[ESXi] Hardware voor virtualisatie met VGA passthrough

Pagina: 1
Acties:

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-02 16:26

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Ik wil een bak met ESXi (of vergelijkbaar) die ondersteuning heeft voor VGA passthrough (4x of meer enkele breedte) en USB controllers (gelijk aan het aantal grafische kaarten)

Op dit moment draai ik (als test) ESXi 5.0 (5.1 is onbruikbaar met passthrough en usb apparaten) op deze config:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3820 Boxed€ 256,41€ 256,41
1Gigabyte GA-X79-UD5€ 0,-€ 0,-
2Asus HD7970-DC2T-3GD5€ 360,50€ 721,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.087,41

Als test heb ik SuSE Desktop 11P2 en een Win7 64bit guests geinstalleerd en die draaien op zich redelijk. Helaas is het systeem niet stabiel, toevallig vanavond Windows geupdate en na reboot van Windows zeilde ESXi onderuit.

Op internet zie ik niet veel configuraties die dit gebruiken, eigenlijk alleen maar voor de hobby. Ik wil best budget vrijmaken voor whitebox materiaal en software, maar mijn ervaring met support contracten (Flexera, Microsoft, Google) is dat je een ticket kan inschieten en je vervolgens kan afwachten wanneer het gemaakt wordt. Als het al gebeurt.

Het doel is een testcluster opzetten voor het testen van software die 3D versnelling vereist, maar liever niet een machine per platform. Kan ik hiervoor gewoon een SuperMicro bord uit het schap trekken? Zijn de niet-gratis versies van vSphere (of wat dan ook) beter dan ESXi?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-02 22:11

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat je vraagt lijkt meer op een aankoopadvies dan een probleem wat in NOS besproken zou worden. ESXi wordt tevens in Serversoftware en Windows Servers besproken.

Omdat je meer om aankoopadvies vraagt, zet ik 'm naar Componenten Aankoopadvies.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-02 14:42
Alle vsphere versies zijn ESXi. De gratis versie kan alleen maar in 1 hostcluster draaien en je mis functionaliteit zoals vmotion. Als ik jouw was zou ik kijken voor een licentie voor VMWare workstation. Bereik je het zelfde en je 7970 in CF kan je ernaast nog gebruiken om te gamen. Denk namelijk dat VMWare die 7970 niet gaat ondersteunen maar dit zal je even op moeten zoeken in de supportlijst van ESXi.

Hier een document erover misschien dat je er wat aan heb.
http://www.vmware.com/fil...celeration-deployment.pdf

Gaat dan wel over VMWare Horizon maar staat ook een stuk over ESXi in.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sphere schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:42:
Op dit moment draai ik (als test) ESXi 5.0 (5.1 is onbruikbaar met passthrough en usb apparaten) op deze config:
Heb je alle updates sinds 5u1 geïnstalleerd? USB problemen zijn van wat ik heb gelezen al een paar maanden gefixed plus ik kan hier zonder problemen een PicoLCD via USB(-header) gebruiken in een VM en ik heb 2 mPCIe wifi-kaartjes gepassthroughed die ook werken, al moest ik wel met de hand
code:
1
2
pciPassthru0.msiEnabled = "FALSE"
pciPassthru1.msiEnabled = "FALSE"

in de VMX zetten.

Voor videokaarten moet er iets meer bij, daar staat op het VMWare forum wel het nodige over ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 04-09-2013 10:31 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-02 16:26

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Joenino schreef op woensdag 04 september 2013 @ 08:29:
Alle vsphere versies zijn ESXi. De gratis versie kan alleen maar in 1 hostcluster draaien en je mis functionaliteit zoals vmotion. Als ik jouw was zou ik kijken voor een licentie voor VMWare workstation. Bereik je het zelfde en je 7970 in CF kan je ernaast nog gebruiken om te gamen. Denk namelijk dat VMWare die 7970 niet gaat ondersteunen maar dit zal je even op moeten zoeken in de supportlijst van ESXi.

Hier een document erover misschien dat je er wat aan heb.
http://www.vmware.com/fil...celeration-deployment.pdf

Gaat dan wel over VMWare Horizon maar staat ook een stuk over ESXi in.
Ik weet niet precies wat ik met VMWare workstation moet. Ik wil gewoon 4 of meer guests per computer die allemaal een eigen grafische kaart hebben. Een virtuele VGA kaart van VMware is niet voldoende. De software maakt gebruik van shaders etc. vMotion is niet nodig.
Raven schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:23:
Heb je alle updates sinds 5u1 geïnstalleerd? USB problemen zijn van wat ik heb gelezen al een paar maanden gefixed plus ik kan hier zonder problemen een PicoLCD via USB(-header) gebruiken in een VM en ik heb 2 mPCIe wifi-kaartjes gepassthroughed die ook werken, al moest ik wel met de hand
code:
1
2
pciPassthru0.msiEnabled = "FALSE"
pciPassthru1.msiEnabled = "FALSE"

in de VMX zetten.

Voor videokaarten moet er iets meer bij, daar staat op het VMWare forum wel het nodige over ;)
Ik had wel geupdate, naar de nieuwste versie die ik kon vinden. Als je de configuratie in de vSphere client bewerkte, en dan een USB controller beschikbaar maakte voor passthrough, was hij na een reboot van ESXi weer verdwenen.

Het lukt niet om een GFX kaart door te geven met passthrough en dan een USB device aan de host te gebruiken zonder een controller door te geven. Om te kunnen booten, moet je nog wel even de vmx editen:
code:
1
2
pci.Hole.start=1200
pci.Hole.end=2200

In Windows/SuSE de catalyst drivers installeren en je hebt hardware versnelling. USB controllers kan je gewoon doorgeven. Enige vage was dat ESXi crashte/vastliep nadat ik Windows updates had gedraaid (.Net 4). USB3 controller disabled en het liep weer.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 22:25

-TAZZ-

X

Virtuele desktops met een eigen 'echte' GPU is eenvoudig mogelijk. Qua support is het wel beperkt tot de NVIDIA kaarten (GRID K1 en K2, Quadro's)

Het enige wat je zou moeten bepalen is de graphics mode. VMware Horizon kan gebruik maken van 3 verschillende graphics modes (software rendered, vSGA en vDGA). Je geeft al aan dat software niet voldoet, dus vSGA of vDGA.

Zie dit artikel voor meer uitleg over de verschillen, de use cases en ondersteunde grafische kaarten.

Als je gebruik wil maken van DirectX 11 en/of OpenGL 2.1 moet je gebruik maken van vDGA. Of je moet even wachten naar aanleiding van de aankondiging die VMware net op VMworld 2014 heeft gedaan met betrekking tot NVIDIA GRID vGPU support in Horizon 6.

Lees hier meer over deze geweldige aankondiging. Kan niet wachten om hier mee aan de slag te gaan.
Pagina: 1