Windows installeren zonder toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:08
Hier is een leuke uitdaging voor jullie; waar ik zelf niet uitkwam:

Ik bouw een computer voor een vriend. Ik heb zelf al een tijdje geen Windows meer (Apple) en heb dus ook al lang geen toetsenbord meer (wel een draadloze - Bluetooth). Ik heb uit mijn kelder een oude Logitech MX muis gevist.

Hoe installeer ik Windows zonder toetsenbord?
Ik had zelf een aantal ideeën:

1. Middels bootcamp Windows installeren op mijn externe HDD, er van booten in de pc en hem dan clonen naar de interne SSD. werkt dit? is een bootcamp partitie bootable vanuit een bios omgeving? en hoe vertel ik het bios dat ik vanaf de externe wil booten
2. Hopen dat het moederbord een muis ondersteund. volgens mij moet ik dan alsnog een del toets indrukken om in het bios te komen
3. Alle drives verwijderen, een installatie usb plaatsen en hopen dat het bios daarvan boot. Windows 8 heeft een onscreen toetsenbord toch? Maar herkent hij de schijven dan als ik ze daarna terugplaats?
4. Een unattended install doen ik las hier iets over, maar ik heb geen benul hiervan. Volgens mij moet ik dan alsog toegang tot het bios hebben..?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Leen even een toetsenbord, je doet nu heel moeilijk :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:58

Twazerty

AVCHDCoder developer

Sinds wanneer heeft een toetsenbord iets met windows te maken? Een apple usb keyboard is ook gewoon een keyboard en zal het gewoon doen op een niet apple pc. Tenminste als het moederbord usb hid aankan. Alleen hele oude pc's willen enkel ps/2 tijdens de bios.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

1. Ik geef je 10% kans met Windows 8, 0% met alle andere versies. Handiger is installeren op de SSD (bouw deze in in de externe behuizing) en deze ombouwen.
2. Inderdaad.
3. Kan. Meest eenvoudige om meteen te proberen. Meeste SATA is hot plug. Wel weer aansluiten voordat de setup van Windows start. Anders bestaat de mogelijkheid dat deze de disk niet ziet. 25% kans.
4. Heb je iets meer voor nodig.

Probeer dus eerst 3 en als dat niet gaat 1. Of wat gambieter zegt. Klop even aan bij de buren ;)
Twazerty schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:17:
Sinds wanneer heeft een toetsenbord iets met windows te maken? Een apple usb keyboard is ook gewoon een keyboard en zal het gewoon doen op een niet apple pc. Tenminste als het moederbord usb hid aankan. Alleen hele oude pc's willen enkel ps/2 tijdens de bios.
Als de PC geen bluetooth heeft, heb je een probleem. Als het toetsenbord met USB zender/ontvanger is, werkt dat inderdaad gewoon.

Succes...

[ Voor 33% gewijzigd door xAn52 op 03-09-2013 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak een unattended Windows ISO, met de drivers van die PC van je vriend.

Installeer die ISO met bootcamp op je externe schijf, maar breek de installatie af bij de eerste reboot.

Sluit je externe schijf op de PC van je vriend aan, start een Linux Live-distro en kopieer met dd (raw) die afgebroken Windows-installatie op je externe schijf naar de interne disk van de PC van je vriend, en start 'm vervolgens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:08
Bedankt voor alle snelle reacties!
xAn52 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:17:
1. Ik geef je 10% kans met Windows 8, 0% met alle andere versies. Handiger is installeren op de SSD (bouw deze in in de externe behuizing) en deze ombouwen.
De SSD die ik heb heeft helaas geen externe behuizing :(
3. Kan. Meest eenvoudige om meteen te proberen. Meeste SATA is hot plug. Wel weer aansluiten voordat de setup van Windows start. Anders bestaat de mogelijkheid dat deze de disk niet ziet. 25% kans.
Dan proberen we dit als eerste :)

Probeer dus eerst 3 en als dat niet gaat 1. Of wat gambieter zegt. Klop even aan bij de buren ;)
Buren aan alle kanten zijn buitenlanders. Niets tegen buitenlanders, maar ze spreken simpelweg de taal niet:)
Als de PC geen bluetooth heeft, heb je een probleem. Als het toetsenbord met USB zender/ontvanger is, werkt dat inderdaad gewoon.
De PC heeft geen bluetooth, helaas!

Een vijfde optie!
5. Windows PE op een usb zetten en daarvan booten!
Wacht... Dan kan ik net zo goed stap drie uitvoeren natuurlijk..
Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:29:
Maak een unattended Windows ISO, met de drivers van die PC van je vriend.

Installeer die ISO met bootcamp op je externe schijf, maar breek de installatie af bij de eerste reboot.

Sluit je externe schijf op de PC van je vriend aan, start een Linux Live-distro en kopieer met dd (raw) die afgebroken Windows-installatie op je externe schijf naar de interne disk van de PC van je vriend, en start 'm vervolgens op.
Maar hoe zorg ik dan voor dat de bios van de externe hdd boot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Eh...je kunt Windows vast wel zonder keyboard installeren....alleen is het de BIOS die lastig gaat doen. Windows setup is gewoon een grafische interface die ook gewoon je muis kerkend, alleen zul je dus wel naar de naar die disk moeten kunnen booten.

Waarom regel je niet even een keyboard, neem aan dat die vriend die er wel gewoon bij heeft zitten? Scheelt een boel frustratie en aantal keren proberen. Als je een lege harddisk hebt en dan boot vanaf een USB stick met Windows setup erop, dan gaat het volgens mij wel goed....

Verwacht alleen dat je niet in de BIOS gaat komen (of het moet een heel recente UEFI bios zijn met muisondersteuning)..maar eh..succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muldert schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:38:

Bedankt voor alle snelle reacties!

[...]

Maar hoe zorg ik dan voor dat de bios van de externe hdd boot?
Installeer die unattended Windows in dat geval dan niet op de externe hdd, maar in een VM, dan afbreken na de eerste reboot, een vervolgens in een Linux-VM een raw image van die afgebroken Windows installatie maken, en clone die image naar de disk die in de PC van je vriend gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:50:
[...]

Installeer die unattended Windows in dat geval dan niet op de externe hdd, maar in een VM, dan afbreken na de eerste reboot, een vervolgens in een Linux-VM een raw image van die afgebroken Windows installatie maken, en clone die image naar de disk die in de PC van je vriend gaat.
Ik had bijna hetzelfde idee. Neem een VM programma dat RAW disk ondersteund, zoals VirtualBox. Maak een RAW disk image aan die naar de SSD wijst. Zorg ervoor dat deze geen partities heeft oid, al kan je dat vanuit de setup ook wel regelen. De installatie doorlopen en als-ie gaat herstarten schakel je de VM uit.

Andere optie is ook met RAW disk en ipv de installatie grafisch doorlopen, het via de command promt doen. Er zijn genoeg guides te vinden die dat doen. Het antwoord met de meeste votes zou je kunnen gebruiken, al vereist het wat meer stappen voor voorbereiding dan het uitvoert, omdat 't er vanuit gaat dat je al partities hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1