Toon posts:

HTPC voor +/- 400 euro exc. randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, het is enige jaren geleden dat ik een computer heb samengesteld en inmiddels is mijn kennis over de meeste recente hardware niet erg up-to-date.

Wat mij aanspreekt is de nieuwste technologie van haswell en wil graag een socket 1150. Probleem is dat de HTPC niet voor mezelf is maar voor een goede vriend die op zichzelf gaat wonen en af en toe een filmpje wil downloaden en kijken. Hij wil er wel voorlopig wat jaren mee vooruit kunnen en wil ook het nieuwste van het nieuwste.

Zijn budget heb ik eigenlijk van 300 al opgerekt naar 400 wat hij OK vind. Helaas kom ik met een Socket 1150 en een mooie HTPC kast (die ik overigens ook zelf heb) toch boven de 400 uit en begin ik mezelf af te vragen of een socket 1150 wel binnen zijn budget past.

Ik denk dat hij iets meer dan 400 ook geen probleem vind hij moet toch ergens een budget stellen. Maar wil er dan wel zeker van zijn dat mijn samengestelde onderdelen goed op elkaar afstemmen. Zouden jullie mij tips en eventuele andere / beter op elkaar afgestemde onderdelen kunnen adviseren?

Ik denk zelf dat ik aardig goed zit zo, maar vraag graag een 2nd opinion voordat ik andersmans zuur verdiende geld ga uitgeven ;-)

Bedankt alvast!

In het kort:
  • Is 1150 een juiste keuze in jullie ogen, of voldoe ik ook met een 1155 (zo niet wat adviseer je dan)?
  • Kan ik erop vertrouwen dat de GPU in een 1150 processor ruim voldoende is voor een HTPC (Full HD HDMI)?
  • Verdere op of aanmerkingen op onderstaande lijst?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 159,48€ 159,48
1MSI H87M-G43€ 79,60€ 79,60
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 75,40€ 75,40
1MS-Tech MC-1200€ 91,80€ 91,80
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 32,-€ 32,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,28

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Waarom per sé een socket 1150? En waarom dan een i5 en niet even wachten tot de i3's uitkomen? Dit is een beetje met een kanon op een mug schieten.
Imho doe je er verstandiger aan om een AMD A6 te nemen. Die speelt zo'n beetje alles af wat je m voor zn kiezen gooit qua video-formaten op het moment, en is enorm veel goedkoper. Daarnaast zijn de FM2-mobo's ook nog aanzienlijk goedkoper. Dan zou je lijstje er een stuk aantrekkelijker van worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 49,30€ 49,30
1Asus F2A85-M LE€ 63,60€ 63,60
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 75,40€ 75,40
1Noctua NH-L9a€ 34,50€ 34,50
1Kingston HyperX KHX1600C9D3X2K2/4GX€ 42,23€ 42,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 265,03

Overigens kan je qua geheugen ook ander 4GB DDR3-1600 nemen natuurlijk; ik heb een willekeurige gekozen daarin.

Komt er nog wel een case en voeding bij, maar daar heb je nog budget genoeg voor. Zelf zou ik dan voor een pricewatch: Silverstone Lascala LC19S-R + Cardreader kiezen, omdat het design me aanspreekt, de degelijkheid in orde is, maar voornamelijk omdat deze met een externe (dus stille) voeding geleverd wordt, zodat je alles in 1x hebt afgevangen. Naar mijn mening is dat de meerprijs t.o.v. de Ms-Tech case het waard. Zeker gegeven dat de voeding in de MsTech niet heel erg geweldig is, en je, als je de voeding zou vervangen, hetzelfde bedrag kwijt bent.

Qua bediening zou ik er tot slot nog een PulseEight CEC Adapter bij doen voor 35,-
Je gaat dan in totaal iets over budget, maar het gemak ervan is erg groot. Uiteraard kan je dat ook later nog eens als uitbreiding doen.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:36
Eens met kroegtijger, een socket 1150 is op dit moment totaal niet interessant. Een AMD A6 heeft al meer dan genoeg kracht (het gaat eigenlijk vooral om de ondersteuning in de GPU, helemaal niet om rauwe rekenkracht). Bij Intel kun je al prima af met een i3.

Mag ik vragen wat je precies zo interessant vind aan de Haswell architectuur? Stroomverbruik is niet schokkend veel lager (en helemaal niet interessant wanneer de HTPC niet 24/7 aan staat) en de ipc (instructies per clock) is ook maar ~15% hoger. Voor HTPC gebruik niet zo nuttig allemaal. Voor zover ik weet heeft ivy bridge ook al geen last meer van de 24p bug (AMD overigens ook niet).

Met een krap budget is AMD altijd de beste optie voor HTPC gebruik. Met een 60 euro moederbord en een A6 van 50 euro (zoals kroegtijger al als voorbeeld geeft) heb je een CPU + MB combi die alles af kan spelen. Mocht het nou zo zijn dat over 4 jaar er een videoformaat is welke niet ondersteund wordt, dan kan je tegen die tijd voor 35 euro een videokaartje bijplaatsen die het probleem oplost. Nu 240 euro voor een CPU+MB uitgeven is weggegooid geld.

Qua behuizing zou ik zeker niet voor de MS-tech gaan, deze heeft gewoon een meegeleverde voeding van slechte kwaliteit (zowel geluidsproductie als electrische componenten.) Als alternatief kun je gaan voor de pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 wat in principe dezelfde behuizing (inclusief iR en afstandsbediening) is maar dan zonder voeding. Kun je vervolgens een degelijke voeding plaatsen pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Daarnaast zou ik zeker geen 7200 rpm HDD plaatsen in deze HTPC. Deze behuizingen houden niet veel geluid tegen en hebben zo ook geen meegeleverde mogelijkheden om de HDD's te bevestigen met rubber. 7200rpm HDD's maken meer geluid en kunnen meer trillingen veroorzaken. Een goede 5400 (green) rpm HDD is voor een HTPC een betere optie.

• kroegtijger
De epsilon-case is inderdaad ook prima icm de seasonic voeding :)
7200RPM heeft voor HTPC-doeleinden inderdaad niet echt de voorkeur. De snelheid heb je niet nodig, en het maakt alleen maar onnodig geluid. Een WD Green zou een verbetering zijn in dat opzicht.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Heren, bedankt voor de reacties en zeer verhelderend. Ik heb met niet enorm verdiept in het hele GPU integrated CPU chips verhaal en was dan ook niet op de hoogte dat een goedkopere AMD ook gewoon een GPU omvat. Ik ben altijd Intel gewend en vind het daarom ook lastig een vergelijking te maken met een AMD.

Wat betreft rekenkracht ben ik het met jullie eens dat de betreffende intel keuze behoorlijk overkill is. Dat is voor een midrange game pc interessanter dan een HTPC.

Ik heb voor de case gekozen omdat ik die zelf ook heb en hij bevalt in principe prima. De Epsilon is mij ook op gevallen en is wat dat betreft een exact kopie maar dan exclusief voeding. De voeding in mijn MS-tech heb ik een fan mod gegeven waardoor hij minder geluid maakt. Maar een goedkopere kast met een betere voeding is iets om hier zeker in mee te nemen. En case is ook puur smaak, dit moet ik echt wel even bespreken. De inhoud zal hem niet zoveel uitmaken als het maar naar behoren werkt!

Ik zag van de week op tweakers dat ze goedkopere 1150 CPU's hebben uitgebracht maar vraag me af wanneer deze leverbaar zijn, dat heb ik helaas nog niet kunnen vinden. Een voordeligere i3 proc lijkt me dan ook een juiste optie maar dan dienen we dus nog even te wachten met dit hele verhaal.

@kroegtijger, ik zie dat je er ook nog een grotere CPU koeler bij hebt geplaatst. Denk je echt dat dit nodig is? Heb in mijn eigen HTPC ook wel een grotere koeler geplaatst maar heb eigenlijk nooit de stock genomen, zou dat niet gewoon voldoende zijn (kan ik altijd nog proberen uiteraard)?

De disk vind ik een goede, de huidige 7200 toeren schijf die er bij mij in zit maakt inderdaad flink wat herrie in de MS-tech. Dus deze tip ga ik niet alleen voor deze HTPC gebruiken maar wellicht ook op termijn in die van mijzelf :).

Wat ik jammer vind van de PSU's is dat ze dit formaat niet modulair hebben. Dat zou een hoop rommel schelen in een HTPC :(.

In elk geval bedankt beide voor het meedenken tot dusver!

• kroegtijger
De stock-koelers maken relatief nogal wat herrie, en in combinatie met de case die ik eronder noem moet je wel een aftermarket-koeler nemen omdat het anders simpelweg niet past. Er kan een koeler van max 40mm maar in, dus iets om rekening mee te houden dan :) Als het past kan je altijd even testen met de stock-koeler. Het is vrij persoonlijk, dus probeer het eens.

Wat betreft HDD's is de mooiste oplossing imho toch centrale storage (NAS of server) en de HTPC's van een kleine SSD of zelfs alleen USB voorzien. Stil, geen warmte-ontwikkeling en snel. Ideaal dus.
Wat betreft PSU is het altijd nog een optie natuurlijk om een PicoPSU te nemen. Zijn volledig passief en zo minimalistisch, dat je er alleen de verloopjes op zet die je nodig hebt. Perfect voor builds in krappe behuizingen die weinig verbruiken.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:36
kroegtijger schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 00:37:
De stock-koelers maken relatief nogal wat herrie, en in combinatie met de case die ik eronder noem moet je wel een aftermarket-koeler nemen omdat het anders simpelweg niet past. Er kan een koeler van max 40mm maar in, dus iets om rekening mee te houden dan :) Als het past kan je altijd even testen met de stock-koeler. Het is vrij persoonlijk, dus probeer het eens.

Wat betreft HDD's is de mooiste oplossing imho toch centrale storage (NAS of server) en de HTPC's van een kleine SSD of zelfs alleen USB voorzien. Stil, geen warmte-ontwikkeling en snel. Ideaal dus.
Wat betreft PSU is het altijd nog een optie natuurlijk om een PicoPSU te nemen. Zijn volledig passief en zo minimalistisch, dat je er alleen de verloopjes op zet die je nodig hebt. Perfect voor builds in krappe behuizingen die weinig verbruiken.
Er past gewoon een (big) shuriken in die Epsilon/MStech kast hoor. Die relatief dure Noctua is dus niet perse nodig. Wel klopt het dat de stock koeler (zeker in een kast met wat minder airflow) meer geluid produceert. Het is overigens wel puur persoonlijk of je hier last van gaat ondervinden (tijdens het kijken van een film zou je het niet horen).

Om zomaar centrale storage voor te stellen zonder wat meer over de situatie van de goede vriend van de TS te weten is te kort door de bocht. Is het namelijk zo dat alleen de media op de HTPC geconsumeerd wordt, dan is centrale storage niet interessant. Ga je de HTPC echter gebruiken om media en andere bestanden over het netwerk te delen, dan is het juist wel weer interessant. Echter wanneer het budget krap is krijg je het meeste voor je geld door gewoon een 2TB HDD in de HTPC te zetten. Dit kun je later altijd overzetten naar centrale storage.
Verwijderd schreef op donderdag 05 september 2013 @ 23:45:
Heren, bedankt voor de reacties en zeer verhelderend. Ik heb met niet enorm verdiept in het hele GPU integrated CPU chips verhaal en was dan ook niet op de hoogte dat een goedkopere AMD ook gewoon een GPU omvat. Ik ben altijd Intel gewend en vind het daarom ook lastig een vergelijking te maken met een AMD.

Wat betreft rekenkracht ben ik het met jullie eens dat de betreffende intel keuze behoorlijk overkill is. Dat is voor een midrange game pc interessanter dan een HTPC.

Ik heb voor de case gekozen omdat ik die zelf ook heb en hij bevalt in principe prima. De Epsilon is mij ook op gevallen en is wat dat betreft een exact kopie maar dan exclusief voeding. De voeding in mijn MS-tech heb ik een fan mod gegeven waardoor hij minder geluid maakt. Maar een goedkopere kast met een betere voeding is iets om hier zeker in mee te nemen. En case is ook puur smaak, dit moet ik echt wel even bespreken. De inhoud zal hem niet zoveel uitmaken als het maar naar behoren werkt!

Ik zag van de week op tweakers dat ze goedkopere 1150 CPU's hebben uitgebracht maar vraag me af wanneer deze leverbaar zijn, dat heb ik helaas nog niet kunnen vinden. Een voordeligere i3 proc lijkt me dan ook een juiste optie maar dan dienen we dus nog even te wachten met dit hele verhaal.

Wat ik jammer vind van de PSU's is dat ze dit formaat niet modulair hebben. Dat zou een hoop rommel schelen in een HTPC :(.

In elk geval bedankt beide voor het meedenken tot dusver!
Goedkopere 1150 CPU's zijn nog steeds ruim boven de 100 euro (voor een i3). Aangezien moederborden ook (nog) duurder zijn en je budget beperkt blijft een AMD A6 de beste oplossing. Bij HTPC gebruik ga je totaal geen verschil zien tussen een A6 of i3 processor, de video wordt gewoon afgespeeld.

Er is wel een modulaire SFX voeding pricewatch: Silverstone SST-ST45SF-G (450W) echter betaal je hier wel een stuk meer voor. Je kunt in veel gevallen een kabelbende gelukkig wel wegwerken door een kwartiertje extra te steken in kabelmanagement.

[ Voor 37% gewijzigd door jaapsander op 06-09-2013 11:14 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:08:
[...]

Er past gewoon een (big) shuriken in die Epsilon/MStech kast hoor. Die relatief dure Noctua is dus niet perse nodig.
Dat klopt, maar ik had het dan ook over een LC19-case, en daar past max 37mm in :) Daarom geef ik ook aan dat de koeler case-afhankelijk is.
Wel klopt het dat de stock koeler (zeker in een kast met wat minder airflow) meer geluid produceert. Het is overigens wel puur persoonlijk of je hier last van gaat ondervinden (tijdens het kijken van een film zou je het niet horen).

Om zomaar centrale storage voor te stellen zonder wat meer over de situatie van de goede vriend van de TS te weten is te kort door de bocht. Is het namelijk zo dat alleen de media op de HTPC geconsumeerd wordt, dan is centrale storage niet interessant. Ga je de HTPC echter gebruiken om media en andere bestanden over het netwerk te delen, dan is het juist wel weer interessant. Echter wanneer het budget krap is krijg je het meeste voor je geld door gewoon een 2TB HDD in de HTPC te zetten. Dit kun je later altijd overzetten naar centrale storage.
Dat zeg ik dan ook niet; ik stel dat de mooiste oplossing (oftewel: kosten buiten beschouwing latende) is om storage niet op de HTPC te hebben, maar op bijvoorbeeld een NAS, zodat je de HTPC zo stil en compact mogelijk kan houden. Dat wil dus niet zeggen dat het daarmee per definitie de meest aantrekkelijke oplossing zou zijn voor deze situatie, want dan spelen ook zaken als budget en kennis van het inrichten van de omgeving mee.
[...]

Goedkopere 1150 CPU's zijn nog steeds ruim boven de 100 euro (voor een i3). Aangezien moederborden ook (nog) duurder zijn en je budget beperkt blijft een AMD A6 de beste oplossing. Bij HTPC gebruik ga je totaal geen verschil zien tussen een A6 of i3 processor, de video wordt gewoon afgespeeld.

Er is wel een modulaire SFX voeding pricewatch: Silverstone SST-ST45SF-G (450W) echter betaal je hier wel een stuk meer voor. Je kunt in veel gevallen een kabelbende gelukkig wel wegwerken door een kwartiertje extra te steken in kabelmanagement.
Mee eens inderdaad. Het is nog even wachten op de s1150's die wel aantrekkelijk zijn voor dit doeleinde met bijbehorende borden, of voor AMD kiezen (en zolang je geen Linux én HD-audio wilt gebruiken is er ook niets mis met deze combinatie).

Wat betreft voeding zie ik ook niet echt de meerprijs echt gerechtvaardigd worden om een modulaire SFX-voeding te nemen. Als er nu budget voor is dat op gemaakt kan worden, dan kan je ervoor kiezen, maar het is imho meer een luxe-product dan een echte noodzaak.

iRacing Profiel

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Goedkope 1150 cpu's zijn er al, alleen (gek genoeg) nog niet in de pricewatch.

Lijst met namen.
nieuws: Intel introduceert dertig nieuwe processors

Pricewatch van de buren.
http://nl.hardware.info/v...cten/197361-197362-197358

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 06-09-2013 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor het meedenken. Toch gekozen voor de FM2 CPU en moederbord aangezien de grafische prestaties van deze GPU inderdaad ruim voldoende zijn voor hetgeen waar het voor bedoeld is.

Ook heb ik de opmerkingen over de disk, CPU koeler, en voeding meegenomen in mijn uiteindelijke besluit. Zojuist heb ik de eerste doos met onderdelen ontvangen en moet ik vanmiddag even mijn MB halen in Rotterdam aangezien hij "spontaan" niet meer leverbaar was waar ik hem in eerste instantie had besteld. Dus ik heb zijn jongere broer uiteindelijk genomen en die was toevallig bij siComputers op voorraad :).

Dus mijn uiteindelijke lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 49,20€ 49,20
1Asus F2A85-M€ 66,01€ 66,01
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 82,90€ 82,90
1Epsilon EC-HTPC-1€ 49,-€ 49,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,45€ 32,45
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 24,95€ 24,95
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 45,23€ 45,23
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 37,90€ 37,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,64

Als ik tijd / zin heb zal ik wat foto's snappen en die nog even aan jullie tonen :).
Pagina: 1