Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade Marantz SR6003 naar SR7008 of Denon X-4000

Pagina: 1
Acties:

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 16:32
Ik ben in de gelegenheid om mijn Marantz SR6003 te upgraden naar een Denon X-4000 of Marantz SR7008 voor een leuke inruilprijs.

De SR7007 is nu voor een interessante prijs (zonder inruil) te bestellen bij verschillende webshops, maar ik wil graag gebruik maken van Audyssey XT32 (en dat zit alleen op de SR7008 / X-4000).

Speakers heb ik al (fronts/surrounds van TMA Audio -> zie stassen.nl of tmaaudio.com, en een SVS PB12-NSD DSP sub).

Wat ik wil bereiken:
  • Net dat beetje extra finesse in het laag dmv Audyssey XT32 (is dit realistisch?) - de sub staat qua plaatsing al op de meest gunstige plek voor zover mijn woonkamer dat toelaat.
  • Eventueel gebruik maken van 3D. Ik heb een Panasonic P50VT30 en wil straks de volledige mogelijkheden van de PS4/Xbox One benutten.
  • Misschien nog iets meer uit mijn TMA Audio speakers halen, maar eigenlijk ben ik al dik tevreden zoals ze nu klinken icm de SR6003.
Mogelijke valkuilen op de middellange termijn:
  • Opkomst HDMI 2.0 en 4K apparatuur (en nog belangrijker, 4K content). Echter denk ik dat het nog wel een jaar of 7 gaat duren voordat een 4K OLED TV binnen mijn budget beschikbaar komt. Tegen die tijd kan er ook wel weer een nieuwe receiver (en wss nieuwe/upgrade van HTPC voor het afspelen van 4K content) tegenaan ;)
Graag hoor ik jullie mening. Wat zou jij doen in mijn situatie? Ik heb wat gegoogled op de mogelijkheiden van Audyssey XT32, en volgens een aantal bronnen is dat systeem best hulpvol bij het finetunen van de LFE output. Hebben jullie hier zelf ervaring mee? Verder zou ik graag jullie mening willen horen over de zin of onzin van het kiezen van de duurdere SR7008 boven de X-4000. Goede vergelijkingen zijn er op internet (nog) niet te vinden.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als 4K apparatuur de norm wordt, praat je ook over een nieuwe TV en een nieuwe player (BR of digitaal). Het enige dat die 4k ondersteuning dan nog biedt is een kabeltje minder. Je kunt natuurlijk altijd een 4k player rechtstreeks op je TV aansluiten, en een apart audiokabeltje naar je receiver. Ergo: die 4K ondersteuning heeft pas enige meerwaarde op het moment dat de rest van de installatie dat ook heeft.
Voor 3D geldt iets soortgelijks trouwens.

Blijft over Audissey. Je kunt automatisch inregelen wat je wilt, maar uiteindelijk zit je toch met je fijnafstelling met de EQ om de boel zo te laten klinken als jij prettig vind, en niet zoals de Engineers vinden dat het moet klinken. En dat geldt voor zowel muziek als films.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Robbio85
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-11 16:32
Thanks voor je reactie. Voor wat betreft het Audyssey / sub verhaal, die fijnafstelling is op dit moment gewoon onmogelijk. Het enige dat ik kan instellen is het volume, crossover en de fase. Hier heb ik al aardig mee geexperimenteerd, maar de plaatsing van de sub lijkt hier de boosdoener. Bij sommige frequenties word ik bijna van de bank geblazen en bij andere (iets hogere, maar nog steeds onder het crossover level van 80hz) is de sub naar mijn smaak niet aanwezig genoeg (voornamelijk met muziek). De versie van Audyssey in mijn SR6003 heeft volgens mij alleen EQ instellingen voor de normale speakers en niet voor de sub.

En het 4K verhaal... ja ik denk dat ik gewoon wacht tot volgend jaar. Ik denk dat de nieuwe Denon en Marantz modellen van 2014/2015 HDMI 2.0 aansluitingen hebben. Dus dan gewoon kiezen voor een AVR met zowel HDMI 2.0 en Ausyssey XT32. Dan heb ik precies waar ik naar zoek en dan heb ik een stukje zekerheid ivm toekomstige compatibility met 4K apparatuur. Uiteraard begrijp ik dat ik dan een nieuwe TV en bronspeler moet hebben, maar dan kan ik dat spul in ieder geval aansluiten op een AVR die het volledig ondersteunt (HDMI 1.4 ondersteunt slechts 4K met 30fps. HDMI 2.0 zal dit tot 60ftps ondersteunen - dit is voor games en de meeste TV uitzendingen de standaard).