Hoi,
In 2008 heb ik mijn eerste HTPC (indertijd door Azerty) laten monteren.
De componenten had ik zelf uitgekozen (op basis van reviews uit die tijd).
Historische voetnoot (dit hoef je niet te lezen
):
Het budget Gigabyte moederbord (GigaByte GA-MA78GM-S2H v1.0) met AMD processor (AMD Athlon 64 X2 4850E) in deze configuratie is me toen heel slecht bevallen. Blijkbaar zat er een fout op het koelblok (northbridge) alsook problemen met de koeling van de AMD processor. De CPU heeft nooit lang kunnen draaien (geraakte steeds overhit). Voor het afspelen van video vormde dit geen probleem (ik maakte gebruik van DXVA, dus decodering op de videokaart), waardoor de cpu tijdens het afspelen van video content voor slechts 12% belast werd. Windows Updates (zeker DotNet) waren meer een nachtmerrie. Het systeem sloeg regelmatig uit (wat de voeding en andere onderdelen geen deugd deed). Deze configuratie (ik zette de windows updates uiteindelijk af) heeft jaren heel goed gewerkt (hij deed zijn "video" ding). Maar is nu aan vervanging toe. Zowel de Antec voeding als AMD processor zijn niet meer werkbaar. De voeding maakt teveel lawaai en de processor met bijhorend cpu cooler (Scythe Ninja Mini) valt te veel uit door de warmte. Ik wil een nieuwe configuratie samenstellen. Met hardware materiaal anno 2013. Één ding is zeker, een AMD processor koop ik me nooit meer en Gigabyte hoef ik ook niet meteen weer. Ik verkies een Asus moederbord (zoals in mijn Desktop pc van 2007). Van voeding ben ik van Seasonic heel tevreden (draait ook nog steeds heel behoorlijk in mijn desktop pc en is stil). Het budget is niet meteen een probleem. Ik wens vooral kwaliteitsvolle en stille (energiezuinige) onderdelen aan te schaffen.
Het doel van een goede HTPC configuratie is weinig WARMTE en STILTE !
Welke componenten ga ik hergebruiken in mijn nieuwe configuratie ?
Zo ja, geef gerust feedback.
Een mens kan niet alles onderzoeken en/of weten.
Groetjes,
Gent32m
In 2008 heb ik mijn eerste HTPC (indertijd door Azerty) laten monteren.
De componenten had ik zelf uitgekozen (op basis van reviews uit die tijd).
Historische voetnoot (dit hoef je niet te lezen
Het budget Gigabyte moederbord (GigaByte GA-MA78GM-S2H v1.0) met AMD processor (AMD Athlon 64 X2 4850E) in deze configuratie is me toen heel slecht bevallen. Blijkbaar zat er een fout op het koelblok (northbridge) alsook problemen met de koeling van de AMD processor. De CPU heeft nooit lang kunnen draaien (geraakte steeds overhit). Voor het afspelen van video vormde dit geen probleem (ik maakte gebruik van DXVA, dus decodering op de videokaart), waardoor de cpu tijdens het afspelen van video content voor slechts 12% belast werd. Windows Updates (zeker DotNet) waren meer een nachtmerrie. Het systeem sloeg regelmatig uit (wat de voeding en andere onderdelen geen deugd deed). Deze configuratie (ik zette de windows updates uiteindelijk af) heeft jaren heel goed gewerkt (hij deed zijn "video" ding). Maar is nu aan vervanging toe. Zowel de Antec voeding als AMD processor zijn niet meer werkbaar. De voeding maakt teveel lawaai en de processor met bijhorend cpu cooler (Scythe Ninja Mini) valt te veel uit door de warmte. Ik wil een nieuwe configuratie samenstellen. Met hardware materiaal anno 2013. Één ding is zeker, een AMD processor koop ik me nooit meer en Gigabyte hoef ik ook niet meteen weer. Ik verkies een Asus moederbord (zoals in mijn Desktop pc van 2007). Van voeding ben ik van Seasonic heel tevreden (draait ook nog steeds heel behoorlijk in mijn desktop pc en is stil). Het budget is niet meteen een probleem. Ik wens vooral kwaliteitsvolle en stille (energiezuinige) onderdelen aan te schaffen.
Het doel van een goede HTPC configuratie is weinig WARMTE en STILTE !
Welke componenten ga ik hergebruiken in mijn nieuwe configuratie ?
- De behuizing: Antec Fusion 430 silver (met bijhorend 'remote' Imon display)
- Case fans: Noctua 2x 120mm (deze zijn heel stil)
- Bluray speler: Lite-On DH-4O1S (die ik nauwelijks gebruik, maar hij mag blijven zitten).
- Moederbord: Asus H87M-PRO of Asus H87M-E (µ-atx, H87 chipset, socket 1150, minimum twee PCI-e 1x, Sata 600, USB 3.0, HDMI, ASUS Fan Xpert 2 (om fan speeds mee te regelen), UEFI bios, UHD resolutie: 4096 x 2160, optioneel (DisplayPort, eSata)
- Processor: Intel Core i5 (Haswel) 4570T (Maximaal TDP = 35 W) of Intel Core i5 (Haswel) 4670T (Maximaal TDP = 45 W)
- CPU Cooler: Scythe Big Shuriken 2 Rev.B (max hoogte in behuizing is +- 11/12cm, deze cpu cooler is stil, tussen de 18-50 dBA en past in de behuizing)
- Memory: Corsair Vengeance Low Profile Blue 8GB Dual Channel DDR3 (Het moederbord ondersteunt maar geheugen tot 1600 Mhz, low profile is voldoende, zodat het geheugen zeker niet in contact met de cpu cooler komt).
- Voeding: Seasonic X-Series 560W (dure voeding, maar deze wil ik echt hebben. Degelijk en stil via Hybrid Silent Fan Control, Sanyo Denki San Ace Silent Fans, fan speed past zich aan afhankelijk van belasting en temperatuur, een passieve voeding riskeer ik me niet, wegens slechte koelmogelijkheden in de behuizing (apart vak) + nauwelijks open ruimte beschikbaar in het meubel achteraan, waar de HTPC zit. Er is betere koeling langszij, waar de Case Fans zitten, maar daar geraakt de voeding helaas niet aan).
- SSD: Samsung Evo 120 GB (de ssd van het moment, razend snel, ook bij schrijfsnelheden, en voldoende duurzaam TLC geheugen, zeker als ik maar 40 GB van de beschikbare 120 GB ga gebruiken voor het besturingssysteem)
- Ik ben niet 100% zeker of de CPU cooler op de H87M-PRO past. Er zit daar een laag koelblok in de buurt, waar hij juist over moet passen. De H87M-E zorgt voor geen probleem (volgens ik zelf nameten kan).
- De H87M-PRO heeft ASUS Q-Shield (= anti-statische electriciteit) technologie. Blijkbaar maakt dit de montage op het moederbord iets moeilijker (je moet alles er heel stevig in duwen).
- Op de H87M-E is geen DisplayPort aanwezig (geen idee of dit een groot gemis is). Ik gebruik momenteel HDMI.
- De H87M-PRO heeft e-Sata aansluitingen, maar die kan ik niet gebruiken (want ze ondersteunen geen Port Multiplier). Ik zal hiervoor een extra pci-e 1x insteekkaartje gebruiken (van Addonics).
- Beide Intel Core i5 processors ondersteunen nx en sse2 voor windows 8. Ondersteuning voor pae heb ik niet meteen terug gevonden, maar is vermoedelijk wel aanwezig.
- Gezien de processor slechts een TDP van 35-45 watt heeft. En de CPU cooler in "low profile" voldoende zal zijn om die te koelen, vermoed ik niet dat ik veel lawaai uit deze HTPC configuratie zal horen komen. Wat één van mijn voornaamste criteria is.
- UEFI bios en Windows 8, samen met een SSD, maken het mogelijk het besturingsysteem in slechts 2 seconden op te starten.
- Ik ga de SSD verder fine tunen (onder Windows 8 ), via deze online Guide.
- De fans (zowel Case Fans als CPU fan) kan ik fine tunen, via deze Asus software. Zodat die op een zo laag mogelijk toerental draaien, volgens aanwezige belasting en temperaturen.
Zo ja, geef gerust feedback.
Een mens kan niet alles onderzoeken en/of weten.
Groetjes,
Gent32m