Revisie PC

Pagina: 1
Acties:

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-01 12:13
Beste tweakers.

Ik ben vaak te vinden achter mijn pc voor een goede game.
En daar hoort natuurlijk een mooi game systeem bij.

Ik heb ongeveer 4 jaar geleden en toendertijd goed game systeem in elkaar gezet.
Ondertussen heb ik het een aantal keer geupgrade met een nieuwe videokaart en een nieuw moederbord, maar ik begin momenteel echt wel te merken dat nieuwere games wat trager beginnen te lopen en ik denk dat het niet meer mogelijk is om het op te lossen met alleen een nieuwe videokaart.

Dit is wat ik momenteel in mijn pc heb zitten:
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
GPU:Club 3d Radeon HD 6870 OC
Intern geheugen: 4GB DDR3 PC 8500 1066 MHZ
Moederbord:Asus M4A79XTD EVO

Zelf zat ik te denken aan een upgrade van mijn videokaart naar een MSI GeForce GTX 660 of naar een
MSI GeForce GTX 760.
En een upgrade van mijn werkgeheugen. naar pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU (geen idee of dit past op mijn huidige moederbord?)

Of denken jullie dat bijvoorbeeld een upgrade van de processor ook nodig is?

Hierbij wil ik de kanttekening maken dat ik niet perse alles op de hoogste resolutie vloeiend moet kunnen draaien. Het gaat mij er mee om dat gemiddelde spellen (dus niet de zwaarste) gewoon goed speelbaar zijn (40fps+).

Ik neem daarom vaak ook niet de nieuwste videokaart maar eerder een high end kaart van de oudere generatie, wat vinden jullie overigens van de keuze van de videokaart?

Mijn vraag is dus eigenlijk, wat denken jullie wat ik allemaal moet upgraden (met eventuele suggesties) om voorlopig weer even goed vooruit te kunnen op game gebied?

Budget = tussen de 200-400 euro. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Rixos op 04-09-2013 14:50 ]

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
Om je geheugen te upgraden van DDR2 naar DDR3 moet je helaas ook een nieuw moederbord hebben.

En als je die al gaat vervangen, dan moet je ook je processor vervangen (want die je nu hebt heeft volgens mij een AM2+ socket nodig, en dat zit niet op de moderne moederborden)

Dat is samen al ongeveer 350 euro (als je nagaat dat een moederbord al snel 100 euro kost, en een goede processor 180 euro + 70 euro aan 8 GB DDR3 geheugen).

En dan moet je eigenlijk je videokaart nog vervangen voor iets beters zoals de HD7870 of een GTX660ti

[ Voor 16% gewijzigd door Nightquest77 op 04-09-2013 14:27 ]

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Rixos
Nightquest77 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:25:
Om je geheugen te upgraden van DDR2 naar DDR3 moet je helaas ook een nieuw moederbord hebben.

En als je die al gaat vervangen, dan moet je ook je processor vervangen (want die je nu hebt heeft volgens mij een AM2+ socket nodig, en dat zit niet op de moderne moederborden)

Dat is samen al ongeveer 350 euro (als je nagaat dat een moederbord al snel 100 euro kost, en een goede processor 180 euro + 70 euro aan 8 GB DDR3 geheugen).

En dan moet je eigenlijk je videokaart nog vervangen voor iets beters zoals de HD7870 of een GTX660ti
Is dat echt zo?
pricewatch: Asus M4A79XTD EVO
Als ik hier kijk staat er namelijk dat dit moederbord 4xDD3 ondersteund.
Moet er dan toch inpassen lijkt mij, of zie ik dat verkeerd?

Ook hier http://www.asus.com/Motherboards/M4A79XTD_EVO/
Zie ik staan dat het moederbord DD3 geheugen van 1600 mhz ondersteunt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rixos op 04-09-2013 14:37 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:41

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Rixos schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:35:
[...]

Is dat echt zo?
pricewatch: Asus M4A79XTD EVO
Als ik hier kijk staat er namelijk dat dit moederbord 4xDD3 ondersteund.
Moet er dan toch inpassen lijkt mij, of zie ik dat verkeerd?

Ook hier http://www.asus.com/Motherboards/M4A79XTD_EVO/
Zie ik staan dat het moederbord DD3 geheugen van 1600 mhz ondersteunt.
Dan heb je óf nu geen DDR2 geheugen maar DDR3, óf je hebt een ander moederbord... :P

• Rixos
woelders schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:41:
[...]

Dan heb je óf nu geen DDR2 geheugen maar DDR3, óf je hebt een ander moederbord... :P
Hmm zou kunnen dat ik in de tussentijd het geheugen heb vervangen :D , van het moederbordtype ben ik zeker.
Zal eens kijken wat ik erin heb zitten als ik thuis ben.

Nog eventjes nageken het geheugen is inderdaad DD3 en niet DDR2:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/4G

[ Voor 21% gewijzigd door Rixos op 04-09-2013 14:50 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:03
Net als dat je geen AM2+ maar een AM3 Socket hebt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Opzich is een 965BE nog een redelijk leuk cpu'tje, die je nog leuk kan overklokken. Het leuke van AMD is dat op een AM3 socket gewoon een AM3+ CPU kan, en andersom. Eventueel kun je dus een FX8320 erop plaatsen a rond de 130 euro en dan past een HD7950 of GTX760 zeker in het budget en heb je een dikke booost.

Ohja, en doe ff 4gb geheugen erbij. En heel eventueel een leuke SSD.

People as things, that’s where it starts.

• Rixos
Dus als ik het goed begrijp is het sowieso een goede stap om het werkgeheugen te upgraden naar 8gb: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
En dan kiezen voor een videokaart, of de 660 of de 760, wat vinden jullie, is de extra 60-70 euro het waard?

Een SSD heb ik niet echt nodig want ik erger me niet zo erg aan laadtijden, maar dat is misschien iets voor de toekomst ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Rixos op 04-09-2013 15:58 ]

• Nightquest77
Rixos schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:57:
Dus als ik het goed begrijp is het sowieso een goede stap om het werkgeheugen te upgraden naar 8gb: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
En dan kiezen voor een videokaart, of de 660 of de 760, wat vinden jullie, is de extra 60-70 euro het waard?

Een SSD heb ik niet echt nodig want ik erger me niet zo erg aan laadtijden, maar dat is misschien iets voor de toekomst ;)
Oke met deze nieuwe info zou ik je adviseren om het RAM geheugen ongemoeid te laten (heeft geen enkel effect op je prestaties, tenzij je het gevoel hebt dat je RAM vaak vol zit (wat ik betwijfel))

Moederbord en cpu lekker zo laten, niks mis mee. SSD is wel echt fijn, natuurlijk heb je het niet 'nodig', maar een nieuwe videokaart heb je ook niet 'nodig'. Gewoon een SSD kopen, en een goede videokaart en je kent je computer niet weer. Pak bijvoorbeeld een GTX680 (zijn veel in de aanbieding nu, omdat de 7xx serie net is uitgekomen), en een 120GB SSD. Kost je samen 300-400 euro, en je kunt weer jaren vooruit.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Rixos
Nightquest77 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:07:
[...]

Oke met deze nieuwe info zou ik je adviseren om het RAM geheugen ongemoeid te laten (heeft geen enkel effect op je prestaties, tenzij je het gevoel hebt dat je RAM vaak vol zit (wat ik betwijfel))

Moederbord en cpu lekker zo laten, niks mis mee. SSD is wel echt fijn, natuurlijk heb je het niet 'nodig', maar een nieuwe videokaart heb je ook niet 'nodig'. Gewoon een SSD kopen, en een goede videokaart en je kent je computer niet weer. Pak bijvoorbeeld een GTX680 (zijn veel in de aanbieding nu, omdat de 7xx serie net is uitgekomen), en een 120GB SSD. Kost je samen 300-400 euro, en je kunt weer jaren vooruit.
Wat merk ik dan aan een SSD als het op gamen aankomt?
Ook snellere laadtijden in games?

• Nickrsd
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-02 13:37

Nickrsd

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

dit had ik in mijn eigen tpoic gevraagd,

want ik heb nu zelf een 965BE en wilde die vervangen voor een fx8250 ofzo.
maar ze hebben een andere socket.. am3 en am3+

nu las ik ook ergens op internet dat dat wel compatible is..
maar in mijn topic wordt gezegd dat het niet gaat met mijn huidige mobo. en dat is dezelfde als hier,
VasZaitsev schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:39:
Opzich is een 965BE nog een redelijk leuk cpu'tje, die je nog leuk kan overklokken. Het leuke van AMD is dat op een AM3 socket gewoon een AM3+ CPU kan, en andersom. Eventueel kun je dus een FX8320 erop plaatsen a rond de 130 euro en dan past een HD7950 of GTX760 zeker in het budget en heb je een dikke booost.

Ohja, en doe ff 4gb geheugen erbij. En heel eventueel een leuke SSD.

Psn: rsdnik ; Uplay: jagerNL

• Nightquest77
Rixos schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:25:
[...]

Wat merk ik dan aan een SSD als het op gamen aankomt?
Ook snellere laadtijden in games?
Als je puur naar gamen kijkt: je maps zijn veel sneller geladen.

Je algehele snelheid in windows is veel hoger, computer start veel sneller op, je mappen openen veel sneller, je games starten veel sneller op etc.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Nickrsd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 17:47:
dit had ik in mijn eigen tpoic gevraagd,

want ik heb nu zelf een 965BE en wilde die vervangen voor een fx8250 ofzo.
maar ze hebben een andere socket.. am3 en am3+

nu las ik ook ergens op internet dat dat wel compatible is..
maar in mijn topic wordt gezegd dat het niet gaat met mijn huidige mobo. en dat is dezelfde als hier,

[...]
Mensen, AM2+ is AM3 compatible, en AM3 is hetzelfde als AM3+, je kunt er meestal zonder BIOS update een nieuwe CPU op gooien, het leuke van een AM2+ MoBo is, is dat je er met de juiste CPu (Phenom 945?) zowel DDR2 als DDR3 RAM op kon gooien.

Upgrade CPU niet perse nodig, draai hier 3,5x krachtigere videokaarten en de 965 trekt het nog meer dan redelijk, wel overclocked naar 4,2Ghz, je kunt dit ook heel gemakkelijk doen door je Multi naar 19 te gooien, baseclock is 200Mhz X 19 = 3800 Mhz als ik me niet vergis.

GFX, nja, een 7950 moet meer dan voldoen, ook in de toekomst, je hebt namelijk niet je-van-het nodig om een spel op goede FPS te spelen, zoals sommige toch wel denken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Als je je RAM verhoogt moet je er wel voor zorgen dat je een x64 (64bits) besturingssysteem gebruikt. Anders wordt het extra geheugen niet gebruikt.

Ik zou je adviseren om toch wel naar 8GB te gaan. Er zijn gewoon games die net even soepeler lopen met een beetje meer geheugen, anders moet er af en toe geswapped worden en dat zorgt voor irritante framedrops.

• Rixos
Gadgeteer schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:15:
Als je je RAM verhoogt moet je er wel voor zorgen dat je een x64 (64bits) besturingssysteem gebruikt. Anders wordt het extra geheugen niet gebruikt.

Ik zou je adviseren om toch wel naar 8GB te gaan. Er zijn gewoon games die net even soepeler lopen met een beetje meer geheugen, anders moet er af en toe geswapped worden en dat zorgt voor irritante framedrops.
Thanks voor de tip!
Pagina: 1