Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Kijkafstand nieuwe t.v.

Pagina: 1
Acties:

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-08 09:45
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe t.v. te kopen.

Nou heb ik veel gelezen over de ideale kijkafstand van de t.v.
Zo wordt door de consumentenbond aangegeven dat 3 x de beeldschermdiagonaal moet nemen.

Ik ga de t.v gebruiken voor mijn slaapkamer, hier lig in ongeveer 2,3 meter van mijn scherm af.
Dan zou ik volgens de consumentenbond een t.v van +- 30 inch moeten nemen. ((30*2,54)*3=228cm.

Ik stond hier zelf een beetje van te kijken want ik vind dit eerlijk gezegd zelf best klein, ik was namelijk van plan om de volgende t.v te kopen : pricewatch: Samsung UE40EH6030 Zwart die 40 inch is.
Wat ik ook raar vond was dat volgens de consumentenbond sd of hd beelden geen invloed hebben op de beeldafstand, terwijl ik op veel andere sites lees dat je bij hd dichter op het beeld moet zitten om de details te kunnen zien.

Wat ik vooral veel doe op mijn t.v is films in 1080p en 720p (mkv bestanden) kijken via mijn popcorn hour.
Wat voor mij dus het belangrijkste is, is dat de beeldkwaliteit zo goed mogelijk is bij het kijken van deze films, gamen doe ik niet op mijn t.v dus dat vind ik ook niet belangrijk.

Wat ik dus wil vragen is of jullie denken dat 40 inch te groot of te klein is, op een afstand van 2,3 meter rekening houdende met het feit dat ik vooral feel HD films kijk. :)

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Met HD maakt het bijna niet meer uit hoe dicht je er bij zit. Ik zou het gewoon doen, krijg je tenminste een beetje het bioscoop gevoel thuis.

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 16:32
Ik heb ongeveer dezelfde situatie gehad toen ik nog bij mijn ouders woonde. Zelf had ik een Panasonic 40 inch plasma waar ik voornamelijk 1080p MKV materiaal en SD/HD TV op keek. Ik zou nooit onder 40 inch gaan, ook niet op een kijkafstand van 2 meter. Ik denk dat je spijt krijgt als je een 30 inch scherm aanschaft...

• Burlok86
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 15:12
Mocht je voor de UE40EH6030 gaan;
bestel hem bij bol.com en gebruik de kortingscode OPT-BJ-2611-PC13 voor 10% korting.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Onderstaande houdt wel rekening met het soort materiaal en zelfs de resolutie:
Afbeeldingslocatie: http://lowtek.ca/roo/wp-content/uploads/2008/04/resolution_chart.png

Uiteindelijk is het maar net wat je zelf fijn vind. Een TV zal niet snel te groot zijn naar mijn mening, de grootte went binnen no-time. Zo zit ik zelf een meter of drie van een 65" af :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Rixos
Super, bedankt voor het advies iedereen en de snelle uitgebreide reacties.
Blij om te horen dat het met de afstand dus wel goed zit ;)
Eventjes die grafiek van fear doorrekenen :P

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Hoe groter hoe beter!

(dat zeg ik ook altijd tegen mijn dates)

[ Voor 51% gewijzigd door Bigfoot op 03-09-2013 11:04 ]

• Rixos
Haha, als ik die chart van fear doorreken dan zit ik zelfs te ver voor 1080p, zal ik dan een nog grotere tv moeten kopen?

• Rixos
Burlok86 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:54:
bestel hem bij bol.com en gebruik de kortingscode OPT-BJ-2611-PC13 voor 10% korting.
Super, thanks!

• Rixos
FeaR schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:54:
Onderstaande houdt wel rekening met het soort materiaal en zelfs de resolutie:
[afbeelding]

Uiteindelijk is het maar net wat je zelf fijn vind. Een TV zal niet snel te groot zijn naar mijn mening, de grootte went binnen no-time. Zo zit ik zelf een meter of drie van een 65" af :)
Zie ik het nou goed, bij een tv van 40 inch op een afstand van 2,3 meter is het voordeel van 1080P niet te zien? dat zou ik wel jammer vinden.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Op die afstand begint het zichtbaar te worden en zal 1080P dus iets scherper overkomen. Als je bronsignaal het toelaat want sterk gecomprimeerd 1080p is bijvoorbeeld ook niet alles. Met een zelfde bestandsgrootte (kijk meestal tot 1.5GB) kijk ik eigenlijk liever naar 720p.

40/42 lijkt me op die afstand een prima maat, maar groter kan geen kwaad voor goed 720/1080 materiaal. TV uitzendingen is een ander verhaal.
Overweeg voor je slaapkamer ook eens een plasma scherm. 42ST50 als je die nog kunt vinden of anders de 42ST60. Iets duurder dan de Samsung maar super beeld. Zou zelfs een HD Ready 42X60 sterk overwegen omdat in mijn ervaring resolutie echt minder belangrijk is voor goed beeld dan contrast en kleurdiepte.

[ Voor 20% gewijzigd door mr.paaJ op 03-09-2013 13:57 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wij hebben vorige week een 40 inch tv gekocht (de Samsung UE40F7000) en zitten op 2,5 meter afstand. Voor echt ontspannen HD kijken had de tv nog wel een maatje groter gemogen (42 of 46), maar dat past niet op de plek waar de tv staat. Let op: de 40 inch kijkt dus prima op deze afstand. Niet HD zenders of materiaal gaan op deze afstand nog net. Voor dat materiaal zou ik geen grotere nemen.

Ik zou voor jouw afstand van 2,3 meter een 40 inch tv aanraden, zeker geen 30 of 32!

Volgens de grafiek zou ik pas bij een 65 inch tv het volledige nut van 1080p zien, haha!

• Rixos
mr.paaJ schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:52:
Op die afstand begint het zichtbaar te worden en zal 1080P dus iets scherper overkomen. Als je bronsignaal het toelaat want sterk gecomprimeerd 1080p is bijvoorbeeld ook niet alles. Met een zelfde bestandsgrootte (kijk meestal tot 1.5GB) kijk ik eigenlijk liever naar 720p.

40/42 lijkt me op die afstand een prima maat, maar groter kan geen kwaad voor goed 720/1080 materiaal. TV uitzendingen is een ander verhaal.
Overweeg voor je slaapkamer ook eens een plasma scherm. 42ST50 als je die nog kunt vinden of anders de 42ST60. Iets duurder dan de Samsung maar super beeld. Zou zelfs een HD Ready 42X60 sterk overwegen omdat in mijn ervaring resolutie echt minder belangrijk is voor goed beeld dan contrast en kleurdiepte.
Goed om te horen en thanks voor de tip.
Ik denk alleen dat gezien het energieverbruik ik toch liever voor een LCD televisie ga dan een plasma tv.
Skating_vince schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 14:14:
Wij hebben vorige week een 40 inch tv gekocht (de Samsung UE40F7000) en zitten op 2,5 meter afstand. Voor echt ontspannen HD kijken had de tv nog wel een maatje groter gemogen (42 of 46), maar dat past niet op de plek waar de tv staat. Let op: de 40 inch kijkt dus prima op deze afstand. Niet HD zenders of materiaal gaan op deze afstand nog net. Voor dat materiaal zou ik geen grotere nemen.

Ik zou voor jouw afstand van 2,3 meter een 40 inch tv aanraden, zeker geen 30 of 32!

Volgens de grafiek zou ik pas bij een 65 inch tv het volledige nut van 1080p zien, haha!
Goed om te horen dat 40 inch op die afstand prima wegkijkt :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 15:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

Omdat iedereen riep dat je op 3m niet meer dan een 30" moest pakken, ben ik zelf uiteindelijk voor een 37" gegaan. Nog steeds een beetje spijt van dat ik niet meteen een 40" had gepakt, want deze is echt niks te groot.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb op de slaapkamer (!) een 32 inch FHD TV hangen aan de muur. Tussen mij en de TV zit ruim 3 meter, waarschijnlijk eerder 4. Voor de slaapkamer hoeft het wat mij betreft echt niet groter.

https://discord.com/invite/tweakers

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Als je qua maat tussen de 32"en de 40" gaat zitten is er volgens mij weinig op aan te merken voor de slaapkamer.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de tv schuiner moet hangen naarmate je de tv hoger plaatst.
Dus koop er een verstelbare wall mount bij!

Te koop....

• Rixos
Burlok86 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:54:
Iemand nog een nieuwe code? Deze werkt niet meer.

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Heb zelf de 42ST50 plasma en zit er ongeveer 2.80m er vanaf en had wat mij betreft wel groter gekund, maar helaas dat ging niet ivm me muur.
is ook op me slaapkamer.
Zal zo wie zo voor plasma gaan als je echt van beeld kwaliteit houd LCD ziet er niet uit daar ga je echt spijt van krijgen.
Qua stroom daar moet je niet zo opletten dat valt reuzen mee, een auto kost veel meer dan laat je die een keertje staan en ga je met de fiets boodschappen halen dan heb je de extra koste er al uit.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Rixos
Even een update, ik heb afgelopen zaterdag de Samsung UE40EH6030 Zwart gekocht bij coolblue, dat waren namelijk de enige die hem op voorraad hadden en waar ik hem zelf af kon halen, anders moest ik nog langer wachten. 40 Inch is het dus uiteindelijk geworden.

Oh, oh wat een feest is het om naar deze t.v te kijken. Het formaat is echt prima, hij ziet er fantastisch uit. Na wat afstellen zien de kleuren er heel mooi vol en natuurgetrouw uit, het beeld is hartstikke vloeiend.
Meteen ook wat 3d films gekeken en ik was echt verbaasd over hoe goed 3d eruit ziet op deze t.v. Ik dacht op een t.v van 450 euro zal het wel meer een gimmick zijn, een leuk extratje. Maar het 3d effect is echt fantastisch.

Enige minpuntje tot nu toe is dat de kwaliteit van het beeld bij gamen op mijn xbox 360 een beetje tegenvalt, maar ik denk dat, dit meer te maken heeft met de resolutie van de spellen dan met de tv. Want full hd films zien er wel haarscherp uit.

Overall ben ik dus helemaal in mijn nopjes met mijn aankoop, samen met mijn lg home cinema set heb ik nu thuis echt een bioscoop ervaring. En dat voor 450 euro!
Pagina: 1