Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ivanek
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 24-11-2020
Hoi,

Ik wil (voor mijn ouders) een desktop PC bouwen met Windows 8 Home in een mooie, kleine behuizing.
De PC wordt vooral gebruikt om te mailen, (word) documenten te maken, zeer licht photoshoppen (rode ogen verwijderen etc) en voor spelletjes als The Sims 4 en Football Manager 2014.
Het is de bedoeling dat de PC zeer snel opstart, zeer snel reageert en fluisterstil is.
De spelletjes mogen op lage resolutie en met lage framerate draaien. Photoshoppen en virusscannen mag ook best even duren. De PC moet het 6 jaar uit kunnen houden, maar het is geen wens om spellen van na 2014 te spelen :P .

De vorige PC van mijn ouders had 40GB van de harde schijf gebruikt, dus ik zit er nu aan te denken om enkel een zeer snelle 256GB SSD erin te plaatsen (256GB voor het geval dat ze nu iets meer ruimte willen gebruiken). Qua speakers verwacht ik niet dat er veel bass nodig is, maar dat hij vooral gebruikt zal worden voor klassieke muziek, voetbal, en uitzending gemist.

De tweakers BBG uit januari gaf al tips voor een HTPC, deze wilde ik als basis gebruiken:
reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013

Ik vind de Fractal Design Node 304 best mooi en wil graag hierin de PC bouwen, overklokken gaat niet gebeuren in deze kleine behuizing. De AMD Richland APU A10-6800K lijkt me een heel goede prijs/prestatie verhouding hebben, ik wil graag het budget van max 1000 euro vooral opmaken aan een goede SSD en snel geheugen, zodat het systeem lekker responsief is.Het budget hoeft niet op ;)

Reeds aanwezig is een Full HD IPS monitor en een printer.

Mijn voornaamste vraag is of de componenten op elkaar aansluiten en of het wel gaat passen in de kast. Verder zijn tips voor andere onderdelen ook van harte welkom al ligt de keuze voor de processor wel vrij vast.

Het beoogde systeem (zie ook bovenin het scherm voor de linkjes):
- Microsoft Windows 8 NL Home
- Fractal Design Node 304 (klein en mooi :))
- AMD A10-6800K (ga niet overklokken, vooral de prijs en de goede IGP spreken me aan)
- Samsung 840 series Pro 256GB
- Corsair Vengeance CMZ8GX3M2X2133C9R RAM 2x4GB (snel geheugen helpt ook de IGP)
- Samsung SH-224BB DVD (vooral voor afspelen van CDtjes)
- Scythe Shuriken Rev. B koeler
- MSI FM2-A75IA-E53 moederbord
- be quiet! System Power 7 300W, ook nog vrij efficient bij laag verbruik (<10%)
- Logitech Speakersysteem Z320, gebrek aan bass wordt gewaardeerd door de buren, mijn ouders zijn al wat hardhorend :P

Bij voorbaat dank!! _/-\o_

• Sorbo
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online

Sorbo

Uw hulp in huis!

Houd je er even rekening mee dat je geen DVD drive kwijt kunt in de Node 304... Da's een van de redenen dat ie zo mooi klein is ;)

Verder zou ik zelf niet voor een 840 pro gaan, maar eerder voor een Evo. Daar bespaar je 4 tientjes mee, maar zul je in dagelijks gebruik niet merken. Qua levensduur zul je er geen problemen mee hebben, als de PC echt maar zo simpel gebruikt wordt, zal je qua lees/schrijf-acties ook weinig opsparen.

• Ivanek
Oke bedankt alvast, dan zal ik die DVD drive vervangen door een externe DVD drive :-)
pricewatch: Samsung SE-218BB Zwart
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2406001,00.asp

Ik zat ook aan de Evo te denken maar ik wil het systeem echt zo responsief mogelijk maken en ik heb begrepen dat de harde schijf de grootste bottleneck is. Maar ik zal de Evo in gedachten houden!

[Voor 22% gewijzigd door Ivanek op 03-09-2013 18:43. Reden: interne DVD drive past niet in case]

• stroopwaffle
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-03 22:25
Ivanek schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:30:
Oke bedankt alvast, dan zal ik die DVD drive vervangen door een externe DVD drive :-)
pricewatch: Samsung SE-218BB Zwart

Ik zat ook aan de Evo te denken maar ik wil het systeem echt zo responsief mogelijk maken en ik heb begrepen dat de harde schijf de grootste bottleneck is. Maar ik zal de Evo in gedachten houden!
Ik denk dat je het verschil tussen twee SSDs bij normaal gebruik niet gaat merken. Het verschil tussen een HDD en SSD is gigantisch natuurlijk, maar daarna is het verschil echt marginaal.

• Ivanek
Dank voor je reactie! Denk je dat de Evo het wel 6 jaar uit zal houden? We gaan wel regelmatig backups maken op een externe harde schijf of USB stick maar als de SSD het begeeft dan is dat wel heel erg zuur ;-)

Omdat je al de 2e bent die de Evo aanraadt zal ik de SSD wijzigen van Samsung 256GB Pro naar 250GB Evo: pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB

[Voor 34% gewijzigd door Ivanek op 03-09-2013 18:56]

• Sorbo
  • Nu online

Sorbo

Uw hulp in huis!

Het verschil tussen de Evo en de Pro ga je alleen merken in je portemonnee. Beide zijn razendsnelle drives, en kunnen meer aan performance bieden dan jullie zullen merken ;)

De SSD zal bij jullie die 6 jaar ook wel halen. Anandtech heeft getest dat als je 50gb per dag wegschrijft, je in totaal ~8 jaar vooruit moet kunnen. Dag in, dag uit 50gb gaat jullie nooit lukken, dus qua levensduur zul je weinig problemen hebben. Mocht je daar meer over willen lezen: http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/3

• Ivanek
Oke de Evo ligt bij deze echt vast :D
Denk je dat de processor niet te heet wordt in deze kleine case?

Ik vind het trouwens echt jammer dat de IGP voor een gamer als mezelf nog net niet voldoende is, anders zou ik dit systeem tevens voor mezelf gaan bouwen. Ik ben er wel erg enthousiast over i.i.g 8)

[Voor 50% gewijzigd door Ivanek op 03-09-2013 19:08]

• kroegtijger
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:13
Ivanek schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:06:
Oke de Evo ligt bij deze echt vast :D
Denk je dat de processor niet te heet wordt in deze kleine case?

Ik vind het trouwens echt jammer dat de IGP voor een gamer als mezelf nog net niet voldoende is, anders zou ik dit systeem tevens voor mezelf gaan bouwen. Ik ben er wel erg enthousiast over i.i.g 8)
De processor kan je prima koel houden; daar zit geen probleem in. Probleem is de warmte weer uit je case afvoeren. Met een knappe casefan erin hoeft dat ook geen probleem te zijn en kan dat ook erg stil. Zolang de capaciteit op lage RPM maar hoog genoeg ligt lukt dat prima.

iRacing Profiel

• Ivanek
"Zolang de capaciteit op lage RPM maar hoog genoeg ligt"

Sorry voor de noob vraag maar bedoel je dat ik veel casefans op lage RPM moet plaatsen?

• P_Tingen
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 01-05 14:09

P_Tingen

omdat het KAN

Ik ken de eisen van Football manager niet, maar de rest van het spul wat je wil draaien doet het ook meer dan prima op een A8 + SSD (want eigen ervaring). Ik denk dat zelfs een A6 voor dit voldoende is. Je wil de spellen niet persé op de hoogste resolutie draaien. Mijn A8 draait met twee vingers in de neus Sims3 op alles maximaal (1680xNogwat resolutie).

Waarom kies je trouwens voor een K versie? Als je niet gaat overklokken kun je beter - met het oog op de warmte - een non-K processor nemen. De AMD A8-6500 Boxed bv is 65W en ook nog 20 piek goedkoper. De AMD A6-6400K Boxed scheelt zelfs de helft.

Geheugen kost niet veel en is geen probleem zie ik voor je budget, maar 4Gb zal voor dit gebruik (zeker icm met een SSD) meer dan voldoende zijn. Als ik dit zo bekijk moet je ruim binnen de helft van je budget kunnen blijven.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Sorbo
  • Nu online

Sorbo

Uw hulp in huis!

Dat is wel het ideaal, maar dat betekent niet dat je gelijk je hele kast vol moet proppen met fans.

Het lawaai dat van een fan afkomt heeft voornamelijk met zijn draaisnelheid te maken, hoe hoger die is, hoe irritanter de brom of piep zal zijn. Om een kastje dus stil en koel te houden, moet je een zo hoog mogelijke luchtverplaatsing met zo laag mogelijke RPM's zien te bereiken.

Nu zitten er in je Node al 3 fans gemonteerd, 2 kleine voor en een grotere achter, die in feite genoeg airflow moeten kunnen leveren. Het enige dat wel het geval kan zijn, is dat deze wat herrie maken (omdat ze niet PWM gestuurd zijn, en dus vaak te snel draaien voor wat je nodig hebt). Mocht je je gaan ergeren aan het geluid, dan zou je kunnen kijken naar een kleine fancontroller, waarmee je ze handmatig wat stiller afstelt.

Dat het herrie kán maken, betekent overigens niet dat het ook door jullie zo ervaren wordt. Kijk het dus eerst rustig even aan, mocht je het geen probleem vinden en de temperaturen zijn netjes, dan hoef je dr niks aan te doen natuurlijk :)

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

ruim binnen de helft van je budget
Was wat optimistisch:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500 Boxed€ 98,90€ 98,90
1MSI FM2-A75IA-E53€ 78,20€ 78,20
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,20€ 66,20
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 81,92€ 81,92
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,50€ 24,50
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 62,80€ 62,80
1Samsung SE-218BB Zwart€ 33,-€ 33,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Samsung 840 EVO 250GB€ 152,90€ 152,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,82

• Ivanek
Ik zal vanavond nog eens kijken naar de AMD A8-6500, die 65 TDP is wel erg interessant en icm 1866MHz geheugen is de IGP misschien ook nog snel genoeg.

Ik was erg gecharmeerd van de 2133MHz, de extra GPU cores (384 ipv 256) en beetje extra kloksnelheid voor de IGP van de A10-6800K, ik denk wel dat dit de 20 euro extra waard is, maar of het de 35 extra TDP (en lawaai van de casefans) waard is weet ik nog niet. Harstikke bedankt voor de tip!!

Qua geheugen zit ik liever op 8 GB omdat ik niet wil dat Windows de SSD gaat gebruiken als swap file.

[Voor 14% gewijzigd door Ivanek op 04-09-2013 15:38]

• Ivanek
Sorbo schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:45:
...
Dat het herrie kán maken, betekent overigens niet dat het ook door jullie zo ervaren wordt. Kijk het dus eerst rustig even aan, mocht je het geen probleem vinden en de temperaturen zijn netjes, dan hoef je dr niks aan te doen natuurlijk :)
Ik zal nog even wachten met de fancontroller, maar het is goed om te weten dat hij nog stiller gemaakt kan worden indien nodig! :)

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-04 17:57
TDP is niet typische warmteproductie hè. TDP geeft alleen aan hoeveel een CPU maximaal aan warmte af kan geven onder maximale belasting. De APU's met een lager TDP zijn ook wat begrenst waardoor de maximale kloksnelheid lager is (en dus ook de warmteproductie).

Bij uitvoeren van dezelfde taken (zelfde belasting) is de warmteproductie zo goed als gelijk (anders kun je nog wat undervolten). Echter met een behuizing met goede koeling (volgens de review heeft de fractal met de 3 bijgeleverder fans en de ingebouwde fancontroller (ja er zit dus al een fancontroller in) op laag een prima koelvermogen) en een goede CPU koeler (en dat is die scythe) zal het systeem zeer stil zijn.

• yay
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
Ivanek schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:31:
[...]

Ik zal nog even wachten met de fancontroller, maar het is goed om te weten dat hij nog stiller gemaakt kan worden indien nodig! :)
Volgens mij heeft de Node 304 een rudimentaire fancontroller die de fans op drie verschillende snelheden kan laten draaien. Low - Mid - High. Deze heb ik als NAS-case. Op low is hij bijna niet te horen. De processor die ik hierin heb,E-350) is niet te vergelijken met de A10.

Ik heb de A10-6800K in een kleinere case (als HTPC in een spire powercube) met minde ruimte en airflow zitten. Icm de Scythe Big Shuriken werkt dat goed.

Wat jaapsander zegt eigenlijk. :)

• kroegtijger
Ivanek schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 22:22:
"Zolang de capaciteit op lage RPM maar hoog genoeg ligt"

Sorry voor de noob vraag maar bedoel je dat ik veel casefans op lage RPM moet plaatsen?
Kort gezegd: Ja :)
Het komt erop neer dat je beter 2 casefans met een laag RPM kan gebruiken dan 1 met een hoog RPM.
De capaciteit slaat op het aantal m3 lucht dat de fan kan verplaatsen per minuut. Dat heeft o.a. met de diameter van de fan te maken, maar ook het design (wat meestal neerkomt op wat de stand en vorm is van de schoepen van de fan). Nu is het niet automatisch weer zo dat een fan met een heel efficient design automatisch het meest interessant is. Immers, indien je een grotere luchtweerstand op de fan gaat ondervinden moet het motortje ook wat harder werken. Geen probleem als dat geen geluidsproductie oplevert, maar dat is niet altijd het geval helaas. Wat dat betreft zit er meer denk/ontwerp-werk in een fan dan dat je op het eerste gezicht zou denken...

iRacing Profiel

• kroegtijger
Ivanek schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:06:
Ik zal vanavond nog eens kijken naar de AMD A8-6500, die 65 TDP is wel erg interessant en icm 1866MHz geheugen is de IGP misschien ook nog snel genoeg.

Ik was erg gecharmeerd van de 2133MHz, de extra GPU cores (384 ipv 256) en beetje extra kloksnelheid voor de IGP van de A10-6800K, ik denk wel dat dit de 30 euro extra waard is, maar of het de 35 extra TDP (en lawaai van de casefans) waard is weet ik nog niet. Harstikke bedankt voor de tip!!

Qua geheugen zit ik liever op 8 GB omdat ik niet wil dat Windows de SSD gaat gebruiken als swap file.
Het feit dat de TDP wat hoger ligt duidt alleen op de potentiele warmte-ontwikkeling en niet op wat in de praktijk daadwerkelijk wordt gegeneerd. Als je systeem continue 10% wordt belast, dan haal je van geen kant de opgegeven TDP-waardes. Ga je naar de 75 tot 80% belasting, dan wordt het een ander verhaal... Een grotere CPU is dus niet per definitie meer geluid.

iRacing Profiel

• Ivanek
Allereerst super bedankt allemaal voor jullie tips, het wordt de eerste pc die ik zelf samenstel dus ik ben heel blij met alle informatie! :D

(die AMD APU E-350 is trouwens ook wel erg mooi voor een NAS, met maar een tdp van 18W!)

Ik ga toch voor de A10-6800K omdat ik denk dat het met de geluidsproductie en hitte wel goed zal komen, en de extra performance is over 6 jaar wel heel erg welkom denk ik.

Nog een laatste vraag wat betreft de koeler, zouden jullie kiezen voor
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B (die ik eerst op het oog had)
of voor
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B ?

De tweede heeft een lagere rotatiesnelheid maar wel een hogere geluidsproductie bij maximale belasting. Beiden zouden ze moeten passen op de FM2 socket al kan ik niet goed vinden of die tweede wel in de case past...

[Voor 4% gewijzigd door Ivanek op 04-09-2013 13:11]

• jaapsander
De geluidsproductie opgegeven door de fabrikanten kun je niet met elkaar vergelijken. Door verschillende testcondities te gebruiken krijg je altijd andere waarden. Opgegeven waarden is een marketingtool. Voor een goede beoordeling van de fan moet je een goede review zoeken (silentpcreview.com b.v.).

Toevallig heb ik ervaring met beide koelers en kan zeggen dat ze beide uitstekend hun werk doen. De big shuriken is wat stiller dan de gewone versie door de grotere fan die zijn werk op een lager toerental kan doen. Echter is de diameter van de koeler ook groter waardoor hij niet in iedere ITX behuizing past. Hij kan namelijk een beetje buiten het moederbord uitsteken.

Als ik de review van de behuizing bekijk (productreview: Fractal Design Node 304 Zwart review door Foritain) dan is er een klein beetje ruimte buiten het moederbord voor een uitstekende CPU koeler, afhankelijk van je voeding. Het zal erom spannen of het gaat passen. De gewone shuriken zal zeker makkelijk passen.

[Voor 4% gewijzigd door jaapsander op 04-09-2013 13:26]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ivanek schreef op woensdag 04 september 2013 @ 13:06:
... en de extra performance is over 6 jaar wel heel erg welkom denk ik.
Denk het niet, maar goed, het wordt jouw pc :*) (zie ook onder)

Mijn andere vraag staat nog steeds: waarom een K en geen AMD A10-6700 Boxed van ook 65W btw. En ja, ik weet TDP != warmte

NB: Ik heb een laptop uit 2006 met een oude core2duo en 1GB ram voorzien van een SSD. De boottijd ging terug van 3 minuten naar 15 seconden en opstarttijd van Word van ruim 1 minuut naar 1 seconde. Dit heeft me wel geleerd dat de harddisk misschien wel veel belangrijker is dan de processor.

• Ivanek
P_Tingen schreef op woensdag 04 september 2013 @ 13:32:
[...]
...
Mijn andere vraag staat nog steeds: waarom een K en geen AMD A10-6700 Boxed van ook 65W btw. En ja, ik weet TDP != warmte
...
Vooral op basis van deze review:
http://www.tomshardware.c...chland-review,3528-6.html

Ik vind het verschil tussen de 6800K w/2133 MHz DDR t.o.v. de 6700 w/1866 MHz DDR wel de moeite.
Qua prijs maakt het i.i.g geen verschil. De 6700 kan geen 2133 MHz DDR 3 aan helaas, hij wordt zelfs langzamer dan met 1866 MHz DDR 3 als je het toch probeert(!)

Het verschil in power consumption met de 6700 is dan wel weer vrij groot tijdens gaming:
http://www.tomshardware.c...hland-review,3528-11.html
(de 6700 is hier niet echt constant qua verbruik, is dit slecht voor de voeding?)

Hmm deze site claimt maar 1 graden verschil voor de 6800K t.o.v. 6700 wanneer idle, en 7 graden wanneer onder load: http://www.bjorn3d.com/20...ne-5-2013-1201am-edt-nda/

Ik zal er nog goed over na gaan denken i.i.g. Mijn ouders gaan binnenkort op vakantie en daarna gaan we pas de componenten bestellen, ik verwacht dat het systeem pas eind oktober (hopelijk met Windows 8.1) klaar zal zijn.

Ik laat dan in ieder geval weten welke koeler en processor ik heb gekozen en of het systeem fluisterstil is of niet :-)

Super bedankt voor je tips nog!

Edit: mijn ouders lijken toch een heel sterke voorkeur voor stil t.o.v. prestaties te hebben, dus misschien moet ik de titel van dit topic binnenkort maar eens aan gaan passen ;) Ik moet nog wel even goed kijken wat de verschillen precies zijn tussen de A10-6800K, A10-6700 en A8-6500. To be continued...

Oke de A8-6500 valt af, hij is 20 euro goedkoper dan de A10-6700 maar wel met 5% lagere kloksnelheid, en ik denk dat e.20 voor 5% extra kloksnelheid -zonder extra warmte ontwikkeling- toch wel de moeite waard is. Verder nauwelijks verschil tussen de 2 lijkt het: http://cpuboss.com/cpus/AMD-A8-6500-vs-AMD-A10-6700

Oh en de A10-6700T komt er ook nog aan:
http://www.tomshardware.c...0t-apu-release,23966.html
(45W TDP maar met verlaagde coresnelheden)

Is het trouwens zo dat een processor met een TDP van 45W eerder zal stoppen met turboboost omdat deze te warm wordt in vergelijking met een processor met een TDP van 100W?
De 6700T is maar 2.5 GHz en dit wordt 3.5 GHz met turboboost.

Als ik het goed lees (http://www.bjorn3d.com/20...ne-5-2013-1201am-edt-nda/
kopje Additional Frequency/Voltage operating points) dan zal de 6800K met 100W TDP langer kunnen turboboosten dan de 6700 met 65W TDP:
"With Trinity, AMD’s implementation of the Turbo Core technology is based on the power consumption of the CPU or the GPU. Based on the workload, the chip will translate the power consumption into thermal temperature and if there is a thermal headroom available, the CPU or the GPU will get a speed bump."

[Voor 48% gewijzigd door Ivanek op 04-09-2013 16:33]

• EricChang
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 02-05 19:28
Sorbo schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:57:
Het verschil tussen de Evo en de Pro ga je alleen merken in je portemonnee. Beide zijn razendsnelle drives, en kunnen meer aan performance bieden dan jullie zullen merken ;)

De SSD zal bij jullie die 6 jaar ook wel halen. Anandtech heeft getest dat als je 50gb per dag wegschrijft, je in totaal ~8 jaar vooruit moet kunnen. Dag in, dag uit 50gb gaat jullie nooit lukken, dus qua levensduur zul je weinig problemen hebben. Mocht je daar meer over willen lezen: http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/3
Dat hebben ze niet getest, maar dat hebben ze geschat op basis van zelf bedachte tests.

Veroudering speelt een hele grote rol in data retentie. Ze hebben niet eens de temperatuur verhoogd om veroudering te simuleren (Arrhenius plot).

Dat wil niet zeggen dat de drive snel kapot zal gaan. Maar het zegt ook niet dat op basis van deze test je kunt zeggen dat het ding 8 jaar meegaat met gegeven read/writes per dag.

• Ivanek
EricChang schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:21:
[...]
Dat wil niet zeggen dat de drive snel kapot zal gaan. Maar het zegt ook niet dat op basis van deze test je kunt zeggen dat het ding 8 jaar meegaat met gegeven read/writes per dag.
Toch denk ik dat het in dit geval met de Evo wel goed zal komen, want mijn ouders zullen waarschijnlijk ruim onder de 50GB/dag blijven, de PC wordt ongeveer 2 uur per dag (maximaal) gebruikt.

• jaapsander
Ivanek schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:30:
[...]

Toch denk ik dat het in dit geval met de Evo wel goed zal komen, want mijn ouders zullen waarschijnlijk ruim onder de 50GB/dag blijven, de PC wordt ongeveer 2 uur per dag (maximaal) gebruikt.
50G/dag is echt voor een poweruser. In een normaal scenario zul je hier niet aan komen. Overigens is de levensduur behoorlijk lang, ze hebben bij de buren een test uitgevoerd http://nl.hardware.info/r...ssd-eind-update-20-6-2013 hier komt uit dat deze zelfs nog een stukje meer schrijfacties kan uitvoeren dan samsung garandeert
De eerste SSD, degene die middels de stream te volgen was, kreeg zijn eerste re-allocated sector op 22 mei, na 2945 program/erase cycles en volgens de S.M.A.R.T.-gegevens 707 TiB geschreven data. Dat is en blijft bijzonder:
Overigens moet je je niet blind staren op de verschillende trinity APU's, het zijn in de basis allemaal precies dezelfde APU's op dezelfde architectuur. Door chips wat te begrenzen kun je het maximale verbruik wat terugdringen (begrens een auto op 120 km/h en hij zal ook zuiniger zijn op topsnelheid (dus 120 km/h op de duitse autobahn dan wanneer je hem niet begrenst en 180 km/h gaat).

Ook zorgt een goede CPU koeler ervoor dat de geluidsproductie sowieso al minimaal is, verschil tussen de APU's ga je dus niet horen. Echter bij het uitvoeren van wat zwaardere taken is de snellere APU wel eerder klaar.

Als ik jou was zou ik niet naar het TDP kijken, maar naar welke prestaties je nodig hebt van je APU en dan de goedkoopste variant nemen die aan de prestatie eisen voldoet. Het grootste verschil tussen een A8 en een A10 is de kloksnelheid en de GPU. Wanneer een A8 al voldoet qua kracht neem je die toch (een A10 komt vooral tot z'n recht bij casual gamen door de snellere GPU en bij videobewerken door hogere kloksneleheid. Voor andere taken merk je geen verschil tussen een A8 en A10).

• Ivanek
Hmm ik heb denk het liefst een zo sterk mogelijke chip die in de kleine kast past en toch nog stil te houden is. Mijn ouders hebben liever zo stil mogelijk, maar omdat ik dit jaar al circa 20 uur heb mogen helpdesken op hun oude pc vind ik dat ik er ook wel iets over te zeggen heb :P

Het blijft denk ik bij de A10-6800K met als het kan een Shuriken Big koeler,
nu nog mijn ouders zien te overtuigen ^^
Edit: dit is gelukt :D

Dank voor je reactie, het maakte de keus wel makkelijker!

Even iets heel anders:
Zolang de Windows 8 App selectie nog wat karig is, heb ik de volgende tip voor de overige tweakers :)
Het is mogelijk om Android apps via emulatie op de PC te draaien m.b.v.
Bluestacks App Player (http://www.bluestacks.com/app-player.html),
of de voor AMD geoptimaliseerde versie:(http://www.amd.com/us/vis.../Pages/androidapps.aspx).
Niet alle apps werken, maar WordFeud en WhatsApp zouden wel moeten werken (dit is voor mijn moeder het verschil tussen een PC die wekelijks of dagelijks gebruikt gaat worden :P).
Disclaimer: ik heb dit nog niet uit eigen ervaring kunnen bevestigen.

[Voor 41% gewijzigd door Ivanek op 04-09-2013 18:42]

• jaapsander
Let wel op dat de big shuriken en de fractal kast erg krap gaat worden. Ik zit wat te zoeken op deze behuizing icm een big shuriken en zo op het eerste gezicht moet dat wel gaan lukken. Echter nu ik deze kast in wat meer detail bekijk denk ik dat een (big) shuriken niet eens de beste oplossing is.

In deze kast is in de hoogte namelijk best veel ruimte voor een tower CPU koeler
Tower CPU coolers, up to 165 mm tall
http://www.guru3d.com/art...gn_node_304_review,1.html
Hoe goed de big shuriken ook is, zijn grootste kwaliteit is dat hij in behuizingen past die in de hoogte zeer weinig ruimte hebben. In deze behuizing heb je in de hoogte echter meer dan genoeg ruimte. Voor een stil systeem zou ik dan eerder een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 plaatsen.

Een goede towerkoeler is (als je de ruimte ervoor hebt) superieur aan de big shuriken. Ook niet zo verwonderlijk als je ziet hoeveel meer aluminium er gebruikt wordt. Ook zal een towerkoeler beter zijn voor de luchtstroom in de kast (van voor naar achteren). Hierdoor kunnen de casefans makkelijk op hun laagste snelheid draaien om toch de warme lucht af te kunnen voeren.

• Ivanek
Ik had ook van andere tweakers gelezen dat het installeren van de Big Shuriken in de Node 304 best lastig is.
Het genoemde alternatief ondersteunt (officieel) helaas niet de FM2 socket dus ik denk dat ik verder moet zoeken naar een goede towercooler.

Ik moet vanavond ook even kijken naar de layout van de case en de lokatie van de 3 meegeleverde casefans en de lokatie van de voeding...

Qua voeding sta ik ook open voor stillere opties :-)
Een tweaker klaagde in het forum over een hoorbare zoem in de Be Quiet, hoewel die wel een goede userreview score op geluidsproductie heeft, zijn er meer mensen met ervaring over de voeding?
Zou fanless voeding i.c.m. een A10-6800K verantwoord zijn?

Ik kon helaas niet in het forum vinden waar de tweakers -vooraf- discussie voerden over de HTPC BBG van Januari (de achteraf discussie heb ik wel gelezen)...

[Voor 26% gewijzigd door Ivanek op 05-09-2013 10:11]

• yay
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
jaapsander schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:20:

[...]

Ook zal een towerkoeler beter zijn voor de luchtstroom in de kast (van voor naar achteren). Hierdoor kunnen de casefans makkelijk op hun laagste snelheid draaien om toch de warme lucht af te kunnen voeren.
Goede toevoeging. De kast voert de lucht door van voor naar achteren. Een towerkoeler in lijn met d lucht stroom is het beste.

@Ivanek: Ik heb in deze kast momenteel een luxe voeding: Seasonic Voeding G Series 450W, Modulair. Die is stil, maar duurder dan je budget. Ik heb een Be Quiet SFX Power 300Watt er in gehad. Die is niet hoorbaar, maar niet de juist vormfactor.

• jaapsander
Ivanek schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:57:
Ik had ook van andere tweakers gelezen dat het installeren van de Big Shuriken in de Node 304 best lastig is.
Het genoemde alternatief ondersteunt (officieel) helaas niet de FM2 socket dus ik denk dat ik verder moet zoeken naar een goede towercooler.

Ik moet vanavond ook even kijken naar de layout van de case en de lokatie van de 3 meegeleverde casefans en de lokatie van de voeding...

Qua voeding sta ik ook open voor stillere opties :-)
Een tweaker klaagde in het forum over een hoorbare zoem in de Be Quiet, hoewel die wel een goede userreview score op geluidsproductie heeft, zijn er meer mensen met ervaring over de voeding?
Zou fanless voeding i.c.m. een A10-6800K verantwoord zijn?

Ik kon helaas niet in het forum vinden waar de tweakers -vooraf- discussie voerden over de HTPC BBG van Januari (de achteraf discussie heb ik wel gelezen)...
Officieel is de ondersteuning voor FM2 er niet, echter is de koelerbevestiging voor AMD sockets al sinds AM2 (misschien nog wel eerder) identiek. De eerder genoemde koeler gaat dus prima passen. Qua voeding zit je mbt de stilte al prima, BeQuiet maakt erg stille voedingen (heb zelf een 300W L7). De hoorbare zoem waar je het over hebt is waarschijnlijk "coil whine". Want voor de rest de bequiet voedingen erg stille voedingen (maandagochtend exemplaren heeft iedere fabrikant).

Of je dit hebt hangt echt van het model af en kan bij alle merken voedingen voorkomen. Eerder een kwestie van geluk/pech (vooral pech aangezien ik van de tientallen voedingen die ik in handen heb gehad maar 1 exemplaar met coil whine heb gehad (RMA)). Ook is het afhankelijk van de componenten waar je de voeding op aansluit. Kortom coil whine kun je niet voorspellen.

Wil je meer kwaliteit dan is een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt een prima voeding. Maar met de bequiet zal je geen buil vallen.

• Ivanek
Modulaire voeding schijnt wel heel prettig te zijn voor deze kleine kast.
De genoemde pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt lijkt me wel heel geschikt.
Verder raadt de mini-itx gaming build van September de volgende voeding aan:
pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 450W

Ik zal vanavond thuis eens rustig in gaan lezen over deze voedingen (vooral efficiëntie bij lage belasting)

@Jaapsander ook jouw opmerkingen zal ik meenemen, bedankt (weer :-D)

[Voor 6% gewijzigd door Ivanek op 05-09-2013 10:33]

• jaapsander
Ivanek schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:30:
Modulaire voeding schijnt wel heel prettig te zijn voor deze kleine kast.
De genoemde pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt lijkt me wel heel geschikt.
Verder raadt de mini-itx gaming build van September de volgende voeding aan:
pricewatch: Cooler Master Silent Pro Gold 450W

Ik zal vanavond thuis eens rustig in gaan lezen over deze voedingen (vooral efficiëntie bij lage belasting)

@Jaapsander ook jouw opmerkingen zal ik meenemen, bedankt (weer :-D)
Modulaire voedingen kunnen erg handig zijn, zeker als je niet veel componenten hebt om aan te sluiten. Gebruik je het gros van de kabels wel (SSD + meedere HDD's b.v.) dan heeft modulair minder nut. In deze behuizing is niet zoveel ruimte voor kabelmanagement dus dit kan een voordeel hebben.

Aan de andere kant moet je wel oppassen dat het niet met iedere modulaire voeding mogelijk is om later nog een krachtigere videokaart bij te plaatsen (connectoren voor de kabels blokkeren ruimte voor een wat langere videokaart). Of dit in jouw geval van toepassing is kun je zelf het beste beantwoorden.

Het grootste verschil tussen een bequiet voeding en de modulaire seasonics is de prijs (30 tov 75 euro). De kwaliteit is inderdaad hoger, maar de vraag is of je daar ooit iets van gaat merken bij een systeem dat niet 24/7 belast wordt en de bequiet is ook geen slechte voeding. Qua kabelmanagement is een modulair systeem een stuk makkelijker. Echter vraag ik mij af bij de keuze voor modulair of niet of 20 minuten extra tijd bij het assembleren het probleem ook niet oplost en de €35 in mijn zak kunnen blijven zitten. Nogmaals aan jou de keuze ;)

Lees zeker een paar reviews van de kast voor het aanschaffen en assembleren
productreview: Fractal Design Node 304 Zwart review door Foritain
http://www.anandtech.com/...g-the-way-to-the-future/2
http://www.overclock.net/...-node-304-owners-club/260

[Voor 10% gewijzigd door jaapsander op 05-09-2013 10:59]

• Ivanek
Ik weet vrij zeker dat er later geen extra componenten toegevoegd hoeven te worden dus wat dat betreft zou een modulaire voeding niets blokkeren :-)

De enige componenten zijn de casefans, processorkoeling, de APU, het moederbord, RAM en een SSD.

20 minuten extra (of meer aangezien dat dit mijn eerste zelfbouw wordt :P) assembleren is geen probleem, maar die kabels zitten misschien ook de airflow wat in de weg en daarom is modulair misschien toch wel erg handig?

[Voor 11% gewijzigd door Ivanek op 05-09-2013 11:01]

• jaapsander
Ivanek schreef op donderdag 05 september 2013 @ 10:59:
Ik weet vrij zeker dat er later geen extra componenten toegevoegd hoeven te worden dus wat dat betreft zou een modulaire voeding niets blokkeren :-)

De enige componenten zijn de casefans, processorkoeling, de APU, het moederbord, RAM en een SSD.

20 minuten extra (of meer aangezien dat dit mijn eerste zelfbouw wordt :P) assembleren is geen probleem, maar die kabels zitten misschien ook de airflow wat in de weg en daarom is modulair misschien toch wel erg handig?
Dat is nu precies wat je van te voren uit kan zoeken door wat assemblage reviews te lezen ;) Lees wat reviews, kijk hoe de layout van de kast is en wat voor aansluitingen de verschillende voedingen hebben. Ondertussen heb ik ook wat reviews van de kast gelezen (ben ook in de kast geïnteresseerd) en op het ook kun je prima tussen de voeding en de zijkant van de behuizing de overige kabels wegwerken. De airflow gaat over de voeding, dus naast de voeding blokkeer je niks. Aangezien de kabels ook aan die kant uit de voeding komen hoef je ze alleen maar netjes met tie wraps vast te zetten. Ik denk dat je met 20 minuten extra werk geen groot voordeel hebt met een modulaire voeding.

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Oke de A8-6500 valt af, hij is 20 euro goedkoper dan de A10-6700 maar wel met 5% lagere kloksnelheid, en ik denk dat e.20 voor 5% extra kloksnelheid -zonder extra warmte ontwikkeling- toch wel de moeite waard is.
Ik heb het idee dat je teveel focust op de processorcapaciteit. Het haalt niks uit om er meer capaciteit in te doen dan wat nodig is. Als je er een core i7 in zou doen, zou het allemaal niet sneller gaan dan met je A8 of A10. Net zo met geheugen. Als je aan 4 GB genoeg hebt, denk je dat het dan beter / sneller gaat door er 128 GB in te doen?

Als ik van werk naar huis rij maakt het niet uit of ik in mijn Skoda Octavia rij of in een Ferrari Testarossa. In beide gevallen zal ik niet harder rijden dan 130 km/uur. En al zou ik nog weer een raket monteren op de Ferrari, dan nog maakt het niks uit.

Ik ken je moeder niet, dus niks ten nadele van haar, maar stel dat Wordfeud met die A10 0,003 microseconden sneller reageert dan wanneer ze de A8 zou hebben, zou ze dat merken?

• Ivanek
Het is lastig de PC samenstellen omdat ze mogelijk toch meer willen photoshoppen dan ze tot nu toe aangeven en ik daar ook een klein beetje rekening mee wil houden. Ook schat ik in dat The Sims en Football Manager wel gespeeld kunnen gaan worden.

Voor alleen WordFeud is die 6800K zware overkill natuurlijk. Voor zwaardere grafische prestaties is de 6800K i.c.m 2133 MHz geheugen wel prettig omdat de IGP hier echt veel van profiteert.
Ik twijfelde even over de 6800K omdat ik niet zeker wist of deze koel genoeg te houden is, maar ik denk dat hij bij hoge belasting (met goede voeding & koeler) ook nog stil te houden is. Fluisterstil hoeft dan niet.
De 6800K staat overigens wel vast nu :)

4 GB geheugen vind ik wat krap, omdat dit door zowel de processor als de IGP gedeeld moet worden. (de IGP zal maximaal 2 GB gebruiken). Mijn budget Aldi PC uit 2010 heeft 4 GB RAM + 1 GB voor de GPU en ik wil hier niet onder gaan zitten...
Verder heb ik ooit een PC gekocht met 128 MB RAM toen 32 MB nog gangbaar was, en dit was de meest stabiele PC die ik ooit heb meegemaakt. Kan toeval zijn, maar sindsdien ben ik wel fan van veel RAM :D

Beetje flauw, maar jouw auto redenatie volgend had je een paar jaar geleden dus een auto van max 120 km/u moeten kopen als je alleen in NL rijdt, en zou je nu dus de 130 niet kunnen halen ;-)

[Voor 54% gewijzigd door Ivanek op 07-09-2013 20:15]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ivanek schreef op donderdag 05 september 2013 @ 13:47:
4 GB geheugen vind ik wat krap, omdat dit door zowel de processor als de IGP gedeeld moet worden. Mijn budget Aldi PC uit 2010 heeft 4 GB RAM + 1 GB voor de GPU en ik wil hier niet onder gaan zitten...
Verder heb ik ooit een PC gekocht met 128 MB RAM toen 32 MB nog gangbaar was, en dit was de meest stabiele PC die ik ooit heb meegemaakt. Kan toeval zijn, maar sindsdien ben ik wel fan van veel RAM :D
Hier zit op zich nog wel wat in. Zeker als de pc langere tijd gebruikt moet gaan worden is het handig het geheugen ruim te bemeten. Met een beetje mazzel kun je dan ook Windows 8.2 of zelfs Windows 9 nog draaien op je pc.
Beetje flauw, maar jouw auto redenatie volgend had je een paar jaar geleden dus een auto van max 120 km/u moeten kopen als je alleen in NL rijdt, en zou je nu dus de 130 niet kunnen halen ;-)
Haha, ik heb een paar jaar geleden een motor gehad die met wind mee max 125 km/uur kon halen. Daar had ik me nu idd niet meer mee op de snelweg kunnen vertonen.

Succes met je pc!

• Ivanek
Ik had vorig jaar een Subaru van 15 jaar oud gereden, waarmee ik op de Duitse Autobahn (van een lange steile helling af) 160 km/u kon halen. De geluidsproductie zorgde er wel voor dat ik de Duitse radio niet meer kon horen, maar dit was eerder nog een voordeel ;-)
Als ik in die Subaru op de Nederlandse snelweg reed en er speelde een leuk nummer, dan ging ik soms even naar de rechterbaan zodat de radio wat beter hoorbaar was :P

Nu heb ik een fluisterstille Kia die alleen als ik echt hard ga wel wat lawaai maakt, zoiets zoek ik ook in de nieuwe PC eigenlijk ^^

Nog bedankt voor je tips! Ik zal terugkoppelen hoe de PC bevalt (zo rond eind Oktober) :-)

Systeemupdate:
Voor de backups gaan we een interne SSD gebruiken ipv een externe HDD of USB Stick:
pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
Ik verwacht niet dat we de Samsung EVO halfvol gaan krijgen, maar de 250 GB is wel sneller dan de kleinere variant en zal zeker < 80% gevuld blijven voor optimale prestaties :-)
Verder wilde ik ook rapid caching gaan gebruiken. Nu backups maken zo snel wordt durf ik dat wel aan :-P
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2338623 en http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/5 (de elektriciteit valt vrijwel nooit uit bij ons + de voeding biedt ook bescherming tegen power spikes. Ik ga Rapid Caching pas inschakelen als het systeem bewezen stabiel is)

Als we Rapid Caching gaan gebruiken is meer geheugen misschien wel handig + het gekozen geheugen werd op newegg echt afgebrand. Misschien als alternatief?
- http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820231619

- pricewatch: Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A2133C10 /
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820233332

- pricewatch: Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2133C11R /
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820233542

Verder wordt door sommigen aangeraden om uit performance oogpunt en om de SSD te sparen de Windows pagefile & tempfiles (ook van de browser) op een kleine RamDisk te plaatsen,
deze is nog altijd 10x sneller dan een SSD. De meningen hierover zijn wel extreem verdeeld dus het wordt een kwestie van uitproberen :-P

Verder wordt de voeding waarschijnlijk een Seasonic G 360W:
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story5&reid=313
http://www.pcper.com/revi...ency-Differential-Tempera

De Seasonic 360W heeft Gold efficiency maar de Be Quiet! L7 300W is weer stiller bij licht verbruik:
http://us.hardware.info/r...r-budget-pcs-noise-levels. Verder heeft de Seasonic een PCIe 6-pin kabel zodat we evt. later nog een PCIe SSD of een videokaart erbij zouden kunnen plaatsen (al denk ik niet dat dit zal gebeuren).

De koeler wordt mogelijk een:
productreview: be quiet! Shadow Rock PRO SR1 review door TERW_DAN

[Voor 105% gewijzigd door Ivanek op 07-09-2013 21:40]

• Ivanek
Dit is de definitieve lijst, ik zal ook nog even een toelichting op de componenten geven (en wanneer het systeem draait -eind oktober- dan volgt nog feedback :-)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 121,20€ 121,20
1Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI€ 94,99€ 94,99
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,50€ 66,50
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 82,28€ 82,28
1Noctua NH-U12S€ 52,10€ 52,10
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 125,40€ 125,40
1Samsung SE-218BB Zwart€ 33,-€ 33,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 136,62€ 136,62
1XMI X-Mini MAX II Zwart 2.0 (Zwart)€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 809,09
+ een Samsung Evo backup SSD 250 GB wanneer deze 80 euro kost (over een paar jaar)
+ Dragon NaturallySpeaking Home 12 voor 75 euro. (Windows Speech Recognition NL zit er ook aan te komen, maar het lijkt me toch wel heel gaaf om te kunnen dicteren. Mijn ouders typen bovendien met 1 vinger dus ook als het niet zo accuraat is dan zou dit een mooie snelheidswinst op kunnen leveren :D Dit programma schijnt wel de PC instabiel te kunnen maken dus we gaan het pas later proberen als het systeem bewezen stabiel is.)
+ boek over Windows 8 (ik neig naar Windows 8 voor Dummies voor 30 euro)

Allereerst het type RAM:
Ik ben gegaan voor 1600MHz RAM dat goed overklokbaar is, dus indien het later (voor The Sims 5 bijv. of bijv. voor Dragon NaturallySpeaking) nodig blijkt dan kunnen we het zelfs naar 2133Mhz overklokken. (het enige 16GB 1866MHz RAM dat in de Pricewatch stond en gegarandeerd compatible was met het moederbord had wel heel hoge heatsinks).

Processor:
De 6800K omdat deze voor onze gelimiteerde wensen een iets betere prijs/prestatieverhouding biedt dan een Core i3 met dedicated GPU. Ik heb even gekeken naar een Core i3 met dedicated GPU en kwam toen op ongeveer 60 euro meer uit + meer geluid.

In vergelijking met de A10-6700 zijn de multi-core prestaties iets beter maar qua single-core prestaties komen ze redelijk overeen. De 6800K heeft wel een hoop extra energieverbruik/warmte onder load. Omdat 2133MHz overgeklokt RAM alleen te gebruiken is met een 6800K ben ik toch voor deze CPU gegaan.
In vergelijking met de A8-6500 is de prijs/prestatieverhouding denk iets slechter, maar de totale prestaties zijn wel beter en de PC moet ook 6 jaar mee.

Moederbord:
De Gigabyte krijgt zeer lovende recenties, beter dan de AsRock en de MSI alternatieven. Hij is wel wat duurder, maar hij biedt ook out-of-the-box support voor Richland APU's en de MSI alleen als je het model van na juli 2013 hebt. Liever geen MSI dus ;) Verder is Bluetooth 4.0 ipv 3.0 wel een leuke bonus.

De kast:
Vind ik persoonlijk erg mooi, en ook de meegeleverde fans + controllers worden zeer gewaardeerd!

Het OS:
Dit moest Windows zijn. Met Windows 8 heb ik nog geen ervaring maar ik denk dat de negatieve verhalen wel wat overdreven zijn. Ik zie het maar als SP 4 van Vista ;-) We gaan snel Windows 8.0 aanschaffen want het Windows 8.1 DVDtje zal 30 euro meer gaan kosten.

De geluidsboxen:
Mooi uiterlijk met weinig bass -maar dit is geen probleem. Ze kunnen ook vanaf telefoon/tablet afspelen.
Ook draagt het geluid niet ver wat wel beter is voor de buren (en voor mijn ouders omdat die nu vaak het geluid zachter zetten dan nodig om maar geen overlast te veroorzaken).

De koeling:
Superstil ook onder load, koelt prima en past zeker in de kast. Voordeel is ook dat het RAM eventueel heatsinks mag hebben al heeft het gekozen RAM dat niet.

RAM:
De grootte (16GB) wordt hieronder nog even toegelicht:
Het lijkt me het beste om direct 2x8 GB te nemen zodat je zeker weet dat de geheugenreepjes identiek zijn. Qua stroomverbruik scheelt 2x8 GB niet veel met 2x4 GB RAM.
Verder zorgt teveel RAM -uit eigen ervaring sprekend- ook voor zeer stabiele PCs.
Tenslotte wordt voor Dragon NaturallySpeaking 16GB RAM aangeraden al werkt het ook met veel minder al, en is het de vraag of mijn ouders dit programma wel fijn vinden :P

De IGP van de APU kan maximaal 2 GB van het systeemram gebruiken, en houdt vooral van snel RAM, de CAS latency maakt veel minder uit voor de IGP. De processor zal dus wel blij zijn met 1600MHz RAM met CAS latency 8, maar de IGP iets minder helaas :P
De Samsung Evo SSD kan ook 1 GB gebruiken voor Rapid Caching, deze backup SSD kopen we later pas maar ik reken het geheugengebruik toch alvast mee ;)

De beoogde verdeling:
- 2 GB voor de IGP
- 1 GB voor Samsung Evo Rapid Caching (dit zal ook een CPU core gaan gebruiken)
- 13 GB over (als we voor 8 GB RAM waren gegaan was dit 5 GB, en dat vind ik toch wat krap).

Ik denk dat de processor + IGP voor mijn ouders wel voldoende zijn, de enige manier om voor hen de gebruikerservaring beter te maken is door bottlenecks (SSD access) wat te voorkomen.
Mijn theorie is dat het systeem veel sneller aan zou moeten voelen als we Windows pagefile gebruik tot een minimum beperken en verder de combinatie SSD & Superfetch gebruiken en Firefox de ramcache laat gebruiken (instellen in about:config).

We gaan testen -en dit heeft echt mijn grote voorkeur- om helemaal zonder pagefile te werken, maar dit zou wel een instabiel systeem op kunnen leveren (of een systeem dat bepaalde -oude- applicaties die een pagefile vereisen niet kan draaien). Ook schijnt Superfetch de pagefile te gebruiken.
Over out-of-memory errors maak ik me geen zorgen :)

Ook wanneer je enorm veel RAM hebt zal Windows toch een pagefile gebruiken, al is het wel minder dan wanneer je weinig RAM hebt. Pagefile op een andere disk dan de applicaties wordt aangeraden, maar voorlopig werken we nog even met slechts 1 SSD en mogelijk gaat Windows meer pagen wanneer de pagefile op een andere disk staat. Pagefile op RamDisk bleek helaas geen fijne optie..

De pagefile plaatsen we met een grootte (van [Commit Peak - RAM] tot 2 * [Commit Peak - RAM] --> http://www.tweakhound.com...-and-running-without-one/) op de Crucial SSD. Als we later een Samsung Evo 250 GB backup SSD hebben dan plaatsen we de Windows pagefile daarop.

Voordeel van het minder vaak gebruik van de pagefile is minder SSD writes en hopelijk een zeer lange levensduur van de SSD.

Externe DVD drive:
Deze was heel stil en ziet er ook goed uit

Voeding:
Deze maakt wat lawaai boven de 200W en ook meer geluid dan de Be Quiet! System Power 300W onder lagere loads, maar heeft ook 5 jaar garantie ipv 3 en een iets betere efficiëntie + 6 pins PCIe 2.0 kabel. Hiermee kunnen we in de toekomst het systeem misschien nog uitbreiden met een dedicated GPU of PCIe SSD.

Main SSD - Crucial 2.5" M500:
Deze SSD heeft stroomuitvalbescherming maar is niet snel in vergelijking met de Samsung 840 Evo/Pro.
Omdat we voorlopig nog geen backup SSD hebben lijkt betrouwbaarheid me het belangrijkste.

Backup SSD - Samsung Evo 250 GB (kopen we pas over 1 of 2 jaar):
De Samsung Evo combineert geweldige performance met een scherpe prijs.
De levensduur is wel korter dan die van de Pro (en Rapid Caching komt ook naar de Pro) maar ik denk dat dit geen probleem zou moeten zijn.
We willen vaak backups gaan maken, en van SSD naar SSD is dan wel makkelijk.
Wanneer plotseling de stroom uitvalt dan kan de Samsung 840 Evo gecorrumpeerd raken omdat de drive zelf al writes cached in zijn SLC geheugen en omdat Rapid Caching ook writes cached in RAM.

[Voor 193% gewijzigd door Ivanek op 23-09-2013 18:18]

• Ivanek
Nog een laatste update om te vertellen hoe het systeem uiteindelijk bevalt :-)

Ik heb in het BIOS ingesteld dat er 2 GB RAM gereserveerd is voor de grafische kaart en vervolgens de pagefile uitgeschakeld. Het RAM kan overklokt worden naar 2133 MHz maar zolang de PC nog snel genoeg is hou ik het bij 1600 MHz, en tot nu toe is hij wel snel genoeg.
Ook de stilte van het systeem is echt heel fijn.
Qua backups gaan we een kleine USB stick kopen en hierop backups van de mailtjes, het adresboek en sommige office documenten maken.

Tot mijn grote verbazing trouwens vonden mijn ouders het niet onhandig om in Windows 8 zowel de Modern UI als de Desktop te hebben, omdat ze aan de Modern UI wel genoeg hebben.

Als ik voor mezelf zo'n systeem zou bouwen dan zou ik denk toch nog even op de volgende generatie APU's van begin 2014 wachten voor de net iets betere prestaties, en qua assemblage was de kast ook niet echt makkelijk (al was het wel mijn eerste zelfbouw).

Bedankt iedereen voor het advies in ieder geval, ik vond het zelfbouw wel erg leuk en ga het zeker nog vaker doen!
Mocht het systeem het binnen 3 jaar begeven dan volgt nog een update, anders hou ik het hierbij ;-)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True