Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 15:19
Hallo allen,

Beetje rare vraag misschien, maar het zit zo. Ik heb voor de vakantie bij een bedrijf in vaste dienst gewerkt, gewoon een 40-urige werkweek. Ik heb toen ontslag genomen, vakantie gehad, en ben nu begonnen met een voltijd hbo studie. Dat was ook de reden dat ik stopte, voor de duidelijkheid :P

Anyways, we hadden toendertijd al half-half afgesproken dat, mocht mijn rooster en studie last het toelaten, dat ik dan op oproepbasis kon bijspringen, zo af en toe. Nu hebben ze me dus onlangs gebeld of ik een dag kan komen helpen, en dat kan wel.

In datzelfde gesprek werd al gezegd dat we t.z.t. moeten kijken naar hoe we het doen met betaling. Waarschijnlijk word het een 0-uren contract, maar over het tarief moesten we het dan ook maar even hebben.

Maar, wat is hierin redelijk? Ik verdiende toen ik daar vast werkte € 2000 bruto per maand, en had een auto, laptop en tel van de zaak. Het lijkt mij niet 'reëel', om gewoon te zeggen 2000*12/52/40=uurloon (~ €11,54). Immers toen ik vast werkte bouwde ik ook pensioen, vakantiedagen, etc op. Daarnaast lease'te ik toen een auto die ik ook prive kon gebruiken, incl tankpas.

Maar is hier een soort standaardconstructie of best practice voor? Ik wil dadelijk niet 'greedy' overkomen maar wil me zelf uiteraard niet te goedkoop weg doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ligt er ook beetje aan wat voor werk het is natuurlijk en wat anderen vragen. Maar misschien is het ook verstandig om eerst te informeren wat zij in gedachten hadden.

Klein half jaar geleden had ik ongeveer hetzelfde, eerst half jaar stage gelopen, toen 2 maanden 24 uur per week bij datzelfde bedrijf gewerkt (tegen minimumloon, maar ik had toch niet veel beters te doen, dus toen toch maar gedaan) en toen de lessen weer begonnen hadden we besproken dat ze me voor klusjes gewoon konden bellen. Alleen toen dat zover was en ze me wilden inhuren en ik begon over een uurtarief was het snel afgelopen, want ze hielden nog steeds vast aan het minimumloon...

Lang verhaal kort: hopelijk gaan ze bij jou er niet vanuit dat je voor hetzelfde geld je nulurencontract gaat tekenen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
Ik weet niet hoe oud je bent en wat voor werk het is, maar ik denk dat je wel meer dan 11,50 kan vragen. Ik zou proberen op dat bedrag uit te komen netto. Je hebt immers ervaring en hun hebben ook de vrijheid jouw op te roepen wanneer ze willen. Ze hoeven je niet te betalen als je er niet bent.

Anders een beetje de zielepoot uithangen dat je nu minder kan werken en je geld harder nodig hebt nu je een studie volgt blablabla. Als je een daar beetje goede relatie had met je baas denk ik dat je zeker wel die 11,50 netto kan verdienen. Mits het werk natuurlijk ook wat opbrengt voor je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
Daffie schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:25:
Het lijkt mij niet 'reëel', om gewoon te zeggen 2000*12/52/40=uurloon (~ €11,54). Immers toen ik vast werkte bouwde ik ook pensioen, vakantiedagen, etc op. Daarnaast lease'te ik toen een auto die ik ook prive kon gebruiken, incl tankpas.
Dit is waarschijnlijk niet correct. Ook over meeruren (boven contract, maar minder dan fulltime) wordt over het algemeen ook pensioen en vakantiedagen berekend. Je werkgever kan er voor kiezen om een all-in loon te geven waar dit al verwerkt zit in je uurloon (je ziet dat veel in supermarktbranch) maar dat is dus niet per definitie zo.

Anyway, wil je een all-in loon: verwerk de auto in je salaris (+400?), verwerk vakantiedagen er in (+9,6% bij 25 dagen), verwerk vakantiegeld er in (+8%) ziekteverzuim (+4%, is redelijk gemiddeld http://statline.cbs.nl/St...DM=SLnl&PA=80072NED&LA=nl), pensioen (afhankelijk van werkgeversbijdrage; zeg 8%), verwerk feestdagen erin (+1,9% bij 5 dagen p.j.). Kom je op zo'n:

(2000 + 400) * 1,315 = 3156 per maand / 176 uur = 17.93 euro p/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
creator1988 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:28:
[...]
(2000 + 400) * 1,315 = 3156 per maand / 176 uur = 17.93 euro p/u
Op zich ben ik het eens met je berekening, maar doordat je niet meer full-time werkt ben je ook wat minder waard. Ik zou zeker proberen boven de € 15,- per uur uit te komen. Aangezien je een lease-auto had zul je waarschijnlijk ook wel redelijk wat moeten reizen, dus probeer daar ook een goede regeling voor te treffen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 15:19
Bedankt voor alle reacties. Ik ga het er morgen over hebben, ik kijk in eerste instantie gewoon wat hij te zeggen heeft, en ga gewoon mikken op 20 per uur. Zolang hij maar boven 15 blijft vind ik het goed.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Daffie schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:54:
Bedankt voor alle reacties. Ik ga het er morgen over hebben, ik kijk in eerste instantie gewoon wat hij te zeggen heeft, en ga gewoon mikken op 20 per uur. Zolang hij maar boven 15 blijft vind ik het goed.
Mocht reizen voor dat werk nodig zijn ... zie dan ook dat je dat ook opneemt.
Hetzij via beschikbaarheid pool-wagen die je op kantoor kan oppikken / terug inleveren.
Of via km-vergoeding voor eigen vervoer / vergoeding openbaar vervoer - als dat laatste praktisch is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:45
Je berekening van €11,54 is anders best normaal hoor.
Ook bij een 0 uren contract bouw je vakantiedagen, vakantiegeld en pensioen op. Het verschil is dat je vakantiedagen worden uitbetaald ipv opgenomen.
Bij vakkenvullers enzo betalen ze dit gewoon elke week uit, en onder de 25 bouw je geen pensioen op. Zo lijkt hun uurloon hoger dan het is.
En ipv de lease-auto mag je gewoon een km-vergoeding, OV vergoeding of poole-auto verwachten.

Vergeet niet dat je netto een stuk meer overhoud per uur nu je parttime werkt en studeert.
Studiekosten zijn namelijk een aftrekpost.Samen met de algemene heffingskorting betaal je waarschijnlijk helemaal geen inkomstenbelasting.

Als je een contract krijgt voor 0 uren is het wel eerlijk als daar een wat hoger uurloon tegenover staat. En je kan ook beargumenteren dat je 5-10% meer krijgt dan in je vakantie omdat je al ervaring hebt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik hoop van ganzer harte dat je het wel echt over een 0-uren contract hebt... en niet dat je straks je "werkgever" gaat factureren... gezien de terminologie die je door elkaar gebruikt (uurtarief bijv) ben ik daar niet helemaal zeker van.... hoe het bij een 0-uren contract werkt is hierboven uitgelegd (hou er dus rekening mee dat vakantiedagen worden uitbetaald... )... als je gaat factureren: hou er rekening mee dat er nog 42% en eventuele BTW naar de belastingdienst mag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:45
P.O. Box schreef op maandag 09 september 2013 @ 12:59:
ik hoop van ganzer harte dat je het wel echt over een 0-uren contract hebt... en niet dat je straks je "werkgever" gaat factureren... gezien de terminologie die je door elkaar gebruikt (uurtarief bijv) ben ik daar niet helemaal zeker van.... hoe het bij een 0-uren contract werkt is hierboven uitgelegd (hou er dus rekening mee dat vakantiedagen worden uitbetaald... )... als je gaat factureren: hou er rekening mee dat er nog 42% en eventuele BTW naar de belastingdienst mag :)
Dat is heel wat anders ja.
Als ZZP'er bouw je geen pensioen op; moet je BTW afdragen; krijg je geen vakantiegeld, dagen of ziektegeld, km-vergoeding en heb je geen recht op WW (bij een 0-uren contract dat laatste ook niet btw); Je moet je eigen administratie doen en zorgen dat je facturen betaalt worden.
Dan moet je heel wat meer vragen. 3x je bruto uurloon excl BTW is dan normaal.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1