• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10-2025
Hoi,

In 2008 heb ik mijn eerste HTPC (indertijd door Azerty) laten monteren.
De componenten had ik zelf uitgekozen (op basis van reviews uit die tijd).

Historische voetnoot (dit hoef je niet te lezen ;) ):
Het budget Gigabyte moederbord (GigaByte GA-MA78GM-S2H v1.0) met AMD processor (AMD Athlon 64 X2 4850E) in deze configuratie is me toen heel slecht bevallen. Blijkbaar zat er een fout op het koelblok (northbridge) alsook problemen met de koeling van de AMD processor. De CPU heeft nooit lang kunnen draaien (geraakte steeds overhit). Voor het afspelen van video vormde dit geen probleem (ik maakte gebruik van DXVA, dus decodering op de videokaart), waardoor de cpu tijdens het afspelen van video content voor slechts 12% belast werd. Windows Updates (zeker DotNet) waren meer een nachtmerrie. Het systeem sloeg regelmatig uit (wat de voeding en andere onderdelen geen deugd deed). Deze configuratie (ik zette de windows updates uiteindelijk af) heeft jaren heel goed gewerkt (hij deed zijn "video" ding). Maar is nu aan vervanging toe. Zowel de Antec voeding als AMD processor zijn niet meer werkbaar. De voeding maakt teveel lawaai en de processor met bijhorend cpu cooler (Scythe Ninja Mini) valt te veel uit door de warmte. Ik wil een nieuwe configuratie samenstellen. Met hardware materiaal anno 2013. Één ding is zeker, een AMD processor koop ik me nooit meer en Gigabyte hoef ik ook niet meteen weer. Ik verkies een Asus moederbord (zoals in mijn Desktop pc van 2007). Van voeding ben ik van Seasonic heel tevreden (draait ook nog steeds heel behoorlijk in mijn desktop pc en is stil). Het budget is niet meteen een probleem. Ik wens vooral kwaliteitsvolle en stille (energiezuinige) onderdelen aan te schaffen.

Het doel van een goede HTPC configuratie is weinig WARMTE en STILTE !

Welke componenten ga ik hergebruiken in mijn nieuwe configuratie ?
  • De behuizing: Antec Fusion 430 silver (met bijhorend 'remote' Imon display)
  • Case fans: Noctua 2x 120mm (deze zijn heel stil)
  • Bluray speler: Lite-On DH-4O1S (die ik nauwelijks gebruik, maar hij mag blijven zitten).
Wat worden de nieuwe componenten om aan te kopen ?
  • Moederbord: Asus H87M-PRO of Asus H87M-E (µ-atx, H87 chipset, socket 1150, minimum twee PCI-e 1x, Sata 600, USB 3.0, HDMI, ASUS Fan Xpert 2 (om fan speeds mee te regelen), UEFI bios, UHD resolutie: 4096 x 2160, optioneel (DisplayPort, eSata)
  • Processor: Intel Core i5 (Haswel) 4570T (Maximaal TDP = 35 W) of Intel Core i5 (Haswel) 4670T (Maximaal TDP = 45 W)
  • CPU Cooler: Scythe Big Shuriken 2 Rev.B (max hoogte in behuizing is +- 11/12cm, deze cpu cooler is stil, tussen de 18-50 dBA en past in de behuizing)
  • Memory: Corsair Vengeance Low Profile Blue 8GB Dual Channel DDR3 (Het moederbord ondersteunt maar geheugen tot 1600 Mhz, low profile is voldoende, zodat het geheugen zeker niet in contact met de cpu cooler komt).
  • Voeding: Seasonic X-Series 560W (dure voeding, maar deze wil ik echt hebben. Degelijk en stil via Hybrid Silent Fan Control, Sanyo Denki San Ace Silent Fans, fan speed past zich aan afhankelijk van belasting en temperatuur, een passieve voeding riskeer ik me niet, wegens slechte koelmogelijkheden in de behuizing (apart vak) + nauwelijks open ruimte beschikbaar in het meubel achteraan, waar de HTPC zit. Er is betere koeling langszij, waar de Case Fans zitten, maar daar geraakt de voeding helaas niet aan).
  • SSD: Samsung Evo 120 GB (de ssd van het moment, razend snel, ook bij schrijfsnelheden, en voldoende duurzaam TLC geheugen, zeker als ik maar 40 GB van de beschikbare 120 GB ga gebruiken voor het besturingssysteem)
Vragen/Opmerkingen:
  1. Ik ben niet 100% zeker of de CPU cooler op de H87M-PRO past. Er zit daar een laag koelblok in de buurt, waar hij juist over moet passen. De H87M-E zorgt voor geen probleem (volgens ik zelf nameten kan).
  2. De H87M-PRO heeft ASUS Q-Shield (= anti-statische electriciteit) technologie. Blijkbaar maakt dit de montage op het moederbord iets moeilijker (je moet alles er heel stevig in duwen).
  3. Op de H87M-E is geen DisplayPort aanwezig (geen idee of dit een groot gemis is). Ik gebruik momenteel HDMI.
  4. De H87M-PRO heeft e-Sata aansluitingen, maar die kan ik niet gebruiken (want ze ondersteunen geen Port Multiplier). Ik zal hiervoor een extra pci-e 1x insteekkaartje gebruiken (van Addonics).
  5. Beide Intel Core i5 processors ondersteunen nx en sse2 voor windows 8. Ondersteuning voor pae heb ik niet meteen terug gevonden, maar is vermoedelijk wel aanwezig.
  6. Gezien de processor slechts een TDP van 35-45 watt heeft. En de CPU cooler in "low profile" voldoende zal zijn om die te koelen, vermoed ik niet dat ik veel lawaai uit deze HTPC configuratie zal horen komen. Wat één van mijn voornaamste criteria is.
  7. UEFI bios en Windows 8, samen met een SSD, maken het mogelijk het besturingsysteem in slechts 2 seconden op te starten.
  8. Ik ga de SSD verder fine tunen (onder Windows 8 ), via deze online Guide.
  9. De fans (zowel Case Fans als CPU fan) kan ik fine tunen, via deze Asus software. Zodat die op een zo laag mogelijk toerental draaien, volgens aanwezige belasting en temperaturen.
Ik heb mijn huiswerk gemaakt, maar weet niet of ik hier nog een aantal zaken over het hoofd gezien heb ?

Zo ja, geef gerust feedback.
Een mens kan niet alles onderzoeken en/of weten. :)

Groetjes,
Gent32m

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Waarom een i5 voor dergelijke taken?? Dat is een enorme overkill. Je kan met veel minder af.
Zelf ben ik voor dergelijke builds nog altijd groot liefhebber van AMD. Ik snap je negatieve gevoelens mbt AMD, maar het lijkt me eerder een probleem van Azerty te zijn geweest die de koeling nooit naar behoren gemonteerd heeft, in combinatie met een beroerd mobo. Er zijn legio AMD-builds in omloop die deze problemen niet kennen. Imho dus een gevalletje "botte pech".
Wat betreft de keuze van je overige hardware denk ik dat je in alles een beetje aan het doorschieten bent. Een H87M-Pro is voor een dergelijke build wel een erg ruim qua specs, en daar betaal je immers ook voor dan. De H87M-E is dan al een logischere keuze
De SSD is ook wel weer vele malen meer dan wat je nodig hebt. Een 120GB is al heel erg ruim (nuttig als je bijvoorbeeld downloads via de HTPC laat verwerken, of PVR-functionaliteit wilt hebben die je niet naar het netwerk wilt laten wegschrijven, maar anders zie ik voor deze build weinig meerwaarde in 120GB). daarnaast is de EVO ook veel meer dan nodig. De EVO heeft met name als voordeel dat je veel hogere IOPS kunt halen. Dat gaat in deze build helemaal niet toegepast worden. Je kan net zo goed een gewone 840 hiervoor nemen dus.
8GB geheugen zie ik ook niet helemaal. Dit wil al prima werken met 4GB.
Een voeding van 560Watt is extreem veel te zwaar, tenzij je ook de HTPC's van de rest van de wijk van stroom wilt voorzien ;) Je kan makkelijk af met 300Watt, maar je zou zelfs nog (aanzienlijk) kleiner kunnen gaan. Met 150Watt ben je al goed genoeg voorzien.

De build die je hebt gemaakt is een prima desktop, maar om eerlijk te zijn vind ik hem als HTPC weinig logisch in elkaar steken...

iRacing Profiel

• Gent32m
Het is inderdaad wat overkill als "zuivere" HTPC, maar dat vind ik niet erg.

Ik kan er op termijn ook andere taken op gaan draaien (zoals bv videobewerkingen, eigen controller software, etc). Iets wat ik met mijn huidige configuratie nooit hebben kunnen doen (wegens de hitte problemen).

Ik heb daarbij liever iets 'betere' specs, dan juist een 'voldoende'.

Een voeding van 150 Watt is voldoende. Maar wat is er mis met eentje die 560 Watt kan leveren ? Dergelijke voedingen draaien onder "lage" belasting ergens 'comfortabeler'. Zo hebben immers veel meer reserve op overschot. Daarnaast wil ik een STILLE voeding. En de X Serie reeks van Seasonic, voldoet daar prima aan. Ik zou ook voor de Seasonic G series kunnen gaan (bv het budget model G550W). Nog steeds 550 Watt, maar aan een lagere prijs. Echter ook met minder stille componenten. En dat stoort me. Ik wil daarin het beste van het beste. Ook al is het daardoor misschien wat overkill en niet meteen de meest 'logische' keuze (inzake prijs of specs).

Idem met de SSD. 120 GB is een prima keuze, ook om enkel je besturingsysteem erop te draaien. Dan houd je voldoende provisioning over, om bv slechte cellen te gaan vervangen door die "niet gebruikte". Daarnaast kan ik altijd nog een extra partitie aanmaken, om bv systeem backups (via Acronis True Image) erin te bewaren. Een beetje extra schijf ruimte kan zeker geen kwaad. En de 840 EVO's zijn sneller dan de 840 series. Waarom dan nog voor die 'oude' (tragere schrijfsnelheden) kiezen ? Het scheelt nauwelijks iets in prijs.

Indertijd met mijn AMD en Gigabyte oplossing, ben ik voor de "budget" keuze gegaan. De optimale oplossing. En ik heb me dit enorm beklaagd. Dit wil ik niet meer. Ik wil ruimer zitten. Comfortabeler kunnen werken.

Ik zou graag 10 jaar (of zelfs nog veel langer) met deze configuratie voort willen. Eventueel kan een andere videokaart later ingeplugd worden (bv UHD die zich verder doorzet, nog meer beeldlijnen), maar de basis (moederbord, processor, ssd, voeding, geheugen) wens ik te behouden.

Naast de keuze voor de betere merkproducten (Asus, Intel, Seasonic, Samsung, etc) en de laatste nieuwe technologiën (USB 3.0, Sata 600, SSD, UEFI, etc) wens ik vooral een STILLE en ENERGIEZUINIGE oplossing te bekomen.

Met een processor die slechts een TDP heeft van 35 tot 45 Watt en een stille, dergelijke voeding, plus dito cpu cooler ben ik hierin hopelijk geslaagd.

Ik twijfel nog of ik voor de 4570T of 4670T processor ga. De 4570T heeft maar 2 van de 4 cores actief. De 4670T alle vier werkend. Maar verbruikt wel '10' watt meer. Dus potentieel meer warmte in de behuizing.

Als de CPU koeler op de Asus H87M-PRO prima past, biedt dit bordje de betere aansluitmogelijkheden (Optical S/PDIF out, DisplayPort, betere Audio, etc).

Andere denkpiste (maar die is voor later) is om voor een NUC te gaan (met een haswel in, passief gekoeld, etc). Dat zou een prima oplossing zijn voor in de woonkamer. Zodat ik via die NUC mijn Nas kan wakker krijgen, eigen software (via Windows 8 ) erop draaien, etc. Maar dat is toekomstmuziek voor later.

Deze configuratie heeft pci-e x1 sloten nodig. Zodat ik mijn external storage (via Port Multiplier) kan aanspreken. Alsook een DVB-T kaartje erin inpluggen, etc. Zo een NUC, mag een meer 'basic' HTPC worden later. Deze configuratie is de "luxe" versie voor in de tv kamer, waarop een Denon versterker en 5.1 Kef boxen worden aangesloten. :P

Groetjes,
Gent32m

• kroegtijger
Gent32m schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:22:
Het is inderdaad wat overkill als "zuivere" HTPC, maar dat vind ik niet erg.

Ik kan er op termijn ook andere taken op gaan draaien (zoals bv videobewerkingen, eigen controller software, etc). Iets wat ik met mijn huidige configuratie nooit hebben kunnen doen (wegens de hitte problemen).

Ik heb daarbij liever iets 'betere' specs, dan juist een 'voldoende'.

Een voeding van 150 Watt is voldoende. Maar wat is er mis met eentje die 560 Watt kan leveren ? Dergelijke voedingen draaien onder "lage" belasting ergens 'comfortabeler'. Zo hebben immers veel meer reserve op overschot. Daarnaast wil ik een STILLE voeding. En de X Serie reeks van Seasonic, voldoet daar prima aan. Ik zou ook voor de Seasonic G series kunnen gaan (bv het budget model G550W). Nog steeds 550 Watt, maar aan een lagere prijs. Echter ook met minder stille componenten. En dat stoort me. Ik wil daarin het beste van het beste. Ook al is het daardoor misschien wat overkill en niet meteen de meest 'logische' keuze (inzake prijs of specs).
Wat erop tegen is, is de prijs en consumptie. Een voeding presteert niet zo best als je hem maar heel licht belast. Net zo min als wanneer je hem heel zwaar belast. Tussen de 50% en 75% is meestal ideaal.
Als je een écht stille voeding wilt, dan kan je beter naar een PicoPSU over stappen of een Silverstone Nightjar of vergelijkbaar.
Idem met de SSD. 120 GB is een prima keuze, ook om enkel je besturingsysteem erop te draaien. Dan houd je voldoende provisioning over, om bv slechte cellen te gaan vervangen door die "niet gebruikte".
Dat gaat net zo prima op 60GB, en ook dat scheelt weer in prijs.
Daarnaast kan ik altijd nog een extra partitie aanmaken, om bv systeem backups (via Acronis True Image) erin te bewaren. Een beetje extra schijf ruimte kan zeker geen kwaad.
Backups op dezelfde disk, in dezelfde kast, en eigenlijk zelfs in hetzelfde pand plaatsen is bij voorbaat al een no-go. Dat is bijna hetzelfde als geen backup hebben. Dan kan je die nog beter op een USB-stick plaatsen en buiten de deur (kan zelfs in de auto oid) bewaren
En de 840 EVO's zijn sneller dan de 840 series. Waarom dan nog voor die 'oude' (tragere schrijfsnelheden) kiezen ? Het scheelt nauwelijks iets in prijs.
Elke keer als het steeds maar een beetje duurder is, blijkt het aan het eind van de rit een hoop te schelen. Zeker als je van een 120GB EVO (net iets boven de €85,-) naar een 60GB (rond de €50,-) gaat, scheelt dat alweer €35,- wat uiteindelijk toch wel weer de moeite gaat blijken.
Indertijd met mijn AMD en Gigabyte oplossing, ben ik voor de "budget" keuze gegaan. De optimale oplossing. En ik heb me dit enorm beklaagd. Dit wil ik niet meer. Ik wil ruimer zitten. Comfortabeler kunnen werken.
met je temperaturen heb je gewoonweg botte pech gehad. Dat valt niet te ontkennen. Maar met een goed geconfigureerde omgeving (en dat stopt niet bij de HTPC, maar ook bij je netwerk-storage, database etc) heb je helemaal niet zo veel hardware nodig als dat je nu bij elkaar aan het zoeken bent. Dat je wat comfortabeler wilt zitten snap ik maar dit is het andere uiterste.
Ik zou graag 10 jaar (of zelfs nog veel langer) met deze configuratie voort willen. Eventueel kan een andere videokaart later ingeplugd worden (bv UHD die zich verder doorzet, nog meer beeldlijnen), maar de basis (moederbord, processor, ssd, voeding, geheugen) wens ik te behouden.
10 jaar of langer kan je vrij rustig gaan vergeten. Dergelijke hardware schrijf je normaal gesproken in 3 a 4 jaar af, en als het langer mee gaat is het leuk, maar de technologie gaat zo hard, dat je niet meer 10 jaar mee kan met zo'n systeem. Je kan er de donder op zeggen dat als je er nog eens wat voor nodig gaat hebben over een jaar of 5, dat het allemaal dermate verouderd is dat het ofwel niet meer verkrijgbaar is, ofwel onbetaalbaar geworden is. Dat geeft ook niet, mits de prijs er nu maar naar is. Als je zo'n extreem veel grotere build doet dan nodig is, is de prijs er ook niet meer naar en sta je er dus ook niet om te springen om te gaan vervangen, aangezien je wel veel meer geld uitgeeft, maar vrijwel zeker er niet evenredig veel langer mee kan door blijven werken. Dan is inversteren in wat je nodig hebt en niet meer dan dat, en na een paar jaar vervangen voor iets vergelijkbaars wat dan up to date is, imho veel logischer dan wanneer je de eerste 4 jaar geen meerwaarde behaald, daarna nog 6 jaar met een verouderd systeem aan het doormodderen bent om uiteindelijk misschien 150,- te besparen als je dat al redt? (reken voor een AMD-build met voorgestelde hardware pakweg 400,- en voor deze build pakweg 650,-) Ik zie daar niet echt een logica in als ik heel eerlijk ben :{
Naast de keuze voor de betere merkproducten (Asus, Intel, Seasonic, Samsung, etc) en de laatste nieuwe technologiën (USB 3.0, Sata 600, SSD, UEFI, etc) wens ik vooral een STILLE en ENERGIEZUINIGE oplossing te bekomen.
Zowel op Intel als op AMD valt dit prima te realiseren, maar daar zijn een paar puntjes van aandacht voor nodig. Ten eerste is het van belang in gedachte te houden waar geluid vandaan komt. Alle bewegende delen, hoe groot of hoe klein ook, maken geluid in meer of mindere mate. Het elimineren van die onderdelen is daarmee dus de beste manier om een zo stil mogelijk systeem te bouwen.
In een gemiddelde HTPC-build zijn die onderdelen de CPU-koeler, PSU, HDD en casefan. Kort door de bocht gesteld kan je de HDD elimineren door een NAS te gebruiken (en je dus het geproduceerde geluid op een niet-storende plek kan brengen) en de PSU voorzien van een passief gekoelde PSU. Dat kan een PicoPSU-achtige oplossing zijn (dus externe voeding), maar bijvoorbeeld ook een eerder genoemde Silverstone NightJar. Deze is volledig passief en dus 100% stil. Voordeel van de Nightjar is dat je geen componenten extern hebt, maar het nadeel is ook weer dat je de warmte die de voeding genereert via de casefan uit je case moet laten verwijderen en dus de geluidsproductie weer iets omhoog gaat (maar nog altijd aanzienlijk minder dan met een actieve PSU). Wat betreft casefan ontkom je er vrijwel niet aan om iets van airflow in je systeem te genereren. Immers, warmte moet toch op een of andere manier afgevoerd worden.

Daarnaast is het reduceren van geluid in vrijwel alle gevallen gelijk aan het vergroten van de passieve koel-capaciteit en dus het vergroten van het contact-oppervlakte van heatsink met de lucht. Oftewel, hoe groter het oppervlakte van koellichaam is, hoe beter de wisselwerking van temperatuur tussen metaal en lucht zal verlopen. Logisch gevolg is dus dat een grote CPU-koeler dus minder actieve (of zelfs helemaal geen actieve) koeling nodig heeft en daaruit volgt dus automatisch dat indien de behuizing groot genoeg wordt je een heel stille configuratie kan bouwen. Daarnaast is de koelpasta tussen koeler en CPU vrij essentieel. Goede koelpasta kan behoorlijke besparing in geluid opleveren.

Je kan zelfs als je wilt 100% passief gaan; dan kom je bij de streacom-cases uit. Deze hebben eigenlijk een soort omgekeerd principe, waarbij de warmte naar de buitenkant van de case wordt getransporteerd, en je een enorm oppervlakte kan maken voor koeling. Deze cases kan je dus niet in een heel krappe ruimte (zoals een afgesloten kast) plaatsen, omdat je wel iets van lucht langs de case moet hebben stromen. Stilstaande lucht warmt op en dus loopt je temperatuur op.
Met een processor die slechts een TDP heeft van 35 tot 45 Watt en een stille, dergelijke voeding, plus dito cpu cooler ben ik hier hopelijk in geslaagd.
TDP zegt niet veel over het gemiddeld continue opgenomen vermogen. Een CPU met een TDP van 45 waarbij je continue op 30 zit is veel minder interessant dan een CPU met een TDP van 85 die gemiddeld op 15Watt zit. Staar je dus niet blind op dergelijke specificaties, omdat ze daarvoor nu eenmaal niet genoeg informatie bieden. Overigens wordt daar door o.a. Intel wel over nagedacht om dat anders te gaan doen in de toekomst, maar dat is nog even afwachten.
Ik twijfel nog ik ik voor de 4570T of 4670T processor ga. De 4570T heeft maar 2 van de 4 cores. De 4670T alle vier. Maar verbruikt '10' watt meer.
2 of 4 cores is totaal niet relevant voor deze build; je CPU is van geen kant bottleneck in wat je wilt gaan doen.
Als de CPU koeler op de Asus H87M-PRO prima past, biedt dit bordje de betere aansluitmogelijkheden (Optical S/PDIF out, DisplayPort, betere Audio, etc).
En dat is relevant omdat wat precies?? HDMI is het enige wat echt interessant is. Het is de enige audio-aansluiting die voldoende bandbreedte biedt voor alle audio-formaten, en mbt video zit je ook op de maximaal haalbare kwaliteit. Die additionele aansluitingen ga je in de praktijk dus zeer waarschijnlijk nooit gebruiken.
Andere denkpiste (maar die is voor later) is om voor een NUC te gaan (met een haswel in, passief gekoeld, etc). Dat zou een prima oplossing zijn voor in de woonkamer. Zodat ik via die NUC mijn Nas kan wakker krijgen, eigen software (via Windows 8) erop draaien, etc. Maar dat is toekomstmuziek voor later.

Deze configuratie heeft pci-express sloten nodig. Zodat ik mijn external storage (via Port Multiplier) kan aanspreken. Alsook een DVB-T kaartje erin inpluggen, etc. Zo een NUC, mag een meer 'basic' HTPC worden. Deze configuratie is de meer "luxe" versie ;)

Groetjes,
Gent32m
Om eerlijk te zijn is DVB-T een beetje een afbreuk aan de rest van je build. Kwalitatief is dat aanzienlijk minder dan DVB-C en DVB-S(2) en zou dus ook verre van de voorkeur genieten. Daarbij is een PCI-slot vrijwel altijd voldoende en is er meer dan genoeg ook op USB verkrijgbaar. Tot slot strookt ook dit niet echt met de visie van 10+ jaar vooruit mee kunnen, gegeven dat IPTV steeds meer zijn intreden gaat doen en het nut (en ongemak) van tuners steeds meer gaat verdwijnen.

iRacing Profiel

• Gent32m
Beste Kroegtijger,

Wat is er mis met deze configuratie, behalve dat ze wat overgedimensioneerd is ? Niets toch ?

Seasonic heeft ook passieve voedingen. Net zoals Silverstone Nightjar. Maar dit wil ik niet. Ik wil een actieve (stille) voeding. De voeding heeft nauwelijks ventilatie mogelijkheden in de Antec Fusion 430 behuizing. Ze zit ook helemaal achteraan in de kast. Een kleine fan is hierbij aangewezen, om de warme lucht naar buiten te blazen (in geval dit nodig is).

De Seasonic X Series heeft een uitstekende stille fan aan boord. Alsook draait deze fan pas wanneer de temperaturen dit nodig achten en de load (belasting) van de voeding boven de 50% komt. Gezien ik over 560 Wat beschik, is de kans heel klein dat dit zal gebeuren. Ook op professionele reviews raadt men dergelijke voeding voor kleinere systemen aan. Google eens.

Die PicoPSU vind ik maar niets.

De Acronis True Image backup wordt ook gebackuped naar external storage. Dus ik zie daar het probleem niet van in ? :/ Het is alvast handig als je een systeem partie wilt terugzetten en die snel en gemakkelijk op dezelfde disk 'ook' kan gaan halen. En ja, wat extra ruimte is altijd handig. Nogmaals ik wil geen krap krap oplossing. Ik wil ruimer zitten. Krap, krap is goed voor knutselaars, die naar iedere cent willen kijken (misschien iets voor studenten of nederlanders ;) ), maar die fase ben ik ontgroeid. Prijs is van belang (ik ga niet alles kopen). Maar op een (paar) honderd euro steekt het niet. En ik wil gerust wat meer geld uitgeven om kwaliteitsmerken in huis te halen, dan andere B merken ook een kans te geven.

En nogmaals van Samsung, wil ik de EVO SSD. De kleinste grootte is 120 GB. Je kan die niet in een kleiner formaat kopen. Oudere oplossingen interreseren me niet. Tuurlijk kun je hierop inboeten en wat geld besparen. Maar het geld dat je uitspaart aan opslag, boet ik terug op snelheid in. Ik vind dat geen goede deal.

Een processor van slechts 35 TDP zal toch best gekoeld worden, vrees ik. Passieve oplossingen zie ik niet zo zitten. Ik kies liever voor zekerheid. Een actieve oplossing. Maar dan deze configuratie, waarbij bv de voeding (fan) pas gaat draaien als dit nodig is. Alsook een CPU koeler die heel stil is (op low level). En maar harder moet beginnen draaien, als dit vereist is. Dat alles (die fans) kan ik in het moederbord instellen. Bijvoorbeeld in de winter, zal de behuizing redelijk veel koele lucht uit de omgeving kunnen halen. In de zomer (zeker bij extreme warmte) wordt dit moeilijker. Dan zal ik misschien een fan iets harder horen draaien, maar zo erg is dat niet. Bij passieve oplossingen heb je die mogelijkheid niet. Ook dit raadt men op proffesionele review sites aan. Dat je beter voor een stille actieve koeling gaat, dan een volledig passief systeem. Ik heb die keuze even in overweging genomen, maar die is voor mij afgevallen. De HTPC staat in een kast met weinig koelmogelijkheden. De NUC (in de woonkamer) zal vrijer staan (en kan wel passief gekoeld worden). Dat alles hangt af van je situatie (meubels) thuis. En nee, ik ga niet mijn meubels gaan vervangen ;)

Dat van die TDP klopt, met dit verschil. Dat een processor met een TDP van 35, niet 85 zal draaien. Waar die andere processor (in geval van een tijdelijk hoge belasting) dit wel kan doen. En dat laatste wil ik vermijden, want dan gaan de temperaturen (in de kast) terug de hoogte in. Vanuit die optiek, vind ik een lagere TDP nog altijd beter.

Een DisplayPort is optioneel (geen musthave), maar wel interessant. Het biedt dan immers de mogelijkheid deze behuizing via DisplayPort later aan te sluiten. Net zoals ik via S/PDIF out, geluid naar de versterker kan sturen. Bij HDMI komt altijd beeld mee, wat in dat geval niet nodig is. Echter, dit alles is geen must have (wel leuke feature). En is zeker die paar euro's meer in aankoop waard. Alleen, de cpu koeler moet goed gemonteerd kunnen worden, op de socket (en errond). als de koelblokken op die H87M Pro daarvoor in de weg zitten, is de H87M-E de betere optie. De keuze tussen het moederbord valt of staat hiermee (voor mij).

Het DVB-T kaartje is legacy van vroeger (uit het oude systeem). Dit is verouderd (maar niet erg). Momenteel kijk ik via de kabel (DVB-C) met aparte digiboxen. Men spreekt er al lang van, dat IPTV van de grond zal komen. Maar ik merk maar weinig evolutie erin (tot nu toe). Misschien kunnen we over 5 jaar daar opnieuw de balans van opmaken. In geval de DVB-C leverancier panne heeft, kan ik (tijdelijk) via DVB-T terug kijken (ofwel via de HTPC, ofwel via een setopbox die ik nog liggen heb). Het DVB-T gebeuren is niet zo heel belangrijk. Mogelijks verkoop ik die kaart ook nog (geen idee). Wel is het (voorlopig) handig, dat die ook in de behuizing kan zitten (en op het moederbord een slot daarvoor vrij is).

Ik begrijp je opmerkingen, maar zie nog altijd geen gefundeerde bezwaren tegen deze configuratie. Het is prima merk materiaal. Met schitterende reviews (zie internet).

Een andere behuizing wens ik niet (die wil ik hergebruiken, misschien wat nostalgisch sentiment). Maar de behuizing is prima. Ik heb even zitten kijken naar een Origen. Heel mooie kastje. Maar de koeling is nog slechter dan in deze kast. En het prijskaartje navenant: 400 euro. Wat zijn geld niet waard is. Dan geef ik dat geld liever uit aan een iets betere voeding, moederbord, SSD, processor, etc.

De Antec Fusion 430 heeft Imon software in de display. Die gebruik ik (via de MCE Remote afstandbediening) om alle programma's op te starten en te besturen. Ik beschik ook nog over een Logitech Di Novo toetsenbord (bluetooth, met ingebouwde muis). Die handig is om meer complexe handelingen uit te voeren. Maar via Imon en bijhorende instellingen geraak ik in 95% van de gevallen weg.

Kortom de Antec Fusion 430 behuizing is nog prima. De Case Fans ook. En bluray speler. Er zit geen USB 3.0 vooraan, maar daarvoor kan ik een verlengkabeltje vooraan leggen (die op het moederbord achteraan is aangesloten).

Je zegt dat dit systeem geen 10 jaar kan meegaan, maar dat bestrijd ik. Mijn desktop pc is van 2007 en gaat nog altijd mee. Misschien juist omdat ik zo "stevige" onderdelen in die tijd ervoor gekocht heb. Ik kan daar zeker nog een paar jaar meedoen. Tot in 2017 of later. Ik heb tot nu to enkel een SSD erin gestoken, op een oud moederbord met Windows XP (voorlopig nog). Werk prima. Heeft alleen wat fine tuning nodig gehad.

Wat mij betreft, kon deze HTPC het ook nog een tijdje uitzingen. Immers, het is niet omdat er plots nieuwe zaken op de markt beschikbaar zijn, dat je meteen alles in je huis ook maar mee upgrade (nieuwe tv, nieuwe vertsterker, etc). Dat gaat niet. Daarnaast wil de content ook niet meteen mee. Langzaam aan komen bv alle films op bluray uit, maar ook dat heeft zijn tijd nodig. En sommige zaken (bv de goede serie "24" of Sci-Fi Babylon 5) is nog steeds niet in bluray verschenen. En zal het misschien ook niet doen (of kunnen). Kortom er is een grens aan alles.

In de toekomst kijken kan niemand. Maar je kan zeker met een systeem veel langer dan 5 jaar doen. Tenzij je steeds het nieuwste van het nieuwste wilt. Maar dat is mijn situatie niet.

Mijn probleem is dat ik die rotte AMD en Gigabyte brol, beu ben. Dit heeft nooit goed gewerkt. Het was budget en ik heb de prijs daarvoor betaald. Als de enige 'fundamentele' opmerking op dit systeem is dat het wat 'oversized' is, dan kan ik daar prima mee leven. Liever beetje oversized, dan undersized, zoals de vorige keer. En wat oversized is ook goed voor de toekomst. 8 GB aan ram lijkt veel, maar laten we over 5 jaar dit nog eens onder de loep nemen, dan is het misschien maar juist 'voldoende' meer.

Een Synology NAS heb ik. Deze streamt alles in huis (muziek, video, etc). Wat het video gedeelte betreft, is de HTPC voor in de TV kamer (met bijhorende HD Audio Denon versterker, Kef boxen en HD ready TV, geen Full HD, die TV was er eerst, jaren geleden en doet het nog steeds prima) en de NUC later voor in de woonkamer (momenteel gebruik ik daar een budget WD TV Live oplossing). Die ook prima voldoet. Maar een aantal ongemakken heeft (ik kan er geen eigen software op draaien, de Nas mee wakker krijgen, etc).

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 4% gewijzigd door Gent32m op 03-09-2013 18:02 ]

• kroegtijger
Wat je hebt uitgezocht zal wel gaan werken hoor, dat is het probleem niet.
Dat je vervolgens vraagt om feedback en als je dat krijgt er niet voor open staat is een heel ander punt. Ik geef je op diverse onderdelen aan wat ik voor andere componenten zou kiezen en ook met de motivatie erbij, zelfs nog zonder in specificatie van exact waar naartoe te veranderen. Heel erg open voor opties sta je niet; het lijkt erop dat je je build al helemaal hebt vast gesteld. Prima natuurlijk, maar vraag dan niet om feedback...

Een i3 kan namelijk ook al ruimschoots volstaan, en als je iets geduld hebt, komen binnen heel afzienbare tijd de i3 Haswell's op de markt om maar eens wat te noemen; AMD is geen must natuurlijk. Sterker nog, ik kan de nodige builds als voorbeeld geven waarbij AMD de slechtere keuze zou zijn voor een HTPC, maar er zijn er ook een hoop waarbij het de slimmere keuze is. Om dat dan op voorhand af te schrijven vanwege 1 slechte ervaring is imho een enorm overtrokken reactie. Dat staat gelijk aan 1x een technisch mankement aan je BMW en vervolgens heel BMW als grafmerk bestempelen. Zeker in hardware kan je er rustig mee rekening houden dat grofweg 5% van de componenten in meer of mindere mate problemen gaat geven. In dit geval lijkt het erop dat je bord gewoon een maandag-ochtend-modelletje was en je CPU-koeler nooit goed gemonteerd is. Daar kan AMD toch verdomde weinig aan doen lijkt me.

Dan je voeding. Nog steeds is 560 Watt een enorme overkill. Het is een prima videokaart voor als je een dikke GPU van voeding wilt voorzien, maar het slaat hier compleet de plank mis qua vermogen. Het feit dat de fan pas actief wordt bij bepaalde temps van de voeding en 50% belasting betekend in dit geval dat je 99,9% van de tijd dus een hoop geld hebt neergelegd voor niets. Immers, je gaat die 50% belasting in de verste verte niet halen, al belasten alle onderdelen tegelijktijdig op hun piek de voeding. Dat geeft een klein beetje de verhoudingen weer van de overdimensionering van voeding met daaraan gekoppeld de prijs. Je trekt nu 150,- uit voor een op zich prachtige voeding, maar niet voor deze build (naar mijn mening uiteraard).

Daarnaast wil je een stille, maar toch actieve PSU. Dat gaat nooit 100% samen. Dat betekend dus imho dat je dan bereid bent compromissen te maken qua geluidsniveau (immers, er zijn veel betere, zuinigere en stillere oplossingen beschikbaar). Een PicoPSU (wat ideaal is voor dergelijke builds) doe je dan af als "vind ik niets", maar waarom is dat niets?? Stil, compact, zuinig en voldoet aan je behoefte. Waar knelt de schoen dan? Zelfs als die "maar 5 jaar" mee zou gaan, dan nog koop je voor hetzelfde bedrag als die seasonic 2 PicoPSU's dus je kan dan nog wisselen ook ;)

De SSD van 120GB kan ik nog enigszins volgen; ook de redenatie van een Samsung en de kleine meerprijs. Wat ik daarin dan weer niet kan volgen is dat je de snelheid van de SSD als een issue ziet. Je gaat in geen velden of wegen ook maar richting de limieten (en dan doel ik natuurlijk niet op storage-capaciteit) van willekeurig welke SSD dan ook met de door jouw beschreven taken. Oftewel: het argument van snelheid moeten inboeten bij een kleinere SSD is pure lariekoek; je merkt dat van geen ene kant.

De CPU-koeling ben ik ook geen fan van om passief te doen. Wel raad ik je aan om, als je een zo stil mogelijk systeem wilt, een ruime case te nemen om eerder omschreven redenen. Hoe meer actieve koeling nodig is, hoe meer geluid.

Wat betreft leeftijden van systemen kan ik uit ervaring melden dat, ongeacht welk merk je koopt of welke componenten je gebruikt, hoe heavy-duty het ook is, na een jaar of 4 a 5 de betrouwbaarheid af neemt. Ik kom dagelijks nog systemen tegen die 10 of 15 jaar draaien, maar het zijn uitzonderingen. Je kan er simpelweg niet vanuit gaan dat het 't zo lang vol houdt. Afschrijftijd voor dergelijke hardware is nu eenmaal die tijd ongeveer, en als het langer is, is het mooi maar niet meer dan dat. Meestal is het ook zo dat vervangende componenten dan niet meer verkrijgbaar zijn (of voor enorme prijzen) zodat je dan toch ook weer aan een totale upgrade zit. Wat dacht je bijvoorbeeld te gaan doen als over 5 jaar je bord problemen gaat geven? (geen ongewone kwaal overigens). Een nieuw socket 1150-bord kopen? Dat kan je waarschijnlijk wel vergeten, dus ook een nieuwe CPU, mogelijk ook nieuw geheugen, hopen dat ze in de tussentijd de voedings-aansluitingen niet veranderd hebben en dan heb je praktisch al een compleet nieuw systeem in elkaar gezet én zit je met een bak onderdelen die je niet meer kan gebruiken. Waarom zou je dan zo over-dimensioneren?? Het schiet namelijk in de praktijk maar al te veel heel weinig op. Qua kosten maakt het ook niets uit, en het voordeel van 2x een systeem in 10 jaar is dat je halverwege dus weer up-to-date bent.

Maar goed, het is natuurlijk geheel je eigen beslissing om wel of niet voor dit systeem te kiezen uiteindelijk. Mijn advies moge duidelijk zijn: niet doen. Beslis je anders, dan veel plezier met je aankoop natuurlijk :)

iRacing Profiel

• Gent32m
kroegtijger: Wat je hebt uitgezocht zal wel gaan werken hoor, dat is het probleem niet.
Prima. Dat is het advies dat ik zoek.
kroegtijger: Dat je vervolgens vraagt om feedback en als je dat krijgt er niet voor open staat is een heel ander punt. Ik geef je op diverse onderdelen aan wat ik voor andere componenten zou kiezen en ook met de motivatie erbij, zelfs nog zonder in specificatie van exact waar naartoe te veranderen. Heel erg open voor opties sta je niet; het lijkt erop dat je je build al helemaal hebt vast gesteld. Prima natuurlijk, maar vraag dan niet om feedback...
Ik snap je punt. Maar begrijp ook mijn punt. Ik wil voor een voeding van Seasonic gaan, een moederbord van Asus, etc. Ik wil die kwaliteit en die merken in huis halen. In jouw ogen misschien 'te duur' voor wat het maar hoort te doen. Maar dat vind ik niet zo erg.
kroegtijger:Een i3 kan namelijk ook al ruimschoots volstaan, en als je iets geduld hebt, komen binnen heel afzienbare tijd de i3 Haswell's op de markt om maar eens wat te noemen
Zeker zou een i3 kunnen volstaan. Maar ik wil niet onderdimensioneren (of 'perfect' dimensioneren naar het zuivere HTPC plaatje). Een iets sneller processor is altijd handig (en leuk). Als is het maar een video conversies te draaien of andere dingen er later op te doen (in de achtergrond, als server).
kroegtijger:AMD is geen must natuurlijk. Sterker nog, ik kan de nodige builds als voorbeeld geven waarbij AMD de slechtere keuze zou zijn voor een HTPC, maar er zijn er ook een hoop waarbij het de slimmere keuze is. Om dat dan op voorhand af te schrijven vanwege 1 slechte ervaring is imho een enorm overtrokken reactie. Dat staat gelijk aan 1x een technisch mankement aan je BMW en vervolgens heel BMW als grafmerk bestempelen. Zeker in hardware kan je er rustig mee rekening houden dat grofweg 5% van de componenten in meer of mindere mate problemen gaat geven. In dit geval lijkt het erop dat je bord gewoon een maandag-ochtend-modelletje was en je CPU-koeler nooit goed gemonteerd is. Daar kan AMD toch verdomde weinig aan doen lijkt me.
De schuld was dubbel. Enerzijds het Gigabyte moederbord dat brak was (in de eerste versie). Northbridge die te slecht gekoeld was. Dergelijke koeling problemen hebben de eerste NUC's van Intel ook mee te maken gehad, maar men werkt eraan. Zodoende houd ik die boot nog even af, tot het systeem helemaal door zijn 'kinderjaren' is.

Seasonic maakt zeer goede, betrouwbare voedingen. Die hebben daar al jaren ervaring in. Net zoals Intel voor mij de betere processors maakt. Wat mankeert er aan AMD ? Ten eerste zijn de temperatuur sensors brak. In mijn processor werkte die langs geen kanten. Temperaturen gingen van 35 graden naar 90 graden en terug naar 35 graden in een paar seconden. Ik vond (mijn ervaring) dat maar goedkope brol van AMD. Je betaalt minder, en je krijg dan ook minder kwaliteit ervoor terug. Twee punt van kritiek is de warmte. AMD processor worden warmer dan Intel processor. Wat ook geen goede keuze was voor een HTPC. Maar ik heb toen het advies van Hardware.Info en wat reviews gevolgd. Ik kende AMD niet. En ja, mijn ervaring ermee is slecht. Net zoals mijn ervaring met Gigabyte niet optimaal is. Zijn dit slechte merken ? Daarom niet. Maar Asus zit kwa moederbord toch een niveau hoger. Net zoals Intel voor mij toch een niveau hoger zit. En dat 'niveau' verschil vind je ook terug in de duurdere prijzen.

Hetzelfde verhaal bij Seasonic. Dat zijn dure voedingen. Meeste mensen willen niet zoveel geld aan een voeding geven. Maar ik wel. Ik weet wat ik wil (de merken, de specificaties). Daarin hoef je me geen advies te geven. Ik wil die kwaliteit in huis halen. Voor jou misschien overkill inzake prijs en specificaties. Ik begrijp die bezorgdheid. Echter, als ik voor Seasonic wil gaan en passief me niet kan riskeren (gezien de beperkte airflow in de behuizing (apart gesloten vak) + meubel waar de pc staat), heb ik minimum een 650 Watt voeding nodig (de X 560 Watt is blijkbaar niet meer verkrijgbaar in Europa).
kroegtijger:Dan je voeding. Nog steeds is 560 Watt een enorme overkill. Het is een prima voeding voor als je een dikke GPU van power wilt voorzien, maar het slaat hier compleet de plank mis qua vermogen. Het feit dat de fan pas actief wordt bij bepaalde temps van de voeding en 50% belasting betekend in dit geval dat je 99,9% van de tijd dus een hoop geld hebt neergelegd voor niets. Immers, je gaat die 50% belasting in de verste verte niet halen, al belasten alle onderdelen tegelijktijdig op hun piek de voeding. Dat geeft een klein beetje de verhoudingen weer van de overdimensionering van voeding met daaraan gekoppeld de prijs. Je trekt nu 150,- uit voor een op zich prachtige voeding, maar niet voor deze build (naar mijn mening uiteraard).
Begrijp ik. Maar voedingen van Seasonic zijn super. En die voeding zal het best ook zwaar te verduren hebben (inzake koeling, temperaturen, plaatsing in de kast, etc). Seasonic geeft ook 5 tot 7 jaar garantie op hun voedingen. Kortom, met dergelijke voeding zit ik zeker safe.
kroegtijger:Een PicoPSU (wat ideaal is voor dergelijke builds) doe je dan af als "vind ik niets", maar waarom is dat niets?? Stil, compact, zuinig en voldoet aan je behoefte. Waar knelt de schoen dan? Zelfs als die "maar 5 jaar" mee zou gaan, dan nog koop je voor hetzelfde bedrag als die seasonic 2 PicoPSU's dus je kan dan nog wisselen ook ;)
Als de Seasonic 10 jaar (of langer) meegaat en de PicoPSU maar 5 jaar, kom je op hetzelfde bedrag uit (volgens jouw redenering). Waarom vind ik PicoPSU niets ? Ik heb eens kort gegoogled, het ziet er mij allemaal vrij B achtig uit (goedkoper materiaal, onderdelen). Heb ik geen zin in. Dit is zeker niet de kwaliteit van een Seasonic voeding.
kroegtijger:Daarnaast wil je een stille, maar toch actieve PSU. Dat gaat nooit 100% samen. Dat betekend dus imho dat je dan bereid bent compromissen te maken qua geluidsniveau (immers, er zijn veel betere, zuinigere en stillere oplossingen beschikbaar).
Die Seasonic is hybride (semi passief). De fan gaat pas draaien vanaf bepaalde temperaturen en belasting. Daarnaast is de fan die erin zit van heel goede kwaliteit (de beste op de markt). Zelfs met belasting van de fan, is de geluidsbelasting nauwelijks hoorbaar. Zie bijvoorbeeld de review hier.

Ik ben heel wat HTPC bouwers tegengekomen (op het internet), die voor deze voeding kiezen. En dat begrijp ik. Ik heb zelf een Seasonic in mijn desktop behuizing zitten en als ik mijn oor daarnaast leg, hoor ik die ook nauwelijks draaien. De PSU zal niet het probleem zijn inzake 'geluidsbelasting'. En ja, hij moet actief zijn. Het is te zeggen, actief kunnen worden als de temperaturen in de kast dit vereisen. Zolang die temperaturen en/of de belasting laag blijven, kan de voeding passief gekoeld blijven. Wat hij ook doet. Wat meer wil je nog hebben, als HTPC bouwer ? Ok, de wattage is wat overkill, en de prijs is niet heel goedkoop. Maar je kan niet alles willen. Je moet kiezen op basis van bepaalde criteria en die liggen voor iedereen wat anders.
kroegtijger:De SSD van 120GB kan ik nog enigszins volgen; ook de redenatie van een Samsung en de kleine meerprijs. Wat ik daarin dan weer niet kan volgen is dat je de snelheid van de SSD als een issue ziet. Je gaat in geen velden of wegen ook maar richting de limieten (en dan doel ik natuurlijk niet op storage-capaciteit) van willekeurig welke SSD dan ook met de door jouw beschreven taken. Oftewel: het argument van snelheid moeten inboeten bij een kleinere SSD is pure lariekoek; je merkt dat van geen ene kant.
Je begint mijn redenering te begrijpen, wil je zeggen ;) Ik begrijp zeker ook de jouwe, maar niet in die mate, dat ik bereid ben ze te volgen. Tuurlijk zal ik die snelheid merken. Als is het maar door de vele lees en schrijfacties die Windows 8 (en later) kunnen uitvoeren. Sneller merk je zeker. Of het daarom altijd beter is (in de zin van noodzakelijk) is een andere vraag. Ik kan SSD's kopen die aan 200 MB gemiddeld schrijven, of sommige die de 400 MB (500 MB) grens weten te benaderen. Elk systeem is maar zo sterk als zijn zwakste schakel. En de klassieke IDE harde schijven zijn heel lang de zwakkere schakel in een computersysteem geweest. Met SSD's is daar verandering in gekomen. Ik heb zelf een SSD in mijn oude desktop behuizing zitten en merk nu al dat verschil. En dit is fijn. Een iets sneller, performant systeem is fijn. Misschien haal ik niet alles eruit, wat erin zit, maar dat hoeft niet. In de toekomst doe ik dit misschien wel. Tenslotte is het een prima keuze als desktop pc. Misschien een beetje overkill als HTPC. Maar een goede 'stille' desktop configuratie, kan ook als goede htpc config dienen. En wie weet, gebruik ik hem ook wel als Server. Als alles netjes draait. Dan is het toch wel handig, over net dat extra meer vermogen, geheugen en dergelijke te beschikken. Een computer is voor mij multifunctioneel. Ik ga deze (in aanvang) voornamelijk als HTPC gebruiken. Maar stel maar daar niet zo heel 'eng' op in, inzake hardware keuze. Belangrijkste criteria is STILTE en WARMTE. Maar voedingkracht, processor kracht, hoeven daarom niet 'lager' dan gemiddeld te zijn of worden. Enkel en alleen omdat het de label 'HTPC' waardig zou zijn.
kroegtijger:De CPU-koeling ben ik ook geen fan van om passief te doen. Wel raad ik je aan om, als je een zo stil mogelijk systeem wilt, een ruime case te nemen om eerder omschreven redenen. Hoe meer actieve koeling nodig is, hoe meer geluid.
Akkoord. Maar ik ga de behuizing hergebruiken. Dat is ook een keuze die ik gemaakt heb en wil behouden. Voor een stuk sentimenteel misschien. Maar uiterlijk blijft alles hetzelfde. Inhoudelijk worden er wel andere componenten ingebouwd.
kroegtijger:Wat betreft leeftijden van systemen kan ik uit ervaring melden dat, ongeacht welk merk je koopt of welke componenten je gebruikt, hoe heavy-duty het ook is, na een jaar of 4 a 5 de betrouwbaarheid af neemt. Ik kom dagelijks nog systemen tegen die 10 of 15 jaar draaien, maar het zijn uitzonderingen. Je kan er simpelweg niet vanuit gaan dat het 't zo lang vol houdt. Afschrijftijd voor dergelijke hardware is nu eenmaal die tijd ongeveer, en als het langer is, is het mooi maar niet meer dan dat. Meestal is het ook zo dat vervangende componenten dan niet meer verkrijgbaar zijn (of voor enorme prijzen) zodat je dan toch ook weer aan een totale upgrade zit. Wat dacht je bijvoorbeeld te gaan doen als over 5 jaar je bord problemen gaat geven? (geen ongewone kwaal overigens). Een nieuw socket 1150-bord kopen? Dat kan je waarschijnlijk wel vergeten, dus ook een nieuwe CPU, mogelijk ook nieuw geheugen, hopen dat ze in de tussentijd de voedings-aansluitingen niet veranderd hebben en dan heb je praktisch al een compleet nieuw systeem in elkaar gezet én zit je met een bak onderdelen die je niet meer kan gebruiken. Waarom zou je dan zo over-dimensioneren?? Het schiet namelijk in de praktijk maar al te veel heel weinig op. Qua kosten maakt het ook niets uit, en het voordeel van 2x een systeem in 10 jaar is dat je halverwege dus weer up-to-date bent.
Dit weten we niet. Nogmaals, mijn desktop PC gaat nog altijd mee. Met mijn vorig exemplaar heb ik 10 jaar de rit uitgedaan. Andere mensen (bv gamers) kopen soms na 3 jaar al een nieuwe pc. Dit hangt af van je behoefte, gebruik, etc. En natuurlijk ook de kwaliteit van je onderdelen. Neem nu dat ik binnen zoveel jaar iets nieuws koop (omdat ik daar zin in in heb), dan is dat toch niet erg.

Ik ga de montage hiervan niet zelf doen. Ook daar moet ik 100 euro voor neertellen. Als ik echt geld wil besparen, doe ik die montage zelf. Maar ik ben daar niet zo thuis in. Softwarematig prutsen, al wat je wilt. Maar hardware matig, liever niet. Tenzij simpele zaken zoals een kabeltje steken, en van die dingen. Dat is een "gevoel" dat hier speelt. En waar ik ook een prijs voor betaal. Ook daar moet men mij niet proberen te overtuigen, daarmee extra geld uit te kunnen sparen en de montage zelf te doen, want dat wens ik niet. Dergelijk advies mag je altijd geven, maar hoef ik niet aan te nemen.
kroegtijger:Maar goed, het is natuurlijk geheel je eigen beslissing om wel of niet voor dit systeem te kiezen uiteindelijk. Mijn advies moge duidelijk zijn: niet doen. Beslis je anders, dan veel plezier met je aankoop natuurlijk :)
Dank je. Je argumentatie om het niet te doen, vind ik niet zo sterk. Ik mag dit met alle respect toch zeggen ;)

Dat de voeding een totale overkill is, is waar. Dat is misschien wel de minst gelukkige keuze, in deze hele configuratie. Maar erg is het niet. Ook al gebruik ik maar 100 tot 300 Watt (waar ik er 660 voorhanden heb)

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 216% gewijzigd door Gent32m op 05-09-2013 11:50 ]

• Gent32m
Update:

Processor met lage TDP werd gevonden

Gezien Seasonic X560W Gold niet verkrijgbaar is in Europe, wordt het een Platinum 660 W.

Moest Seasonic een hybride (= semi passieve voeding) aan 400 Watt op de markt brengen, die stil blijft zolang de voeding niet te warm wordt (door omgevingstemperaturen), zou ik me deze aangeschaft hebben. Maar dit is helaas niet mogelijk. Pas vanaf 600 Watt bouwen ze dit hybride systeem in. Ze gaan er precies vanuit, dat alles dat minder dan 500 Watt gebruikt, wel netjes passief gekoeld zal blijven. :? Maar daar ben ik zelf helemaal niet zeker van (gezien mijn situatie).

Allemaal leuk voor kastjes, waar de voeding heel vrij in de kast zit en er veel omgevingsruimte (koele lucht) in de buurt is. Dit is bij mij totaal niet het geval. Ik moet daar realistisch in zijn. En toch wil ik de voeding aanvankelijk passief proberen koelen (om niet in te boeten op het geluid). Als de omgevingstemperaturen (zeker in de winter) meevalen, zal dit wel lukken. Pas als de voeding te warm dreigt te worden, kan de fan dan aanslaan, die nog altijd heel stil is. Dus dat zit wel snor.

Maar het wattage is totale overkill...

Groetjes,
Gent32m

[ Voor 90% gewijzigd door Gent32m op 05-09-2013 11:52 ]

Pagina: 1