Ik heb sinds gister ook deze kaart in mijn laptop gestoken. Ik was niet tevreden over de snelheid van m'n Intel 6230 kaartje, en haalde over Wifi maar zo'n 30-40mbit op mijn 180mbit Ziggo verbinding. Mijn collega zei erg tevreden te zijn over zijn 7260 kaartje, zelfs zonder AC router. Voor 26 euro kon ik mij niet echt een buil vallen, dus gelijk besteld.
De eerste indrukken waren belabberd. Ik haalde slechts iets van 10-20mbit op de zelfde plek als waar ik eerder 30-40mbit haalde, en bovendien was de snelheid behoorlijk instabiel en met hoge pingtijden (~200-300ms). Laatste driver gebruikt, inSSIDer zitten scannen, tweaks geprobeerd in de Ziggo router, dat gaf maar weinig soelaas.
Toen kwam ik vanochtend een artikel tegen op het
Intel forum, en na de registry wijziging die daar vermeld wordt, haal ik 96mbit! Bovendien is de verbinding stabiel en heb ik pingtijden van <10 ms. Dit is terwijl ik in de huiskamer zit, met m'n Ziggo router in de meterkast (ja ik weet het verschrikkelijk, maar is niet makkelijk te verhuizen). Bij de meterkast haal ik overigens 130-145mbit.
De hack bestaat uit het volgende:
1. Open Registry Editor (Windows 8/8.1, right click where Start button was, click Run, type regedit. Windows 7, click Start, click Run, type regedit)
2. Head to 'HKEY_LOCAL_MACHINE \ System\ CurrentControlSet \ Control \ Class \ {4d36e972-e325-11ce-bfc1-08002be10318} [Be sure to expand the 4d36e.... folder]
3. Inside will be a number of folders named 0000, 0001, 0002, etc. Look through all these folders until you get one that says Intel(R) Dual Band Wireless-AC 7260 in the registry.
4. Once the device has been found, search for a value called ScanWhenAssociated.
5. If you see this value, set it to 0 on hexadecimal. If you don't see the value, click edit from the top, select new, and click DWORD (32-bit) value. Rename this value to ScanWhenAssociated (exactly as shown). Make sure this value is set to 0 on hexadecimal.
6. Restart the computer. This is important. The changes won't take effect unless you do.
Van wat ik er van begrijp, is deze wijziging niet handig als je door een gebouw heen wandelt en van accesspoint naar accesspoint moet met dezelfde credentials, maar voor een thuisgebruiker die met zijn laptop maar 1 accesspoint/router heeft staan, is dit niet echt een probleem.
Enige waar ik nu een beetje aan twijfel, is of ik deze tweak niet ook had kunnen uitvoeren met m'n 6230 kaartje. In ieder geval ben ik nu voorbereid op de toekomst, als ik eens besluit om een AC router te nemen..