Toon posts:

Fileserver/HTPC bak... Help?

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik ben bezig om mijn eigen thuisserver/HTPC bak samen te stellen. De componenten heb ik nu redelijk uitgedacht. Nu loop ik alleen nog aan tegen hoe ik deze ga inrichten. (hieronder meteen een lijst van spullen die ik heb gekocht, of eventueel al had) Ik heb momenteel een iets ouder game pc'tje die ik namelijk wil gaan veranderen hiervoor. Het idee kwam af van deze foto op internet.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img23/7539/nsh0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img835/3417/09u2.jpg

Mijn bestaande apparatuur:

Behuizing reeds besteld: NZXT Source Elite 210 (ruimte voor 10 disks)
pricewatch: NZXT Source Elite 210

PSU: oud psu'tje 450 watt. (moet worden vervangen, heb al wat leuks gevonden op het vraag & aanbod)
Zalman voeding ZM600-HP

Moederbord: MSI MS-7728 Socket 1155
Simpel 2 aansluiting raid kaartje.
(Moet uiteindelijk vervangen worden voor een 6 slot, of 2 x 3/4)

CPU: I7-2600

RAM: 8GB DDR3

GPU: Nvidia GTX 550Ti
Deze staat doorgelinkt via HDMI naar mijn Onkyo 609 -> Panasonic 50GT50

Harddisks:
(destijds kennelijk niet nagedacht over een fileserver)
1x SSD 80gb (OS)
1x ST31000528AS (1 terabyte)
1x ST3000DM 001 Seagate (3 terabyte)
2x ST200DL003 Seagate (2 terabyte raid 1)
1x Seagate Back-up Plus 4TB (4 terabyte)

Ik hoor graag wat jullie vinden van mijn eigen bedachte opties, en ik sta er natuurlijk voor open als jullie betere/praktischere suggesties hebben. Alvast bedankt!

Het belangrijkste doel van de server is als centrale file- en downloadserver (nieuwsgroepen en torrents), maar misschien wil ik er later ook nog wel andere toepassingen op draaien voor zover dat in de performance past. Dat is ook de reden dat ik in principe wil gaan voor zelfbouw en niet een NAS.

De vragen die ik nog voor mezelf heb zijn:
1. Welk OS zet ik erop?
2. Hoe richt ik mijn schijven in (RAID, JBOD, of helemaal niks)?
3. Hoe richt ik mijn backups in?

OS
a) ik zat te denken aan gewoon Windows7, als ik er evt nog is een game op wil spelen of iets.of als standaard pc gebruik.
b) ik heb geen ervaring met Linux of Ubuntu en ben ook niet van plan in de toekomst hierop dingen te draaien

Inrichting van schijven Nieuwe schijfen ga ik niet in 1x kopen, maar wil ik bij plaatsen wanneer huidge set-up vol is. Dus dat moet ook mogelijk zijn.
Er zijn (naast de OS disk), een aantal dingen die op de server moeten komen
a) Films (zit momenteel op 7 terabyte aan films en snel groeiend.)
b) Series (momenteel 3 terabyte schijf helaas vol)
d) tijdelijke download / uitpak opslag [zou daar eventueel de 1 terabyte schijf voor kunnen gebruiken?]

Ik zie hier 3 opties voor
1 RAID1: dit biedt natuurlijk goede redundancy, maar je hebt wel schijven van dezelfde grootte nodig. ). Ik zou dan de ingebouwde server software-RAID gebruiken (wil geen dure controller kopen). Nadeel is dat je maar 1 schijf kan verliezen, en je de array niet makkelijk kan laten groeien. Ik zou daarvoor natuurlijk RAID5 kunnen gebruiken, als dat makkelijk is. Ik weet alleen niet of je makkelijk een combi van wel/niet raid-schijven erop na kan houden, of dat je alleen kan kiezen tussen 'alles raid' of niks.

2 JBOD: om snel van meerdere ongelijke schijven 1 volume te maken, maar meer ook niet. Natuurlijk handig omdat ik verschillende groottes van mijn data heb (en ik dus de schijven daarop kan kiezen), maar hier heb je verder geen redundancy mee.

3 Raid5 Dan wordt maar 1 schijf als redundancy gebruikt?

Backups
evt. de 1 terabyte schijf gebruiken voor de documenten van die ik nog heb, en de back-up van de werk pc.

(edit, aantal dingetjes aangepast)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verhuist naar consumenten aankoop advies forum. Deze kan verwijderd worden/of gesloten.

Dit topic is gesloten.