Simpele stille videokaart

Pagina: 1
Acties:

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-01 22:36

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
Voor mijn vader zijn Dell Studio XPS 8100 ben ik op zoek naar een simpele stille videokaart.

De reden om de videokaart te vervangen:
De lagering van de fan op de huidige videokaart is versleten, waardoor het ding nog meer herrie maakt dan normaal. Steek het uiteinde van een tie wrap in een draaiende fan en je hebt een aardig idee ;)

De belangrijkste specs van het systeem zijn als volgt:
• CPU: Intel Core i7-860, 2,8GHz, 95W (Lynnfield dus geen IGP helaas)
• RAM: 4 x 2 = 8GB, 1333MHz
• PSU: LiteON PS-6351-2 (DELL P/N D341T), 350W totaal, 12VA 12A, 12VB 18A, 12VA+B 300W
• Koeling: 80mm CPU fan & 92mm case fan (outtake aan de achterkant), van beide wordt de snelheid automatisch geregeld door het BIOS (geen instelmogelijkheden)
• GPU: GeForce GTS 240, 1GB GDDR3, 120W, PCI-e 2.0 x16, 1 x 6-pin power connector, lengte 9" ≈ 23cm

Eisen aan de nieuwe videokaart:
• Prijs: Onbelangrijk (binnen het redelijke). Kost het € 30, prima, kost het € 100, ook prima. Mits er uiteraard een duidelijk voordeel zit aan de duurdere kaart.
• Prestaties: Moet een Dell Ultrasharp U2410 aan kunnen sturen via DVI of HDMI op native resolutie van 1900x1200. Windows 7 Aero-interface moet vloeiend lopen. Films kijken (DVD, YouTube, gedownload) zonder haperingen.
• Beeldkwaliteit: Monitor wordt aangesloten via digitale verbinding, dus irrelevant.
• Geluid: Geen - videokaart moet passief gekoeld zijn.
• Hitte: De huidige videokaart heeft volgens de specs een max verbruik van 120W, dus dat is de bovengrens waarvan ik zeker weet dat de kast het af kan voeren. Ruimte voor een groot koellichaam is er zat, de videokaart is de enige uitbreidingskaart in het systeem.
• Verbruik: De huidige videokaart heeft volgens de specs een max verbruik van 120W, dus dat is de bovengrens waarvan ik zeker weet dat de voeding het kan leveren. Ik heb één zes-pins power connector tot mijn beschikking.
• Overclockmogelijkheden: Onbelangrijk. Het zit niet in de weg als feature, maar ik ga de nieuwe videokaart gewoon op stock instellingen draaien.
• Compatibility: Windows 7 64-bit driver support lijkt mij zo vanzelfsprekend dat je er niet eens specifiek op hoeft te letten.

Wat ik zelf heb bedacht:
Mijn indruk is dat de eisen die gesteld worden aan de videokaart dermate simpel zijn dat de eerste de beste passief gekoelde videokaart zal voldoen, zoals de pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI (die ook nog eens goede reviews krijgt). Maar dat idee zou ik graag bevestigd zien door mijn mede-tweakers _/-\o_. En mocht iemand om wat voor reden dan ook een bepaalde specifieke kaart of features in gedachten hebben dan ben ik natuurlijk ook erg benieuwd!

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zo'n 5450 is inderdaad goed zat. Ik heb zelf een 30" @2560x1600 aangestuurd met een 4350je. Je moet geen dikke 3D prestaties verwachten natuurlijk, maar voor 2D en Aeroweergave werkt dat prima.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Gelijk welke grafische kaart lijkt me genoeg te zijn ;)

edit: die kaart van TERW_DAN scoort in passmark een 102 punten en die 5450 doet twee keer zoveel om maar ergens een idee te krijgen. (rank 550 vs 429)
Meer dan krachtig genoeg dus :)

[ Voor 67% gewijzigd door SmokingCrop op 03-09-2013 14:00 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar zijn de prestaties van de HD 5450 niet een heel stuk minder dan de GTS 240?

Ik kan me voorstellen dat je dat misschien toch gaat merken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar als je er niets 3Ds op gaat doen is dat eigenlijk totaal irrelevant.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Ik heb er zelf een XFX HD6570 passief gekoeld in zitten, die perfect functioneert hiervoor. Wel heb je er wat ruimte voor nodig; het koelblok is vrij massief. Heeft 2x DVI en 1x mini-HDMI (wel dus even kabeltje mee bestellen dan). Zie http://www.alternate.nl/X...duct/864142/?event=search

iRacing Profiel

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-01 22:36

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:57:
Zo'n 5450 is inderdaad goed zat. Ik heb zelf een 30" @2560x1600 aangestuurd met een 4350je. Je moet geen dikke 3D prestaties verwachten natuurlijk, maar voor 2D en Aeroweergave werkt dat prima.
SmokingCrop schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:57:
Gelijk welke grafische kaart lijkt me genoeg te zijn ;)

edit: die kaart van TERW_DAN scoort in passmark een 102 punten en die 5450 doet twee keer zoveel om maar ergens een idee te krijgen. (rank 550 vs 429)
Meer dan krachtig genoeg dus :)
Bedankt, precies de bevestiging die ik zocht :*)
Reepje schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:05:
Maar zijn de prestaties van de HD 5450 niet een heel stuk minder dan de GTS 240?

Ik kan me voorstellen dat je dat misschien toch gaat merken.
TERW_DAN schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:06:
Maar als je er niets 3Ds op gaat doen is dat eigenlijk totaal irrelevant.
Precies. Het enige 'plezier' dat mijn vader tot nu toe heeft gehad van de GTS 240 is de herrie, die videokaart is veruit het luidruchtigste onderdeel in het hele systeem, zelfs idle. De Windows GUI en misschien een hardware-decoded filmpje op zijn tijd zijn nou niet bepaald activiteiten waarmee je de potentie van die GTS 240 ten volle benut ;)
kroegtijger schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:28:
Ik heb er zelf een XFX HD6570 passief gekoeld in zitten, die perfect functioneert hiervoor. Wel heb je er wat ruimte voor nodig; het koelblok is vrij massief. Heeft 2x DVI en 1x mini-HDMI (wel dus even kabeltje mee bestellen dan). Zie http://www.alternate.nl/X...duct/864142/?event=search
Afgezien van een grotere hoeveelheid geheugen en grotere geheugen bandbreedte zie ik vooral een ruim twee keer zo hoge prijs en de noodzaak om een extra verloopje aan te schaffen.

Bedankt voor jullie snelle bijdrages allemaal, ik ga de pricewatch: Sapphire HD 5450 512MB DDR3 PCIE HDMI aan mijn vader voorleggen :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Pagina: 1