Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor 3D-CAD/Gaming (+/- €1150,-)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor mijn werk als freelancer. Daarnaast zou ik er graag in mijn vrije tijd goed op kunnen gamen. Ik neig dus heel erg sterk naar een 17 inch beeldscherm, vanwege de numpad en het grotere beeld tijdens het 3D tekenen van producten. Wat betreft videokaart gaat mijn voorkeur als snel uit naar een NVIDIA GTX765M of hoger. Een kleine SSD-schijf (+/- 120GB) voor het snel kunnen opstarten van programma's, in combinatie met een harde schijf van rond de 750GB, lijkt mij een ideale situatie. Hopelijk vallen deze punten binnen mijn budget!?

- Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Zoals ik al zei gebruik ik de laptop voor mijn werk als freelance product ontwerper. Hierbij maak ik gebruik van 3D-CAD programma's, zoals SolidWorks, Rhino en Cinema4D. Daarnaast gebruik ik tevens renderprogramma's en bewerk ik deze renders in Photoshop, Illustrator en InDesign. Af en toe voer ik complexe rekenmodellen uit in deze 3D-CAD programma's.

- Wat mag je laptop gaan kosten?
Ik zit te denken aan een prijs van rond de €1150,- inclusief BTW. Maar mocht het juiste product voor mij nou €100,- duurder uitvallen, dan moet dat wel te regelen zijn wat betreft budget.

- Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Voor mijn werk heb ik de laptop wel veel mee onderweg, alleen constant in de auto. Mocht ik een keer met de laptop aan de wandel gaan zal dit hooguit vanuit de auto naar het bedrijf zijn, dus eigenlijk te verwaarlozen. Ik zal ook 99% van de tijd werken op een plek in de buurt van een stopcontact, dus accuduur is ook geen speerpunt wat betreft mijn aankoopbeslissing.

- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Bepaalde voorkeur heb ik niet echt. Ik heb gekeken bij BTO Laptops en naar MSI, Asus en Dell. Nou moet ik zeggen dat ik heel mijn leven bijna Acer-laptops heb gehad, dus qua kwaliteit zal het wel vooruitgaan hopelijk. Ik sta dus eigenlijk voor al jullie suggesties open.

Alvast bedankt voor de reacties.

• RHarmsen89
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08-2021
Heb je al gekeken naar de Dell 17R SE?
Die staat voor 1099 op de site, maar met korting van 10% EPP en 50 euro korting nog met een voucher die tot vandaag geldig is komt hij rond de 950 uit, dus valt binnen je budget.

Hij heeft een 3d scherm met antireflectiecoating, echter niet de GTX765M die jij graag wilt. Nu is het wel zo dat ik heb gelezen van een gozer die het heeft getest op youtube dat je in overleg met dell de laptop ook custom build kan krijgen. Zo had hij er ipv 8 gb ram 16 gb ram in laten zetten en andere harde schijven. Dus mogelijk dat de kaart kan worden vervangen? Moet dat natuurlijk wel binnen je budget vallen na de verandering van kaart.

Ik ben geen expert ofzo alleen ik ben zelf ook aan het kijken om deze waarschijnlijk te gaan kopen, dus daarom gewoon puur deze info die ik wilde delen :)

Verwijderd

Topicstarter
RHarmsen89 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:17:
Heb je al gekeken naar de Dell 17R SE?
Die staat voor 1099 op de site, maar met korting van 10% EPP en 50 euro korting nog met een voucher die tot vandaag geldig is komt hij rond de 950 uit, dus valt binnen je budget.

Hij heeft een 3d scherm met antireflectiecoating, echter niet de GTX765M die jij graag wilt. Nu is het wel zo dat ik heb gelezen van een gozer die het heeft getest op youtube dat je in overleg met dell de laptop ook custom build kan krijgen. Zo had hij er ipv 8 gb ram 16 gb ram in laten zetten en andere harde schijven. Dus mogelijk dat de kaart kan worden vervangen? Moet dat natuurlijk wel binnen je budget vallen na de verandering van kaart.

Ik ben geen expert ofzo alleen ik ben zelf ook aan het kijken om deze waarschijnlijk te gaan kopen, dus daarom gewoon puur deze info die ik wilde delen :)
Bedankt voor je reactie!

Ik neem aan dat je deze laptop bedoelt: pricewatch: Dell Inspiron 17R Special Edition (N0017S07) ?

Op zichzelf helemaal geen verkeerde laptop, en met die korting voor €950,- te bestellen is prima. Alleen dan heb ik nog rond de €200,- budget over en zou dat dan graag uitgeven aan een betere videokaart en misschien wat meer werkgeheugen, alhoewel 8GB voor mijn toepassingen waarschijnlijk wel voldoende is toch?

Verwijderd

Er zijn niet echt goede laptops in jouw prijssegment. Je hebt de inspiron 17R SE, en de asus N76 ( pricewatch: Asus N76VB-T4046H ). Maar wat daarboven zit is een beetje twijfelachtig. Je hebt:

De Alienware 14. Die kost € 1,140, maar levert geen snellere hardware. Voor de variant met GTX 765m moet je € 1,316 neertellen. Model heeft fan issues, misschien is daar al een update voor.
De MSI GE lijn. Die heeft slechte koeling, de kwaliteit van de laptop lijkt ook niet erg hoog.
De clevo's. Nog slechtere koeling, nog lagere kwaliteit behuizing.
Latitude €6540 (€1300). Levert wederom geen snellere hardeware, maar wel meer kwaliteit.

Pas als je echt meer uitgeeft kom je in een prijssegment waar je bijvoorbeeld de asus G750, alienware 17 en MSI GT70/60 welke krachtige hardware combineren met een behuizing van goede kwaliteit. Ik zie dat er een goedkope variant van de GT70 bestaat om het gat op te vullen: pricewatch: MSI Gaming Series GT70 0ND-1002NL. Maar dat is het dan wel. Daaronder ben je wat mij betreft het beste af met de asus N76 met losse SSD. Of inspiron 17R SE als je echt waarde hecht aan 3D.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:03:
Er zijn niet echt goede laptops in jouw prijssegment. Je hebt de inspiron 17R SE, en de asus N76 ( pricewatch: Asus N76VB-T4046H ). Maar wat daarboven zit is een beetje twijfelachtig. Je hebt:

De Alienware 14. Die kost € 1,140, maar levert geen snellere hardware. Voor de variant met GTX 765m moet je € 1,316 neertellen. Model heeft fan issues, misschien is daar al een update voor.
De MSI GE lijn. Die heeft slechte koeling, de kwaliteit van de laptop lijkt ook niet erg hoog.
De clevo's. Nog slechtere koeling, nog lagere kwaliteit behuizing.
Latitude €6540 (€1300). Levert wederom geen snellere hardeware, maar wel meer kwaliteit.

Pas als je echt meer uitgeeft kom je in een prijssegment waar je bijvoorbeeld de asus G750, alienware 17 en MSI GT70/60 welke krachtige hardware combineren met een behuizing van goede kwaliteit. Ik zie dat er een goedkope variant van de GT70 bestaat om het gat op te vullen: pricewatch: MSI Gaming Series GT70 0ND-1002NL. Maar dat is het dan wel. Daaronder ben je wat mij betreft het beste af met de asus N76 met losse SSD. Of inspiron 17R SE als je echt waarde hecht aan 3D.
Bedankt voor de snelle, uitgebreide reactie!

Om te beginnen met de Asus N76; daar blijft die videokaart nog onder die van de Inspirion 17R SE zitten. Daarnaast ben je dan nog +/- €150,- kwijt voor een SSD-schijf neem ik aan? Nu zie ik de laptops van MSI en de Alienware voornamelijk met flashy rode lijnen en glossy achterkanten. Daar kan ik wel mee leven, alleen is het raar om een bedrijf binnen te stappen voor wat freelance opdrachten met een in-your-face gaming style laptop. Iets rustiger mag van mij wel ;) (meer zoals de Asus N76).

Ik blijf tevens absoluut niet vaststeken op die GeForce GTX765M. Dat is nog vrij in te vullen. Graag wat suggesties daar voor. Kwaliteit behuizing is echter wel van belang, niet dat het aan alle kanten kraakt en piept en het beeldscherm er naar gevoel elk moment kan afvallen.

De Asus G750, MSI GT60/70 en AlienWare 17 vallen (helaas) echt buiten mijn budget.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:15
wil je perse een 17 inch model of volstaat een 15 inch model ook. de momenten dat je bij de klant zit ga je denk ik toch niet tekenen zij het hooguit enkele kleine wijzigingen. Mogelijk volstaat een 15 inch model ook en heb je thuis nog een goed 21 inch scherm of groter staan waar je de laptop op kan aansluiten. Dit geeft je het gemak van de laptop onderweg en de goede werkplek (+houding) thuis.

...

Verwijderd

Topicstarter
Als ik aan het werk ben zit ik gewoon op kantoor bij een bedrijf, weinig thuiswerken. Daarbij is het handig om flexibel te zijn en dus is een 21 inch beeldscherm meenemen van huis naar werk en weer terug niet echt ideaal. Maar mocht er een goede 15 inch laptop zijn die aan mijn eisen voldoet, dan hoor ik het graag!

Verwijderd

In het 15.6" segment heb je de latitude E6540 en de asus N56. Dat levert dus niet echt meer keuze op.

• RHarmsen89
Ik ga nu effe de chat in met die dell gasten omdat ik zelf ook vragen had over extra ram, zal het zo vermelden hier :p

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje vloeken in de kerk, maar deze komt aardig overeen met de specificaties die ik hierboven noemde: pricewatch: Medion Erazer X6823 :? :?

• RHarmsen89
Ja die had ik ook gezien, zelf zoek ik een laptop tot 1000 euro maar was van plan misschien dat iets mijn budget te verhogen. Echter las ik in de forums hier over de medion laptops dat de koeling wat te wensen over liet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:33:
Misschien een beetje vloeken in de kerk, maar deze komt aardig overeen met de specificaties die ik hierboven noemde: pricewatch: Medion Erazer X6823 :? :?
Die heb ik gemist. Dat is een kloon van de MSI GT serie. De koeling laat te wensen over, maar daar zul je met deze grafische kaart niet enorm veel last van hebben. Waar ik mij meer zorgen om maak is dat er nogal wat modellen in deze serie zijn waarbij de fan, zelfs idle, heel erg luidruchtig is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al vaker gehoord inderdaad over de Medion modellen, bij het opstarten van bijvoorbeeld internet een enorm geluid vanwege het plotseling opvoeren van de ventilator.

Verder heb ik nog gezocht op bepaalde videokaarten en kwam bij een X-Book 17M55-GTX765M, zelf samen te stellen, vanaf €950,- een basis model. Vanaf €1150,- zit er een leuke videokaart in. Is dit wat?

X-Book 17M55-GTX765M

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 16:55 ]

Verwijderd

Dat is een rebranded GE70, die duurder is dan bij de fabrikant waar ze hem van hebben gerebrand.

• RHarmsen89
Bij dell kan je in ieder geval vergeten om de ssd eruit te laten en zelf eentje in te zetten of ram te verhogen. Kan niet was het antwoord, dan moest ik maar kijken naar zakelijke laptops...heel apart.

Verwijderd

Het kan wel gewoon. Er staan zelfs manuals online die uitleggen hoe je dat doet: ftp://ftp.dell.com/Manual...er%27s%20Manual_en-us.pdf

• RHarmsen89
Haha bedankt :P, mijn sessie werd ook meteen gestopt dus misschien had hij er niet zo een zin in...

• RHarmsen89
Even voor de volledige informatie:

Ik ga de 17r se bestellen nu, heb het winkelwagentje met de kortingen nu net ingevoerd en de uiteindelijke prijs is dan 944 euro en 11 cent.

Ik heb zelf nog even gezocht op het forum en als je wil kan je de 8gb ram naar 16 gb verhogen zonder problemen.

Veel succes met je keuze!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben gisteren en vandaag nog eens aan het zoeken geweest, maar kan geen goede keuze maken wat betreft een goede prijs/snelheid/kwaliteit-combinatie voor €1150,-. Ik heb onderstaande laptop gevonden, die het meest aan mijn wensen voldoet:
pricewatch: MSI Gaming Series GE40 2OC-040NL (Dragon Eyes)
Zijn er laptops vergelijkbaar qua prestaties met deze in een zelfde prijscategorie?

Daarbij denk ik er ook aan om een laptop te laten samenstellen met een GeForce GTX 765M videokaart, daarbij kom ik ook ongeveer aan de €1200,- voor dezelfde specs als bovenstaande laptop, maar wel met een betere videokaart.

Graag jullie adviezen! :)

Verwijderd

De GE40 lijkt van betere kwaliteit van de GT60 en 70, met name omdat de koeling het minder zwaar heeft vanwege de mindere GPU en mindere CPU. Het scherm is echter slecht, daarom kan ik deze laptop niet aanraden. Voor dezelfde prijs heb je de Alienware 14 met 1080p IPS scherm. Daar zouden wel fan issues mee zijn, maar misschien is dat al opgelost.
Daarbij denk ik er ook aan om een laptop te laten samenstellen met een GeForce GTX 765M videokaart, daarbij kom ik ook ongeveer aan de €1200,- voor dezelfde specs als bovenstaande laptop, maar wel met een betere videokaart.
Dat er 'een laptop' is voor prijs X met specs Y zegt natuurlijk niets. Ik raad een laptop aan omdat ik vertrouwen heb ik de kwaliteit van de componenten. Op basis van specs alleen kan je geen laptop aanraden.

Verwijderd

Topicstarter
Alienware 14 lijkt me goed, alleen ik zoek een laptop van 17 inch. Samenstellen is niet echt een optie, aangezien ik wel van een stukje kwaliteit houd qua onderdelen en behuizing.

Ik zoek dus eigenlijk het volgende:

- 17 inch laptop
- 8GB of meer werkgeheugen (eventueel zelf uitbreiden is geen probleem)
- kleine SSD-schijf (tot 128GB) (zelf toevoegen is geen probleem)
- 750GB HDD of meer
- Processor heb ik helaas geen verstand van, met Turbo-cache en dat soort dingen :P
- Videokaart minimaal de power van een GeForce GT 750M
- Prijs rond de €1150,-

Ik heb al zoveer merken en uitvoeringen gehoord dat ik eigenlijk het spoor een beetje bijster ben op het moment. Er zal vast geen laptop tussen zitten die er met kop en schouders bovenuit steekt, dus dan maar beslissen op de kleinere puntjes.

Wie o wie helpt mij? Bedankt! _/-\o_

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Door sparen en voor 1400€ een alienware 17 bestellen?
De msi gt serie koeling vind ik niks persoonlijk
De clevos kan je direct wegstrepen.
Dan blijven er 2 opties open.

Alienware 17
Asus g750

Meer echt hele goede keuzes zijn er niet :'(

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen heb ik nog een tijd verder gezocht naar geschikte laptops, graag jullie mening over de volgende modellen:

pricewatch: Asus N750JV-T4090H - Van plan om hier het werkgeheugen te vergroten en een SSD-schijf toe te voegen.

pricewatch: Acer Aspire V3-772G-747a1275Makk - Is hier een SSD-schijf in te plaatsen?

pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1011H - Het werkgeheugen is 8GB en dat is gelijk het maximum volgens de specs, of is dit te verhogen?

Zijn er nog andere suggesties, please let me know! _/-\o_

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
dan krijg je:
i5 cpu
ruk scherm met ruk resolutie (768)
quadro k1000 gpu (en die is echt niet snel)

de eerste versie met goed 1080p scherm e.d. kost je 1500+... dus geen optie..

wel zijn die dingen gebouwd als een TANK!! met goede keyboard en mousepads e.d.

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Verwijderd

Topicstarter
aron225 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 11:29:
[...]

dan krijg je:
i5 cpu
ruk scherm met ruk resolutie (768)
quadro k1000 gpu (en die is echt niet snel)

de eerste versie met goed 1080p scherm e.d. kost je 1500+... dus geen optie..

wel zijn die dingen gebouwd als een TANK!! met goede keyboard en mousepads e.d.
Inderdaad, zou graag gaan voor een 1080p-schermpje. Vandaar mijn suggesties daarboven. Heb alleen geen idee of dit nou de modellen zijn die één van de betere prijs-kwaliteit verhoudingen hebben? :?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeft die Dell 17RSE ondertussen al Gbit netwerk?

Verwijderd

Topicstarter
jadjong schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 17:57:
Heeft die Dell 17RSE ondertussen al Gbit netwerk?
Op de site van Dell helaas niet meer leverbaar.. :'(

De suggesties die ik een paar berichten eerder noemde, zijn die het overwegen waard? Want ik kan nog steeds geen keuze maken tussen deze 3 laptops.

Verwijderd

Je moet deze hebben: pricewatch: Asus N76VB-T4046H

De N750 is de meerprijs niet waard, de acer V7 heeft een erg slechte koeling.

In alle 17" laptops in dit prijssegment past 16GB RAM en 2x HDD.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 12:00:
Je moet deze hebben: pricewatch: Asus N76VB-T4046H

De N750 is de meerprijs niet waard, de acer V7 heeft een erg slechte koeling.

In alle 17" laptops in dit prijssegment past 16GB RAM en 2x HDD.
Thanks Darkstone, eindelijk duidelijkheid! :)

pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1241H

Zag deze laptop ook nog exact hetzelfde, met alleen dan 1TB HDD en een GT650M GPU erin.
Meerprijs €90,-. Is dit het waard?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 13:15 ]

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
http://tweakers.net/categ...nNTGJ-mz_4-wX5hRvPA3Fq7AA

Nee ;) 650M en 740M zijn vrijwel hetzelfde.. Kun je beter die €90 gebruiken voor een SSD.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Dat gaat hem worden!

Ben er van plan een Samsung 840 EVO 250GB in te plaatsen:
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB

En ben op zoek naar een goede uitbreiding qua werkgeheugen met max. 8 GB (totaal op 14GB).
Iemand een suggestie voor een goede 8GB DDR3 (SODIMM)?

Verwijderd

Je kan hem niet uitbreiden naar 14GB. Er zit een DIMM van 2GB in en eentje van 4GB. Bij een upgrade zul je een van beide moeten verwijderen.

Qua dimms: gewoon de goedkoopste pakken.

Verwijderd

Topicstarter
Prima, dan gaat de 2GB er uit en komt er een 8GB voor in de plaats..
Bedankt voor de hulp! :*)

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk vandaag toch naar de 15" gegaan en deze besteld (volgens mij als laatste, want een half uur daarna was er geen prijsspecificatie meer bekend bij de pricewatch):
pricewatch: Asus N56VZ-S4215H

Daarbij een SSD besteld en wat extra werkgeheugen zodat ik voorlopig even vooruit kan:
pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16S11/8

Bij deze, allemaal bedankt voor jullie hulp en advies. Zonder alle tips was ik er waarschijnlijk niet uitgekomen, dus thanks!! _/-\o_
Pagina: 1