The facts and numbers themselves are quite revealing and we’ll list them below for you to ponder:
The Microsoft-Nokia deal comes well before 2014 recommitment date
Acquisition grows OEM opportunity; Continue existing partnerships
Microsoft will use offshore cash with no impact on ability to reduce capital to shareholders
Option to convert 10 year license to a perpetual license
Microsoft is acquiring over 8,500 design patents; ownership of Lumia and Asha brands
Microsoft is acquiring more than 60 patents with third parties e.g. Qualcomm
Microsoft is licensing 30,000 utility patents and patent applications
10 year license to use Nokia brand on feature phones
Microsoft will have the most cost-effective patent arrangements for smart devices, including deals with: Samsung, Qualcomm, IBM, Motorola Mobility, Motorola Solutions, LG, Nortel, and Kodak
Phone device R&D remains centered in Finland
Nokia sales team intact
Acquisition approval in EU, US, China, India, Brazil, Russia, Canada and others
Ten eerste leek het mij al een tijdje onvermijdelijk dat Nokia overgenomen zou worden. De extreem lage aandelenkoers ten opzichte van de werkelijke waarde van het geheel was nu eenmaal te mooi om te laten liggen voor een grotere speler die de naam wilde gebruiken om ergens voet aan de grond te krijgen. Ik ben al lang blij dat het niet Huawei, of één of andere Chinese OEM geworden is, waardoor we binnen een half jaar allemaal “Nokia’s” zouden krijgen met Mediatek chipsets die allemaal Stock Android 4.3 draaien.
Op dat vlak hebben ze in MS tenminste een reputabele partner, die zoals je bij de Surface tablets ziet niet beknibbelt op z’n hardware/afwerking.
Als je volgende punten bekijkt lijkt mij dit helemaal geen slechte deal voor Nokia:
- Ze houden hun winstgevende, of potentiëel erg winstegevende takken als het HERE platform (Waarop MS licenties gaat betalen, dus veelkans ook voor het bing-locatieplatform) en NSN over, en behouden hun tak waarin research gedaan wordt naar innovatieve producten, en waar dus nieuwe waardevolle patenten gecreëerd worden.
- MS neem het personeel en de daaraan verbonden kosten van de verlieslatende devices tak over.
- MS heeft enkel een licentie op de Nokia patenten, deze zijn dus niet zomaar aan MS verkocht, Nokia kan dus inkomsten blijven genereren uit deze patenten door ze ook aan anderen in licentie te geven.
- R&D voor de devices blijft schijnbaar in Finland
- Het is niet zo dat we nu ineens bang moeten worden dat de devices elders geproduceerd gaan worden en de kwaliteit dus te wensen zal overlaten. Veel werd immers al door OEMs als Compal in elkaar gezet. (Als de kwaliteit dus zal verminderen zal dat een bewuste keuze van MS geweest zijn.)
- De strategie om ook “the next billion” te bereiken blijft overeind, dus ofwel zal de Asha-lijn blijven voortbestaan, ofwel zal WP naar een nog lager marktsegment geschaald worden.
Toen ik het nieuws deze ochtend op de radio hoorde werd ik er even niet goed van, maar nu ik er wat langer over nagedacht heb lijkt het mij nog zo’n slechte deal niet. Als de volgende Lumia’s kwalitatief nog steeds goed zijn en er nog ergens de naam Nokia op te vinden is zal ik er wel weer eentje kopen. Zo krijg ik dan een device met hopelijk “nog” betere software ondersteuning, het “echte” Nokia verdient er nog aan door middel van de Here licentie, en kan dat geld weer gebruiken om te blijven innoveren.
Ook voor Finland is dit blijkbaar niet zo slechte deal aangezien het meeste zich daar zou blijven afspelen, en MS aangekondigd heeft daar flink te gaan investeren, door z’n datacenter om de Europese markt te bedienen daar te vestigen.