Wat is een redelijke tijd dat een beeldscherm mee gaat

Pagina: 1
Acties:
  • 15.795 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pontiacv8
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-05 09:18
Hallo,
In december 2009 een 24 inch hp monitor met ips scherm gekocht voor ongeveer € 500,-
met 3 jaar garantie, het gaat om de HP LP2475w monitor.
2 weken geleden begeeft de monitor het ( hij geeft vreemde gekleurde blokken en strepen)
De webshop en Hp gebeld, resultaat helaas geen garantie meer dus geen reparatie of vervangen.
De plaatselijke reparateur er naar laten kijken, resultaat beeldbuis stuk en eennieuwe kost € 568,- ex btw.
Dus dat is hem ook niet.
Vandaag weer de webshop en hp gebeld of er niks te regelen viel, resultaat niks !!

Nu is mijn vraag, is dit normaal dat je ook bij duurdere monitoren gewoon na de garantie pech hebt,
of ben ik gewoon afgescheept en moet ik wat meer druk zetten ??
Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij.

Bedankt alvast voor de info.
Groeten Petro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xnergy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-04 17:48
Voor 500 euro mag je toch wel verwachten dat de monitor 2 tot 3x langer meegaat zoals bij jou het geval lijkt mij? Mijn samsung monitoren gaan nu al meer dan 7 jaar mee zonder problemen en die die waren toen zo rond de 250 euro. Maar je zal net zien dat ze defect gaan buiten de garantie zoals bij jou het geval. Zal toch proberen wat meer druk te zetten en kijken hoever je komt. Succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt de monitor dus bijna 4 jaar, hoeveel branduren heeft deze?

PS. Wel op andere pc en met andere kabels geprobeerd?

[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 02-09-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik had hetzelfde, een monitor van 3,5 jaar oud die kapot was (TN paneel). De monitor was maar twee dagen per week gebruikt, maar garantie kreeg ik niet omdat de drie jaren om waren. Tegenwoordig zou ik dagvaarden, maar toen heb ik de praktische keuze gemaakt om nooit meer iets van dat merk te kopen en het merk iedereen af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 09:03

MaxxMark

HT is Tof!

Hoewel €500,- misschien een hoop geld is, vind ik het eigenlijk niet classificeren als een "dure monitor".

Dat gezegd te hebben is er wel degelijk zoiets als een "technische levensduur" van een apparaat en hebben we in Nederland het "conformiteitsbeginsel". Deze wetgeving houd in dat een product geacht wordt gedurende zijn "technische levensduur" naar behoren te functioneren. Ofwel je hebt recht op een deugdelijk product waarvan redelijkerwijs te verwachten valt dat het gedurende de technische levensduur functioneert.

Het conformiteitsbeginsel is van toepassing tussen jou en de verkopende partij. Ofwel de webshop moet hieraan voldoen. Niet HP.

Begin nu niet direct te juichen. Deze regelgeving houd niet in dat de webshop jou direct een nieuwe monitor moet verschaffen. De regeling houd in dat bij problemen na het verlopen van de wettelijke garantie de kosten voor reparatie naar rato verdeeld wordt tussen klant en verkoper.

Indien een product een technische levensduur heeft van 10 jaar en hij begeeft het na 4 jaar (2 jaar na verloop wettelijke garantie), dan zal de koper 4/10 = 40% en de verkoper 6/10 = 60% van de reparatiekosten moeten vergoeden.

In jouw geval moeten er dus een paar dingen bepaald worden:
1. wat is de technische levensduur van de monitor. Deze info kan eigenlijk alleen verschaft worden door de producent, en kan mogelijk afgeleid worden door de consument (bijv op basis van andere apparaten van het zelfde type). Mogelijk dat je de MTBF ergens kunt achterhalen en op basis van je actuele branduren een accuraat beeld kunt krijgen.
2. hoeveel tijd is er verstreken sinds de aankoop
3. wat zijn de kosten van de reparatie

In dit geval zou bovenstaande als volgt bepaald kunnen zijn:
1. 8 jaar (grove gok, gebaseerd op standaard 3jr garantie, en dat * 2.5 gedaan)
2. 3.5 jaar is verstreken. Voor het gemak afgerond naar 4 jaar
3. Reparatiekosten zijn €570,-

Ofwel, volgens het conformiteitsbeginsel zou 4/8 = 50% van de reparatiekosten voor kosten van jou, en 50% voor kosten van de webshop zijn en dus €285,-

Als laatste is het belangrijk te weten dat je wel recht hebt maar dat je nu nog je recht moet krijgen.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Deze monitor heeft geen beeldbuis. Ofwel de reparateur kletst uit zijn nek, of jij legt het verkeerd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 355318

Tja, als webshop ga je voor een monitor die je hebt verkocht met 15 euro winst, na 4 jaar geen 300 euro reparatiekosten betalen voor een klant. Dan kun je meteen opdoeken als shop.

Sorry, maar het lijkt me zeer sterk dat je hier iets uit gaat halen.

Neemt niet weg dat het natuurlijk erg vervelend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
3 jaar garantie is dan ook zeer ruim imo, in veel andere landen heb je maar 1 jaar standaard garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Alhoewel het een mooi verhaal is zit er 1 grote fout in, het is geen technische levensduur wat we in NL in de wet hebben staan, maar verwachtte levensduur.

Technische levensduur valt idd te achterhalen via MTBF etc, maar verwachtte levensduur is extreem glad ijs.

De technische levensduur van een monitor die achter in de tuin in de zon en regen staat is waarschijnlijk gelijk aan de technische levensduur van een monitor die altijd binnen staat (over het algemeen is er maar 1 technische levensduur), maar de verwachtte levensduur is totaal anders.

Voor verwachtte levensduur zijn er weinig harde getallen. Dat is meer een case by case bepaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-05 16:58
Nu is mijn vraag, is dit normaal dat je ook bij duurdere monitoren gewoon na de garantie pech hebt,
of ben ik gewoon afgescheept en moet ik wat meer druk zetten ??
Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij.
Ja dat is normaal, omdat een monitor duurder is kan je niet verwachten dat ze ineens buiten de garantie coulant gaan zijn. De monitor is stuk gegaan buiten de garantie, dus dan heb je in principe pech. Je bent niet afgescheept... je hebt wel pech met het 'vroegtijdig' overlijden van je monitor. Extra druk proberen te zetten kan je natuurlijk altijd nog proberen, nooit geschoten is altijd mis. Maar ga dan uiteraard niet dreigen met dagvaardingen ofzo... dat is natuurlijk nonsens in dit geval want de winkelier is je wettelijk gezien niets meer verplicht.

MaxxMark zit in de goede richting, alhoewel niet helemaal correct. Je zou het dus nog op de verwachte levensduur van de monitor kunnen gooien en dan mag je voor een monitor van die prijs wel wat langer dan 3/4 jaar en/of zoveel branduren verwachten. Maar dan nog kan de winkel weigeren het kosteloos te repareren, in een dergelijke geval zou je met de winkelier kunnen afspreken dat je een deel van de kosten zelf betaald. Dat is echt het enige wat je nog zou kunnen proberen maar ik schat de kans wel heel erg klein in...

Maar persoonlijk denk ik dat je uiteindelijk het minste geld/energie kwijt bent om gewoon tegen jezelf te zeggen dat het dikke pech is en voor een nieuwe monitor gaan. Je zit nou eenmaal buiten de garantie en je gokt op de goedheid van de winkelier/fabrikant, maar het gebeurd echt zelden tot nooit dat ze je in een dergelijk geval nog tegemoet gaan komen. Vergelijkbare monitoren kosten tegenwoordig de helft... en ze zijn voor rond de 150 euro ook 2e hands te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pontiacv8
Wolly schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:53:
Je hebt de monitor dus bijna 4 jaar, hoeveel branduren heeft deze?

PS. Wel op andere pc en met andere kabels geprobeerd?
De monitor staat een uur of 2 per dag aan dus dan kom ik ongeveer uit op 2500 branduren.
Wel andere kabels geprobeerd maar het zelfde probleem en ook een andere monitor geprobeerd en
toen geen problemen.
Dus ik zou nog kunnen testen op een andere computer.

MaxxMark: Ik ben aan het googelen of er voor dit geval een coulance regeling bestaat en dan
nog maar eens bellen met de webshop.
Anoniem: 26306 schreef op maandag 02 september 2013 @ 23:33:
[...]

Deze monitor heeft geen beeldbuis. Ofwel de reparateur kletst uit zijn nek, of jij legt het verkeerd uit.
Sorry ik leg het verkeerd uit, 8)7 natuurlijk heeft deze monitor geen beeldbuis.

Hartelijk bedankt zo ver voor de info en tips.
Groeten Petro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
MicGlou schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 11:12:
[...]
Maar dan nog kan de winkel weigeren het kosteloos te repareren, in een dergelijke geval zou je met de winkelier kunnen afspreken dat je een deel van de kosten zelf betaald. Dat is echt het enige wat je nog zou kunnen proberen maar ik schat de kans wel heel erg klein in...
Sterker nog, als jij het op verwachtte levensduur gaat gooien gaat zo goed als iedereen weigeren het kosteloos te repareren.
Verwachtte levensduur houdt namelijk ook in dat je niet kan verwachtten dat iets na 4 jaar kosteloos gerepareerd zal worden, je zal een gedeelte van de kosten moeten betalen.

En bij 4 jaar gebruik kan je je heel erg hard af gaan vragen of het gedeelte van de kosten die je moet gaan dragen wel goed uitkomt tegenover een 4 jaar nieuwere monitor die 4 jaar ontwikkeling extra heeft gehad (en 4 jaar goedkoper in prijs worden)

Het zou mij niets verbazen (geen onderbouwing aanwezig, enkel een mening) als een monitor maar een verwachtte levensduur van 6 jaar oid zou hebben, en dan zou je 75% van de kosten zelf moeten betalen en de winkelier zou 25% van de kosten moeten betalen.
Persoonlijk zou ik dan eens gaan kijken of de winkelier gewoon goede nieuwe monitoren levert en eens gaan bespreken of hij niet bereid is om daar bijv 25% op te geven (25% op de reparatie is puur verlies, 25% op een nieuwe monitor is minder puur verlies, omdat een gedeelte gewoon geen winst-marge is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Als de garantie verlopen is heb je volgens mij gewoon pech.
Volgens mij hebben we op europees gebied wel zoiets als de levensduur die je mag verwachten maar hoe je je in vredesnaam realistisch kan beroepen op dat recht en wat je daar feitelijk mee kan winnen mag Joost weten.

Ik zou zelf gewoon een nieuw scherm kopen, van een ander merk, en kijken hoe dat werkt.
Dat dat scherm stuk gaat na 3 jaar word als pech gezien, ik vind het gewoon slecht en zou niet opnieuw zo'n scherm kopen, nog afgezien van het feit dat hij 500 euro kost wat royaal boven de gemiddelde kostprijs is van een monitor waarmee je absoluut een zwaardere kwaliteit mag verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 03-09-2013 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
  • Laatst online: 12-02-2023
De hogere prijs van de monitor heeft meer met de opties van de monitor te maken, het geeft helaas geen recht op langere garantie.

Een 4K TV van 7000 euro heeft net zo lang garantie als een TV van 1000 euro.

Tweakers heeft geen moderatie systeem, wel een fanboy systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MaxxMark schreef op maandag 02 september 2013 @ 23:29:
Hoewel €500,- misschien een hoop geld is, vind ik het eigenlijk niet classificeren als een "dure monitor".
Que? Gemiddelde computerscherm kost 150 tot 250 euro. 500 euro is gewoon duur voor een run of the mill scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een beetje beeldscherm hoort behoorlijk lang mee te gaan lijkt mij, zeker eentje van 500.

Ter vergelijking: mijn pricewatch: BenQ FP91V+ (19", 6ms, D-Sub/DVI) doet het al sinds begin 2006 en het enige wat problemen heeft is het aan/uit knopje waardoor het beeldscherm soms niet uit wilt.

Ik denk dat de verwachte levensduur dus zeker meer dan 4 jaar is, maar, probeer je recht maar te halen...

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05 14:50

OmeJoyo

This is me

Prijs zegt vrijwel niets over hoe lang iets mee gaat. Een scherm van 150,- euro zou net zo lang mee moeten gaan als eentje van 500,- euro. Economisch gezien is een scherm in 3 jaar afgeschreven, technisch kan en zal het vaak langer zijn. Wettelijk is er helaas niet zo veel vastgelegd als dat er vaak wordt beweert.

Je scherm is bijna 4 jaar oud, ik zou er vrede mee hebben, ook al is het nooit leuk dat het stuk gaat ;)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-05 18:55

D4NG3R

kiwi

:)

jezzer schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 23:38:
De hogere prijs van de monitor heeft meer met de opties van de monitor te maken, het geeft helaas geen recht op langere garantie.

Een 4K TV van 7000 euro heeft net zo lang garantie als een TV van 1000 euro.
Ga je even inlezen op de feiten. Je hebt in Nederland recht op een deugelijk product ICM een economische levensverwachting. Het is leuk dat er een stickertje op plakt welke je verteld dat je maar 2 jaar garantie hebt, in de werkelijkheid heb je veel langer recht op reparatie en support. Dit hoeft echter niet geheel gratis te zijn. Dat een product dezelfde technische levensduur heeft, wil niet zeggen dat de economische levensduur ook gelijk is. Een TV van 7K met dezelfde technische levensduur als een TV van 1K schrijf je in minimaal 2x zoveel tijd af. Waardoor de economische levensduur dus ruim 2, of waarschijnlijk 3 a 4x zo hoog ligt als die van de goedkopere TV.

Als jij bijv een wasmachine van 1000 euro koopt, mag je er van uit gaan dat deze (net als de meeste wasmachines) minimaal 5 a 6 jaar meegaat. Nou zal de machine na bijv 3 jaar echt geen 1000, 800 of laat staan 500 euro meer waard zijn. Het is echter niet redelijk als je bijv 400 euro zou moeten betalen om hem te laten repareren.

Een monitor van 500 euro is welistwaar nog geen idioot duur product, maar wel ruim boven gemiddelde. Je mag er dus zeker van uit gaan dat deze een jaar of 4 mee gaat. Reparatie voor een euro of 200 zou ik nog vrij redelijk vinden. Maar meer als het initiële bedrag? Belachelijk.

Richting de TS: Schrijf een aangetekende brief naar de webshop en wijs hierin naar de feiten. Ik geef je echter niet heel veel kans. Als hun je bijv zeggen van: Joh kies maar een nieuwe uit en je betaalt hier dan 150 euro minder voor. Zou ik dit direct aannemen 8)7 .

[ Voor 52% gewijzigd door D4NG3R op 04-09-2013 00:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anoniem: 80487 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 23:38:
[...]

Que? Gemiddelde computerscherm kost 150 tot 250 euro. 500 euro is gewoon duur voor een run of the mill scherm.
Zal best, kijk eens wat een 24" IPS monitor nu nog kost vergeleken met een scherm met een TN paneel? In 2009 was dat verschil in procenten net zo, dus relatief gezien is het misschien wel duur maar je kreeg wel kwaliteit waar je voor betaalde. Dan heb ik het nu niet over duurzaamheid.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
D4NG3R schreef op woensdag 04 september 2013 @ 00:06:
[...]

Ga je even inlezen op de feiten. Je hebt in Nederland recht op een deugelijk product ICM een economische levensverwachting. Het is leuk dat er een stickertje op plakt welke je verteld dat je maar 2 jaar garantie hebt, in de werkelijkheid heb je veel langer recht op reparatie en support. Dit hoeft echter niet geheel gratis te zijn. Dat een product dezelfde technische levensduur heeft, wil niet zeggen dat de economische levensduur ook gelijk is. Een TV van 7K met dezelfde technische levensduur als een TV van 1K schrijf je in minimaal 2x zoveel tijd af. Waardoor de economische levensduur dus ruim 2, of waarschijnlijk 3 a 4x zo hoog ligt als die van de goedkopere TV.

Als jij bijv een wasmachine van 1000 euro koopt, mag je er van uit gaan dat deze (net als de meeste wasmachines) minimaal 5 a 6 jaar meegaat. Nou zal de machine na bijv 3 jaar echt geen 1000, 800 of laat staan 500 euro meer waard zijn. Het is echter niet redelijk als je bijv 400 euro zou moeten betalen om hem te laten repareren.

Een monitor van 500 euro is welistwaar nog geen idioot duur product, maar wel ruim boven gemiddelde. Je mag er dus zeker van uit gaan dat deze een jaar of 4 mee gaat. Reparatie voor een euro of 200 zou ik nog vrij redelijk vinden. Maar meer als het initiële bedrag? Belachelijk.

Richting de TS: Schrijf een aangetekende brief naar de webshop en wijs hierin naar de feiten. Ik geef je echter niet heel veel kans. Als hun je bijv zeggen van: Joh kies maar een nieuwe uit en je betaalt hier dan 150 euro minder voor. Zou ik dit direct aannemen 8)7 .
Hoe lang iets mee gaat heeft niks met de prijs te maken maar met het product. Dat is een feit.

Dat je verwacht dat een monitor van 500 euro langer mee gaat dan een van 300 is geen feit maar een valse verwachting.

Garantie heeft niks te maken met een economische levensduur, het betreft geen afschrijving snap je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
De verwachte levensduur van een monitor is overigens niet langer dan 3 jaar of hij nu 100 euro kost of 10000 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door jezzer op 04-09-2013 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou mijn verwachting is anders een stuk hoger ik vind toch dat die dingen het 10 jaar moeten doen ofzo.

wss flikker je daarvoor al weg vanwege oude standaarden/klein/beter schermen oid. maar een monitor mag echt wel langer dan 3 jaar meegaan hoor.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jezzer
Verwachte levensduur is in sommige gevallen gewoon een grijs gebied, er zijn geen vaste regels voor. Er is geen wet die zegt het moet exact zo of zo lang mee gaan. Consumenten willen dat het langer mee gaat dan redelijk is en verkopers juist andersom.

Wat je kan proberen is een mail naar hp te sturen of een brief met de vraag wat de verwachte levensduur van de monitor is. Als zij zeggen 4 jaar of 5 jaar dan kan je terug naar de verkoper en dit aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:59
fish schreef op woensdag 04 september 2013 @ 01:09:
Nou mijn verwachting is anders een stuk hoger ik vind toch dat die dingen het 10 jaar moeten doen ofzo.

wss flikker je daarvoor al weg vanwege oude standaarden/klein/beter schermen oid. maar een monitor mag echt wel langer dan 3 jaar meegaan hoor.
Wat jij verwacht maakt niks uit. Het gaat er om wat je redelijkerwijs kan verwachten.
Voor computerapparatuur is 3 tot 5 jaar normaal. En 1-2 jaar garantie.

Daarnaast is de laptop gewoon total loss. Een reparatie van €568 op iets wat 4 jaar geleden €500 kostte?
Dit model is niet meer te koop, maar tegenwoordig heb je een beter scherm voor de helft van dat geld.

Mocht je een claim hebben, dan is het over hooguit 20% van de vervangingswaarde van het scherm (omdat hij 4 ipv 5 jaar leefde). Dus €60 ofzo.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Ik verwacht eerder dat het t-con board wat de lcd aanstuurt defect is. Als het lcd zelf fysiek ergens stuk gaat zie je dat aan uitvallende pixels en lijnen, Schroef je scherm eens open en check het modelnr van het t-con board, je kan waarschijnlijk voor een redelijk bedrag (lees enkele tientjes) een vervangend exemplaar online vinden. Zo heb ik laats mn dell 2405fpw van de ondergang gered voor 35 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wel leuk, technieker zegt beeldbuis stuk? Het is een paneel en kan best zijn dat er een controller bizar is gaan doen. Er zijn genoeg schermen (lcd tv's e.d.) die het na 2 jaar (of eerder) niet meer doen of in storing vallen.

Heb hier een Samsung Syncmaster en een Benq hersteld die allebei problemen hadden. De Synmaster hat geen achtergrond licht maar wel beeld en de benq heeft (nog steeds) opstart problemen (=geeft logo langer weer dan normaal ne minuut of 3, moet precies warm lopen.)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

pontiacv8 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:15:
[...]

Sorry ik leg het verkeerd uit, 8)7 natuurlijk heeft deze monitor geen beeldbuis.
Wat is er dan exact stuk?

TFT monitoren zijn betrekkelijk simpele apparaten, eigenlijk bestaan ze enkel uit:

- TFT paneel
- voeding
- backlight (CCFL of recenter LED)
- inverter (indien CCFL backlight)
- logic board (printplaatje waar tevens de ingangen op zitten)
- kabels om deze componenten te verbinden
- behuizing en knoppen

Wat je beschrijft klinkt als een dode logic board. Die dingen kun je nogal eens voor een paar tientjes op eBay vinden. Of je kunt op zoek naar iemand anders met zelfde type monitor maar ander defect om onderdelen uit te wisselen.

Mbt garantie/levensduur discussie: lastige, maar staar je er niet op blind. Binnen garantie is het helder, je hebt recht op werkend product en bewijslast voor evt misbruik ligt bij leverancier. Buiten garantie geldt dat je uit mag gaan van normale levensduur van een product, maar bewijslast dat er sprake is van een fabricagedefect (en dus niet normale slijtage of misbruik door gebruiker) ligt bij gebruiker.

Hier hebben we het over een dode logic board. Doodsoorzaak #1 voor die dingen is opgeblazen worden door een lekspanning bij aardingsproblemen. Nu wil dat niet zeggen dat dat bij jou het geval was, maar buiten garantie zul jij moeten kunnen aantonen dat dat niet zo is. En dat is bijna ondoenlijk tenzij er sprake is van een bekend defect bij dit type, wat voorzover ik kan zien niet het geval is. Ik zou daarom focussen op fixen of als je daar geen zin in hebt gewoon kijken naar vervanging. Een goede 24" monitor met IPS-paneel hoeft tegenwoordig nog geen EUR 200 te kosten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redfoxert schreef op woensdag 04 september 2013 @ 00:12:
[...]

Zal best, kijk eens wat een 24" IPS monitor nu nog kost vergeleken met een scherm met een TN paneel? In 2009 was dat verschil in procenten net zo, dus relatief gezien is het misschien wel duur maar je kreeg wel kwaliteit waar je voor betaalde. Dan heb ik het nu niet over duurzaamheid.
Hoe kan je het over kwaliteit van een scherm hebben zonder duurzaamheid daar in mee te nemen? Dat lijkt me nou juist een integraal onderdel van een goedgebouwd scherm waar je een centje meer voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 04 september 2013 @ 08:50:
Hier hebben we het over een dode logic board. Doodsoorzaak #1 voor die dingen is opgeblazen worden door een lekspanning bij aardingsproblemen. Nu wil dat niet zeggen dat dat bij jou het geval was, maar buiten garantie zul jij moeten kunnen aantonen dat dat niet zo is.
Dat schaar ik nog wel onder een fabricagedefect. Er zijn genoeg huizen zonder randaarde bij elk stopcontact. Een product moet het dan gewoon doen. Als een product waarvan je het niet verwacht daar niet mee om kan gaan, dan moet dat duidelijk voor de koop woden gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
GlowMouse schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:20:
[...]
Dat schaar ik nog wel onder een fabricagedefect. Er zijn genoeg huizen zonder randaarde bij elk stopcontact. Een product moet het dan gewoon doen. Als een product waarvan je het niet verwacht daar niet mee om kan gaan, dan moet dat duidelijk voor de koop woden gecommuniceerd.
Ik vraag me eerlijk gezegd af wat er in de boekjes van monitoren staat (nog nooit doorgelezen). Het zou mij aan de ene kant niets verbazen als daar gewoon in zou staan dat het aangesloten moet worden op een geaard stopcontact.

Als het in het boekje staat heeft de fabrikant de klant geinformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

jezzer schreef op woensdag 04 september 2013 @ 00:57:
[...]

Hoe lang iets mee gaat heeft niks met de prijs te maken maar met het product. Dat is een feit.

Dat je verwacht dat een monitor van 500 euro langer mee gaat dan een van 300 is geen feit maar een valse verwachting.

Garantie heeft niks te maken met een economische levensduur, het betreft geen afschrijving snap je.
IPV dat je meteen reageert kan je ook de link of de rest van mijn tekst gaan lezen :w .

Een product van 10000 euro mag redelijke wijs langer mee gaan als een product van 1000 euro. Al is de technische levensduur even lang. De economische levensduur is een stuk hoger bij een duurder product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gomez12 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:26:
[...]

Ik vraag me eerlijk gezegd af wat er in de boekjes van monitoren staat (nog nooit doorgelezen). Het zou mij aan de ene kant niets verbazen als daar gewoon in zou staan dat het aangesloten moet worden op een geaard stopcontact.

Als het in het boekje staat heeft de fabrikant de klant geinformeerd.
Nee.
Als je het boekje leest heb je hem al gekocht. Als een scherm niet op een stopcontact zonder randaarde mag (zo'nbeetje alle oudere woningen vallen daarmee effectief buiten de boot, laten we zeggen 70% van alle woningen in NL?) dan moet men dit voor verkoop expliciet aan je communiceren voordat je er uberhaupt mee bij de kassa staat.
Als een product afwijkende eigenschappen heeft ten opzichte van wat de norm is zonder dat deze direct zichtbaar zijn moet dat natuurlijk gewoon duidelijk aangegeven worden. Een handleiding die in de doos zit en je thuis past leest als je iets niet voor elkaar krijgt wat met een monitor tamelijk zeldzaam is, is niet duidelijk communicatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 04-09-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:58
Gewoon een gevalletje van pech. Je zou kunnen kijken of je hem zelf kan fixen door een nieuw scherm(dus werkelijk alleen het lcd) te bestellen of laten fixen door een electronica zaak, met laptops heb ik dat zelf wel vaker gedaan maar geen idee of dit ook kan bij een normale monitor.

Mijn oudste LCD heb ik al 8-9 jaar oid en die gebruik ik nog steeds alleen nu als 2e monitor en werkt nog prima. Mijn 2e heb ik 6 jaar en werkt nog steeds goed en 3e heb ik bijna 4 jaar en werkt ook nog goed. Zijn overigens allemaal schermen van 150-250 euro van 19 t/m 26".. Je hebt echt gewoon pech

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:34
Als je een eizo van 1200 euro koopt heb je 5 jaar garantie.

We hebben 250 van die Eizo's op het werk. Die dingen gaan eigenlijk niet kapot. Volgens mij tot nu toe 2 buiten de garantie. Maar als je voor 300k koopt doen ze daar ook niet zo moeilijk over...

Wss doet bij jouw model 90% het nog na tien jaar. De rest heeft gewoon domme pech...

http://axrotterdam.blogspot.nl

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Allemaal leuk en aardig dat je garantie hebt gedurende de te verwachten levensduur en dat de verkopende partij afwijkingen t.o.v. de norm dient aan te geven, maar we weten allemaal dat dat in de praktijk niet zo werkt en niet wordt gedaan.

Dus moeten de overheden regelen dat de te verwachten levensduur vermeld wordt en dat wordt aangegeven of een apparaat randaarde nodig heeft ja, of nee. Dan pas is er duidelijkheid voor iedereen.

Je zult zien dat de prijzen dan gekoppeld worden aan de te verwachten levensduur en dat is mooi, want dan kun je een afweging maken.

Neem ik de gok om goedkoop te kopen en te hopen dat ie het blijft doen, of geef ik meer poen uit en ben ik gegarandeerd van een werkend apparaat door de langere periode van deelgarantie.

Ik verbaas mij er altijd weer over dat we ontzettend goed zijn om alles in regeltjes te vangen, maar dit soort eenvoudige randvoorwaarden scheppen dat lukt niet.

Kijk naar het overstappen van glasvezel naar glasvezel in een WMP+ gebied.
Dan zit je mooi een maandje zonder diensten! Is niet geregeld.
Dus we zijn weer terug bij af (ADSL overstappen, weten jullie nog?).

Gemiste kansen!

Voor TS...
Je kunt natuurlijk nog het e.e.a. aan druk uitoefenen proberen. Niet geschoten is altijd mis :)

Wie weet een mooie korting op een nieuwe monitor bedingen o.i.d.

Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door albino71 op 05-09-2013 00:54 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pontiacv8
Hier bij voor een paar foto's van het beeldscherm om te zien wat er mis is met het beeldscherm.

1. dit is een foto van dat de computer net op gestart is
http://www.flickr.com/photos/petro1971/9688492916/

2. dit is een foto als de computer wat langer opgestart is
http://www.flickr.com/photos/petro1971/9688492262/

3.en bij dit scherm gaat het niet verder, dit is waarschijnlijk mijn inlog scherm
http://www.flickr.com/photos/petro1971/9688492454/

Hartelijk bedankt zo ver voor de informatie en de hulp.
Groeten Petro.

[ Voor 255% gewijzigd door pontiacv8 op 06-09-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

D4NG3R schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:26:
[...]
Een product van 10000 euro mag redelijke wijs langer mee gaan als een product van 1000 euro. Al is de technische levensduur even lang. De economische levensduur is een stuk hoger bij een duurder product.
Dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Sterker nog, meestal is een duurder product financieel te verantwoorden omdat deze belangrijke meerwaarde biedt boven een goedkoper product (in het geval van een monitor: betere kleurweergave dus geschikter voor designwerk). Tenzij de meerwaarde van het duurdere product een langere verwachte levensduur is (en de fabrikant dat dus ook aangeeft, want dat geeft meerwaarde en het product kan duurder verkocht worden), is het verwachten van een langere levensduur niet realistisch.

Voor het geval van het scherm van de topicstarter, zou ik niet zeggen dat voor dat soort scherm zo rond de tijd van aanschaffen de prijs er van hoog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
GlowMouse schreef op maandag 02 september 2013 @ 23:04:
Ik had hetzelfde, een monitor van 3,5 jaar oud die kapot was (TN paneel). De monitor was maar twee dagen per week gebruikt, maar garantie kreeg ik niet omdat de drie jaren om waren. Tegenwoordig zou ik dagvaarden, maar toen heb ik de praktische keuze gemaakt om nooit meer iets van dat merk te kopen en het merk iedereen af te raden.
Beste oplossing. HP (hopeless products) Althans zo staan deze in mijn familie bekend. Het enige van HP waarmee ik nog geen tramelant mee heb gehad, is een laptop (werk). Verder koop ik in me hele leven nooit meer van dat merk :)

P.s. Je gaat hier niks mee uithalen.. Er zijn namelijk ook teveel mensen die een soort misbruik maken als het gaat om ''goede'' service. HP staat kennelijk niet achter haar producten, daar is wat voor te zeggen.

Voorbeeld ''ZIEKELIJK'' goede service:
Steelseries. Heb daar 3 jaar geleden een muis gekocht, ineens werkte deze niet meer. Vervolgens helpdesk gecontacteerd en ik krijg gewoon een nieuwe muis toegezonden door mijn oude product als RMA terug te zenden... Maargoed, hier heb jij nu natuurlijk niks aan :(

[ Voor 27% gewijzigd door Dr.Root op 07-09-2013 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9741

Ik persoonlijk vind een monitor van rond de 500 euro zeker niet voldoet aan het verwachtingpatroon als deze al na amper 3 jaar spelen Defect raakt heb zelf een flatscreen monitor van maar 180 euro die werkt nog uitstekend samsung wel te verstaan 22inch en deze pc staat elke dag aan, branduren gemiddeld per dag 7 zeker soms meer, leeftijd op moment 3 1/2 jaar oud

economische levensverwachting is in deze zaak zeker niet zoals je mag verwachten van deze monitor van 500 euro maar dat is mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pontiacv8
Hallo,
Oke na wat heen en weer bellen en mailen was het antwoord : Nee wij kunnen en willen u niet verder helpen.
Dus dat viel wel effe tegen. :-(

Oke volgende optie, Reparatie, weet iemand een adres waar ik het nog eens zou kunnen proberen
voor reparatie dan gaan we nog maar voor een second opinion.

Bedankt alvast voor de hulp en info.
Groeten Petro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

pontiacv8 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:11:
Oke na wat heen en weer bellen en mailen was het antwoord : Nee
Oh dat is (bijna) altijd het initiële antwoord. Ik dram zelf graag door omdat ik m'n rechten ken.

• pontiacv8
Na nog een mailtje er aan gewaagt te hebben bleef het weer, sorry wij kunnen u niet
helpen en op het volgende mailtje werd niet meer eens gereageerd.
Dus gevalletje pech.

Er is nu een Eizo onderweg via een andere webshop.
Groeten en bedankt iedereen voor de info en advies.
PetroV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 11:41
Als ik kijk naar de economische levensduur van bijvoorbeeld een laptop denk ik dat dit voor een monitor hetzelfde is. Voor een laptop staat een economische levensduur van 3 jaar. Ik werk zelf in een electronicawinkel en heb al meerdere keren geprobeerd iets los te krijgen na 3 jaar maar dan telkens geen vergoeding meer na 3 jaar omdat de economische levensduur verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_SJD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 10:00
Ik heb bij het vertrek bij een bedrijf een SyncMaster 242 MP meegekregen. Scherm van toentertijd ongeveer 1600 euro (2005). Tussentijds een jaartje niet gebruikt maar inmiddels staat hij weer opgesteld en wordt hij weer zeer intensief gebruikt. Zeg dat hij nu dus ruim 11 jaar mee gaat en nog altijd zonder problemen. Zo kan het gelukkig dus ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Daniel_SJD schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:08:
Ik heb bij het vertrek bij een bedrijf een SyncMaster 242 MP meegekregen. Scherm van toentertijd ongeveer 1600 euro (2005). Tussentijds een jaartje niet gebruikt maar inmiddels staat hij weer opgesteld en wordt hij weer zeer intensief gebruikt. Zeg dat hij nu dus ruim 11 jaar mee gaat en nog altijd zonder problemen. Zo kan het gelukkig dus ook :)
En hierbij een nominatie voor topic-kick van het jaar!

(Zat de startpost al te lezen: "Hmmm scherm uit 2009 dat nu kapot gaat. Na 7 jaar. Zo héél gek toch niet qua levensduur? 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:34

br00ky

Moderator Harde Waren
Slaap kindje slaap. En dicht.
Daniel_SJD schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:08:
Volgende keer even opletten of een reply nog wel relevant is. Hint, in een topic van 4 jaar oud is dat zelden zo.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.