PC voor zakelijk gebruik budget € 500-600

Pagina: 1
Acties:

• mikedhanpat
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-03 16:51
Goedemorgen allemaal,

Ik ben bezig om een nieuwe PC samen te stellen voor zakelijk gebruik en daar zou ik graag jullie hulp bij in willen schakelen, aangezien dit mijn eerste build vanaf scratch is.

1. Wat wil je doen met het nieuwe systeem:
Niks bijzonders, normale tekstverwerking in office pakket en webbrowsing. Eens in de zoveel tijd een lichtberekening in dialux maken of een tekening in autocad. Beide zijn eerder processor afhankelijk dan grafisch afhankelijk.

2. Randapparatuur heb ik al zoals scherm, TB en muis. Scherm is een 22 inch full hd scherm.

3. Alle apparatuur voor in de kast moet nog gekocht worden.

4. Voorkeur gaat uit naar een Intel processor en gebruik van SSD. In de onderstaande lijst heb ik een 250gb ssd. Dit zou ook een 128gb model mogen zijn aangezien veel data op de server weggeschreven wordt.

5. Budget is dus rond 500-600 euro.

6, Eisen qua grootte, geluid en energie heb ik niet echt. Volgens mij verbruikt de huidige setup niet al teveel energie en geluid.

Ik hoop jullie hiemee voldoende informatie gegeven te hebben en mocht ik iets vergeten zijn, vermeldt het hieronder en ik voeg het toe.

Alvast bedankt! Mike

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 171,95€ 171,95
1ASRock B85M Pro4€ 66,30€ 66,30
1Cooler Master Force 500€ 32,75€ 32,75
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,-€ 53,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,40€ 17,40
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,14€ 149,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,94

Edit 1: tabel update

• All Bogs
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-04 23:38
Goedemorgen,
mikedhanpat schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 11:00:
1. Wat wil je doen met het nieuwe systeem:
Niks bijzonders, normale tekstverwerking in office pakket en webbrowsing. Eens in de zoveel tijd een lichtberekening in dialux maken of een tekening in autocad. Beide zijn eerder processor afhankelijk dan grafisch afhankelijk.
Voor surfen en tekstverwerken is een reguliere dual-core Pentium meer dan snel genoeg. Gezien de hoge meerprijs van de i5, zou ik nog eens overwegen of de snelheidswinst die behaald wordt bij de overige taken die je noemt het geld wel waard is. Dit is voor mij lastig in te schatten, gezien het ten eerste nogal subjectief is, en ten tweede de term "eens in de zoveel tijd" minsten even subjectief is ;-)

Mocht je alsnog voor de i5 willen kiezen, overweeg dan de 4570 variant te nemen in plaats van de 4670 die op je lijstje staat. Deze is slechts 200 MHz langzamer, wat in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar zal zijn, maar is wel twee tientjes goedkoper.

Je kiest voor 1866 Mhz geheugen, maar Core i5's ondersteunen out of the box slechts snelheden tot 1600 MHz. Je kunt wellicht een paar euro besparen door een 1600 MHz setje uit te zoeken in de pricewatch.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 19:06
Waarom niet een complete zakelijke desktop van bv Lenovo of Dell kopen?
Dan kost het je geen moeite het systeem samen te stellen en in elkaar te zetten, je hebt garantie op het hele systeem en je hebt er gelijk een licentie op het besturingssysteem bij. Qua prijs maakt het niet zoveel.

Duw er een SSD in/bij en je bent klaar, moet alleen OS opnieuw installeren of verplaatsen.

• mikedhanpat
@All Bogs
Bedankt voor je reactie! Ik heb de OP aangepast en de iets lager geklokte i5 en ander RAM erin gezet.
Heeft een dualcore pentium wel een grafische chip aan boord die wel iets kan? Op deze i5 zit nog de 4600 chip.

@kerstmanneke
Omdat het me nu juist leuk lijkt om zelf een keer een systeem in elkaar te zetten! Bovendien als ik zo op de site van Dell kijk scheelt het toch wel degelijk!

• All Bogs
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-04 23:38
mikedhanpat schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:07:
@All Bogs
Bedankt voor je reactie! Ik heb de OP aangepast en de iets lager geklokte i5 en ander RAM erin gezet.
Heeft een dualcore pentium wel een grafische chip aan boord die wel iets kan? Op deze i5 zit nog de 4600 chip.
De reguliere (non-core) Pentiums lijken allemaal slechts de absolute basis grafische chip aan boord te hebben. Deze voldoet prima voor surfen en het bekijken van films, maar veel meer dan dat kun je er denk ik niet mee doen. Voor een betere grafische chip zul je minimaal een Core i3 moeten nemen.

Gezien het prijsverschil tussen een degelijke Pentium (€65) en de goedkoopste Core i3 met degelijke graphics (€120 voor de i3-3225 met HD 4000), is het mogelijk een beter alternatief om voor dat geld een discrete entry-level Geforce of Radeon kaart te kopen. Anderzijds heb je natuurlijk wel baat bij de betere CPU-performance van de Core i3. Het is lastig in te schatten voor me.

Kleine kanttekening is dat de beschikbaarheid van Haswell Pentiums en Core i3's ongeveer nul lijkt te zijn binnen Nederland, als we de Pricewatch mogen geloven. Het is dan wellicht makkelijker een processor van de vorige generatie moeten nemen, met een bijpassend B75 moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door All Bogs op 03-09-2013 16:01 ]

Verwijderd

mikedhanpat schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:07:
@kerstmanneke
Omdat het me nu juist leuk lijkt om zelf een keer een systeem in elkaar te zetten!
Wil je "leuk" of "zakelijk"? Als je weet hoe dit in z'n werk gaat, weet je dat het niet bijzonder "leuk" is en dat je bij elke kleinigheid zelf gehouden bent het op te lossen wat zakelijk érg onhandig kan zijn.
Bovendien als ik zo op de site van Dell kijk scheelt het toch wel degelijk!
Maar daar koop je dus wel een paar dingen voor: het werkt zeker weten, je garantie is op het hele ding en als er wat is sturen ze de monteur voorbij in plaats van dat je zelf met het kapotte onderdeel naar de winkel moet (of de drie weken durende post-procedure mag gaan volgen...) en zowel Dell als Lenovo desktops zijn keurig stil en zuinig.

Ik snap je enthousiasme om zelf een PC te bouwen, maar de enige mensen die ik zou toevertrouwen voor hun zakelijk gebruik een eigen PC te bouwen zijn mensen die dit soort topics lezen en zeggen "doe jij dat maar niet, als je dat verantwoord kon doen had je dit topic niet nodig."

Uiteindelijk gaat het om je broodwinning en drie weken zonder PC is misschien niet héél handig.

• mikedhanpat
Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:06:
[...]

Wil je "leuk" of "zakelijk"? Als je weet hoe dit in z'n werk gaat, weet je dat het niet bijzonder "leuk" is en dat je bij elke kleinigheid zelf gehouden bent het op te lossen wat zakelijk érg onhandig kan zijn.

[...]

Maar daar koop je dus wel een paar dingen voor: het werkt zeker weten, je garantie is op het hele ding en als er wat is sturen ze de monteur voorbij in plaats van dat je zelf met het kapotte onderdeel naar de winkel moet (of de drie weken durende post-procedure mag gaan volgen...) en zowel Dell als Lenovo desktops zijn keurig stil en zuinig.

Ik snap je enthousiasme om zelf een PC te bouwen, maar de enige mensen die ik zou toevertrouwen voor hun zakelijk gebruik een eigen PC te bouwen zijn mensen die dit soort topics lezen en zeggen "doe jij dat maar niet, als je dat verantwoord kon doen had je dit topic niet nodig."

Uiteindelijk gaat het om je broodwinning en drie weken zonder PC is misschien niet héél handig.
Dank voor je reactie! Maar om even in Jeremy Clarkson termen te spreken: How hard can it be! Het zijn 6 onderdelen die in de kast ingebouwd moeten worden waarvan het moeilijkste zal zijn om de processor op het mobo te plaatsen. De rest zijn een paar schroefjes en wat connectoren in elkaar klikken.
Met alle respect overigens!
Als ik nou met waterkoeling of iets dergelijks aan de gang zou gaan of zwaar zou overklokken waar airflow e.d. een belangrijke rol gaat spelen wordt het iets anders.

Daarnaast heb ik tweemaal een desktop bij dell gekocht en tweemaal veel problemen mee gehad. Hierdoor is mijn vertrouwen daar weg al is dat dus enkel wegens persoonlijke ervaringen.

@All Bogs
Nogmaals dank voor je reactie en het meedenken! Echter, aangezien ik nu mooi binnen budget blijf, denk ik dat ik op safe speel en voor de i5 ga. Meer toekomstbestendig naar mijn mening en in de gevallen dat echt rekenwerk is vereist scheelt het een hoop ergernis.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Vergeet niet je geheugensnelheid aan te passen in de BIOS. Je hoeft het enkel van auto (1333MHz) naar XMP1 te zetten.
Pagina: 1