Tweedehands elektrische scooter: de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Of dit in DE&D of in Vervoer thuishoort kan ik niet zo goed bepalen, maar omdat het over verduurzaming en besparing gaat lijkt me dat hier in DE&D meer mensen zitten met de mindset waarvan ik input wil.

Zojuist heb ik een heel kort rekensommetje gemaakt waarmee ik de pure verbruikskosten van de auto, de brommer en een electrische scooter naast elkaar heb gezet.

Dit plaatje is puur voor woon-werkverkeer bedoeld. Ander vervoer en vaste kosten wil ik momenteel niet meenemen, behalve de aanschafkosten voor een tweedehands elektrische scooter.
Momenteel rijd ik met een brommer, omdat dit veel goedkoper is dan met de auto.

Kort samengevat mijn rekensommetje:
  • Auto: enkele rit 15 km, 1:18 met €1,70/l (goedkope pomp) maal 235 werkdagen (470 ritten) = €666 op jaarbasis
  • Brommer: enkele rit 12km, 1:40 met €1,70/l maal 470 ritten = €239,70
  • Elektrische scooter: enkele rit 12km, 100km per laadbeurt, €0,40 per laadbeurt maal 470 ritten = €22,56
Nu heb ik de gegevens voor een elektrische scooter van http://www.ecoscooters.be...cooter-een-benzinescooter gehaald. Dit kan natuurlijk overmatig positief geschetst zijn, maar zelfs al zou het verbruik het dubbele kosten klinkt dat érg aantrekkelijk!

Ik zie namelijk op Marktplaats voor ~€300 tweedehands modelletjes staan. Dat betekent een terugverdientijd van grofweg anderhalf jaar voor de initiële investering.
Omdat dit me erg positief lijkt, vraag ik me een aantal dingen af:
  • Gaat een tweedehands modelletje het uberhaupt wel anderhalf jaar volhouden?
  • Is het verbruikscijfer van de elektrische scooter wel enigzins realistisch?
Een korte Google levert me dit op:
http://www.elektrischescooterwinkel.nl/faq
lijkt mijn cijfer te bevestigen maar is uiteraard ook een elektrische scooter verkoper.
http://www.elektrischverv...orum/viewtopic.php?p=3720
met 55wh/km reken ik met mijn huidige hoogtarief €0,046 per rit t.o.v. €0,048 in mijn initiële berekening.

[ Voor 1% gewijzigd door Pathogen op 03-09-2013 16:35 . Reden: Ik werk niet in de weekenden :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Een elektrische scooter is inderdaad erg goedkoop in gebruik.
Er zijn 3 risico's.
Als het actieradius niet genoeg is (ook met flinke tegenwind) heb je een probleem
Bij 2e hands (of goedkope dropshipping) heb je het risico dat de accu's "op" zijn. Vooral als je zo'n scooter lange tijd in de schuur hebt staan zonder te rijden is dat niet goed voor de accu.
Je kan de accu er niet uithalen ofzo. Dus je hebt een parkeerplekje nodig met een stopcontact.

Dus voordat je er een koopt, Doe een testritje om te kijken hoever je komt op een volle accu.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 23:01

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Je berekening lijkt wel te kloppen. Maar werk je echt 330 dagen per jaar? Ik kom gemiddeld maar aan de +-225 werkbare dagen per jaar. (5 dagen in de week min vakantie)

Met een 2 hands scooter weet je natuurlijk nooit echt goed hoe de accu nog is. Ik raad je dan ook om een flinke testrit te maken zodat je zeker weet dat hij voor jou situatie voldoet.

Heb je op je werk wel de mogelijkheid om hem op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-06 22:50

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
RocketKoen schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:25:
Een elektrische scooter is inderdaad erg goedkoop in gebruik.
Er zijn 3 risico's.
Als het actieradius niet genoeg is (ook met flinke tegenwind) heb je een probleem
Bij 2e hands (of goedkope dropshipping) heb je het risico dat de accu's "op" zijn. Vooral als je zo'n scooter lange tijd in de schuur hebt staan zonder te rijden is dat niet goed voor de accu.
Je kan de accu er niet uithalen ofzo. Dus je hebt een parkeerplekje nodig met een stopcontact.

Dus voordat je er een koopt, Doe een testritje om te kijken hoever je komt op een volle accu.
Qua actieradius: de heen+terugreis is 24 kilometer. Ik lees actieradia van 30-50 kilometer, dan moet een radius van 12 kilometer wel te doen zijn.
Thuis kan de scooter in de schuur opladen, dus dat gedeelte moet wel lukken.

Qua accu's: is er een manier om te controleren hoe het met de accu's gesteld is?
Tweak-Freak schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:29:
Je berekening lijkt wel te kloppen. Maar werk je echt 330 dagen per jaar? Ik kom gemiddeld maar aan de +-225 werkbare dagen per jaar. (5 dagen in de week min vakantie)

Met een 2 hands scooter weet je natuurlijk nooit echt goed hoe de accu nog is. Ik raad je dan ook om een flinke testrit te maken zodat je zeker weet dat hij voor jou situatie voldoet.

Heb je op je werk wel de mogelijkheid om hem op te laden?
Oeh, ik ben helemaal de weekenden vergeten mee te rekenen. Ik zal mijn berekening opnieuw uitvoeren en de startpost aanpassen.