul werk aan beheer schelen :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• n0fragger
ralpje schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:55:
Uit 'daar hebben we mee gewerkt' begrijp ik dat je dit in een bedrijfsomgeving doet?
Waarom dan niet, als je toch met een server aan de gang gaat, een domein inrichten? Dat gaat je heul veul werk aan beheer schelen :)
Het enige verschil is dat je de WSUS instellingen in een GPO doet ipv in de registry, dus zoveel scheelt dat niet. Desalnietteplus zou ik het ook in een domein doen, dat maakt het switchen van WSUS Servers makkelijker. Anders moet bij de volgende WSUS server alle clients langs om deze handmatig in de reg om te zetten naar de nieuwe server.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Wsus installeren - via gpedit.msc op de clients instellen dat ze alles van de server X moeten halen (en dat mag zowel de hostname als het ipadres zijn.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• justanotheruser
ralpje schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:55:
wou simpel beginnen, en als een en ander bevalt wellicht upgraden/uitbreiden...... we komen hier veel verschillende systemen tegen en updaten is altijd een crime,,,

Ik wil graag alle updates voor Windows XP, Vista, 7, 8 in de versies 32bits en 64 bits NL.... centraal opslaan en kunnen benaderen met verschillende clients

To Tweak Or Not To Tweak

• n0fragger
wou simpel beginnen, en als een en ander bevalt wellicht upgraden/uitbreiden
bouw hem dan in ieder geval in Windows 2012 ( als je die keus hebt )

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 10:08

ralpje

Deugpopje

n0fragger schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:58:
[...]

Het enige verschil is dat je de WSUS instellingen in een GPO doet ipv in de registry, dus zoveel scheelt dat niet.
Ik heb het natuurlijk niet alleen over de WSUS-settings, maar ook over het centraal uitrollen van printers, drivemappings, beleidsinstellingen, software, enzovoorts ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:56

TheVMaster

Moderator WOS
Op dit moment beginnen met Windows Server 2003 is heel erg onverstandig (vooral als je ook gewoon Windows Server 2012 beschikbaar hebt), de support over Windows verloopt in juli 2015.

Daarnaast is het niet onverstandig om ook gewoon met een domein te beginnen. Vooral uit beheeroogpunt. Let wel even op je domein / forest level en de eventueel te ondersteunen OS-en. Enneh..wat voor 'bronnen' heb je het overigens over dat je 'maar' Windows Server 2003 nodig hebt?

Hebben jullie verder geen servers in jullie netwerkomgeving?

Overigens is dit niet echt een Client dingetje, maar weer een Windows Server dingetje >> MOVE >> WSS

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 04-09-2013 17:49 ]

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Misschien handig als de TS even vermeld of het om een prive of een zakelijk/mkb omgeving gaat.
Ik krijg namelijk het gevoel dat het een prive omgeving is waar de TS de WSUS server voor wil gaan gebruiken

Voor een zakelijke omgeving zou ik inderdaad een domein verwachten/adviseren, maar voor een thuis situatie zou ik het niet 123 adviseren (meestal meer configuratie werk als de losse computers even af gaan).

Misschien een idee voor de TS om ook eens te kijken naar WDS/MDT voor de instalatie van de client systemen

@TheVMaster
WSUS 3.0 kan werken en geïnstalleerd worden onder Server 2003, echter zou ik zoals je al aangeeft gebruik maken van het laatste Server OS welke beschikbaar is.
Mede door de ondersteuning vanuit Microsoft maar vooral omdat alle nieuwe features ondersteund worden.
Zelf heb ik een paar jaar terug ook gedraaid om Server 2003 i.c.m. WDS/WSUS omdat ik hiervoor een licentie beschikbaar had, toen was Server 2008R2 al beschikbaar maar daar had ik geen licentie voor. Nu heb ik wel de beschikking over de licenties voor nieuwere besturingssystemen en gebruik ik deze ook in mijn test/leer omgeving. Moet er wel bij zeggen dat dit een prive omgeving was om met dit soort technieken bekent te worden. Zakelijk zal ik het natuurlijk afraden/niet adviseren.

[ Voor 1% gewijzigd door MdBruin op 04-09-2013 18:47 . Reden: verduidelijkt ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoewel WSUS niet echt moeilijk is om aan de praat te krijgen, misschien een beetje overkill voor een paar PC's in een netwerk ( ik zou ook altijd kiezen voor domein en GPO's, ipv workgroup), over hoeveel PC's hebben we het eigenlijk?
Als het doel is om een nieuwe geïnstalleerde Windows client snel van de laatste updates te voorzien, kun je ook gebruikmaken van offline WSUS. Je downloadt dan een keer de updates (kan voor verschillende Windows en MS Office versies) in een gedeelde map op de server en je installeert de updates op de client vanaf die share.
Updates bijwerken op de server? Gewoon op de server een scheduled task aanmaken die offline WSUS aftrapt en even de laatste updates binnenhengelt in de gedeelde map.
Updates die je niet via WSUS offline kunt binnentrekken, laat je dan met Windows update binnenkomen (dat zijn er dan niet zoveel meer).
Toch iets strakker met beheerconsole etc? Al eens gekeken naar Windows Intune?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*grinnik*
Zo'n soort setup heb ik bijna 10 jaar terug met SUS 1.0 nog in elkaar gezet toen ik nog voor een PC repair shop wat dingen deed.
dat was dus nog in de tijd dat je blij mocht zijn met een 4Mbit DSL lijn, en dan heeft een WSUS doosje zeker waarde, tegenwoordig is het makkelijk omdat je toch overal Gbit intern hebt en diskspace ultracheap is waardoor je WSUS als een giga-caching proxy fungeert.

Kortom: WSUS inrichten, eventueel met auto-approvals, daarna 1x een registry export draaien van een machine met local GPO settings (wel de ClientID keys opschonen!) en die met een batch file op een USB stick importeren en uiteraard als je klaar bent verwijderen.

Je kan dan ook de benodigde truken uithalen als een korte polling interval van een uur + automatische restarts zonder prompts.

Aangezien je ongetwijfeld ook wel eens een Home edition van iets gaat tegenkomen zijn de goedbedoelde adviezen over domain-based werken wat tever, immers 'luistert' een Home ed. net zo hard naar de Policy registry settings dus daar hoef je het niet voor te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 05-09-2013 22:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1