HTPC zuinig + OpenElec alleen series/films

Pagina: 1
Acties:

• roger1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 20:51
Na vele topics over HTPC's te hebben doorgelezen, en al meerdere malen mijn bestellijst te hebben aangepast wil ik graag nog een bevestiging dat ik de juiste onderdelen aan ga schaffen.
Ik zat lang te twijfelen tussen een Zotac of een zelf samengestelde pc (of de nieuwe Haswell NUC's die pas aangekondigd waren. Ik wil de HTPC alleen gebruiken voor afspelen van series/films (later ook 3D) via mijn NAS met OpenElec (kan je hiermee ook op internet browsen?). Verder moet die stil en zuinig zijn.

Dit is mijn lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 49,30€ 49,30
1MSI FM2-A75MA-E35€ 50,95€ 50,95
1Silverstone Milo ML05B€ 44,-€ 44,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,30€ 32,30
1Crucial CT51264BA160BJ€ 27,95€ 27,95
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 38,40€ 38,40
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 67,65€ 67,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,55

Mijn openstaande punten:
1. Past de koeler in de kast ivm hoogte?
2. Is er nog een 2e koeler nodig?
3. Is de processor voldoende voor grote Blueray films in 3D? De A4 lijkt mij net te weinig en de nieuwe Richlands zijn overkill.
4. De 4GB RAM geheugen voldoende?
5. Voeding geen overkill? Wil geen externe voeding en deze kwam zuinig uit tests.
6. Is een USB stick een optie ipv de SDD?
7. Eventueel een CEC-adapter, iemand een aanbeveling wat voor merk?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Vrij duidelijk lijstje met duidelijke vragen :) Dat roept om duidelijke antwoorden ;)

1. Ja
2. Ik neem aan dat je een casefan bedoelt? Is wel aan te raden om die er bij te zetten om zodoende de warme lucht af te kunnen voeren. Er past 1x 120mm of 2x 80mm in.
3. Ja, de A4 kan dat niet. Dit is vanaf de A6 Trinity mogelijk (ook alle Llano's konden dit overigens)
4. Ja. In combinatie met Trinity is DDR3-1600 prima. Met Richland APU's kun je beter 2133 nemen.
5. Wel iets aan overkill, maar er is niet zo gek veel alternatief. Je komt anders als snel bij PicoPSU's uit met externe voeding of minder stille / rendabele voedingen. Dit levert je dus het meest voor een lage prijs
7. Pulse-Eight is afaik de enige leverancier hiervoor, en wordt ook goed door XBMC ondersteund. Waarom iets anders dan die nemen?? (let wel dat je alleen een externe adapter kunt nemen. De interne adapters kunnen slechts op een handje vol Intel-borden die hier een header voor hebben).
Verder een mooie build die prima zal volstaan :Y

iRacing Profiel

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De eerste vraag die je stelt: Kan je hiermee op internet browsen?

Met OpenElec kan het niet aangezien er geen browser is geinstalleerd. OpenElec is een hele kale Linux distributie waarin alleen de noodzakelijke XBMC applicaties zijn geinstalleerd.

https://discord.com/invite/tweakers

• kroegtijger
redfoxert schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:35:
De eerste vraag die je stelt: Kan je hiermee op internet browsen?

Met OpenElec kan het niet aangezien er geen browser is geinstalleerd. OpenElec is een hele kale Linux distributie waarin alleen de noodzakelijke XBMC applicaties zijn geinstalleerd.
Da's slechts een add-on die je hoeft te installeren en je hebt er een browser bij... Dus ook browsen kan prima. Let wel dat als je HD-audio formaten wilt gebruiken je dan beter naar Windows kan gaan; Linux + AMD wil geen HD-audio doen (voor alsnog)

iRacing Profiel

• roger1984
@redfoxert
Bedankt, jammer dat dit niet mogelijk is.

@ kroegtijger
Bedankt! Vaste prik dat jij reageert in de HTPC topics, heb aardig wat opgestoken van je reacties in andere threads.
1. Ok prima
2. Ja een casefan, denk dat ik dan 120mm neem
3. Dan blijft het de A6
4. Ik neem aan dat ik met deze Crucial 4gb strook geen miskoop heb
5. In tests van een andere computer site kwam deze voeding erg goed uit de test en extern is geen optie.
7. Ik ga me verder inlezen in de Pulse Eight. Misschien beter dan mijn Logitech K400 toetsenbord oplossing.

Vraag 6. Als ik dus alleen Openelec met XBMC ga gebruiken dan is een USB stick Transcend JetFlash 700 16GB Zwart dus een prima keuze?

• roger1984
@kroegtijger

Geldt deze HD-audio beperking ook voor de Trinity lijn van AMD? Mijn versterker (Marantz SR5007) ondersteund namelijk wel True HD etc.
Dat zou dus betekenen dat ik beter een Intel based systeem kan overwegen?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:36
Als je ook wat meer op je HTPC wilt gaan surfen (aangezien je een browser nodig hebt) kun je eigenlijk niet om een toetsenbord heen. Echter bij het kijken van films is een toetsenbord weer een stuk minder handig dan een afstandsbediening. Dit is ook de reden waarom ik beide heb bij mijn HTPC. Echter kun je beide prima achteraf aanschaffen, je kunt dus beginnen met een CEC-adapter en later een k400 bijkopen als je die mist (of andersom natuurlijk).

Een USB stick voor openelec is een prima optie. Doordat de distro zo gestript is heb je geen HDD nodig. Om het geheel toch een beetje vlot te houden kun je inderdaad het beste voor een wat snellere usb 3.0 stick gaan. Als je dit helemaal netjes wilt doen kun je deze intern op een header aansluiten zodat je geen uitstekende USB sticks hebt voor of achter (heb je wel een aparte stek/adapter voor nodig, bijvoorbeeld http://www.caseking.de/sh...SB-30-Adapter::17094.html)

Echter gaat je setup zoals in de TS niet passen! Je moet wel opletten met die kast, want je kan geen uATX moederborden kwijt en ook een ATX voeding gaat niet passen. Volgens de silverstone website (http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=411) passen alleen ITX moederborden en SFX voedingen. Ook die 12cm fan is niet een alternatief op de 8cm fan, maar deze kun je op een andere plaats kwijt. Echter heb je deze niet nodig om de componenten die jij hebt geselecteerd op een redelijke temperatuur te houden bij normaal HTPC gebruik.

Qua HD geluid moet je je afvragen of je het mist. Een SR5007 is een redelijk hoog geplaatste mid-range receiver (bijna high-end) met een goed geluid. Maar belangrijker is welke speakers jij erbij hebt. Ook moet je je afvragen of je vaak HD-geluid aan gaat treffen op je films. Het gros van de bestanden is met gewone DD of DTS. Speel je echter vaak blu-ray af (kan dat tegenwoordig al met linux?) dan kan dat wel een meerwaarde hebben. Een alternatief is een Intel setup, maar deze is een stukje duurder. Persoonlijk zou ik m'n geld eerder in een W8 licentie steken ivm ondersteuning.

• redfoxert
  • Niet online
kroegtijger schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:49:
[...]

Da's slechts een add-on die je hoeft te installeren en je hebt er een browser bij... Dus ook browsen kan prima. Let wel dat als je HD-audio formaten wilt gebruiken je dan beter naar Windows kan gaan; Linux + AMD wil geen HD-audio doen (voor alsnog)
Das nieuw voor mij, welke addon doel je precies op? Dan ga ik vanavond eens rommelen er mee :)

https://discord.com/invite/tweakers

• DeTjuk
  • Laatst online: 16:59
Opera is te installeren dmv van een zip. Kom je op forum van OE meer over tegen.

Denk dat met de addon een andere wordt bedoeld.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

• kroegtijger
roger1984 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 15:01:
@kroegtijger

Geldt deze HD-audio beperking ook voor de Trinity lijn van AMD? Mijn versterker (Marantz SR5007) ondersteund namelijk wel True HD etc.
Dat zou dus betekenen dat ik beter een Intel based systeem kan overwegen?
:Y dat geldt voor alle AMD-based omgevingen.
Indien je Linux wilt draaien (wat OpenElec is) én HD-audio zoals True HD, dan is AMD geen optie inderdaad en zou je al snel bij een intel-based build uit gaan komen. Dat gooit dan dus wel weer je configuratie helemaal ondersteboven.
Je zou dan af kunnen met DDR3-1333 ipv 1600, een ander bord moeten uitzoeken en een andere CPU. Een kleine i3 Yvi Bridge zou kunnen, maar (zeer) binnenkort zouden er ook i3's op Haswell moeten gaan komen (Q3 2013).

iRacing Profiel

• roger1984
@ Jaapsander
De optie hebben om te surfen is altijd handig. Zal voor mijn tablet gebruiken daarvoor.

Snap wat je bedoelt, een USB stick intern zou dan ook de enige optie zijn. Wel worden de kosten van een goede 3.0 USB stick met dan een aparte adapter dermate hoog dat ik net zo goed een SDD kan nemen.

Intel setup wordt inderdaad een stuk duurder. Maar ik heb zie niet het grote voordeel van Windows 8 op mijn HTPC in om hiermee het bespaarde geld te investeren.

Het moederbord en voeding moeten worden gewijzigd of ik ga voor het broertje de ML04.

Ik heb een Klipsch Reference II serie, 2 zuilen, center, sub en 2 surround. Maar ik download niet vaak volledige Blu ray films. Dus dat zal dan wel loslopen.

@ kroegtijger
Denk dat ik ivm kosten beter bij AMD kan blijven.

[ Voor 25% gewijzigd door roger1984 op 03-09-2013 15:57 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 15:25:
Als je ook wat meer op je HTPC wilt gaan surfen (aangezien je een browser nodig hebt) kun je eigenlijk niet om een toetsenbord heen. Echter bij het kijken van films is een toetsenbord weer een stuk minder handig dan een afstandsbediening. Dit is ook de reden waarom ik beide heb bij mijn HTPC. Echter kun je beide prima achteraf aanschaffen, je kunt dus beginnen met een CEC-adapter en later een k400 bijkopen als je die mist (of andersom natuurlijk).

Een USB stick voor openelec is een prima optie. Doordat de distro zo gestript is heb je geen HDD nodig. Om het geheel toch een beetje vlot te houden kun je inderdaad het beste voor een wat snellere usb 3.0 stick gaan. Als je dit helemaal netjes wilt doen kun je deze intern op een header aansluiten zodat je geen uitstekende USB sticks hebt voor of achter (heb je wel een aparte stek/adapter voor nodig, bijvoorbeeld http://www.caseking.de/sh...SB-30-Adapter::17094.html)

Echter gaat je setup zoals in de TS niet passen! Je moet wel opletten met die kast, want je kan geen uATX moederborden kwijt en ook een ATX voeding gaat niet passen. Volgens de silverstone website (http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=411) passen alleen ITX moederborden en SFX voedingen. Ook die 12cm fan is niet een alternatief op de 8cm fan, maar deze kun je op een andere plaats kwijt. Echter heb je deze niet nodig om de componenten die jij hebt geselecteerd op een redelijke temperatuur te houden bij normaal HTPC gebruik.
Scherp!! d:)b daar heb ik weer eens niet op gelet (dat gebeurt me wel vaker ... |:( ). Wat betreft koeling is het een beetje afhankelijk van hoe de airflow al is, en of dat voldoende is. Je kan er 120mm bij zetten, maar denk niet dat het nodig is.
Qua HD geluid moet je je afvragen of je het mist. Een SR5007 is een redelijk hoog geplaatste mid-range receiver (bijna high-end) met een goed geluid. Maar belangrijker is welke speakers jij erbij hebt. Ook moet je je afvragen of je vaak HD-geluid aan gaat treffen op je films. Het gros van de bestanden is met gewone DD of DTS. Speel je echter vaak blu-ray af (kan dat tegenwoordig al met linux?) dan kan dat wel een meerwaarde hebben. Een alternatief is een Intel setup, maar deze is een stukje duurder. Persoonlijk zou ik m'n geld eerder in een W8 licentie steken ivm ondersteuning.
:Y daar ben ik het ook zeker mee eens. DTS-HD of DTS is geen wereld van verschil, en de meeste mensen hebben óf niet de hardware, óf niet het gehoor om het verschil te horen. Je kan je afvragen of dat dan nog wel voldoende motivatie geeft om je hele build ondersteboven te gooien.

iRacing Profiel

• kroegtijger
redfoxert schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 15:29:
[...]

Das nieuw voor mij, welke addon doel je precies op? Dan ga ik vanavond eens rommelen er mee :)
http://wiki.openelec.tv/i...ELEC_Add-ons_(Unofficial)

iRacing Profiel

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou eens overwegen een ouya of een rasbery pi te nemen:

Zelf draai ik een ouya, en dat is top.

http://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-media-player-kit
http://www.ouya.tv/

• kroegtijger
roger1984 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 15:55:
@ Jaapsander
De optie hebben om te surfen is altijd handig. Zal voor mijn tablet gebruiken daarvoor.

Snap wat je bedoelt, een USB stick intern zou dan ook de enige optie zijn. Wel worden de kosten van een goede 3.0 USB stick met dan een aparte adapter dermate hoog dat ik net zo goed een SDD kan nemen.
:Y inderdaad. En bij een build als deze is je SSD eigenlijk ook niet zo heel erg belangrijk. Qua snelheid is het voor booten leuk, maar meer ook niet. Bij afspelen van content heb je er vrijwel 0 meerwaarde aan, behalve dan 100% stil. De betrouwbaarheid van de meeste SSD's is ook wel in orde. Kort gezegd kan je voor een dergelijke build vrijwel elke willekeurige SSD nemen (mits niet al te budget-versie natuurlijk) en je zal nooit verschil merken.
Intel setup wordt inderdaad een stuk duurder. Maar ik heb zie niet het grote voordeel van Windows 8 op mijn HTPC in om hiermee het bespaarde geld te investeren.
Met name het gemak qua configuratie-aanpassingen zou hierin mee kunnen spelen, maar gegeven de redelijk basic situatie van je omgeving kan je inderdaad ook prima met OpenElec uit de voeten. Als je nou te maken zou hebben met wat exotischere hardware (denk aan DVB-C tuners, CAM's etc), dan wil Windows nog wel eens prettiger zijn.
Het moederbord en voeding moeten worden gewijzigd of ik ga voor het broertje de ML04.

Ik heb een Klipsch Reference II serie, 2 zuilen, center, sub en 2 surround. Maar ik download niet vaak volledige Blu ray films. Dus dat zal dan wel loslopen.

@ kroegtijger
Denk dat ik ivm kosten beter bij AMD kan blijven.

iRacing Profiel

• kroegtijger
DRaakje schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:09:
Ik zou eens overwegen een ouya of een rasbery pi te nemen:

Zelf draai ik een ouya, en dat is top.

http://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-media-player-kit
http://www.ouya.tv/
Ik gebruik zowel een HTPC als een Pi, en de Pi is een heel leuk ding, maar niet echt te vergelijken met een volwaardige HTPC. Daar schiet de hardware toch wat te kort voor. Wel leent het zich perfect voor "additionele toestellen", zoals in de slaapkamer of iets dergelijks. Dat is imho de meest geschikte toepassing voor dergelijke devices. Je kijkt lekker in de huiskamer een film, en als je naar bed wilt pauzeer je m, loopt naar je slaapkamer en kijkt verder waar je bent gebleven.. Dan is een Pi prima. Maar wil je echt alle toeters en bellen kunnen gebruiken (denk aan XOT:Uzg, 1Channel etc) dan is de Pi imho niet geschikt en is een HTPC een heel leuke aanwinst.
Bedenk wel dat een HTPC voornamelijk een hobby is, en niet zozeer een gebruiksvoorwerp. Je blijft er contintue aan prutsen, investeren etc. Wil je gewoon kijken en that's it, koop dan een dedicated mediaspeler.

iRacing Profiel

• roger1984
Ik kom uit op de onderstaande configuratie.

Nog 1 laatste vraag, is 4gb genoeg voor zware blu-ray films van 30/40gb?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 58,95€ 58,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 73,-€ 73,-
1Silverstone Milo ML05B€ 42,83€ 42,83
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,45€ 32,45
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,70€ 43,70
1Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB€ 34,90€ 34,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,33

• kroegtijger
roger1984 schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:00:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,33
Ja, 4GB is meer dan voldoende

iRacing Profiel

• roger1984
Bedankt Kroegtijger!
Dit wordt hem dan.

Mocht je tijd/zin hebben ook een oordeel te vellen over mijn andere topic, graag.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1563043

• MissShadows
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
roger1984 schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:00:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,33
ziet er goed uit, ben zelf ook een beetje aan het rondstruinen en ik had ongeveer dezelfde samenstelling in gedachte. Ik had iig dezelfde behuizing, processor, moederbord en voeding. Ik had dan geen ssd ertussen staan omdat ik nog een 3,5 inch groene hdd heb liggen en ik had van het geheugen 8gb van Corsair ipv 4 van Crucial.

Maar ik zou graag willen weten hoe deze samenstelling jouw bevalt, voordat ik binnenkort alles ga bestellen.

Oh ja, en nog 1 vraag: ik keek toevallig naar het geheugen wat je hebt uitgekozen, maar ik zie deze niet op de site staat van ondersteunende geheugen modules van het moederbord. gaat dat geen problemen geven?

[ Voor 3% gewijzigd door MissShadows op 08-10-2013 15:07 ]

• kroegtijger
MissShadows schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 15:02:
[...]

ziet er goed uit, ben zelf ook een beetje aan het rondstruinen en ik had ongeveer dezelfde samenstelling in gedachte. Ik had iig dezelfde behuizing, processor, moederbord en voeding. Ik had dan geen ssd ertussen staan omdat ik nog een 3,5 inch groene hdd heb liggen en ik had van het geheugen 8gb van Corsair ipv 4 van Crucial.

Maar ik zou graag willen weten hoe deze samenstelling jouw bevalt, voordat ik binnenkort alles ga bestellen.

Oh ja, en nog 1 vraag: ik keek toevallig naar het geheugen wat je hebt uitgekozen, maar ik zie deze niet op de site staat van ondersteunende geheugen modules van het moederbord. gaat dat geen problemen geven?
de QVL (Qualified Vendor List) is vrijwel nooit gelijk aan de lijst met modules die uitsluitend willen werken. Oftewel; het meeste dat aan de industrie-standaard voldoet zal gewoon werken, alleen beloofd de fabrikant van het bord hier niets over. Wil je 100% zekerheid, dan je je beter aan die lijst houden. Neem je een (zeer beperkt) risico, dan kan je ander geheugen kiezen. Overigens zijn de meeste winkels/webshops ook niet zo heel moeilijk als het om wat voor reden dan ook toch niet wil werken. Meestal kan je ze dan gewoon omruilen voor andere modules die wel goed functioneren in combinatie met je hardware.

iRacing Profiel

• MissShadows
oke top! Bedankt voor je uitleg.

Dan ga ik ook nog even verder zoeken. Ben er namelijk liever zeker van dat alles een beetje bij elkaar past.

• kroegtijger
MissShadows schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:39:
oke top! Bedankt voor je uitleg.

Dan ga ik ook nog even verder zoeken. Ben er namelijk liever zeker van dat alles een beetje bij elkaar past.
Als je het echt zeker wilt weten, kan je het systeem beter laten bouwen in plaats van zelf in elkaar zetten. Het is dan het "probleem" van de winkel die het voor je doet (en die pakt gewoon een ander merk als het niet blijkt te werken).

iRacing Profiel

• MissShadows
Dat is zo, maar raar genoeg vind ik het ook wel leuk om zelf te doen.
En er zijn meerdere dingen waarover ik twijfel/nadenk, niet alleen HWmatig.

Maar goed, ik vind het zelf niet netjes om in iemand anders zijn topic tips te vragen voor mijn toekomstige HTPC, dus ik kijk nog even verder, denk nog even goed erover na en als het niet lukt weet ik waar ik terecht kan!
Pagina: 1