Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:41

Bullet NL

Eigen Wijs

Topicstarter
Microsoft neemt telefoonfabrikant Nokia deels over. De divisie voor het maken van telefoons komt in bezit van Microsoft en de softwaregigant neemt een licentie op de bedrijfstak van Nokia die kaarten en aanverwante diensten maakt.

Microsoft betaalt ongeveer 5,5 miljard euro voor Nokia, zo maakte het Redmondse bedrijf bekend. Ongeveer 1,65 miljard euro daarvan is bedoeld voor de aankoop van de patenten die Nokia bezit. De rest is voor de aankoop van de divisie zelf. Microsoft koopt daarmee de divisies die verantwoordelijk zijn voor de verkoop van mobieltjes en smartphones, waaronder de Lumia-telefoons met Microsofts Windows Phone-software daarop. Microsoft wil met de aankoop de groei van Windows Phone bevorderen.
De kogel is dus door de kerk, voor velen is het de verwachte overname toch een feit geworden. Wat vinden jullie er van? Discussieer is dit topic dus over de overname.

Cogitationis poenam nemo patitur

• Sonny7
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-11 13:52
Dat zat er natuurlijk aan te komen op het moment dat Nokia overstapte op Windows Phone..

Wat ik me afvraag, gaat Microsoft de naam Nokia ook gebruiken voor nieuwe telefoons?
Zou het namelijk zonde vinden wanneer de naam Nokia verdwijnt in de wereld van mobiele telefoons/smartphones..

• tiempjuuh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:53
Wat ik mij ook afvraag: Gaat de hele overgenomen handel van Nokia (of inmiddels Microsoft) verhuizen naar de VS of blijft het hier in Europa?

Al met al zat het er al een tijdje aan te komen, maar het is vreemd dat die overname komt net nu Ballmer is opgestapt. Wordt Elop dan nu de nieuwe CEO? Was hij enkel bij Nokia gekomen om een overname te versoepelen? Heeft hij het bedrijf naar de afgrond geholpen zodat Microsoft Nokia voor een schijntje kon overnemen?

• Sonny7
tiempjuuh schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:20:
Wat ik mij ook afvraag: Gaat de hele overgenomen handel van Nokia (of inmiddels Microsoft) verhuizen naar de VS of blijft het hier in Europa?

Al met al zat het er al een tijdje aan te komen, maar het is vreemd dat die overname komt net nu Ballmer is opgestapt. Wordt Elop dan nu de nieuwe CEO? Was hij enkel bij Nokia gekomen om een overname te versoepelen? Heeft hij het bedrijf naar de afgrond geholpen zodat Microsoft Nokia voor een schijntje kon overnemen?
Wat ik begrepen heb is dat de telefoondivisie van Nokia/Microsoft in Finland gestationeerd blijft.

En wat betreft Elop als Nokia CEO.. Het heeft er inderdaad alle schijn van dat hij als paard van Troje heeft gefungeerd..!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Topicstarter
Wat vinden jullie eigenlijk van de prijs die Microsoft betaald?

• tiempjuuh
Eigenlijk extreem laag. Ik weet niet hoeveel geld er doorgaans over de toonbank gaat bij een dergelijke overname, maar het lijkt me dat Nokia toch zeker meer waard is. Denk er aan dat Nokia bijvoorbeeld een heleboel patenten bezit op Mobiel gebied. Als MS die gaat gebruiken om kosten voor andere fabrikanten op te schroeven hebben ze die 5 miljard er zo uit.

Toegegeven, de mobieltjes-divisie van Nokia was niet veel soeps meer. Maar met de R&D van Nokia plus de patenten valt volgens mij nog wel wat te verdienen (Nokia EOS?), dus 5 miljard is niet veel, vind ik.

EDIT: Dit zou ook zomaar eens negatieve gevolgen kunnen hebben voor de kwaliteit van Windows Phone. Was het niet Nokia die Microsoft vaak een schop onder de kont gaf? "Hé, schiet eens op met die update! Innoveren, jongens!"

Als dat nu afgelopen is en Microsoft zonder enkele motivatie tot innovatie verder gaat, zou het zomaar eens snel afgelopen kunnen zijn met dat mobiele OS.

[ Voor 25% gewijzigd door tiempjuuh op 03-09-2013 08:38 ]

• Sonny7
Bullet NL schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:26:
Inderdaad extreem laag.. Naar mijn mening is de complete patentenportfolio al veel meer waard.. Ik vrees ook dat Microsoft hier veel geld uit gaat halen..!

• beelie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 13:57
Ik hoop vooral dat MS geen patent-troll wordt om Android (of iOS) tegen te werken...

Edit:
Meer informatie gevonden over de patenten:
http://datanews.knack.be/...article-4000389852887.htm

Een groot deel van de patenten blijft dus eigendom van Nokia.

[ Voor 59% gewijzigd door beelie op 03-09-2013 10:15 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:58
Ze hebben toch al een keer zo veel miljard betaald om Windows Phone daar naar binnen te helpen? Misschien is dat er deels wel in mee genomen.

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Laten we reëel zijn voor wat betreft de mobiele sector van Microsoft. Ik denk dat de overname alleen maar progressie in de ontwikkeling van het platform betekent. Het kan alleen maar beter worden.

De prijs die MS betaald heeft voor Nokia is de prijs die naar de buitenwereld gecommuniceerd is. Uiteraard gaan er veel meer gelden over en onder de tafel bij een overname van zo'n grootte.

Ik vind het wel een klasse strategie van Elop. Hij heeft Nokia gered van een ondergang en zorgt ervoor dat deze club weer meedoet met de grote jongens. Deze prestatie is misschien wel reden geweest voor Bill Gates om hem als CEO aan te stellen. Balmer ontbrak het aan leadership, innovatie, richting, transparantie etc. Elop daarentegen heeft van 'niets' weer iets gemaakt. Dat is wat MS op dit moment ook nodig heeft. Een duidelijke productlijn en visie terugzetten op de wereldkaart!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 12:54

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik vraag me af wat een HTC hiervan vindt aangezien zij zich ook nog steeds hard maken voor Windows Phone. Kan me voorstellen dat zij hier niet blij mee zijn.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Topicstarter
CAP-Team schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:47:
Ik vraag me af wat een HTC hiervan vindt aangezien zij zich ook nog steeds hard maken voor Windows Phone. Kan me voorstellen dat zij hier niet blij mee zijn.
Precies, natuurlijk zien we bij Android/Motorola een zelfde soort situatie, en wanneer je bekijkt dat Nokia +/- 80% van de Windows Phone verkopen op zich neemt.

Maar toch, zal een bedrijf als HTC nu helemaal van Windows Phone afkeren? Op dat moment komt MS met haar telefoondivisie in een Apple/Blackberry achtige situatie.

• Temo44
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 09:23
Grappig om te zien hoe de meerderheid op Tweakers negatief is over deze actie van Microsoft, terwijl men op de Windows Phone sites en fora ze bijna allemaal enthausiast zijn.

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 18:35
Wellicht leuk voor jullie om te lezen wat er in het 'lokale' nieuws wordt geschreven (Yle = Finse NOS). Het komt op mij over als veel te goedkoop, en ik ben bang dat Microsoft alleen maar kan falen in de zwaar beconcurreerde telefoonmarkt.

• Raspbetory
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-11 21:45
Bullet NL schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:26:
Ik denk dat het wel een koopje is voor ms vergeleken met wat Nokia kan. En wie weet misschien krijgen we een goed product met windows op de markt

• chaola
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:22
Ik vraag mij nu vooral af wat dit gaat betekenen voor o.m. huawei en samsung. Beiden zijn ook betrokken bij het tizen-project. Gaan ze nu meer die kaart gaan trekken of zal deze overname wp8 een boost geven waarvan ook andere fabrikanten kunnen profiteren? Liever geen wp8 monopolie voor nokia wat mij betreft, maar de kans bestaat. De facto scheelt het nu al niet zo veel meer...

It's just technology, not religion

• tiempjuuh
Samsung had toch ook e.e.a. aan Windows Phones in hun assortiment? Dan zou het zomaar kunnen dat Samsung Tizen gaat gebruiken als Back-up OS in de plaats van WP. En HTC? Gaat die bij Jolla een licentie afnemen voor SailfishOS?

Dit kan wel eens heel interessant worden voor de Linuxgebaseerde mobiele besturingssystemen, dit is de kans voor Tizen, Sailfish, Ubuntu... Ik ben benieuwd! :)

• Temo44
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 09:23
Ik meen me te herinneren dat Samsung in de toekomst Tizen wil gebruiken als main OS en Android dus alleen maar gebruiken als opstapje?

Anyways, ik denk dat diversiteit voor fabrikanten ook een goede strategie is.

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik denk wel dat dit gevolgen zal hebben op de overige fabrikanten. Nu heeft de maker van het OS ineens ook de fabrikant in handen die 80% van telefoons met dat OS maakt. Dat veranderd de positie nogal.

Hoop dan ook niet dat dit negatieve gevolgen zal hebben op de ontwikkelingen van het OS. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de meest recente GDR2 update bracht Nokia het meeste met zijn gelijktijdige Amber update. Het lijkt mij dat MS nu een aantal van die aanpassingen standaard features van het OS zal maken.

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:08
Duidelijk dat Elop als 'Trojan horse' fungeerde, zeker ook omdat hij nu aftreed als CEO van Nokia.. Goede zet van Microsoft, of het voor Nokia het beste is geweest, nee. Persoonlijk denk ik dat ze met Maemo / Meego (Harmattan) meer potten hadden kunnen breken dan met het WP-avontuur. De naam van Nokia was echt niet slecht in 2011 en de N9 (met Meego-Harmattan) werd zeer positief ontvangen - met grootste kanttekening dat het OS DOA was.
Goed gespeeld door MS en jammer dat een Europese gigant nu voor een schijntje over de toonbank gaat.

• tiempjuuh
Thile schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:24:
Duidelijk dat Elop als 'Trojan horse' fungeerde, zeker ook omdat hij nu aftreed als CEO van Nokia.. Goede zet van Microsoft, of het voor Nokia het beste is geweest, nee. Persoonlijk denk ik dat ze met Maemo / Meego (Harmattan) meer potten hadden kunnen breken dan met het WP-avontuur. De naam van Nokia was echt niet slecht in 2011 en de N9 (met Meego-Harmattan) werd zeer positief ontvangen - met grootste kanttekening dat het OS DOA was.
Goed gespeeld door MS en jammer dat een Europese gigant nu voor een schijntje over de toonbank gaat.
Precies dat is hun fout geweest.

Ik kan de bron niet meer vinden, helaas, maar ergens heb ik vernomen dat de developers van Symbian 'Symbian wel in twee weken touch-friendly konden maken'. Ze hadden de tijd niet genomen ervoor, waardoor Symbian jammerlijk werkte op een touchscreen (hoewel dat in Belle FP2 wel verbeterd schijnt te zijn). Gelukkig hadden ze Maemo en MeeGo nog, maar dat lieten ze ook doodbloeden... Tja, en als je dan ook nog weigert Android telefoons te gaan maken... :?

Ik denk dat als ze de N8 met Android hadden uitgebracht (toetsenbord, aluminium behuizing, dat verkocht wel indertijd), ze er weer volledig bovenop zouden zijn gekomen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Om de totale (netto) prijs te weten moet je ook weten hoeveel schulden Microsoft van Nokia overneemt.

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 09:30
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/cc2a0960e8ca07a62575440d20abc23f.png
Afbeeldingslocatie: http://cdn.wpcentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/large/public/field/image/2013/09/Nokia_patent.PNG?itok=d_j-BpaT

The facts and numbers themselves are quite revealing and we’ll list them below for you to ponder:
The Microsoft-Nokia deal comes well before 2014 recommitment date
Acquisition grows OEM opportunity; Continue existing partnerships
Microsoft will use offshore cash with no impact on ability to reduce capital to shareholders
Option to convert 10 year license to a perpetual license
Microsoft is acquiring over 8,500 design patents; ownership of Lumia and Asha brands
Microsoft is acquiring more than 60 patents with third parties e.g. Qualcomm
Microsoft is licensing 30,000 utility patents and patent applications
10 year license to use Nokia brand on feature phones
Microsoft will have the most cost-effective patent arrangements for smart devices, including deals with: Samsung, Qualcomm, IBM, Motorola Mobility, Motorola Solutions, LG, Nortel, and Kodak
Phone device R&D remains centered in Finland
Nokia sales team intact
Acquisition approval in EU, US, China, India, Brazil, Russia, Canada and others
Ten eerste leek het mij al een tijdje onvermijdelijk dat Nokia overgenomen zou worden. De extreem lage aandelenkoers ten opzichte van de werkelijke waarde van het geheel was nu eenmaal te mooi om te laten liggen voor een grotere speler die de naam wilde gebruiken om ergens voet aan de grond te krijgen. Ik ben al lang blij dat het niet Huawei, of één of andere Chinese OEM geworden is, waardoor we binnen een half jaar allemaal “Nokia’s” zouden krijgen met Mediatek chipsets die allemaal Stock Android 4.3 draaien.

Op dat vlak hebben ze in MS tenminste een reputabele partner, die zoals je bij de Surface tablets ziet niet beknibbelt op z’n hardware/afwerking.

Als je volgende punten bekijkt lijkt mij dit helemaal geen slechte deal voor Nokia:

- Ze houden hun winstgevende, of potentiëel erg winstegevende takken als het HERE platform (Waarop MS licenties gaat betalen, dus veelkans ook voor het bing-locatieplatform) en NSN over, en behouden hun tak waarin research gedaan wordt naar innovatieve producten, en waar dus nieuwe waardevolle patenten gecreëerd worden.
- MS neem het personeel en de daaraan verbonden kosten van de verlieslatende devices tak over.
- MS heeft enkel een licentie op de Nokia patenten, deze zijn dus niet zomaar aan MS verkocht, Nokia kan dus inkomsten blijven genereren uit deze patenten door ze ook aan anderen in licentie te geven.
- R&D voor de devices blijft schijnbaar in Finland
- Het is niet zo dat we nu ineens bang moeten worden dat de devices elders geproduceerd gaan worden en de kwaliteit dus te wensen zal overlaten. Veel werd immers al door OEMs als Compal in elkaar gezet. (Als de kwaliteit dus zal verminderen zal dat een bewuste keuze van MS geweest zijn.)
- De strategie om ook “the next billion” te bereiken blijft overeind, dus ofwel zal de Asha-lijn blijven voortbestaan, ofwel zal WP naar een nog lager marktsegment geschaald worden.

Toen ik het nieuws deze ochtend op de radio hoorde werd ik er even niet goed van, maar nu ik er wat langer over nagedacht heb lijkt het mij nog zo’n slechte deal niet. Als de volgende Lumia’s kwalitatief nog steeds goed zijn en er nog ergens de naam Nokia op te vinden is zal ik er wel weer eentje kopen. Zo krijg ik dan een device met hopelijk “nog” betere software ondersteuning, het “echte” Nokia verdient er nog aan door middel van de Here licentie, en kan dat geld weer gebruiken om te blijven innoveren.

Ook voor Finland is dit blijkbaar niet zo slechte deal aangezien het meeste zich daar zou blijven afspelen, en MS aangekondigd heeft daar flink te gaan investeren, door z’n datacenter om de Europese markt te bedienen daar te vestigen.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-11 19:36
Jammer dit, kans op Android Nokia's was toch al heel klein maar nu nul. De meerderheid van mijn smartphone gebruikende vrienden hadden graag een Nokia gehad maar willen absoluut geen Windows Phone, en hadden de Nokia's genomen als er android op had gestaan. Zelf vindt ik windows phone een mooi platform maar helaas sta je achter aan in de rij als het op apps aankomt vak.

En natuurlijk is de vraag wat gebeurt er met nokia als de stekker uit het Windows Phone project getrokken zou worden?

• Magnetic_Man
  • Niet online
Dit is wel jammer overigens:
Microsoft will acquire the Asha brand and will license the Nokia brand for use with current Nokia mobile phone products. Nokia will continue to own and manage the Nokia brand.
Houdt dat in dat de huidige generatie Lumias nog wel Nokia zijn, maar alles dat daarop volgt niet meer? Volgens mij wel.

• Vrietje
Zo staat het wel op Nu.nl komt er dus op neer dat Nokia mobiele telefoons ten einde zijn. Straks geen Nokia Lumia en Nokia Asha meer maar gewoon Lumia en Asha.

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:01
Vrietje schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:48:
Jammer dit, kans op Android Nokia's was toch al heel klein maar nu nul. De meerderheid van mijn smartphone gebruikende vrienden hadden graag een Nokia gehad maar willen absoluut geen Windows Phone, en hadden de Nokia's genomen als er android op had gestaan. Zelf vindt ik windows phone een mooi platform maar helaas sta je achter aan in de rij als het op apps aankomt vak.

En natuurlijk is de vraag wat gebeurt er met nokia als de stekker uit het Windows Phone project getrokken zou worden?
Ik heb nooit die mensen gesnapt die Android op een Nokia willen. Ik denk dat Nokia zich met Windows Phone veel beter kan onderscheiden (alhoewel Meego nog beter was geweest natuurlijk). Ik geloof niet dat daar zo maar de stekker uit getrokken wordt. Daarvoor zijn de investeringen te groot. Nu Microsoft de software en de belangrijkste hardware in handen heeft, zouden ze eindelijk een geduchte iPhone concurrent kunnen worden. Maar dat is in theorie, het is nog maar even afwachten hoe ze dit gaan invullen.

Verwijderd

Voor de kwaliteit van de hardware zal het weinig uit maken (veel mensen zijn hier bang voor lijkt het), maar de ontwikkeling van de software zou nu weleens net een stapje sneller kunnen gaan.

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-11 18:35
Magnetic_Man schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 11:20:
Dit is wel jammer overigens:

[...]

Houdt dat in dat de huidige generatie Lumias nog wel Nokia zijn, maar alles dat daarop volgt niet meer? Volgens mij wel.
Nee niet noodzakelijk, ze hebben een licentie om 10 jaar lang de merknaam Nokia voor mobieltjes te gebruiken. Het is wel begrijpelijk dat de merknaam niet verkocht kon worden, want Nokia blijft namelijk bestaan als bedrijf onder die naam.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:27

SomerenV

It's something!

Microsoft zal niet zomaar de stekker uit Windows Phone trekken, al helemaal niet nu het platform steeds meer marktaandeel vergaard. Daar hoeft je de komende paar jaar dus niet bang voor te zijn.

De vraag van Android op Lumia blijf ik raar vinden. De Lumia's zijn juist zo goed in mijn ogen door het gebruik van Windows Phone. Met Android erop was het 13-in-het-dozijn geworden en moest het merk opboksen tegen 'heer en meester' Samsung en in mindere mate Sony, LG, HTC en Huawei. In dat geval was het bedrijf al lang kopje onder gegaan denk ik.

Dat gezever over apps behoort ook tot het verleden. Bijna alles wat je nodig zou hebben is er voor Windows Phone 8 en hoe meer mensen even door de (steeds minder) zure appel heen bijten, hoe sneller apps in de toekomst voor het platform verschijnen. Toen ik 2,5 jaar geleden de HTC Desire Z kocht stond Android ook nog redelijk in de kinderschoenen en verschenen 9/10 apps eerst voor iOS en pas veel later voor Android. Maar Android bleef groeien en apps kwamen steeds vaker en sneller naar het platform.

Wat de overname betreft: ik denk dat het wel goed nieuws is. Nu heeft Nokia de financiële kracht van Microsoft terwijl het gewoon de eigen naam kan behouden en verder kan knutselen aan nieuwe toestellen. We zien wel wat de toekomst brengt!

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Die kans was al 0. Net als anderen vraag ik me af waarom iemand zo graag Android op een Nokia zou willen. En vooral wat er mis is met WP.

Het hele probleem met WP lijkt vooral imago: iedereen verzint er allerlei dingen omheen die niet eens waar zijn (op tweakers zie ik bv. staan: zware hardware specificaties, mid-end, duur, traag..).
Als ik iemand vertel dat mijn WP nog nooit vastgelopen is (dan tel ik crashende apps niet mee), word ik ongeloofwaardig aangekeken; als in: WP -> Microsoft -> BSOD.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:01
+veel voor beide bovenstaande reactie van SomerenV en MrSleeves

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:40
SomerenV schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:37:
Wat de overname betreft: ik denk dat het wel goed nieuws is. Nu heeft Nokia de financiële kracht van Microsoft terwijl het gewoon de eigen naam kan behouden en verder kan knutselen aan nieuwe toestellen. We zien wel wat de toekomst brengt!
Ohja? Nokia smartphones zijn verleden tijd :-(.

[ Voor 11% gewijzigd door Wietsee. op 03-09-2013 15:51 ]

Web Enrichment

Verwijderd

Daar is echt wel het een en ander op te antwoorden hoor. Maar dat is eigenlijk ook niet te vraag (Bij Android en iOS kan je ook dingen noemen die "mis" zijn).
De vraag is: waarom kiest een consument voor een Windows Phone in plaats van een iPhone, Android (of Blackberry)? Naar mijn mening is op dit moment de belangrijkste reden het ontwerp en de hardware van de Nokia telefoons. Deze zijn mooi, robuust, opvallend en voordelig geprijsd.
Windows Phone is in mijn optiek eerder een belemmering dan een voordeel.
Het meest onderscheidende element aan Windows Phone en Windows 8: de sterke nadruk op typografic UI elementen heeft mij tot nu toe niet kunnen overtuigen. Ik zie bij goed ontworpen applicaties de meerwaarde niet en bij de anderen zorgt het juist voor meer verwarring bij mij als gebruiker.

Ik heb wel begrepen dat een belangrijke ontwerper bij Nokia vertrekt, ben benieuwd of dat een gemis gaat zijn, maar verder is het voor de toekomst van Windows Phone vermoedelijk wel een goede ontwikkeling (goede hardware).

• Magnetic_Man
  • Niet online
Jefrey Lijffijt schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:24:
[...]

Nee niet noodzakelijk, ze hebben een licentie om 10 jaar lang de merknaam Nokia voor mobieltjes te gebruiken. Het is wel begrijpelijk dat de merknaam niet verkocht kon worden, want Nokia blijft namelijk bestaan als bedrijf onder die naam.
Ja oke, voor Featurephones. De nieuwe Lumia telefoons zullen dus niet meer de naam Nokia krijgen.
Under the terms of the transaction, Microsoft has agreed to a 10 year license arrangement with Nokia to use the Nokia brand on current and subsequently developed products based on the Series 30 and Series 40 operating systems.

• Sonny7
Helaas... Wat zonde dat zo'n sterke merknaam verloren gaat...! Heel dom dat Microsoft alleen de merknaam Lumia aanhoudt imo.. Altijd Nokia telefoons gehad, nu maar afwachten.. Zit nog niet echt te wachten op een Microsoft Lumia 1090...

Hoe kan ik nou later aan m'n kinderen uitleggen wat een Nokia 3310 was? :9

Verwijderd

Verklaard ook waarom Nokia de N-series is gestopt en de merknaam Lumia op de markt heeft gegooid.
Konden ze bij afstoten van de telefoon divisie er een merknaam bij verkopen zonder dat dat de naam "Nokia" moest zijn.

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:40
Sonny7 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 16:01:
[...]

Helaas... Wat zonde dat zo'n sterke merknaam verloren gaat...! Heel dom dat Microsoft alleen de merknaam Lumia aanhoudt imo.. Altijd Nokia telefoons gehad, nu maar afwachten.. Zit nog niet echt te wachten op een Microsoft Lumia 1090...

Inderdaad het lijkt hier wel alsof Microsoft compleet de waarde van het merk Nokia onderschat.

Web Enrichment

• Vrietje
[...]

Lijkt er voorlopig ook op dat de telefoons gewoon als Lumia door gaan dus een Lumia 1090. Maar het zijn nog wel de zelfde makers op dit moment dan over een paar jaar kan het natuurlijk ook weer heel anders zijn,

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:45
Ik begreep dat de Nokia naam gebruikt blijft worden voor de de Asha, alles wat niet op WP draait denk ik. Daar zal dus voorlopig weinig veranderen.
En het zou me niet verbazen als MS voor zijn WP-toestellen een compleet eigen branding gaat maken. Dus geen Lumia en geen Nokia meer. Als ze dat nou in VaporMG doen, dan ben ik extreem blij en hebben ze een klant erbij :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Magnetic_Man
  • Niet online
Een surface-phone zie ik ook wel zitten inderdaad.
Maar denk dat inderdaad de naam Nokia voor veel mensen heeft bepaald om een Lumia te kopen. Dat zal straks missen.

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 11:37
Zelf vind ik het een goede keuze voor Microsoft en voor Nokia. Nu moet Microsoft wel volledig in gaan op hun mobiele platform, zeker nu ze een groot team erbij hebben die alles op alles zet om groter te worden.

Het is terug te zien in de cijfers van de afgelopen kwartaal dat Nokia het steeds beter doet.
Inderdaad het lijkt hier wel alsof Microsoft compleet de waarde van het merk Nokia onderschat.
Vind dit wel meevallen. Zo om mij heen bij de niet iters herkennen mensen mijn toestel en het eerste wat ze zeggen is "is dat zo'n lumia, mooi toestel zeg!". Vele weten niet eens dat het een Nokia is en wat voor OS erop staat, zelfde geld dat vele niet eens weten dat er Android op hun Samsung toestel draait.

Het doet Microsoft ook goed dat ze nu ook een goed Europees team achter zich hebben. Het is niet te ontkennen dat Microsoft meer op Amerika focuste en veel minder op andere landen. Nokia deed dit niet en was wereldwijd bezig.

Al met al is het voor de consument alleen maar een voordeel. De garantie van Microsoft is echt super en heerlijk snel. Een tablet binnen 3 dagen terug krijgen van RMA zie ik andere bedrijven nog niet eens in de buurt van komen.

[ Voor 10% gewijzigd door vali op 03-09-2013 17:52 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hmmmm... ik vind het een twijfelachtig verhaal. Ik ben bang dat ik onder de titel van Microsoft veel van de toestelkwaliteit en goede garantie van Nokia verloren gaat. Feitelijk komt de overname erop neer dat de merknaam Nokia voor mobiele telefoons wordt opgedoekt (Laten we even realistisch zijn, dumbphones zijn over 5 jaar echt helemaal weg).

Dood- en doodzonde, en ik ben heel benieuwd of Microsoft in staat is marktaandeel erbij te gaan winnen door de merknaam Nokia weg te gooien. Eerlijk gezegd twijfel ik zelf al sinds vanochtend 08:20u of mijn volgende toestel een Lumia gaat worden, terwijl ik eigenlijk al vrijwel zeker was om een 925 te gaan aanschaffen. Ben benieuwd hoe veel andere Lumia gebruikers hier over denken...

youtube.com/@hisrep

• SjorsC
  • Laatst online: 13-11 09:33
DeNachtwacht schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 18:26:
Hmmmm... ik vind het een twijfelachtig verhaal. Ik ben bang dat ik onder de titel van Microsoft veel van de toestelkwaliteit en goede garantie van Nokia verloren gaat.
Met de bouwkwaliteit van mijn surface is niks mis, en naar wat ik heb gehoord is de service van microsoft ook erg goed. dus ik zie het alleen maar positief in.

heb zelf dan de lumia 920, maar ik ben wel blij voor de eigenaren van de htc's/samsungs en huawei.
dit zal waarschijnlijk namelijk ook betekenen dat de nokia-exclusives standaard in WP8 zullen gaan komen

• Sonny7
Hmmmm... ik vind het een twijfelachtig verhaal. Ik ben bang dat ik onder de titel van Microsoft veel van de toestelkwaliteit en goede garantie van Nokia verloren gaat. Feitelijk komt de overname erop neer dat de merknaam Nokia voor mobiele telefoons wordt opgedoekt (Laten we even realistisch zijn, dumbphones zijn over 5 jaar echt helemaal weg).

Dood- en doodzonde, en ik ben heel benieuwd of Microsoft in staat is marktaandeel erbij te gaan winnen door de merknaam Nokia weg te gooien. Eerlijk gezegd twijfel ik zelf al sinds vanochtend 08:20u of mijn volgende toestel een Lumia gaat worden, terwijl ik eigenlijk al vrijwel zeker was om een 925 te gaan aanschaffen. Ben benieuwd hoe veel andere Lumia gebruikers hier over denken...
Inderdaad, de merknaam Lumia is net 2,5 jaar oud... en de merknaam Nokia is over de gehele wereld algemeen bekend en al 150 jaar oud.. Waarschijnlijk zal Microsoft er een goede reden voor hebben.. Maar het blijft doodzonde dat ik op dit moment met één van de laatste Nokia smartphones rondloop... ;w

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]

Ach ja, google heeft dat toch ook gedaan met Motorola.
En probeer dan dit maar uit te leggen:
http://www.wired.com/scie...ws/2008/04/dayintech_0403

Afbeeldingslocatie: http://www.wired.com/images/article/full/2008/05/martin_cooper_500px.jpg

Verwijderd

Heb het idee dat de smartphone gezien wordt als een van de belangrijkste toevoeging voor het windows platform .Zo hadden ze in 1998 al een behoorlijk geavanceeerde telefoon Wikipedia: Microsoft Cordless Phone System

In weze is die overname denk ik wat de cirkel rond maakt voor Microsoft :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:45
Ik heb een Lumia 800 gehad. Het was van de 3 WP-toestellen die ik heb gehad de meest kutte. Misschien dat ik weer eens verder kijk zodra MS met een SurfacePhone uitkomt. Er is met 4% marktaandeel niet echt een fanbase om teveden te houden natuurlijk.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-11 23:28
Wel het was beetje te verwachten, gelezen dat Nokia het al niet goed deed, en MS heeft samen met Nokia mooie Lumia telefoons op de markt gebracht.

Ik denk wel dat het positief zal verlopen die overname!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-10 15:20
Ik vind het ook jammer dat de naam Nokia niet meer op de telefoons zal staan. Na een aantal Siemens toestellen voor Nokia gegaan en nooit meer wat anders gehad. Ik denk dat de naam te besmet geraakt is en dat MSFT een nieuwe start wil. Dood zonde, maar wat doe je er aan. Ik ben super tevreden met mijn 925 prive en 720 voor het werk en hoop dat MSFT nog mooie toestelem zal maken

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb een Lumia zeg ik altijd wanneer mensen vragen wat voor mooie telefoon ik heb en dat wordt eigenlijk veel gevraagd. Een enkele zegt dan soms, o die van Nokia. Dus voor mijn gevoel is Lumia op het moment sterkere naam dan Nokia. Aan de andere kant, mijn keuze voor de Lumia was a) Iets anders dan mainstream Android, want na een paar jaar Android gebruiker was ik dat OS gewoon zat en b) omdat het Nokia was.

Aan de andere kant is mijn ervaring met Microsoft hardware altijd zeer positief geweest, met alle hardware, van muis tot xbox. Waar je na een paar maanden op een Logitech al problemen had (met muizen en toetsenborden) is het met MS hardware altijd goed gesteld.

Nee, dit is een mooie zet, nu afwachten op de Lumia tablet, in zelfde kleurtje als mijn telefoon. Dan kan de Nexus 7 definitief naar de kleine, want Android spul is toch maar goedkoop wegwerp spul. Vooral als ik zie hoe veel problemen collega's en vrienden hebben met de S4 en andere merken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Goede move denk ik. Feitelijk blijft Nokia Phone en Services ook hetzelfde. Iedereen van die divisie gaat mee en blijft veelal zelfs op hun plaats in Finland zitten. Alleen niet meer onder de naam Nokia, maar onder de naam Microsoft. En nog altijd onder de Lumia naam.
Daarnaast geeft het meer vertrouwen op langere termijn voor continuiteit voor zowel Windows Phone als voor de hardware onder de Lumia naam.
.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 23:48 ]

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:32
Erg jammer,nokia moest gewoon met android doorgaan,maar ze waren te bang voor samsung.Terwijl ze zelf ook een super os hadden ontwikkeld voor hun eigen nokia lumia 800 ben de naam vergeten.

[ Voor 25% gewijzigd door Amaze86 op 03-09-2013 23:57 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Verwijderd

Microsoft maakt goede hardware (Zune HD <3), Nokia maakt goede hardware. Lijkt mij een goede combo.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Amaze86 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 23:54:
Erg jammer,nokia moest gewoon met android doorgaan,maar ze waren te bang voor samsung.Terwijl ze zelf ook een super os hadden ontwikkeld voor hun eigen nokia lumia 800 ben de naam vergeten.
Android is niet de "holy grail" voor iedere telefoonbouwer naast Apple. Of moet BlackBerry ook maar overstappen. In principe geldt voor hen hetzelfde als voor Nokia (welliswaar geen super-os, maar hun mail/ping-systeem is gewoon goed; ik gebruik het niet, maar hier in het bedrijf hebben een hoop een BB en de datarekening is onder controle te houden; in tegenstelling tot een iPhone)...

Ik heb een (supergoedkope) Android tablet en ik word daar nou niet gelukkig van (m'n dochter wel al zit die ook af en toe haar vinger door het scherm te duwen omdat'ie niet reageert). Maargoed, da's persoonlijk: als je de cijfers bekijkt van anderen naast Samsung, hebben ze dan een goede marge? Of is het meer Samsung vs. de rest in vergelijking tot Intel vs. AMD?

Ik denk dat Nokia wel een goede zet heeft gedaan door een ander ecosysteem te kiezen. De enige kans zich te onderscheiden en dat is gelukt. Het enige nadeel waar ik denk dat ze tegenaan lopen is dat de gemiddelde verkoper in een winkel (bijna) nooit een WP aan zou raden.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik blijf het echt vreemd vinden dat we dus dadelijk Microsoft Lumia 1030's gaan krijgen. Die combi klinkt mij veel minder sterk in de oren dan de Nokia Lumia 1030. Daar zullen ze in de VS wel anders over denken, maar de wereld is groter dan die verzameling Rednecks...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Topicstarter
PaT schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:57:
Ik blijf het echt vreemd vinden dat we dus dadelijk Microsoft Lumia 1030's gaan krijgen. Die combi klinkt mij veel minder sterk in de oren dan de Nokia Lumia 1030. Daar zullen ze in de VS wel anders over denken, maar de wereld is groter dan die verzameling Rednecks...
Het hangt er maar net van af....

De Xbox is natuurlijk officieel ook de Microsoft Xbox360 of One, maar in de praktijk zie je voor Xbox 360/One en het zelfde met de Surface.... Ik denk dan ook dat Lumia gewoon een merknaam gaat worden. Onder de Nokia vlag was het een serie/productlijn aanduiding, dat gaat nu in mijn optiek dus een merknaam worden.

Verwijderd

Op zich is Lumia een best sterke naam, maar ik vermoed dat Nokia destijds de naam koos om zichzelf van de andere Windows Phone toestellen te onderscheiden. Nu Microsoft zelf de toestellen uit gaat geven zal het animo van andere fabrikanten nog sterker afnemen.

Dus wat is dan het nut van de naam Lumia? Waarom niet simpelweg Windows Phone ??
Als Microsoft slim is kiezen ze 1 van de twee merken: ofwel Windows Phone ofwel Lumia om de toestellen aan te prijzen. Ik denk zelf dat Lumia een betere keus is, en dat het dezelfde rol kan krijgen voor smartphones als XBOX voor de spelcomputer.
De merknaam Windows is volgens mij helemaal niet zo sterk, veel mensen associëren het hun negatieve ervaringen van computers.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bullet NL schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:04:
[...]

Het hangt er maar net van af....

De Xbox is natuurlijk officieel ook de Microsoft Xbox360 of One, maar in de praktijk zie je voor Xbox 360/One en het zelfde met de Surface.... Ik denk dan ook dat Lumia gewoon een merknaam gaat worden. Onder de Nokia vlag was het een serie/productlijn aanduiding, dat gaat nu in mijn optiek dus een merknaam worden.
Dat is we lzo, maar 'Nokia' is, zeker voor de iets oudere garde hier, een dijk van een naam. Dat je die nu praktisch ongebruikt ter zijde stelt vind ik verbazingwekkend. Uiteraard gaan we over een tijdje teksten als "Microsoft heeft de Lumia 1030 gepresenteerd" krijgen.

Ik moet er nog even aan wennen.

• Sonny7
PaT schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:14:
[...]

Dat is we lzo, maar 'Nokia' is, zeker voor de iets oudere garde hier, een dijk van een naam. Dat je die nu praktisch ongebruikt ter zijde stelt vind ik verbazingwekkend. Uiteraard gaan we over een tijdje teksten als "Microsoft heeft de Lumia 1030 gepresenteerd" krijgen.

Ik moet er nog even aan wennen.
Totaal mee eens!

Ik hoop dat Microsoft het opgekochte Nokia een beetje haar eigen gang laat gaan en er een aparte bedrijfstak van maakt. Of zoals ik ergens anders al ben tegen gekomen VW --> Audi-achtig..

Verwijderd

Wat ik mij afvraag is. Wat vinden de andere OEM's zoals Samsung, HTC etc hier nou van?

Is dit positief voor hun? Of juist negatief voor hun? Of juist negatief voor Nokia? En is het wel positief voor de markt als straks enkel Nokia maar WP toestellen uitbrengt? En de OEM's zich er helemaal vanaf houden?

Als je bedrijven voortrekt kan je er vanuit gaan dat de rest van de OEM's een soort van negatieve houding er aan over houden.

Je ziet Google namelijk ook geen keiharde concurrentie aangaan met de rest van de markt met Motorola. Maar Nokia heeft dit wel nodig, en daardoor zullen de OEM's negatief gaan denken om überhaupt WP mobieltjes te produceren.

Hoe denken jullie hier over?

Verwijderd

Sonny7 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:31:
[...]

Totaal mee eens!

Ik hoop dat Microsoft het opgekochte Nokia een beetje haar eigen gang laat gaan en er een aparte bedrijfstak van maakt. Of zoals ik ergens anders al ben tegen gekomen VW --> Audi-achtig..
Je VW --> Audi vergelijking klopt niet. VW moet het namelijk niet hebben van andere buitenstaande merken. Als je VW als Microsoft ziet. VW verkoopt toch geen onderdelen aan o.a. Toyota?

Je kunt Microsoft meer zien als Bosch die onderdelen verkoopt aan autofabrikanten die een automerk zoals GM overkoopt die kwakkelt op de markt. En waardoor andere automerken daar raar van opkijken omdat die ook onderdelen afnemen van Bosch.....

Verwijderd

De situatie met Google en Motorola is nogal anders. Het feit dat Nokia iets van 85% van de Windows Phone markt heeft en dat fabrikanten in Windows Phone toestellen veel minder kunnen differentiëren, zal Samsung Huawei en HTC vermoedelijk doen besluiten Windows Phone links te laten liggen.

I

• SjorsC
  • Laatst online: 13-11 09:33
Ik denk dat dat eraan gaat liggen of MS de innovaties van Nokia in WP8 gaat bouwen of Lumia exclusive blijft houden.

ik denk dat als de functie in WP8 komen HTC en Huawei gewoon doorgaan, Samsung blijft maar de vraag. denk dat die dit een goed excuus vinden om te stoppen en "terug" naar 2 OS'sen te gaan (Android en Tizen)

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-11 23:28
Ik had ergens gelezen dat MS ook Blackberry zal uitkopen of zo

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dragunov schreef op woensdag 04 september 2013 @ 13:46:
Ik had ergens gelezen dat MS ook Blackberry zal uitkopen of zo
Zover is het nog niet, maar er gaan inderdaad geruchten dat Microsoft ook zijn oog heeft laten vallen op BB vanwege de "sterke" positie op het zakelijk vlak.

If you can't beat them, buy them! ;)

Verwijderd

Blackberry heeft extreem veel overlap met wat ze nu in huis hebben. (Hardware designers, OS, development tools, messenger service etc. )
Alleen de connecties in de zakelijke markt voor mobiele devices zijn nuttig voor ze, maar daar wordt nu alleen hun eigen software en hardware gebruikt, de vraag is of deze connecties een overstap naar Microsoft producten overlevent.

Hoe dan ook zal een overname van Blackberry door Microsoft (net als Nokia) eerder op een ontmanteling lijken dan een overname, misschien nog wel meer omdat microsoft nu al een hardware team en fabrieken van Nokia heeft, die nu al WP toestellen maken.

Verwijderd

BB heeft wel een hoop patenten die interessant kunnen zijn.

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-11 12:20
Ik veronderstel dat Nokia World eind september niet doorgaat?
Weet er iemand of er al een Microsoft event komt waar nieuwe telefoons worden voorgesteld?
Nu mijn huidige telefoon 3 jaar oud is, wordt het weer eens tijd om naar iets nieuws te kijken :)

Nokia Maps (of Ovi maps) vond ik geweldig op mijn 5800 & C601. Ik hoop vreselijk hard dat Microsoft de software ook zoiezo op hun toekomstige toestellen zet. Indien dit niet het geval is, kijk ik waarschijnlijk naar de concurrentie.

Op zich vind ik er niets mis mee dat Microsoft Nokia devices kocht, zolang de kwaliteit behoudt of verbetert in hun toekomstige telefoons. De tijd zal dit hopelijk (snel) uitwijzen.

Verwijderd

Ik denk dat Nokia World gewoon doorgaat hoor, misschien noemen ze het anders: Lumia Land of zo :)

• tomverhoeff
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:55
Ondertussen heeft Nokia op hun eigen Conversations blog wat antwoorden gegeven over de toekomst van het telefoonmerk Nokia en de telefoonseries Lumia en Asha.

De boodschap is vooral dat er weinig gaat veranderen aan de werkwijze van de Nokia divisie, maar dat ze doorgaan met wat ze doen onder de vlag van Microsoft. Op de lange termijn kunnen ze hier heel veel moois uithalen, maar onder welke branding het in de markt komt is nog onduidelijk.

• Magnetic_Man
  • Niet online
gerre1 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:44:
Nokia Maps (of Ovi maps) vond ik geweldig op mijn 5800 & C601. Ik hoop vreselijk hard dat Microsoft de software ook zoiezo op hun toekomstige toestellen zet. Indien dit niet het geval is, kijk ik waarschijnlijk naar de concurrentie.
Inmiddels heet dat HERE maps, en afaik blijft dat nog in het beheer van Nokia. Die maps app is gewoon op alle Windows Phone toestellen te downloaden (en inderdaad een erg goede app).

• vali
Te triest voor woorden hoe sommige journalisten (of ze het zijn is een ander verhaal) Nokia helemaal zwart maken in de kranten. Vandaag las ik de spits in de trein en daar stond heel groot het verhaal dat Nokia verkocht is aan Microsoft. Hoe een bedrijf van grootste marktaandeel naar de afgrond gaat en nooit een goede smartphone heeft uitgebracht. Er wordt nergens vermeld dat ze flink wat marktaandeel aan het terug pakken zijn met hun lumia lijn, alleen hoeveel minder het wel niet is dan de iphone en vooral android.

Dat ze beter voor het android OS hadden moeten gaan, omdat deze het populairs is. Hun beredenering sloeg kant nog wal...

Kan mij nog goed herinneren waarom Nokia niet voor android heeft gekozen (ze hebben echt alle opties overwogen) en dat kwam voornamelijk door Google. Die liet het niet toe dat Nokia hun Here applicaties te poorten naar het Android platform. Ze waren dus verplicht om te stoppen met hun mappen dienst en alle andere mogelijkheden die wel aanwezig zijn op het Windows Phone platform.

Verwijderd

vali schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:26:

Kan mij nog goed herinneren waarom Nokia niet voor android heeft gekozen (ze hebben echt alle opties overwogen) en dat kwam voornamelijk door Google. Die liet het niet toe dat Nokia hun Here applicaties te poorten naar het Android platform. Ze waren dus verplicht om te stoppen met hun mappen dienst en alle andere mogelijkheden die wel aanwezig zijn op het Windows Phone platform.
Heb je daar een bron van? Wil dat verhaal weleens lezen. Ik dacht namelijk dat de primaire reden de macht van Samsung was.

Verwijderd

Dat ze beter voor het android OS hadden moeten gaan, omdat deze het populairs is. Hun beredenering sloeg kant nog wal...
Het is en blijft een mening. Ook van jou. Niemand weet hoe het zou aflopen als ze wel voor Android gekozen hadden. Het kan ook positiever uitgepakt hebben. En jij hebt geen glazen bol om te zeggen dat dat niet zo is.

Daarnaast is het ook krom van die krant om te zeggen dat het dan beter uitgepakt zou hebben. Niemand weet dat. Het zou kunnen, de hardware van Nokia had wel kunnen concurreren tegen Samsung als de hardware van Nokia op Android zou lopen..

Dat met die Nokia Here op Android. Heb jij daar een bron van? Want Elop zou zelf natuurlijk niet voor Android kiezen in geen 100 jaar vanwege zijn verleden. En wat er nu allemaal is gebeurt.

En als Nokia gewoon verder gaat zoals het nu gaat. Waarom zou MS ze dan overnemen? Ze hebben toch een contract tot 2016 ?? Of was MS bang dat een andere fabrikant Nokia zou kopen? Ik denk dat eerder.. want er waren genoeg kapers op de loer. O.a. vanuit de Chinese kant.

• vali
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 19:44:
[...]

Het is en blijft een mening. Ook van jou. Niemand weet hoe het zou aflopen als ze wel voor Android gekozen hadden. Het kan ook positiever uitgepakt hebben. En jij hebt geen glazen bol om te zeggen dat dat niet zo is.

Daarnaast is het ook krom van die krant om te zeggen dat het dan beter uitgepakt zou hebben. Niemand weet dat. Het zou kunnen, de hardware van Nokia had wel kunnen concurreren tegen Samsung als de hardware van Nokia op Android zou lopen..

Dat met die Nokia Here op Android. Heb jij daar een bron van? Want Elop zou zelf natuurlijk niet voor Android kiezen in geen 100 jaar vanwege zijn verleden. En wat er nu allemaal is gebeurt.

En als Nokia gewoon verder gaat zoals het nu gaat. Waarom zou MS ze dan overnemen? Ze hebben toch een contract tot 2016 ?? Of was MS bang dat een andere fabrikant Nokia zou kopen? Ik denk dat eerder.. want er waren genoeg kapers op de loer. O.a. vanuit de Chinese kant.
Het is helemaal geen mening, het is een feit. Kan de bron niet meer vinden, maar naast dat ze vonden dat Samsung veels te groot is met het Android os (ook de enige die er winst mee maakt), was dit ook de reden van Nokia. Google is veels te dominant en verplichten fabrikanten hun software te gebruiken.
Natuurlijk niet, een CEO kiest iets om zijn bedrijf te redden en winst te laten generen, als de situatie anders zou zijn met Samsung hadden ze er echt wel voor gekozen.

Als je nu terug kijkt was het alleen maar goed dat ze voor Windows Phone hebben gekozen. Ze streven in meerdere grote landen de Iphone voorbij, de vraag is nu hadden ze dit ook kunnen doen met het android platform?

[ Voor 6% gewijzigd door vali op 06-09-2013 22:32 ]

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:32
@vali: Denk zelfs dat ze beter zouden verkopen met android en dat we veel snellere lumia's zouden krijgen,dat ze beter verkopen in paar landen dan de iphone komt vooral omdat daar veel low end nokia toestelen worden verkocht niks meer en niks minder.Ms heeft nog een lange weg te gaan,denk dat ze minder snel gaan stijgen als de naam nokia verdwijnt.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Te triest voor woorden hoe sommige journalisten (of ze het zijn is een ander verhaal) Nokia helemaal zwart maken in de kranten. Vandaag las ik de spits in de trein en daar stond heel groot het verhaal dat Nokia verkocht is aan Microsoft. Hoe een bedrijf van grootste marktaandeel naar de afgrond gaat en nooit een goede smartphone heeft uitgebracht. Er wordt nergens vermeld dat ze flink wat marktaandeel aan het terug pakken zijn met hun lumia lijn, alleen hoeveel minder het wel niet is dan de iphone en vooral android.
Dat zal altijd zo blijven... journalisten zijn naar mijn mening bijna altijd mensen die net niet slim/vaardig genoeg zijn om zelf aan de knoppen bij bedrijven te zitten en ze kijken zelf niet achter de schermen mee. Daarnaast hebben ze belang bij sensationele dingen opschrijven want dat verkoopt tenslotte.

Die combinatie zorgt dat hun berichtgeving vaak veel te simpel en korte-termijn is...

youtube.com/@hisrep

• vali
Amaze86 schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 11:28:
@vali: Denk zelfs dat ze beter zouden verkopen met android en dat we veel snellere lumia's zouden krijgen,dat ze beter verkopen in paar landen dan de iphone komt vooral omdat daar veel low end nokia toestelen worden verkocht niks meer en niks minder.Ms heeft nog een lange weg te gaan,denk dat ze minder snel gaan stijgen als de naam nokia verdwijnt.
Dat valt ook wel mee hoor, landen waar ze de iphone bijna inhalen zijn landen zoals Duitsland, Italie, mexico en ga zo maar door. Tevens moet je niet vergeten dat low end nog steeds de meest aantrekkelijke markt is. Het is tot nu toe de best verkochte wp8 toestel dat er is en dat is ook niet raar, niet iedereen heeft genoeg geld om een duur abonnement te nemen of 600 euro te betalen.

Microsoft heeft zelfs naar buiten gebracht dat ze na de aankoop van Nokia nog goedkopere smartphones op de markt kunnen zetten met dezelfde goede kwaliteiten als de lumia 520. Mijns inziens alleen maar goed voor concurrentie en voor de consument, misschien gaat Samsung nu ook eindelijke betere lowbudged telefoons uitgeven dan de galaxy y ? Cheap smartphones die amper support krijgen en dramatisch zijn in gebruik ziet niet iedereen op te wachten.

[ Voor 23% gewijzigd door vali op 07-09-2013 15:00 ]

Verwijderd

Wat ik vooral hoop is, en wat een aantal MS mensen al gezegd hebben, is dat het wellicht -althans voor WP- de blik verbreed van Microsoft en niet zo enorm Amerikacentris is. Neem bijvoorbeeld Bing...

• CokeZero
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-11-2024
Zit met gemengde gevoelens. Nokia heeft een geweldige geschiedenis iedereen kent het, iedereen had er ook een. Nu minder, maar als nog. Het is bijna ook het enigste Europese merk die iedereen over de wereld kent, en dat wordt gewoon ff overgenomen door een Amerikaans bedrijf. Die op zich ook wel weer hele goede hardware maakt. En daar ongeveer hetzelfde over denken als Nokia over hardware. Kijk maar naar de Surface.

Maar dan hebben we de EU ook nog, die Microsoft o zo geweldig vind (not). Dus op de een of andere manier hoop ik wel dat de EU hier een stokje voor steekt. Want Nokia moet eigenlijks gewoon Nokia blijven en met de Lumia verkopen gaat het steeds beter, dus overleven doen ze eigenlijks denk het toch wel.

Maar Microsoft kan natuurlijk ook weer Nokia heel goed gebruiken om nog betere producten op de markt te zetten. Aangezien ze het geld toch wel hebben.

We zullen zien..

[ Voor 10% gewijzigd door CokeZero op 07-09-2013 17:45 ]

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:32
Het is niet erg dat Microsoft Nokia heeft gekocht. Nokia's enige kans was WP, en nu ze toch al zo goed samenwerken maakt dat overnemen eigenlijk niet veel meer uit. Het enige dat ik dom vind is dat ze de naam Nokia laten vallen. Die naam is zo sterk en staat bij mij eigenlijk synoniem aan kwaliteit en degelijkheid. Dat bleek ook uit hun (destijds) topmodel de 920. Diverse filmpjes tonen aan dat dit ding veel meer kan doorstaan dan een iPhone of een Android model. (qua fysiek uithoudingsvermogen, klappen, beschadigingen).

Nu zij deze naam laten vallen ben ik bang dat de naam Nokia naar de achtergrond valt. Jammer is het.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

CokeZero schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 17:43:
Maar dan hebben we de EU ook nog, die Microsoft o zo geweldig vind (not). Dus op de een of andere manier hoop ik wel dat de EU hier een stokje voor steekt. Want Nokia moet eigenlijks gewoon Nokia blijven en met de Lumia verkopen gaat het steeds beter, dus overleven doen ze eigenlijks denk het toch wel.
Als Microsoft Nokia niet koopt, is het helemaal gedaan met Nokia. Anders neemt Huawei Nokia over, en dan blijft er minder van Nokia over. Nu komt er een support center in Finland waar Microsoft veel geld in steekt. Met Huawei is dat allemaal maar de vraag; Microsoft heeft ook meer middelen.

Verwijderd

Het Qi draadloos laden waar Nokia mee begonnen is, zal in >2013 verder gaan.

Dikke overwinning voor de Qi standaard
http://wmpoweruser.com/co...motive-charging-standard/
The Qi Wireless charging standard, as found in many Nokia Lumia handsets, is somewhat beleaguered, as Google elected to create their own standard, and Starbucks endorsed rival Power Matters Alliance.

It seems however that the Wireless Power Consortium, the foundation behind the Qi Standard, will have one hold-out. After evaluating competing standards by Alliance for Wireless Power (A4WP®), the Power Matters Alliance (PMA®), and the Wireless Power Consortium (WPC®) with its Qi® standard, the Consumer Electronics for Automotive association (CE4A) has decided to endorse the Qi Standard.

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 16:40:
Wat ik vooral hoop is, en wat een aantal MS mensen al gezegd hebben, is dat het wellicht -althans voor WP- de blik verbreed van Microsoft en niet zo enorm Amerikacentris is. Neem bijvoorbeeld Bing...
Mee eens, met Bing zouden ze heel goed Google aan moeten kunnen buiten Amerika. Maar Microsoft lijkt daar niet echt haast mee te hebben.
En de zoekmachine Bing is ook lang niet zo geavanceerd zoals die van Google.

Maar vraag nu dan eigenlijk af wat er gebeurt met Nokia Here in het algemeen. Of zou Here voor Windows Phone blijven en Bing maps en wat er bij zit voor Windows zelf.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Verwijderd

vali schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 21:20:
[...]

Het is helemaal geen mening, het is een feit. Kan de bron niet meer vinden, maar naast dat ze vonden dat Samsung veels te groot is met het Android os (ook de enige die er winst mee maakt), was dit ook de reden van Nokia. Google is veels te dominant en verplichten fabrikanten hun software te gebruiken.
Behoorlijk wat beweringen waar niks van klopt. Het kan geen feit zijn omdat men het nooit gedaan heeft. Snapje?

Daarnaast is niet Samsung die alleen winst maakt. HTC maakt nog steeds winst en vele andere Android oems ook. Het is alleen dat Samsung de grootste "deel" van de winst krijgt. Dit zegt niet dat andere Android fabrikanten verlies lijden. Dus weer onzin wat je preekt.

Daarnaast weet jij blijkbaar niet hoe Android werkt. Android is eigenlijk van de "mobile handset alliance" waar een democratie heerst. Echter heeft Google daar wel de meeste zegespraak. Fabrikanten worden helemaal niet verplicht om Google apps te gebruiken. Waar haal je dit fabeltje vandaan? Uit een sprookjesboek? Of heb jij nooit gehoord van o.a. de Kindle Fire of andere cheap ass chineese rotzooi met een Android build erop zonder Google apps.
[...]
Natuurlijk niet, een CEO kiest iets om zijn bedrijf te redden en winst te laten generen, als de situatie anders zou zijn met Samsung hadden ze er echt wel voor gekozen.

Als je nu terug kijkt was het alleen maar goed dat ze voor Windows Phone hebben gekozen. Ze streven in meerdere grote landen de Iphone voorbij, de vraag is nu hadden ze dit ook kunnen doen met het android platform?
Ze streven iPhone in zulke landen voorbij met mobieltjes die niet in de "iPhone klasse" behoren. High End WP telefoons verkopen niet eens zo goed. WP moet het vooral hebben van de Low/Mid end. En ja... een goedkope Toyota Carolla wint het natuurlijk ook tegen een Audi A8 qua verkoop aantallen. Die logica krijg je van mij mee.

Tevens krijgt Nokia hedendaag trekjes van Microsoft mee.... het bashen van andere merken. Ik vind dat zo vies en goor. http://www.theverge.com/2013/9/4/4695282/nokia-kitkat-samsung-tweet-threat

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 00:45:
Het Qi draadloos laden waar Nokia mee begonnen is, zal in >2013 verder gaan.

Dikke overwinning voor de Qi standaard
http://wmpoweruser.com/co...motive-charging-standard/
[i]The Qi Wireless charging standard, as found in many Nokia Lumia handsets, is somewhat beleaguered, as Google elected to create their own standard, and Starbucks endorsed rival Power Matters Alliance.
Fout, LG was de eerste die met Qi draadloos laden is begonnen.

• vali
Verwijderd schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:56:
[...]

Fout, LG was de eerste die met Qi draadloos laden is begonnen.
ze begonnen inderdaad in 2011, maar ze hebben er later vrij weinig mee gedaan. Ben in ieder geval blij dat er voor QI gekozen is en niet 1 van de vele andere toepassingen (grotendeels van de smartphones hebben nu namelijk ook QI oplader)... Zitten we straks net als voor micr-usb met 10 verschillende opladers.

[ Voor 7% gewijzigd door vali op 08-09-2013 22:13 ]

Pagina: 1