lokale verbindingen traag

Pagina: 1
Acties:

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12 08:24
(jarig!)
Beste tweakers,

Ik zit met een probleem met mijn lokaal netwerk.
Boven zit ik met een paar pc's en andere netwerk aparaten.
Deze zijn verbonden door middel van een router die boven staat zonder internet connectie. Nu zit ik met het probleem als ik naar het ip surf dat het erg lang duurt voor ik verbinding heb. Maar wanneer de verbinding is tot stand gebracht wordt de data wel snel over en weer gezonden.

Nu als ik er toch internet op aansluit wordt die verbinding plotseling wel zeer snel tot stand gebracht.
Nu denk ik dat het probleem bij de nameservers licht.
Maar hoe kan ik dit nu het best en gemakkelijk oplossen?

Alvast bedankt

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:55

lier

MikroTik nerd

DNS heb je nodig om namen om te zetten naar IP adressen, onwaarschijnlijk dat dat het probleem is.
Kan je wat vertellen over OS, hardware, firewall en een ping naar elkaar?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

alm

Ik neem aan dat de router die boven staat nu alleen als switch fungeert. Heb je dan de routing functionaliteit ervan uitgeschakeld dus dat hij alleen fungeert als switch en eventueel AP. DHCP ervan moet ook uit staan bijvoorbeeld.

Als bovenstaande niet het geval is, dan vraag ik me af waarom Internet niet is aangesloten op deze router?

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12 08:24
(jarig!)
Er zit 1 raspberry pi op aangesloten. Een macbook pro met een paar vms met Ubuntu en debian erop. En nog een Windows pc. Er zit geen Internet op omdat ik gewoon moet testen op mijn kamer en geen kabel kan trekken tot boven. DHCP is ingeschakeld omdat een paar systeemen hun ip van de router moeten krijgen. De router is een philips type kan ik pas morgen opzoeken.

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:54

alm

Het lijkt er inderdaad op dat het een DNS 'issue' is, want de router probeert waarschijnlijk de adressen van de client te resolven en dat lukt nu niet. Op zich voor intern verkeer wel vreemd, want dat zal vast een adres uit de 192.168.x.y reeks zijn (of 10.x.y.z, of 172.16.x.y - 172.31.x.y). Kan ook een bugje zijn in de firmware van de router dat hij eerst moet kunnen resolven op een externe DNS en dan pas ziet dat het niet hoeft ofzo.