Toon posts:

NETGEAR readyNAS102

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb deze week een Netgear readyNAS 102 2x2TB aangeschaft.
Spul geinstalleerd , en draaien maar.
Dacht ik tenminste.
Wat mij opvalt is dat onder het kopje systeem maar 1 schijf van 2TB te zien is.
Als ik vervolgens naar volumes ga zie ik er wel 2
Kan iemand mij uitleggen wat dit precies is, en waar dit goed voor is ?

Verder zou ik graag mijn data als ik in het buitenland onderweg ben vanaf een willekeurige computer op willen kunnen halen.
Liefst gewoon via http.
Wilde hiervoor Barracuda gebruiken, maar dat heb ik op afstand nog niet aan de praat kunnen krijgen.
Iemand die mij wat duidelijkheid kan verschaffen ?
:O

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05-2025
Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:41:
ik heb deze week een Netgear readyNAS 102 2x2TB aangeschaft.
Spul geinstalleerd , en draaien maar.
Dacht ik tenminste.
Wat mij opvalt is dat onder het kopje systeem maar 1 schijf van 2TB te zien is.
Als ik vervolgens naar volumes ga zie ik er wel 2
Kan iemand mij uitleggen wat dit precies is, en waar dit goed voor is ?
Ik gok dat de schijven in RAID1 (mirror) geconfigureerd staan. Als er dan 1 schijf uit valt heb je altijd de andere schijf nog. De data wordt op allebei de HDD opgeslagen dus. Je houdt dan dus netto maar 2TB over.
Je kan ze vast ook als JBOD configureren. Maar dan heb je geen redundancy.

Mvg, Michiel

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok , dat klinkt logisch.
Heb je misschien ook antwoord op mijn andere vraag ?
Ik wil gewoon op mijn data toe kunnen grijpen vanaf een willekeurige computer.
Enig idee hoe ?
De NAS heeft toch gewoon een normaal IP adres dat ik op mijn huisnetwerk zonder problemen kan oproepen.
Hoe, en welke port moet ik op mijn router forwards zodat ik er ook van buitenaf in kan ?
Ik zou zeggen 21 en 80 , toch ?

gr,Henk

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 14:02 ]

Verwijderd

Om de NAS vanaf een extern netwerk te kunnen gebruiken zou je gewoon het public IP address kunnen invoeren en het verkeer over port 80 laten gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Public IP is toch het eigen IP adres van de NAS ?
En poort 80 moet ik gewoon in mijn router instellen als passthrough ?

Wat geef ik dan uiteindelijk precies in mijn browser im om hem van buiten af te benaderen ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 16:12 ]

Verwijderd

Als alles goed geconfigureerd is zou je in je browser gewoon je public IP in kunnen voeren en de NAS bereiken vanuit een extern netwerk.
http://www.whatip.com/ Dat is het public IP.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, duidelijk.
Maar moet ik dan eerst in mijn router mijn NAS IP passthroughen ?
de andere optie de mijn router heeft is NAT default mode.

snap jij het nog :/

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2013 17:00 ]

• olafvs
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07-2024
Waarschijnlijk heet dit in je router port forwarding. Hierbij stel je in dat al het verkeer vanaf internet vanaf poort 80 (http) en poort 21 (ftp) omgeleid wordt naar je nas (afhankelijk van hoe je je nas wil bereiken kan je nog meer poorten instellen). Hierbij voer je het adres in van je nas (waarschijnlijk iets van 192.168.*.***).

<update> bedenk me trouwens nog even dat je op moet passen met het forwarden met poort 80. Het kan zijn dat je zo niet meer bij de web interface van je router kan komen. Probeer de webinterface van je nas bijvoorbeeld op een andere poort te zetten. </update>

Hoe dit specifiek voor jou router moet staat hier waarschijnlijk beschreven. Kies je router en vervolgens http.

Door nu je public ip in je browser in te voeren kan je bij je nas. Je kan achter het ip ook nog een dubbele punt met je poort zetten om bij andere programmas te komen Als je de poorten daarvan in je router hebt geforward. Denk aan de web interface van je torrent programma. Probleem hierbij is dat je public ip waarschijnlijk eens in de zoveel tijd veranderd. Dat is misschien elke dag, maar misschien een keer per jaar. Als je net op vakantie bent dan heb je een probleem. Dan kan je niet meer bij je bestanden.

Oplossing hiervoor is ddns. Je draait een programmaatje op je nas of je router of je pc dat regelmatig je public ip adres naar een service verstuurt. Hiervoor zijn gratis aanbieders als dyndns en noip.

Bij die aanbieders kan je een subdomein kiezen (bijvoorbeeld clf1.dyndns.com). Dit kan je dan intikken in je browser en volia je bent weer bij je nas.

Helaas moet je bij de gratis aanbieders (sinds kort ook bij dyndns) één keer per maand een mailtje beantwoorden om je account actief te houden (als iemand er een weet waar dat niet zo is laat het me weten). Als je dat niet fijn vindt kan je ook betalen, dan hoeft dat niet. Ik heb hosting provider waar het in mijn hostingpakket zit en heb het zo op kunnen lossen.

Het programmaatje dat je public ip verstuurd is ook beschikbaar op jouw nas. Het heet ddclient. Het instellen is niet heel makkelijk. SSH, apt-get, bestandje editen en alles precies in het juiste format. Mocht je hier aanbeland zijn dan kan ik je nog wel verder helpen.

Is readycloud overigens niet een oplossing? Heb dit zelf nog niet goed bekeken. Heb mijn rn104 pas net.

[ Voor 13% gewijzigd door olafvs op 08-11-2013 18:00 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Duidelijk stappenplan, olafvs :)
Dat moet TS op weg helpen. Hier nog een link naar de ReadyNAS website voor remote access.
Pagina: 1