Toon posts:

Zabbix Monitor IMM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag met Zabbix de temperatuur van een IBM x3550 M3 server uitelezen.
Aan deze server is een IMM gekoppeld waar de temperatuur beschreven staat.

De IBM server zelf is gevirtualiseerd met ESXi 4.1.
Mijn kennis van Zabbix is nog zéér pril maar ik veronderstel dat ik sowieso de ESXi server als host moet configureren en hierbij de optie meegeven om IPMI te gebruiken en hierbij het ip adres mee te geven waar de imm module op draait.

Zie afbeelding: Afbeeldingslocatie: http://oi42.tinypic.com/vor8sh.jpg

So far so good.
Een ESXi host monitoren via Zabbix blijkt toch iets complexer dan ik eerst in gedachten had.
Eerst en vooral moeten een aantal zaken aangepast worden aan de firewall waardoor de nodige poorten toegankelijk zijn.
Na te SSH'en in de server wil ik met esxcfg-firewall de nodige poorten openzetten.
Helaas wordt dit commando niet herkend?
Via google las ik dat dit te wijten kon zijn omdat ingelogde gebruiker geen root is, maar na dit te controleren wordt het commando nog steeds niet herkend.

Doordat op deze server ook een aantal belangrijke VM's draaien probeer ik zo weinig mogelijk aanpassingen te doen op deze server.
Als het mogelijk is om de IMM rechtstreeks uit te lezen hoor ik dit graag, maar hier vind ik (voorlopig) geen info over.

Op de Zabbix fora vind ik wel enkele interessante topics om ESXi server te monitoren.
Maar in principe heb ik alleen de info uit de IMM nodig dus moest iemand hier ervaring.
Ik zit momenteel nogal blok in deze opdracht. Indien iemand ervaring heeft met waardes uit de IMM uit te lezen in Zabbix en mij op weg kan zetten, zou ik zéér dankbaar zijn.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-10 10:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
De IMM heeft neem ik aan gewoon een IP waar je naar toe kan connecten? Dan is het een kwestie van gewoon SNMP aanzetten op de IMM en zabbix mbv SNMP laten monitoren.

En dan kun je gewoon een discovery rule aanmaken om je tempsenssors uit te lezen op OID 1.3.6.1.4.1.2.3.51.3.1.1.2.1.2

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan