Toon posts:

Raar geluid bij video recorder.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sharp videorecoder maar ik heb een probleem met opnemen als ik iets opneem dan heb ik gekraak aan de rechterkant als er wordt gepraat maar als ik koopvideo heb heb ik daar geen last van wat kan ik hier aan doen. (koppen schoonmaken helpt niet)

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 21:46 schreef Wallace het volgende:
Ik heb een Sharp videorecoder maar ik heb een probleem met opnemen als ik iets opneem dan heb ik gekraak aan de rechterkant als er wordt gepraat maar als ik koopvideo heb heb ik daar geen last van wat kan ik hier aan doen. (koppen schoonmaken helpt niet)
Is de lens wel goed schoon?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Op dinsdag 05 juni 2001 21:53 schreef mennokkio het volgende:

[..]

Is de lens wel goed schoon?
Lens > Videorecorder :? :? :?

And The Only One

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03 13:08

Steffie

Opaque

de kop(pen) waarmee de vcr opneemt zal denk ik kapot zijn, daarom helpt het schoonmaken ook niet... enige wat je daar aan kan doen is ze vervangen

ik heb geen flauw idee wat die dingen kosten... maar als de kosten flink oplopen kan je denk ik beter een nieuwe kopen... ook omdat je vcr al redelijk versleten zal zijn (waardoor er kans is op nog meer onderhoud)
tegenwoordig heb je al goede vcr's voor een paar honderd gulden

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-03 22:45

Jag

Heb je wel eens geprobeerd om hem handmatig bij te stellen (tracking)?

Ik heb dit probleem ook wel eens gehad, alleen was dat dan met een band van zo'n 15 jaar oud :P

Verwijderd

Het probleem wat je omschrijft kan aan veel zaken liggen. Ik neem aan dat het hier een HiFi-videorecorder is en dat de koppen (trommel) inderdaad goed schoon zijn, want dat is een lastig karweitje. Ook neem ik aan dat het probleem alleen optreedt bij HiFi-geluid (en dus verdwenen is als je overschakelt naar normaal/lineair geluid).

Als het probleem langzaam opgekomen is, kan het inderdaad zijn dat je koppen versleten raken. Aanwijzingen hiertoe zijn ook een steeds slechter wordend beeld (onscherp, groezelig). Dit kan verklaren waarom je eigen opnames slechter zijn dan voorbespeelde banden: eerst neem je op met versleten koppen (dus zwak signaal op de band) en vervolgens speel je weer af met versleten koppen (dus een al zwak signaal wordt nog eens verzwakt). Probeer het eens uit te wisselen: speel je eigen opnames eens op een nieuwe VCR af, andersom had je al geprobeerd. Mochten je koppen inderdaad versleten zijn, dan ben je ver van huis, want een nieuwe koppentrommel kost tussen de 100 en 400 gulden, afhankelijk van het merk en de mogelijkheden van je VCR (long play, vliegende wiskop enz). En dan heb je 'm nog niet eens gemonteerd, dit is ook een erg lastig karweitje.

Is je beeld wel goed, dan lijkt het erop dat er een defect in je apparaat zit. Dit kan varieren, bijvoorbeeld een enkele defecte kop (verkeerd schoongemaakt?), defecte kopversterker, defecte geluidsdecoder of zelfs een defecte schakelchip op de hoofdprint. Op de defecte kop na (dit zou betekenen dat je wederom een nieuwe koppentrommel nodig hebt: niet leuk) zijn dit defecten die weliswaar lastig op te sporen, maar relatief eenvoudig op te lossen zijn. Een goede technicus zal hier geen problemen mee hebben: dus wegbrengen of zelf knutselen (scoop in huis?)

Tot slot: sluit de defecte kop niet uit omdat het linker kanaal wel goed is, ik heb ooit een (Erres) VCR gehad die links gekraak en rechts perfect geluid gaf, en die bleek later een defecte audiokop te hebben (gaf een veel te zwak signaal af).

Het is ee heel verhaal geworden, succes ermee.
Pagina: 1