Koop advies desktop PC, wanneer te kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Paffelton
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-07-2024
Mijn oude desktop bakbeestje gaat nu al een tijdje mee. Ik dacht er nog wel een jaartje uit te slepen maar helaas, Rome 2 is niet te spelen op de laagste settings. Dit is dan ook de trigger die mij er toe zet om naar een nieuw systeem uit te kijken.

Gelukkig is er net een best buy guide uit gekomen dus heb ik een beetje een indicatie van waar ik naar moet kijken. Mijn kennis is gemiddeld dus ik laat mij graag leiden door dit soort guides.

Mijn budget is 1000 euro. Ik ben op zoek naar een systeem dat te overclocken en uit te breiden is in de toekomst, in het begin wil ik hem gewoon "standaard" laten draaien. Het addertje onder het gras: Ik zet hem het liefst niet zelf in elkaar. Het liefst heb ik dus een compleet kant en klaar systeem, met de eigenschappen van het high end systeem van de tweakers guide.

Daarnaast vroeg ik me af of er een lijn op de trekken is wanneer je het systeem het best kunt aanschaffen. Ik vind het bijvoorbeeld niet erg om nog een maand of twee te wachten met de aanschaf, als dan bijvoorbeeld een nieuwe generatie video kaarten op de markt komt die de prijs van de vorige enorm doet dalen.

Advies word erg gewaardeerd.

Vriendelijke groet,

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Momenteel is geen slecht moment om een dergelijke pc aan te schaffen. Haswell is even uit en de prijs is stabiel, GPU's in elk segment zijn redelijk geprijst na redelijke dalingen de laatste tijd oa ivm de introductie van de GTX7xx, vooral in de buurt van 130-250 euro krijg je echt veel voor je geld. AMDs nieuwe GPU's zullen waarschijnlijk met een maandje of 2-3 voor de deur staan, en zeker voor een 1000 euro gamesysteem, met vermoedelijk een 300+ euro GPU, kan daar wellicht iets leuks bij zitten wat de 7970 of de gtx770 voorbij streeft. Maar zo blijf je altijd wel bezig, en ik betwijfel zeer of het echt een aardverschuiving zal worden. Als je nu aan een nieuwe pc toe bent zou ik mij nu niet te veel zorgen maken over wat eind van het jaar komt, en koop je gewoon een beest van een pc die best wel enige tijd mee zal gaan. Als je nu nog vooruit kunt kan je natuurlijk ook wachten, maar dan staat er vast weer iets anders nieuws met een paar maanden voor de deur.

Maak je wenslijst op tweakers en je kan bekijken bij welke shop het goed geprijst is, de meesten zullen het voor een kleine meerprijs graag voor je bouwen. Kan je allemaal hier via de site doen, dus ook dat is geen probleem.

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-01 23:57
Ja, eigenlijk het enige wat echt voor de deur staat is de AMD 9000 series release. Waarschijnlijk begint dat met redelijke high end en ze willen het bijna zeker koppelen aan BF4, dus eind october (of ze dan ook hier beschikbaar zijn is een tweede).

Meestal dalen de prijzen van oudere generaties niet direct, en, ze zijn nu al redelijk in prijs gedaald (7950/7970) dus mocht je niet vies zijn van de AMD kant is nu een best goede tijd! De kans dat Nvidia daalt bij de nieuwe AMD release is altijd aanwezig, maar zal heel erg aan de prestaties liggen (en zelfs dan zal het wellicht nog even duren voor prijsdalingen ook in alle webshops doorgevoerd zijn).

Overigens ga ik er vaak vanuit dat de thanksgiving/kerst tijden voor verkoop goed zijn en dat er vaak pas daarna structurele prijsverlagingen komen (maar er kunnen wel leuke aanbiedingen zijn).

• Paffelton
Duidelijk, bedankt voor de adviezen. Denk dat de aanschaf eind van de maand word. En als ik zo kijk naar de laagste prijzen, dan zal ik hem helaas toch weer zelf in elkaar moeten zetten. Meeste spul moet weer uit alle hoeken en gaten komen =(.

• Paffelton
Ik heb nu een systeem gevonden op alternate dat voor een groot deel voldoet aan mijn eisen. Het heeft een krachtigere processor, maar een zwakke grafische kaart, en geen ssd. Dit blijft echter wel binnen mijn budget en iemand anders zet hem voor mij in elkaar. De ssd kan ik dan in de komende maanden toevoegen.
En de grafische kaart zou ik eventueel in de toekomst kunnen uitbreiden door er éénzelfde naast te zetten in crossfire opstelling.

Systeem alternate:
Game PC ALTERNATE Thunderstorm GB308 (Kosten voor assemblage, Z9 U3, behuizing, Berlin W0393RE, 630 Watt voeding, GA-Z87-HD3, Geen SSD, Barracuda 7200.14, 1 TB harde schijf, R7870-2GD5T/OC, Geluid, geluidskaart, Core™ i7-4770K, NH-U9B SE2, 8 GB DDR3-1600 Kit, geheugen, Netwerk, GH24NS70, DVD-brander, Geen besturingssysteem, Garantie)

Is dit een idee? Of zou ik met de relatief goedkope R7870-2GD5T/OC GPU nog steeds ver achter lopen bij een game als Rome 2?

Verwijderd

Ik zou liever voor een Core i5 gaan en de besparing steken in een betere GPU.
Heb je trouwens al gekeken wat het kost om gewoon een BBG pc te kopen en die in elkaar te laten zetten in een winkel? Sommige webshops doen het ook voor je.

Qua wachten: tja, je kan wachten tot je een ons weegt. Elke zoveel maanden komt er weer een nieuwe serie GPU's of CPU's uit. Je zult altijd zien dat het altijd vlak na jouw aanschaf is, niets aan te doen :P
Wat dat betreft is BradKings post wel dekkend.

Verwijderd

TimoVeld schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:55:
Ik heb nu een systeem gevonden op alternate dat voor een groot deel voldoet aan mijn eisen.
[...]
Is dit een idee? Of zou ik met de relatief goedkope R7870-2GD5T/OC GPU nog steeds ver achter lopen bij een game als Rome 2?
Die bak zou ik zeker zo niet kopen (inderdaad de I7 eruit, I5 erin en een betere graka en SSD erin hangen) maar je kunt nog wat anders overwegen:
Als je je PC echt niet zelf wilt bouwen, waarom laat je Alternate dan niet gewoon je eigen custom PC bouwen? Start de Configurator op hun website, kies je componenten en gaan.

Aan de andere kant is een PCtje bouwen een uurtje werk inclusief koffie zetten en je neefje met de doos van je graka om z'n oren meppen als hij cola inschenkt in het glas wat jij gebruikt om alle schroefjes en jumpertjes bij elkaar te houden. Ik weet niet of ik de extra kosten van assemblage door Alternate én überhaupt kopen bij Alternate daar nou persé tegenover zou willen zetten.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:11:
[...]
Aan de andere kant is een PCtje bouwen een uurtje werk inclusief koffie zetten en je neefje met de doos van je graka om z'n oren meppen als hij cola inschenkt in het glas wat jij gebruikt om alle schroefjes en jumpertjes bij elkaar te houden. Ik weet niet of ik de extra kosten van assemblage door Alternate én überhaupt kopen bij Alternate daar nou persé tegenover zou willen zetten.
Niet als je dit voor de eerste keer doet :+
Overigens kan je niet altijd alles vinden in die builder van Alternate, dan ga je liever naar bv Afuture waar het eigenlijk meestal nog goedkoper is. Ze kunnen daar ook echt een systeem assembleren (weten hoe je kabelmanagement moet doen etc).

Als eerste maal zonder hulp is het niet dom om hem te laten assembleren imo.

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23

Pykow

Angelo OTR

AMD heeft aangegeven dat ze een nieuwe kaart gaan uitbrengen vlak bij de release van BF4.
Deze zal DirectX 11.2 bevatten (of 11.1), maar waar het op draait is dat de kaart meer taken overneemt van de CPU, waardoor de GPU iets meer belast wordt, maar je PC wel sneller kan rekenen met data.
Vooral Battlefield heeft hier profijt van. Dit is ook al zo bij BF3, dat een goede CPU het verschil kan maken.

als je nu nog 2 maandjes wacht, weet je wanneer ze beschikbaar komen in nederland en of de prijs daalt van andere videokaarten.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Zelf bouwen heeft veel voordelen boven het laten assembleren.

We kunnen je hier op Tweakers sowieso helpen bij het vinden van een mooie lijst componenten wat resulteert in een mooi gebalanceerd systeem dat veel biedt voor wat het kost.

Het grote voordeel van zelf doen is voornamelijk dat je je eigen systeem leert kennen, en met die kennis kun je de rest van je leven vooruit. Scheelt een klap geld. Verder ben je bij mogelijke problemen in de toekomst ook een stuk beter gewapend tegenover de webshop en bij het maken van keuzes/troubleshooten.

Hoe dan ook, blijf ver weg van de voorgekauwde en voorgebouwde systemen, want daar zit altijd een marge op en er wordt slim gewerkt (voor de webshop, niet voor jou) met oudere componenten of partijen waar men vanaf wil (zie de i7 in jouw suggestie bijvoorbeeld). Het resulteert dus vrijwel nooit in een systeem dat perfect bij je wensen past.

Een simpel alternatief voor zelf bedenken is de BBG er even bij pakken, en gewoon een systeem daaruit bouwen (of laten doen, als je er niet gerust op bent).

[ Voor 9% gewijzigd door Vayra op 05-09-2013 12:29 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Het heeft op zich geen nut te wachten op videokaart releases op prijs/kwaliteit gebied. Die zitten nu redelijk in een tick-tock patroon te concurreren (amd doet iets, paar maanden later nvidia, paar maanden later weer amd..). Dus als je nu 2-4 maanden wacht, zul je dan ook weer 2-4 maanden gaan wachten op de volgende en..
Enige reden om te wachten, is als je voorkeur hebt voor (in dit geval) AMD kaarten om dan op de nieuwe release te wachten.

CPU generatie van intel is net uit, dus daar zit voorlopig weinig nieuws in het vat.

• Paffelton
Duidelijke meningen wat betreft de i7 processor. Met jullie feedback in mijn gedachten ben ik weer opnieuw op zoek gegaan.

Overigens het niet zelf willen bouwen is niet zozeer gebrek aan kennis. Ik kan mezelf niet ervaren noemen met 1 pc op mijn lijstje, maar het is in ieder geval 1 keer gelukt, dus een tweede keer zal me ook wel lukken. Het probleem zit hem in het feit dat ik lui ben en erg slecht ben in goed kabel management. Mijn vorige pc had nou niet bepaald de beste airflow.

Om onder de 1000 euro te blijven met bouw door iemand anders en toch de eigenschappen van de tweakers best buy guide te benaderen, kies ik er denk ik voor om het systeem zonder SSD aan te schaffen. De SSD kan ik dan over een maand of 1 a 2 alsnog aanschaffen, de installatie daarvan kan ik nog wel aan met mijn lamlendigheid. Zonder SSD blijft er zelfs nog een klein deel in het budget over dit kan ik gebruiken voor extra RAM, zo kan ik voor 16GB gaan ipv de 8GB. Aangezien ik ook nog wel eens wat video bewerking doe, komt dat wel goed uit.

Dit systeem kan ik door 4Launch in elkaar laten zetten, en aangezien ik in Eindhoven woon kan ik ook nog besparen op de verzend kosten.

Ik heb al meerdere keren wat besteld bij 4Launch en ben daar tot nog toe iig erg tevreden over. Ik heb alleen geen idee of zij capabele mensen in dienst hebben die zo'n systeem in elkaar kunnen zetten en de kabels netjes weg kunnen werken.

EDIT
Nu heb ik mezelf weer aan het twijfelen gebracht. Als ik hem zelf in elkaar zet kan ik voor een hoop euro's minder alle onderdelen binnen 24 uur in huis hebben. Dan kan ik er in het weekend nog gebruik van maken.

Ik zoek alleen nog een vervanger voor het werk geheugen

Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Dat is namelijk het enige onderdeel dat niet binnen 24 uur geleverd kan worden. Iemand daar een goed alternatief voor?

Ik zat zelf te denken aan "Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9"

[ Voor 14% gewijzigd door Paffelton op 05-09-2013 16:54 ]

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Dat geheugen is een goede vervanger, iets minder goed (hogerr CAS en hoger voltage) en wat duurder, maar als je dat ervoor over hebt om het systeem sneller geleverd te krijgen, kan je dat zeker nemen.

Je zegt dat je lui bent, dan is het mss interessanter om eerst de SSD te kopen en pas achteraf de HDD. Anders moet je je besturingssysteem overzetten. :p

[ Voor 7% gewijzigd door Robbedem op 06-09-2013 02:08 ]

• Paffelton
Het was niet alleen omdat dat geheugen er langer dan 3 dagen over deed, maar er waren sowieso weinig(betrouwbare) aanbieders.
Ze hebben dat geheugen nu ook weg gehaald uit de best buy gids:

"Update: het geselecteerde werkgeheugen van Crucial is in een korte tijd niet meer goed leverbaar geworden en tevens in prijs gestegen. In plaats van deze speciale 'Ballistix Tactial'-uitvoering kan men nu beter gaan voor het reguliere Crucial werkgeheugen."

Ik heb deze nu op mijn wenslijst gezet, en ga in de loop van deze maand over tot aanschaf. Ik ben erg tevreden met de huidige best buy gids, met in mijn achterhoofd dat ik de ssd een maand later koop om de kosten te sparen. Ik heb me nu toch al over mijn initiele luiheid gezet en ga hem toch bouwen.

Hebben mensen nog een uitgesproken mening over de GPU die in de best buy gids staat? "Gigabyte GV-R797OC-3GD". Is dit de beste keuze? Of kan ik voor 50 euro meer een betere kaart halen die net een half jaartje langer mee zal gaan?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
TimoVeld schreef op donderdag 05 september 2013 @ 16:26:

Overigens het niet zelf willen bouwen is niet zozeer gebrek aan kennis. Ik kan mezelf niet ervaren noemen met 1 pc op mijn lijstje, maar het is in ieder geval 1 keer gelukt, dus een tweede keer zal me ook wel lukken. Het probleem zit hem in het feit dat ik lui ben en erg slecht ben in goed kabel management. Mijn vorige pc had nou niet bepaald de beste airflow.

Om onder de 1000 euro te blijven met bouw door iemand anders en toch de eigenschappen van de tweakers best buy guide te benaderen, kies ik er denk ik voor om het systeem zonder SSD aan te schaffen. De SSD kan ik dan over een maand of 1 a 2 alsnog aanschaffen, de installatie daarvan kan ik nog wel aan met mijn lamlendigheid. Zonder SSD blijft er zelfs nog een klein deel in het budget over dit kan ik gebruiken voor extra RAM, zo kan ik voor 16GB gaan ipv de 8GB. Aangezien ik ook nog wel eens wat video bewerking doe, komt dat wel goed uit.

Dit systeem kan ik door 4Launch in elkaar laten zetten, en aangezien ik in Eindhoven woon kan ik ook nog besparen op de verzend kosten.

Ik heb al meerdere keren wat besteld bij 4Launch en ben daar tot nog toe iig erg tevreden over. Ik heb alleen geen idee of zij capabele mensen in dienst hebben die zo'n systeem in elkaar kunnen zetten en de kabels netjes weg kunnen werken.

EDIT
Nu heb ik mezelf weer aan het twijfelen gebracht. Als ik hem zelf in elkaar zet kan ik voor een hoop euro's minder alle onderdelen binnen 24 uur in huis hebben. Dan kan ik er in het weekend nog gebruik van maken.

Ik zoek alleen nog een vervanger voor het werk geheugen

Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

Dat is namelijk het enige onderdeel dat niet binnen 24 uur geleverd kan worden. Iemand daar een goed alternatief voor?

Ik zat zelf te denken aan "Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9"
Kabel management is overrated... in een goede case stop je zo alles achter de backplate en je zegt ook dat je systeem in het begin gewoon standard zal draaien, geen probleem met airflow dus, zo heet zal alles niet worden... Zelfbouwen is de makkelijkske manier om een beetje te besparen.

Ik zou nooit geen PC meer aanschaffen zonder SSD, zeker niet in die budget klasse. Dan lijkt het wel of je met een PC van een vorige generatie bezig bent. Als je dan toch een SSD wil later moet je weer alles opnieuw gaan installeren, pff ineend goed aanschaffen en dan maar iets meer betalen! Mijn mening hé ;)

Met 8GB RAM kan je ook wel wat basic videobewerking doen hoor, het is niet zo dat dat een alleenrecht is voor 16GB RAM... En voor dat Crucial setje wil je best wel meer dan 24u wachten ;) Een paar uur geleden was je nog aan het twijfelen of je het systeem nu ging kopen of binnen enkele maanden... een dag extra wachten op 1 onderdeel zou dan toch geen probleem mogen zijn, niet?

• Paffelton
Ik weet het, ik twijfel inderdaad alle kanten op. Ik heb me er al bij neer gelegd dat ik geen maand zuinig kan leven vandaar dat ik de aanschaf een maand heb opgeschort. Bespaard me ook weer 20 euro op de grafische kaart als ik hem niet morgen moet hebben, maar de rest kan allemaal binnen 24 uur leveren bij de goedkoopste.

De rede dat ik de SSD zou uitstellen is omdat dat het enige onderdeel is waarmee de PC zonder kan draaien. Misschien kan ik ook eerst de SSD aanschaffen en de backup schijf een maand later, om de kosten wat te spreiden. Hier, tijdens het schrijven van deze reactie ben ik alweer van gedachten veranderd :P. Dan is het maar de vraag of ik deze SSD wil. Deze vind ik nog vrij prijzig, en als ik het goed begrijp is hij niet sneller voor dat geld, maar heeft hij een soort backup systeem? In hoeverre is dat nodig?

En kan iemand me nog vertellen of de keuze voor die GPU de beste is op dit moment?

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-04 15:21
Ik heb iets als deze in mijn wensenslijst staan.
Komt net iets bovende de € 1000 uit, maar is inclusief Windows 8 licentie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 191,73€ 191,73
1ASRock B85 Pro4€ 72,20€ 72,20
1MSI N760 TF 2GD5/OC€ 234,99€ 234,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1Microsoft Windows 8 EN OEM 32/64 bit€ 84,49€ 84,49
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,50€ 25,50
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 59,90€ 59,90
1be quiet! Pure Power L8 530W CM€ 66,30€ 66,30
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.007,51

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

• Paffelton
Mijn huidige samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 94,50€ 94,50
1Gigabyte GV-R797OC-3GD€ 316,05€ 316,05
1Corsair Carbide 300R€ 62,50€ 62,50
1Cooler Master Hyper 412S€ 24,99€ 24,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,90€ 62,90
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Sandisk Extreme 120GB€ 92,38€ 92,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 908,22

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Om wat te besparen kan je dingen vervangen door een iets goedkoper exemplaar met zeer weinig prestatieverlies:Dit geeft dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 94,50€ 94,50
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 299,-€ 299,-
1Corsair Carbide 200R€ 48,54€ 48,54
1Cooler Master Hyper T4€ 22,80€ 22,80
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP4G3D1339DS1S00€ 57,80€ 57,80
1XFX Pro 550W€ 52,97€ 52,97
1Samsung 840 series 120GB€ 81,95€ 81,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 856,46

De meeste besparing krijg je door de kast, de grafische kaart en de SSD te vervangen.

• Paffelton
Bedankt voor de input Robbedem.

De SSD neem ik klakkeloos van je over, hier heb ik me nog niet in verdiept, en heb dus niet echt een idee waarop ik moet letten.

De GPU is de enige waar ik op dit moment niet op wil besparen. Hier steek ik zelfs liever nog 50 euro meer in, als dit betekend dat hij een half jaartje langer mee kan. Of als ik deze in de toekomst kan uitbreiden met een tweede kaart er naast.

De CPU cooler neem ik ook over, die van jou is tenminste voor 25 euro bij betrouwbare bronnen te bestellen. De genoemde RAM is inclusief verzendkosten gelijk aan die in mijn eerdere samenstelling.

De kast staat nog volledig vrij. Die is op het moment gewoon ingesteld op de optie van de BBG maar hier heb ik nog niet echt naar gekeken. Iig bedankt voor de input, ik pas mijn lijstje weer aan.

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-04 15:21
TimoVeld schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:55:
Bedankt voor de input Robbedem.

De SSD neem ik klakkeloos van je over, hier heb ik me nog niet in verdiept, en heb dus niet echt een idee waarop ik moet letten.

De GPU is de enige waar ik op dit moment niet op wil besparen. Hier steek ik zelfs liever nog 50 euro meer in, als dit betekend dat hij een half jaartje langer mee kan. Of als ik deze in de toekomst kan uitbreiden met een tweede kaart er naast.

De CPU cooler neem ik ook over, die van jou is tenminste voor 25 euro bij betrouwbare bronnen te bestellen. De genoemde RAM is inclusief verzendkosten gelijk aan die in mijn eerdere samenstelling.

De kast staat nog volledig vrij. Die is op het moment gewoon ingesteld op de optie van de BBG maar hier heb ik nog niet echt naar gekeken. Iig bedankt voor de input, ik pas mijn lijstje weer aan.
Wilde je ook gaan overklokken?

Zo niet dan hoef je geen Z-chipset te nemen en ook geen K-processor, scheelt ook weer een beetje.

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

• Paffelton
Ja, wil in de toekomst wel overclocken.
In het begin standaard draaien, en zodra mijn systeem het allemaal niet meer bij kan benen, dan pas overclocken. Dit om de levensduur te vergroten.
Pagina: 1