Sinds een aantal maanden heb ik een D600 - omdat ik toch weer terug wilde naar FX (analoge nostalgie?). In die analoge tijden had ik zo'n universele zoom, maar sindsdien kwamen er tweakerfora met uitgesproken meningen over superzooms. En als noob luister je naar de experts
- vandaar de huidige situatie:
- Tamron AF 20-40 2.7/3.2 - past goed bij me: ben geen grote groothoekschieter en deze is gewoon goed - zeker voor de € 100,- die hij kostte
- Tamron AF 28-75 2.8: - optisch niets mis mee (voor mij): lichtsterkte ++, scherp, aangenaam tekenend. Qua prijs eveneens prima, qua gemak aan de magere kant
- Nikkor AF 28-105 3.5/4.5 D macro: optisch prima, lichtsterkte een streepje minder. Gemak (range) redelijk met een extra plusje voor de macro-functie, prijs alleszins redelijk
- Tamron AF 70-300 4/5.6 VC: optisch goed (zegt men), gebruik hem vrijwel nooit: te weinig mm aan de lange kant, aan de korte kant overlap met de 28-105. Betaalbaar, gemak gering vanwege overlap en tekort aan mm
- Nikkor 50 mm AF-D 1.8: commentaar overbodig, maar gebruik hem vrijwel nooit
- Macro: Kiron MF 105-2.8, 1:1 evt. met TC16A AF converter 1.6x (150 mm - 4.5, 1:0.6): noch gebruik, noch vervanging heeeft prioriteit - maar een goede close-up functie vind ik wel heel belangrijk
- Tamron MF 35-210 3.5/4.2 - optisch matig qua scherpte, wel mooie bokeh, gemak ++ vanwege lengte, minnetje vanwege MF, mfd (1,5 m) en lastige "macro"-functie. Maar vooralsnog wel een beetje de favoriete "tuttofare"-lens
- Soms (10% van alle fotomomenten) wide
- Soms (15% van alle fotomomenten) vrij sterk tele (400? 500?))
- Soms (15%) stevig close-up (1:2 à 3)
- Soms (5%) echt macro
- Rest (55%) min of meer standaard (35-200 mm).
- Gemak (niet om de haverklap wisselen)
- Budget (geen f/2.0 24-400)
- Optische kwaliteit (beetje lichtsterke optieken met een goede kwaliteit)?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes