Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studie Laptop

Pagina: 1
Acties:

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-11 12:09
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop welke 90% van de tijd voor studie doeleinden gebruikt gaat worden. Dit zal voornamelijk tekst verwerken, maar eventueel ook een keer een data-set doorrekenen met Mathematica.
Het rekenwerk zullen voornamelijk kleine dingetjes zijn, daar voor grote data-sets een rekencluster beschikbaar is.
Naast studie heb ik een groepje vrienden die regelmatig samen "league of legends" spelen. Het zou mooi zijn als de nieuwe laptop dit spel zou draaien, al is het dan op lage settings.

Ik ben op zoek naar een laptop die niet al te duur is. Gezien in het lagere segment eigenlijk geen laptops verkocht worden met SSD schijven heb ik besloten de schijf te vervangen door een Samsung 840 Evo 250 GB. Voor studie gebruik is het fijn als alles snel start, waarbij een SSD een veel groter verschil zal maken dan eender welke processor. In de laptop hoeft verder geen grote schijf, daar alle data extern via het net beschikbaar is.

Vandaag ben ik (onvoorbereid) de stad in gegaan en gaan kijken wat er te koop is.
Uiteindelijk leek een pricewatch: Acer Aspire E1-522-45006G50Dnkk € 429,- de beste keuze.
Echter thuisgekomen ben ik op mijn gemak alles na gaan zoeken en het blijkt dat de processor op max 1,5 Gz loopt, wat te weinig voor "league of legends" zou zijn.
Vanavond heb ik dan ook redelijk wat topics doorgenomen en ben uiteindelijk op de site van dell terecht gekomen. Hier heb ik 3 laptops gezien welke ook interessant lijken

Inspiron 15 - met i3-3227U 1,9 GHz processor € 360,-
Inspiron 15 - met i5-3337U 2,7 GHz processor € 432,-
Inspiron 15R SE - i5-3230M 3,2 GHZ processor € 566,-

Uiteraard is de duurste laptop geschikt voor alles wat ik wil doen, maar inclusief schijf kom ik uit op € 735 wat eigenlijk meer is dan ik uit wil geven. Daarnaast gebruikt deze laptop ook een stuk meer energie dan de andere laptops, wat betekend dat deze laptop warmer zal worden en meer koeling nodig heeft. Gezien de meeste laptops na een paar jaar problemen met de koeling krijgen vraag ik me af of ik niet beter kan kiezen voor een model met een lager energie gebruik.

Tijdens het vergelijken van de laptops kwam ik tegen dat de i serie processoren van een Turbo gebruik maken. Heeft dit nog consequenties voor het gebruik? Of ligt de rekensnelheid eigenlijk altijd gewoon op het maximum?

Lost In Music

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
Alles wat je wilt kan met elke laptop, behalve League of Legends spelen. De HD 4000 videokaart in een i5-3337u is niet snel genoeg om de game op een beetje leuke settings te draaien op HD-ready resolutie.

Ik zou toch aanraden te kijken naar die 15R als je het spel zonder problemen goed wilt spelen.
De koeling en het energieverbruik van de 15R valt best mee, hij is goed in elkaar gezet en als je op accu werkt en weinig speciaals doet zal hij de HD 4000 van de i5 gebruiken waardoor de batterij langer meegaat én hij stiller is in gebruik. Pas tijdens gamen of zware grafische acties zal de HD 7730m intreden, dan kan hij wel warmer worden.

Mocht je dat liever niet willen omwille van de prijs zou ik deze aanraden:

http://www.dell.com/nl/p/...model_id=inspiron-15-3521

Door middel van het gebruik van kortingscodes (verderop ergens op 't forum te vinden) kan je die laptop wel naar een aantrekkelijke prijs krijgen. Daarnaast heb je dan een laptop die alles doe voor een lagere prijs dan de 15R SE, alleen zit je wel met een mindere bouwkwaliteit.
Ik zou eerder kijken naar in één keer een goeie kopen dan een beetje aanmodderen met modellen die nét niet voldoen, maar dat is een persoonlijke keuze.

Hopelijk kan je iets naar jouw smaak vinden :)

• Sgrovert
Ik heb mede op jouw aanraden voor de 15R SE gekozen. Deze week is hij per post aangekomen. Enige wat nu nog rest is uitzoeken hoe ik de preinstalled windows 8 van de originele HD over zet naar mijn nieuwe SSD die in de laptop komt.

Lost In Music

• dijstr
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik heb hetzelfde gehad, weliswaar met een andere laptop maar zat met hetzelfde probleem.
Mijn keuze was om van de HDD een externe HDD te maken en dus niet mijn ODD in te leveren aangezien ik veel films kijk leek dit mij handiger (ik heb een HTPC en dus mijn laptop).

Wat ik heb gedaan, en wat misschien voor u ook werkt, is een externe caddy voor mijn HDD kopen welke je via USB aan je laptop kan koppelen. Bij mijn samsung SSD kwam een cloning CD. Ik heb mijn SSD in de externe caddy gedaan en mijn HDD hier naar gecloned en vervolgens de HDD met de SSD vervangen. Proces was zeer gemakkelijk en snel, verder ook geen problemen mee gehad.

Mocht je de ODD willen vervangen door je HDD dan raad ik je aan een W8 USB stick te maken. Als het .iso bestand van W8 kunt bemachtigen kan je deze op je USB zetten. Let wel dat je USB (volgens mij) minimaal 32Gb moet zijn. Dan zou je de SSD in de laptop kunnen plaatsen en in je bios aan kunnen geven dat je vanaf je USB op wil starten, vervolgens zal het W8 installatieproces beginnen en word W8 op je SSD geinstalleerd. Let wel dat je na deze installatie zelf de drivers opnieuw moet installeren.

Voor een precieze beschrijving van het 2e proces zou ik je aanraden om of google raad te plegen, of even goed op dit forum te zoeken. Zo ben ik er ook achtergekomen welke mogelijkheden ik had en welke voor mij het beste werkt.

Ik hoop u hiermee te hebben geholpen

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
Over het algemeen levert de fabrikant van SSD's software mee om dat soort overzettingen van gegevens te doen. Samsung biedt bijvoorbeeld op hun website software die dit doet aan, kan je gewoon alles laten overzetten en terwijl hij bezig is kan je nog gewoon even browsen en muziek luisteren enzo, tot hij klaar is.

Mocht dat niet lukken dan zijn er andere methoden, of een verse installatie. :)

• Sgrovert
Dank voor het meedenken. De oplossing bleek een belletje met de support afdeling van Dell. Vandaag per post een recovery CD gekregen met Windows 8. Hiermee was het installeren van de nieuwe SSD erg eenvoudig. Groot voordeel is dat er ook een taalkeuze bijzat, zodat Windows gelijk in het Engels geïnstalleerd kon worden.

Lost In Music

Pagina: 1