Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop, zeer portable, < 1000

Pagina: 1
Acties:

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Jammer genoeg voel ik me genoodzaakt om een nieuw topic te starten, ik vindt namelijk maar geen forum topic over een ultraportable met zeer goede batterijduur.

Wensen zijn als volgt...

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

School, de standaard office programma's.
Programmeren, C, simpele programma's, weinig rekenkracht nodig. Recreatief.
Internet, muziek streamen en browsen, niets bijzonders.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Het liefst rond de 800 euro, maar < 1100 euro is max.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Ja, een van de belangrijkste eisen is dat deze laptop zeer mobiel is. Iedere dag 2 uur mee fietsen. Het liefst rond de 1 kg. Ook wil ik er graag een hele dag mee kunnen werken, +/- 8 uur. Zodat ik geen oplader mee hoef te slepen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb geen voorkeuren, wel een lichte afkeer van Apple, ik vind dat de prijs/kwaliteit vaak schandalig slecht is.

Tot slot zou ik het prettig vinden als de laptop "up-to-date" is, nieuwste generatie processor bijvoorbeeld, maar dit is geen eis.

Toen ik zelf zocht, vond ik meerdere producten, waarvan 1 van Apple was(ironisch genoeg).
pricewatch: Apple MacBook Air 2013 11,6" 128GB
Maar, vanwege de lichte Apple afkeer was ik nog niet overtuigd.

Ten tweede vond ik een Vaio Pro
pricewatch: Sony Vaio Pro 13 (SVP1321M2E)
maar daarvan vindt ik de batterij duur niet genoeg, volgens deze review 5-6 uur.
productreview: Sony Vaio Pro 13 (SVP1321M2E) review door Neleor

Vervolgens een Aspire, wederom niet de accuduur die ik zoek:
pricewatch: Acer Aspire S3-391-53314G12add

Ik hoop dat er een paar mooie voorstellen uitkomen. Ik ben jammer genoeg kieskeurig. Alvast bedankt.

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
Bij de Sony Vaio Pro 13 krijg je nu (als je bij Sony online bestelt) gratis de sheet-batterij. Daarmee haal je (denk ik) toch wel 10+ uur en het gewicht is nog steeds maar 1.35kg inc batterij. De laptop wordt wel iets dikker, maar dat maakt niet zoveel uit als hij in je rugzak steekt.

• RdeGroot
  • Niet online
Dan wordt de Vaio Pro 13 ineens wel een goede optie, klopt. Al is de rest van het internet niet zo positief over de sheet... Andere opties?

• Thmz159
Wat bedoel je met "niet zo positief over de sheet?" (heb trouwens zelf geen ervaring met de sheet van de Vaio Pro, wel met die van de Vaio S)

Even van notebookcheck gehaald uit deze review (http://www.notebookcheck....ER-Ultrabook.98624.0.html)

- Sony Vaio Pro 13 (16:42 h/5:16 h, idle/WLAN)
- Samsung Series 9 900X3B (7:58 h/4:56 h)
· Acer Aspire S7 391 (6:39 h/3:29 h)
· MacBook Air 13 Mid-2013 (13:28 h/10:23 h)
· Asus UX31A (8:58 h/4:20 h)
· Lenovo ThinkPad X1 Carbon (8:56 h/6:07 h)

De Macbook air gaat dus bijna dubbel zo lang mee bij browsen, al is de Vaio Pro idle beter. De sheet battery verdubbelt dan ook nog eens de accuduur van de Vaio. (en inclusief sheet battery is de Vaio Pro even zwaar als de Macbook Air)

Trouwens, je gaat toch niet 8 uur lang op één dag zitten surfen 8)7 .

Verwijderd

Heb al vaker gereageerd in topics over de pro en de mba, maar de pro heb ik (en tevens een vriend van mij) teruggestuurd. Waarna we beide de MBA hebben gehaald.

Gister en vandaag op 1 accu gewerkt, zegt genoeg. Supersnel ook. Normaal een windows fan maar dit werkt ook goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 21:43 ]

• RdeGroot
  • Niet online
Het ding is: Ik wil wél 8 uur tekstverwerken en surfen, en daarna het liefst nog huiswerk maken bij een vriend. Ik heb nu in ieder geval een mooi accuduur lijstje, en een paar goede opties. Bedankt!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:44
Ik heb geen voorkeuren, wel een lichte afkeer van Apple, ik vind dat de prijs/kwaliteit vaak schandalig slecht is.
Gewoon uit interesse, hoe kom je hierbij ?

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-11 19:55
Thmz159 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:40:
Wat bedoel je met "niet zo positief over de sheet?" (heb trouwens zelf geen ervaring met de sheet van de Vaio Pro, wel met die van de Vaio S)

Even van notebookcheck gehaald uit deze review (http://www.notebookcheck....ER-Ultrabook.98624.0.html)

- Sony Vaio Pro 13 (16:42 h/5:16 h, idle/WLAN)
- Samsung Series 9 900X3B (7:58 h/4:56 h)
· Acer Aspire S7 391 (6:39 h/3:29 h)
· MacBook Air 13 Mid-2013 (13:28 h/10:23 h)
· Asus UX31A (8:58 h/4:20 h)
· Lenovo ThinkPad X1 Carbon (8:56 h/6:07 h)

De Macbook air gaat dus bijna dubbel zo lang mee bij browsen, al is de Vaio Pro idle beter. De sheet battery verdubbelt dan ook nog eens de accuduur van de Vaio. (en inclusief sheet battery is de Vaio Pro even zwaar als de Macbook Air)

Trouwens, je gaat toch niet 8 uur lang op één dag zitten surfen 8)7 .
Je opmerking over de idle-waarden van de MBA is niet helemaal waar. Dit zijn de waarden gemeten in Windows. Als je kijkt naar de test onder Mac OS X (waar de Air op draait) haalt de MBA 19 uur in idle en 11u en 28m met WLAN. Bron: en dan met name dit stukje:

" In Mac OS X, with similar settings, the notebook ran 19 hours. However, the display is barely legible at 17 cd/m². The practical WLAN test (brightness of 147 cd/m², wireless on, power-saver mode, script running an infinite loop) Windows 7 ran for 10:23 hours and Mac OS X ran for 11:28 hours."

De Air heeft dus veruit de beste accuduur, maar aangezien de TS geen Apple wil, zou ik in dit geval ook de Vaio Pro met batterysheet (hij zit er toch gratis bij) aanraden. Mijn broertje heeft deze configuratie en haalt met licht gebruik (beetje surfen en internetten) makkelijk drie dagen, dus ik vermoed dat je dan de 8 uur makkelijk haalt. Hij liet laatst een foto zien waarop hij met 56% over nog ongeveer 7,5 uur te gaan had.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Het punt is, zeker als je wilt programmeren, dat je je wat moet richten op meer dan de machine. Ik zal voor development, zeker in C, een MBA weer sterk afraden. Waarom? Voor de pricerange/budget heeft hij echt een zeer, zeer, zeer triest scherm. Notoire backlight bleeding op een glossy TN scherm met lage resolutie. Ja... wel lekker zuinig...

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-11 19:55
Umbrah schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:10:
Het punt is, zeker als je wilt programmeren, dat je je wat moet richten op meer dan de machine. Ik zal voor development, zeker in C, een MBA weer sterk afraden. Waarom? Voor de pricerange/budget heeft hij echt een zeer, zeer, zeer triest scherm. Notoire backlight bleeding op een glossy TN scherm met lage resolutie. Ja... wel lekker zuinig...
Eens, daarom raad ik de Vaio Pro aan. Die heeft een schitterend scherm. En met de sheet ook de batterijduur waar de TS om vraagt.

Overigens; ik heb zelf een MBA en het scherm is lang niet zo erg als jij doet vermoeden. Ik geef toe, het kan flink beter (met name de verticale kijkhoeken), maar er is echt goed mee te werken.

Verwijderd

Second opinion:
http://www.theverge.com/2...-war-with-the-macbook-air
The 11-inch Pro lasted 6 hours, 30 minutes on the Verge Battery Test, which cycles through a series of popular websites and high-res images at 65 percent brightness; the 13-inch model chugged along for 6 hours, 53 minutes before giving up.
Doe dat maal 2 voor de sheet battery.

http://www.theverge.com/2...k-air-review-13-inch-2013
13 hours and 29 minutes. That’s all you really need to know — that’s how long the new MacBook Air running Safari lasted running The Verge Battery Test, which cycles through a series of websites and images at 65 percent brightness. Run time in Chrome was shorter, at 11 hours and 29 minutes, but both are still ridiculously impressive. In fact, it’s the record for a laptop running our test without an external battery.
Overigens vind ik de test '65% brightness' brak. Dat is op de air veel minder dan op de pro (ten eerste omdat de pro een helderder scherm heeft, ten tweede omdat je de air helemaal naar nul kunt dimmen, wat bij de pro waarschijnlijk niet kan).

Een third opinion dan:
http://www.engadget.com/2013/06/13/macbook-air-review/
12:51
http://www.engadget.com/2013/06/04/sony-vaio-pro-11-review/
6:41 (let op, dit is de pro 11)
"Veruit de beste accuduur?" Niet echt.

Los van het pro vs air debat, ik ben persoonlijk niet helemaal overtuigd van de pro. Als het goed is is er volgende week een beurs waar nog het een en ander aangekondigd zal worden.

• RdeGroot
  • Niet online
Umbrah schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:10:
Ik moet zeggen dat ik je post niet helemaal begrijp... Je raadt de MBA af omdat het programmeren in C niet goed zou zijn, omdat het scherm zou zijn? Deze link tussen schermkwaliteit en programmeren in C zie ik niet.

• Thmz159
BramvandenH schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:12:
[...]

Ik moet zeggen dat ik je post niet helemaal begrijp... Je raadt de MBA af omdat het programmeren in C niet goed zou zijn, omdat het scherm zou zijn? Deze link tussen schermkwaliteit en programmeren in C zie ik niet.
Ik denk dat 't m ook over de resolutie gaat. Hogere resolutie = meer regels code op je scherm. Ook voor tekstverwerken enzo is een hogere resolutie érg handig (dat maakt dat je meer van de tekst ziet en minder van de enorme ribbon-balk van Office)

Daarnaast is een mat scherm (als je de niet-touch-versie van de Vaio Pro neemt) ook handig voor als je buiten werkt. (ik koop nooit van m'n leven meer een glanzend scherm)

• RdeGroot
  • Niet online
Thmz159 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:32:
[...]

Ik denk dat 't m ook over de resolutie gaat. Hogere resolutie = meer regels code op je scherm. Ook voor tekstverwerken enzo is een hogere resolutie érg handig (dat maakt dat je meer van de tekst ziet en minder van de enorme ribbon-balk van Office)

Daarnaast is een mat scherm (als je de niet-touch-versie van de Vaio Pro neemt) ook handig voor als je buiten werkt. (ik koop nooit van m'n leven meer een glanzend scherm)
Daar valt zeker wat voor te zeggen.

• RdeGroot
  • Niet online
Dylan93 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:42:
[...]

Gewoon uit interesse, hoe kom je hierbij ?
Ik ben geen expert, maar ik heb het idee dat hoe duurder het apple product wordt dat je koopt, de prijs/kwaliteit verhouding steeds ongunstiger wordt. Denk bijvoorbeeld aan:

iPhone 5:
16 GB: $649
32 GB: $749
64 GB: $849

Andere bedrijven doen het natuurlijk ook, maar:
Voor geheugen verdubbeling $100 vragen, vind ik heel ver gaan.

Het geld trouwens ook voor de Mac Pro serie; wanneer je daarvan de onderdelen bij elkaar optelt kom je een heel stuk lager uit dan de nieuwprijs van zo'n ding. Zeg maar: 3x zo laag.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Volgens mij heeft apple juist deze laptop dit jaar geupgrade met Haswell-hardware en een grotere SSD zonder de prijs te verhogen.

• RdeGroot
  • Niet online
TOV de vorige generatie is de prijs inderdaad gelijk gebleven. Voor mij geeft dit vooral aan dat de vorige generatie overpriced was. Maar ach, misschien ligt het er tussenin.

Verwijderd

Ik heb laatst een Thinkpad x220 voor 320 eu van marktplaats gekocht, zelf SSD (80 eu), IPS (117 eu) paneel en 3g module (eu 22) in gezet, was totaal 539 eu kwijt.

Prachtige laptop, erg licht en stevig, fijn toestenbord en lange batterij duur.
12,5 inch bij 1366x768 kan een minpunt zijn.

• RdeGroot
  • Niet online
Bedankt, ik heb genoeg info verzameld denk ik... Ik start niet vaak topics, is er een manier waarop ik dit topic kan sluiten?

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:19

ChillPascal

In the end...

Wellicht de Dell XPS 13 een optie?

En nee, je kunt niet zelf je topic sluiten.
Pagina: 1