Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 08:03
Hoi allen,

Ik wil al een tijdje mijn brakke laptopkaart vervangen maar wilde graag wachten tot 802.11ac. Nou vroeg ik me af wat de ervaringen zijn met de Intel® Dual Band Wireless-AC 7260. Wat zijn de ervaringen hiermee?

Dan nog een vraag. Zijn er ook kaarten van andere merken te krijgen die 802.11ac ondersteunen?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:07
Mijn ervaring: niet significant sneller dan een N6300 kaartje. Echter: AC7260 was met twee antennes aangesloten, de N6300 met drie antennes.

Ik vond het resultaat wel teleurstellend, zeker omdat ik meer dan 800Mb/s connectiesnelheid haalde volgens de Windows verbindingstatus. Vraag mij dan ook af of andere mensen een snellere overdracht halen.

Andere opties: zie hier voor een lijst van AC apparatuur, waar je ook wat andere mini-PCIe kaartjes kan vinden. In de pricewatch zie ik er nog geen andere dan de AC7260 staan.

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 03-09-2013 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Errieseeka
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 08:03
Oke bedankt. In mijn laptop zit nu een kaartje aangesloten met 2 antennes maar deze haalt slechte snelheden en het bereik is ook niet goed.

Over een tijdje zullen er natuurlijk weer betere kaartjes op de markt komen maar ik wil graag zo snel mogelijk het kaartje vervangen. Denk dus dat dit wel een goede optie is. Het ondersteund in ieder geval 802.11ac en presteert hetzelfde als momenteel de beste Intel 802.11n kaartjes. Heb thuis nog geen 802.11ac router maar dat komt ooit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 20:49
Ik haal ongeveer 250 Mbit/s met dit kaartje. Ik vind het wat aan de lage kant.. Ik zou rond de 300-350 Mbit/s verwachten in goede situaties.
Volgens mij moet Intel nog wat sleutelen aan de drivers. Met de eerste versie haalde ik nog geen 100 Mbit/s, dan is 250 Mbit/s met de tweede driver al een flinke stap vooruit :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:21

mjl

Ugh

Er zit ook bluetooth in dit kaartje, maar als ik verbind met de blutooth muis is de wifi verbinding snel weg (instabiel en drivers lopen vast).

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik heb sinds gister ook deze kaart in mijn laptop gestoken. Ik was niet tevreden over de snelheid van m'n Intel 6230 kaartje, en haalde over Wifi maar zo'n 30-40mbit op mijn 180mbit Ziggo verbinding. Mijn collega zei erg tevreden te zijn over zijn 7260 kaartje, zelfs zonder AC router. Voor 26 euro kon ik mij niet echt een buil vallen, dus gelijk besteld.

De eerste indrukken waren belabberd. Ik haalde slechts iets van 10-20mbit op de zelfde plek als waar ik eerder 30-40mbit haalde, en bovendien was de snelheid behoorlijk instabiel en met hoge pingtijden (~200-300ms). Laatste driver gebruikt, inSSIDer zitten scannen, tweaks geprobeerd in de Ziggo router, dat gaf maar weinig soelaas.

Toen kwam ik vanochtend een artikel tegen op het Intel forum, en na de registry wijziging die daar vermeld wordt, haal ik 96mbit! Bovendien is de verbinding stabiel en heb ik pingtijden van <10 ms. Dit is terwijl ik in de huiskamer zit, met m'n Ziggo router in de meterkast (ja ik weet het verschrikkelijk, maar is niet makkelijk te verhuizen). Bij de meterkast haal ik overigens 130-145mbit.

De hack bestaat uit het volgende:

1. Open Registry Editor (Windows 8/8.1, right click where Start button was, click Run, type regedit. Windows 7, click Start, click Run, type regedit)

2. Head to 'HKEY_LOCAL_MACHINE \ System\ CurrentControlSet \ Control \ Class \ {4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318} [Be sure to expand the 4d36e.... folder]

3. Inside will be a number of folders named 0000, 0001, 0002, etc. Look through all these folders until you get one that says Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260 in the registry.

4. Once the device has been found, search for a value called ScanWhenAssociated.

5. If you see this value, set it to 0 on hexadecimal. If you don't see the value, click edit from the top, select new, and click DWORD (32-bit) value. Rename this value to ScanWhenAssociated (exactly as shown). Make sure this value is set to 0 on hexadecimal.

6. Restart the computer. This is important. The changes won't take effect unless you do.

Van wat ik er van begrijp, is deze wijziging niet handig als je door een gebouw heen wandelt en van accesspoint naar accesspoint moet met dezelfde credentials, maar voor een thuisgebruiker die met zijn laptop maar 1 accesspoint/router heeft staan, is dit niet echt een probleem.

Enige waar ik nu een beetje aan twijfel, is of ik deze tweak niet ook had kunnen uitvoeren met m'n 6230 kaartje. In ieder geval ben ik nu voorbereid op de toekomst, als ik eens besluit om een AC router te nemen..

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
Ik heb een 7260 in twee laptops ingebouwd. Zeer goede ervaring i.c.m. een Netgear R7000 AC-router.
Op de 5GHz band haal ik met beide machines een netto doorvoersnelheid van rond de 300 mbps. Dat is op zo'n vijf meter van de router met een muur er tussen.
Op 2,4Ghz met wifi-N haal ik zo'n 160 mbps, en dat is hetzelfde als met mijn oude N6300 (die met drie antennes was aangesloten).

Max. snelheid die ik tot nu toe met de 7260 heb gehaald is 45 MB/s (360 mbps). Op zo'n twee meter van de router zonder obstakels.
Ook bluetooth werkt prima op beide laptops.

Driver versie 17.1.0 is echter slecht. Ik raad iedereen aan versie 17.0.6 te gebruiken.
Er heeft heel kort een versie 17.13.2 bij Intel op de site gestaan. Die doet het bij mij prima, maar hij is echter, om een of andere reden, weer offline gehaald.
Edit: Er is inmiddels een 17.13.11 bij Intel.

Mogelijk loopt ie niet "out-of-the-box" en moeten er wat trucjes toegepast worden (pinnetjes afplakken). Die waren bij mijn beide Acer laptops niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Waarom zou je pinnetjes moeten afplakken? Ik heb die 17.13.11 driver geinstalleerd, maar zonder die registry hack (ScanWhenAssociated) was de snelheid om te huilen.

Wat maakte 17.1.0 zo veel slechter dan 17.0.6?

flickr | D90 | 50mm 1.8 | Sigma 24-70 HSM | Sigma 70-200 | Nikon 70-300 | 18-105 | SB-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
In sommige laptops wordt de bluetooth functionaliteit niet goed herkend en moet er een pinnetje afgeplakt worden. Soms is er ook een probleem met softwarematige aan/uit schakeling via Fn+F3 (of F8) of hardwarematige aan/uit schakeling d.m.v. knopjes. Daarvoor moet dan ook een bepaald pinnetje afgeplakt worden.

Driver 17.1.0 veroorzaakte op veel systemen problemen met het herstel van de wifi-verbinding als het systeem uit de slaapstand kwam. Dat had ik ook, en soms werd zelfs de wifi-adapter na het gewoon opstarten niet eens herkend.
17.0.6 had daar geen last van, en de nieuwe versie 17.13.11 ook niet.

Lage snelheid kan soms ook samenhangen met de firmware van de router. Niet alle routers zijn compatible met de nieuwste generatie wifi-adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExtremelyBroken
  • Niet online
Hmm, moet zeggen dat ik bluetooth nog niet uitgeprobeerd had, maar dat gebruik ik ook nooit. Net even getest, maar die is zichtbaar voor m'n telefoon, dus die ellende is me bespaard gebleven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 11:22
Heb er eentje in mijn Dell Latitude E5440 in combinatie met een Dlink DIR-868L.

Ik heb het access point vrij centraal staan in de trapkast. Feitelijk midden in de woonkamer echter alleen een gips wandje er tussenin. Als ik aan de eettafel zit op en meter of 4 afstand heb ik 866Mbit/s link speed.

In de praktijk haal ik altijd strak 180Mbit/s in de online speed tests. De bottleneck is hier het internet. Als ik kopieer van mijn server loopt de snelheid op tot ongeveer 60MB/s. Dit zou neerkomen op ongeveer 480Mbit/s. Deze is dan ook stabiel.

Dit alles wel op 5Ghz, alles wat AC ondersteund gaat op 5Ghz. Alle andere apparaten zonder AC gaan op 2.4Ghz. Daar verwacht ik ook geen hele goede performance. Het AP staat dan ook ingesteld op 2.4Ghz N-only en 5Ghz AC-only.

Ik denk dat het vooral ligt aan het access point. Deze kaart is wat mij betreft een prima ding. Zit eigenlijk alleen nog te wachten op een eventuele triple chain variant.

[ Voor 3% gewijzigd door Pakjebakmeel op 11-01-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:41
Hangt er maar vanaf wat je vorige adapter is:

In een klein ASUS laptopje een intel centrino 100 (1x1:1) vervangen door deze AC 7260 (2x2:2) en dan was de snelheids winst gewoon enorm + bt, 5GHz en AC erbij :)

Heb geen test gedaan met de intel centrino 100 maar heb wel nog een "oudere" HP elitebook ('09) met een Wifi-link 5300agn (3x3:3).

Afstand ongeveer 9m (2 muren) bestand van 1,79GB kopiëren:

5GHz (n - 40MHz ingeschakeld):
Intel Wifi-link 5300agn: 210s = 8,52MB/s
Intel AC-7260: 253s = 7,08MB/s

2,4GHz (n - enkel 20MHz).
Intel Wifi-link 5300agn: 300s = 5,97MB/s
Intel AC-7260: 258s = 6,94MB/s

Heb alleen de indruk dat de ontvangst van de AC-7260 minder is t.o.v. de HP. Dit verklaart ook de zeer kleine prestatiewinst op 5GHz. Door het verschil in laptops zijn bovenstaande resultaten met een korreltje zout te nemen ;)

Maar ben eigenlijk wel een tevreden gebruiker van de AC-7260 (heb hem ongeveer 3 weken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
Heb een NUC 54250WYK. Heb nu een wifikaartje besteld: intel dual band wireless.ac-7260 ( 7260.hmwwb.r). Wie heeft een dergelijk kaartje in zijn NUC en hoe functioneert deze en dan met name de Bluetooth? En wat heb je hiervoor mogelijk gedaan om deze werkend te krijgen?

bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Jan2002 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 18:42:
Heb een NUC 54250WYK. Heb nu een wifikaartje besteld: intel dual band wireless.ac-7260 ( 7260.hmwwb.r). Wie heeft een dergelijk kaartje in zijn NUC en hoe functioneert deze en dan met name de Bluetooth? En wat heb je hiervoor mogelijk gedaan om deze werkend te krijgen?

bedankt,
hardware-lover in "Kodi Mediaspeler met Intel NUC's"

Waar doel je precies op met de vraag hoe Bluetooth functioneert? Buiten het installeren van de stuurprogramma's heb je verder weinig nodig om deze te kunnen gebruiken.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bluetooth van de 7260 staat er om bekend niet altijd goed te werken, heb ik zelf ook gemerkt. Onder Windows zowel oude als nieuwe drivers geprobeerd zonder bluetooth goedwerkend te krijgen, Linux opstarten: werkt meteen perfect zonder ook maar íets te doen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ah, het was me niet eens opgevallen dat er diverse problemen mee zijn/waren. Dit komt zeer waarschijnlijk omdat het bij mij meteen goed werkte na installatie en dan ga je meestal niet op zoek naar oplossingen. Veel doe ik er ook niet mee eerlijk gezegd, het ging me voornamelijk om het AC signaal maar ik zie dat de Bluetooth apparaten in huis en in de buurt goed gevonden worden en mijn telefoon communiceert prima.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2002
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04-2023
aanvullend: Ik heb de AC7260: 7260.hmwwb.r.
Heb os: ubuntu, 14.04 LTS
kernel: 3.13 045
firmwarre: iwlwifi-7260-8.ucode

Heb een AC router op 5 ghz.

Klachetn zoals eerder beschreven: snelheid wifi brdroevend laag,.
Bluetooth schijnt niet tegelijk met de wifi te werken.

Heb al op verscheidene websites gekeken over ubuntu en de 7260. Daar lees je veel over problemen met dit kaartje! Kom er zelf niet uit.

Heb de i5 nuc

Wie heeft zoiets wel werkend en hoe?
Pagina: 1