Meerdere componenten upgraden.

Pagina: 1
Acties:

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Het zoveelste topic over upgraden, maar ik hoop dat er nog goede wil is om ook deze ziel te helpen met de beslissingen.

Waar gaat het om?

Ik heb hier een desktop systeem (zelfbouw) staan wat onderdelen bevat uit de technologische geschiedenis. Ik denk aan een E6600@2,4GHz plus bijbehorend mobo, 3 GB geheugen. Daarnaast een AMD 6950 die ik bij het uitkomen "geupgrade" heb naar een 6970 (als ik me goed kan herinneren) door de flash toe te passen die rond die tijd in omloop was. (de GPU komt dus uit een wat minder ver gelegen tijd, maar is ook niet de nieuwste meer.)

Ik merk dat verschillende games nu wel problemen opleveren die niet te corrigeren zijn door de GFX een standje lager te zetten. (Rome II loopt op med al slecht en lager wil ik niet.)

Tijd dus om nieuw spul in huis te halen.

Wat is mijn idee, zijn mijn eisen?
Ik game op 1280x1024 (ja, ja, het is wat) Dat gaat veranderen zodra mijn monitor de geest geeft of ik een goede bestemming weet voor het ding, ik kan geen goed werkend apparaat wegdoen zonder juiste bestemming.
Ik wil de CPU, mobo, geheugen en de GFX kaart upgraden, waarbij de oude onderdelen waarschijnlijk in een goedkope kast geplaatst worden om weggegeven te worden.

Gezien mijn extreem trage upgrade tempo van de afgelopen jaren/decennia, wil ik niet perse top of the line, maar wel iets wat me de komende tijd goed vooruit helpt. Ik hoef nu al niet alles op ultra high te spelen, maar sla het ook niet af. Dat ik in de toekomst weer naar high of med settings moet, is onvermijdelijk, maar ook geen ramp.

Daarnaast is stilte wel een belangrijke factor, al hoeft hij ook niet fluisterstil te zijn. Echter ik bevind mij al vaak tussen vliegtuigturbines, een beetje minder thuis mag best. Staat echter niet op een slaapkamer en is zeker niet 24/7 aan.

Al laatste eis, geen CF/SLI en overclocken staat niet hoog op het lijstje, maar mag wel.

En natuurlijk, ook bij mij staat geen geldboom in de tuin, dus ik heb geen problemen met iets meer uitgeven, maar dan moet het wel waard zijn, zeker als we kijken naar de tijdsspanne die voorbij zal gaan alvorens ik weer iets upgrade (als dat al gaat gebeuren)

Verschillende componenten zet ik wel over, zoals DVD/wat HD's inclusief een boot SSD (m4 ~64GB) en de kast.

Wat heb ik op het oog?

op dit moment, een beetje gekeken in de BBG van gisteren en kom op dit uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 98,20€ 98,20
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 358,-€ 358,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 23,74€ 23,74
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,-€ 53,-
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 133,-€ 133,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 926,84

Echter ook mij is de felle discussie niet ontgaan over zowel de CPU als GPU. Dus heb ondermeer de FX8350 en HD7970 langs zien komen.
Nu denk ik niet dat we in dit topic eruit zullen komen, maar ik ben iets te lang uit het upgrade wereldje om met vertrouwen bovenstaand (of de AMD variant) systeem te bestellen.

Dus toch maar een stok in het wespennest geprikt en dit topic aangemaakt met de vraag of de AMD variant (en zo ja welke precies) nu echt minder is, zowel op CPU als GPU gebied.
Daarnaast nog de vraag of er iets anders aangepast moet worden.

Zo, nu naar de tandarts voor die wortelkanaalbehandeling :(

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

(jarig!)
Met de huidige prijs van de FX8320 (en deze overklokken naar 8350+) is het inderdaad een lastige overweging. Persoonlijk, en dit is puur gevoelsmatig, blijf ik toch gelukkiger met mijn Intel aankopen, en dat is mij die paar tientjes simpelweg waard. Praktisch zal je in het gebruik echter weinig nadeel ondervinden aan het gebruik van een AMD platform, en de discussie is inderdaad eindeloos, en vooral gebaseerd op speculatie over de toekomst. Dus als je graag iets wilt besparen is AMD best een overweging.

GPU is een ander verhaal, over vrijwel de gehele budget linie kan je een redelijke kaart vinden die waarde voor zijn geld is. De 770 is dat absoluut, de 7970 is dat ook. Gemiddeld een minimaal prestatie verschil met een bijpassend minimaal budget verschil. In beide gevallen een stevige videokaart, en wederom ik betwijfel of de dag gaat komen dat 1 van die 2 een nieuwe game soepel weg speelt, terwijl de andere aan vervanging toe is. Oftewel, om het even.

Verder is het een keurig lijstje. Je zou je af kunnen vragen als je nu pas een E6600 vervangt of je het niet beter iets goedkoper aan kan pakken, gezien dit een indicatie geeft dat jij geen "alles moet ultra" gebruiker bent. Een 8320 met GTX760 zou een flinke besparing zijn, ook dan verwacht ik dat medium instellingen over een aantal jaren geen probleem zou moeten zijn. Maar als je toch binnenkort een groter scherm aan schaft, en eigenlijk wel eens enige tijd lekker alles wil maxxen, dan heb je aan je huidige lijstje een beest van een pc.

De eerste comments die ik verwacht zullen over het merk GPU gaan, voornamelijk de MSI die goed uit de bus komt. Ik heb echter deze Gigabyte GTX770 ook, en hij clockt als een beest, en is absoluut stil, dus ik zou niet te veel wakker liggen van reviews waar andere kaarten soms 1db stiller zijn, soms kan een klein verschil tussen de kaarten zitten. Het is een goede kaart.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:40
Ik zou die videokaart nog maar even uit je lijstje schrappen een 6950 unlocked naar een 6970 kan nog wel even mee. Je bottleneck is nu gewoon je CPU die de 695(7)0 niet bij kan houden. Ik heb een 6950 en die trekt tot nu toe nog alles wat ik er tegen aan gooi op 1920x1200 op ultra (in sommige games moet ik alleen de AA iets terug schroeven).

Dus probeer eerst eens zonder een nieuwe videokaart. zeker op 1280x1024 zie ik de 6950 nog wel even mee kunnen gaan. Tegen de tijd dat de 6950 (unlocked) het niet meer trekt is de 9xxx serie en de 800 serie wel beschikbaar en kan je beter daar je geld in steken.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Fly-guy
  • Niet online
Foritain schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:47:
Met de huidige prijs van de FX8320 (en deze overklokken naar 8350+) is het inderdaad een lastige overweging. Persoonlijk, en dit is puur gevoelsmatig, blijf ik toch gelukkiger met mijn Intel aankopen, en dat is mij die paar tientjes simpelweg waard. Praktisch zal je in het gebruik echter weinig nadeel ondervinden aan het gebruik van een AMD platform, en de discussie is inderdaad eindeloos, en vooral gebaseerd op speculatie over de toekomst. Dus als je graag iets wilt besparen is AMD best een overweging.
Zo klinkt de FX8320 inderdaad wel aantrekkelijk...
De GPU heb ik een op een gekopieerd uit de BBG, aangezien hij best wati geluid mag maken (slaap er immers niet naast), val ik zeker niet over 1dB meer of minder...
Joenino schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 15:39:
Ik zou die videokaart nog maar even uit je lijstje schrappen een 6950 unlocked naar een 6970 kan nog wel even mee. Je bottleneck is nu gewoon je CPU die de 695(7)0 niet bij kan houden. Ik heb een 6950 en die trekt tot nu toe nog alles wat ik er tegen aan gooi op 1920x1200 op ultra (in sommige games moet ik alleen de AA iets terug schroeven).

Dus probeer eerst eens zonder een nieuwe videokaart. zeker op 1280x1024 zie ik de 6950 nog wel even mee kunnen gaan. Tegen de tijd dat de 6950 (unlocked) het niet meer trekt is de 9xxx serie en de 800 serie wel beschikbaar en kan je beter daar je geld in steken.
Op zich snap ik wat je bedoelt, maar het wel de bedoeling dat het hele systeem vervangen wordt, vooral omdat een familielid op mijn huidige componenten zit te wachten en niet het geld heeft om zelf een aparte GPU te kopen die het systeem op het huidig niveau houdt.
Dan trek ik liever de portemonnee om diegene even te helpen.

Een AMD versie zou er dan zo uit zien (met nvidia GPU):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 132,91€ 132,91
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 72,99€ 72,99
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 358,-€ 358,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 23,74€ 23,74
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,-€ 53,-
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 133,-€ 133,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 829,64

Bijkomend probleem is de bios die waarschijnlijk/misschien een upgrade nodig heeft om de fx8320 te ondersteunen en zonder een andere CPU is dat denk ik vrij lastig om te doen...

[ Voor 43% gewijzigd door Fly-guy op 03-09-2013 16:22 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

(jarig!)
pricewatch: ASRock 990FX Extreme3

misschien een optie? Maar inderdaad, scheelt je 100 euro. Zoals ik zei blijf ik gevoelsmatig bij Intel en betaal daar graag iets meer voor, maar praktisch zal je m.i. in de praktijk niets tegen komen wat niet soepel gaat werken op die CPU maar wel helemaal top op een i5. Als je echt iets specifieks draait wat echt op intel moet draaien weet je dat zelf waarschijnlijk al, maar voor de gemiddelde gebruiker/gamer maakt het weinig uit. Als je liever 100 euro bespaart heb je daar een mooie lijst.

Overigens is die GPU in idle geheel onhoorbaar hoor, zelfs als ik mijn case open heb. En hoor ik enkel heeel zachtjes wat luchtverplaatsing als hij onder load is.

[ Voor 4% gewijzigd door Foritain op 03-09-2013 17:18 ]

• Fly-guy
  • Niet online
Foritain schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 17:17:
pricewatch: ASRock 990FX Extreme3

misschien een optie? Maar inderdaad, scheelt je 100 euro. Zoals ik zei blijf ik gevoelsmatig bij Intel en betaal daar graag iets meer voor, maar praktisch zal je m.i. in de praktijk niets tegen komen wat niet soepel gaat werken op die CPU maar wel helemaal top op een i5. Als je echt iets specifieks draait wat echt op intel moet draaien weet je dat zelf waarschijnlijk al, maar voor de gemiddelde gebruiker/gamer maakt het weinig uit. Als je liever 100 euro bespaart heb je daar een mooie lijst.

Overigens is die GPU in idle geheel onhoorbaar hoor, zelfs als ik mijn case open heb. En hoor ik enkel heeel zachtjes wat luchtverplaatsing als hij onder load is.
Bedankt voor je bijdrage, ik zal het vannacht even in overweging nemen...

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Je initiële lijstje met de I5-4670 is bijna gelijk aan mijn systeem.

Belangrijkste verschil is dat ik hem draai me een Club3D 7870XT Jokercard voor de GFX.
Mijn systeem draait alles al met het grootste gemak op een hogere resolutie dan wat jij draait. Met die videokaart uit je lijst zal het nog beter draaien.

Je kan evt. een iets goedkopere videokaart nemen en nog steeds goed meekomen (Bijvoorbeeld een 760 of een 7970)

• Fly-guy
  • Niet online
Niet dat het echt iemand boeit waarschijnlijk, maar heb uiteindelijk toch voor het eerste setje gekozen. Niet helemaal rationeel daarvoor gekozen, maar het nog moeten updaten van het moederbord (niet dat dat echt lastig is, maar toch), het lager verbruik (niet voor de centen gedaan) hebben onder andere meegespeeld in de beslissing.

Nu na ik de BSOD problemen heb opgelost (steam gaf elke keer een BSOD, na het updaten van alle drivers is dat weg) eens lekker het beest aan het werk zetten...

De bijdragen worden gewaardeerd.
Pagina: 1