Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 14:46
Sinds een half jaar ben ik de trotse eigenaar van een Sony HDR-CX730E welke in staat is beeld in 1080/50p en geluid in Dolby Digital 5.1 op te nemen. Nu wil ik mijn homevideos via mijn PC streamen naar mijn 37" Samsung D6500 TV zodat ik niet iedere keer de camera aan de TV hoef te koppelen om wat terug te kunnen kijken.

Nu ben ik wat aan het stoeien geweest met Handbrake (H.264 encodering) en MKVMerge (appenden van losse shots in één bestand) en het resultaat is een .mkv bestand met chapter markers op de losse shots. Ik kan dit zonder problemen afspelen op mijn PC.

Het probleem is dat helaas mijn TV de melding "Video codec not supported" geeft als ik dit .mkv bestand probeer af te spelen :( Na heel wat proberen kwam ik er achter dat indien ik in Handbrake aangeef een .mkv met 25ps ipv de originele 50fps te willen, dat dan het resulterende .mkv bestand wel afgespeeld kan worden.

Wel een beetje jammer van de originele 50fps... Om toch van die 50fps gebruik te kunnen maken zal ik de resolutie waarschijnlijk moeten reduceren van 1920x1080 naar 1280x720 maar ik vraag me af of 1080/25p niet fijner is om naar te kijken dan 720/50p... Wat raden jullie me aan?

Rest ook nog de vraag of het gegeven het bovenstaande nog wel verstandig is om in 1080/50p te blijven filmen of dat ik beter 1080/25p kan kiezen? Betekent dit laatste bv. dat ik een (nog) betere low-light performance ga krijgen (omdat de shutter natuurlijk 2x zo lang kan blijven openstaan)?

[ Voor 0% gewijzigd door The_Big_Easy op 03-09-2013 11:00 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
Voor een twee keer zo korte sluitertijd heb je inderdaad meer licht nodig. In extremo bij Super high speed opnamen hebben ze enorme lampen staan. Omgekeerd dus ook, in theorie kan je dus een stop extra licht vangen op 25p.
Gezien jouw output (TV) werkt op 25p zie ik het nu ook niet zo om te werken op 50p. Het enige voordeel wat je zo kan halen is iets betere slowmotions.

Maar is een programma als première elements niet prettig voor je om mee te werken? Ik weet zo 1,2,3 niet de beperkingen t.o.v de volledige versie en of je daar tegen aan zou lopen. Dat zou je ff uit moeten zoeken. Maar in principe heb je dan alles in 1. Kan je mooi editen en exporteren naar het gewenste formaat vanuit 1 programma. Het kost pak m beet €100.

• The_Big_Easy
Ik heb nu het e.e.a. geconverteerd van 1080p50 naar 1080p25 maar ik merk dat vooral in scene's waarin ik aan het pannen was ik nu een soort van stuttering merk in de opeenvolgende frames, het loopt minder 'smooth'. Nu kan dat natuurlijk heel goed verklaart worden doordat je nu slechts de helft van je framerate hebt, maar ik vind het soms tamelijk storend :(

Nu vroeg ik mij af of er ook (bij voorkeur opensource) software tooling bestaat die van 1080p50 naar 1080i50 kan converteren, mogelijk dat door de interlacing je minder last hebt van die stuttering... Of zal me dat weinig gaan helpen omdat ik dan wel weer tegen andere zaken aan ga lopen waar ik nu geen last van heb omdat ik een progressive video stream heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
Klopt, dat zag ik bijvoorbeeld ook bij The Hobbit in de bios. Opgenomen op 48 frames/s, afgespeeld op 24 frames/s. en dat hakkelde vooral op wijde pan shots.
Wat je ziet zijn feitelijk te scherpe frames, met te weinig bewegingsonscherpte. In after effects en premiere heb je een optie frame blending zitten. Dit zou het enigzins moeten kunnen verwijderen, maar geeft in mijn ervaring dat details dubbel worden gezien.. Misschien dat je die optie (frame blending) zelfs hebt in je converter, het lijkt me namelijk beter om van meer frames het gemiddelde te nemen, dan wanneer je al de helft hebt weggegooid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Big_Easy
Ik heb frameblending niet kunnen vinden als optie in Handbrake maar heb eens goed gekeken naar de verschillen tussen een 1080p25 of 720p50 conversie van enkele fragmenten.

Aangezien ik ongeveer 2 tot 3 meter van mijn 37" tv zit bij het bekijken is het nauwelijks te zien of ik naar een 1080p of 720p conversie kijk. Wat echter flink opvalt is het schokkerige beeld bij 25fps tijdens fragmenten waar er gepanned word (zelfs als dat nog redelijk langzaam gaat) of er veel beweging is (spelende kinderen of andere actie)... :(

Daarom heb ik besloten om al mijn originele 1080p50 .m2ts video bestanden te converteren naar 720p50 en 1080p50 .mkv bestanden (storage is geen issue :) ), wetende dat ik dat laatste formaat alleen op mijn pc en laptop kan afspelen (maar dan zit ik ook dicht genoeg bij het scherm om het verschil tussen 720p en 1080p te zien :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:27
Mocht je een PS3 hebben, daar spelen de originele files probleemloos op af :)

daar kwam ik ook achter na het kopen van een Sony HD cam, en veel experimenteren met converteren en deinterlacing e.d.
Pagina: 1