Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 19:15
Ik probeer door middel van twee switches een gigabit verbinding tot stand te brengen tussen mijn Synology DS212J NAS en mijn MEDE8ER 600X3D mediaspeler zodat ik bluray iso's kan streamen.

Ik heb een netgear GS605 en een GS105. Mijn NAS hangt in de meterkast evenals mijn 10/100 mbps modem/router van KPN glasvezel. Ik heb hier een kabel van de router/modem richting mijn tv meubel lopen waar de GS105 zich bevind. Nu wou ik op de plek van het modem de GS605 plaatsen zodat ik ipv 10/100 een gigabit netwerkje creeer maar zodra ik deze er tussen hang zakt de snelheid helemaal in en kan ik niet eens normale HD films (10-15G) afspelen.

Op het 10/100 mb netwerkje lukt het helaas niet om bluray ISO's (50GB) te streamen dus vandaar dat ik het op deze manier probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wil je eens schematisch tekenen hoe je het hebt aangesloten?

Normaal is het:
Modem > Router > Switch >> Apparaten / extra switches

Wat voor netwerkkabels gebruik je? Goede kwaliteit CAT5e of hoger? Anders krijg je er sowieso geen Gigabit doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/?core=view&image=11b09f7666b6c629597dae93df340c17.jpg

Zo dus, de tweede switch zit er eigenlijk alleen maar om afstands van meterkast waar de nas staat naar tv meubel te overbruggen. Kabels zullen waarschijnlijk niet goed zijn maar dan zou ik alsnog 100mbit moeten halen toch? Zodra ik nu de tweede switch aansluit haal ik dat niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Je plaatje doet het niet (denk dat je de verkeerde URL hebt gebruikt, dus daarom heb ik hem even voor je geplaatst: Afbeeldingslocatie: http://imgdump.nl/hosted/11b09f7666b6c629597dae93df340c17.jpg

Volgorde ziet er wel goed uit. Zou gewoon moeten werken, mits je goede kabels hebt. Als de draadjes op een verkeerde volgorde in de connectoren zitten, of niet goed zijn aangeknepen kun je rare problemen krijgen.
Heb je ze zelf geknepen? En hebben ze wel 8 aders?

Ik gebruik altijd deze: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx voor de volgorde van de aders. De 568-B variant is het meest gebruikte. Zorgen dat aan beide kanten de connector op die manier is geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Zonder Auto-MDIX moet de kabel tussen de twee switches een "cross-kabel" zijn.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

battler schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:14:
Zonder Auto-MDIX moet de kabel tussen de twee switches een "cross-kabel" zijn.
In theorie heb je gelijk, maar dat zou tegenwoordig standaard in elke gigabit-switch moeten zitten.

Daarnaast zou het dan "wel of niet" moeten werken, niet een beetje. Gigabit is veel veeleisender over de kabel en de afwerking die er liggen. Dus kan goed zijn dat die kabel brak is, maar je er tot nu toe niets van gemerkt hebt.

-Werkt het wel als je een andere (tijdelijke) kabel er tussen legt ? of bv de ene swirh bij de ander legt en maar 1m kabel gebruikt.
jmbosch82 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 07:49:
[afbeelding]
Kabels zullen waarschijnlijk niet goed zijn maar dan zou ik alsnog 100mbit moeten halen toch? Zodra ik nu de tweede switch aansluit haal ik dat niet eens.
100mbit gaat via 4 van de 8 aders, gigabit gebruikt ze alle 8. Als je probleem dus bv in 1 van de 4 zit die je nog nooit gebruikt hebt kan er van alles fout gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 03-09-2013 09:36 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
heuveltje schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:25:
[...]

Dat zou standaard in elke gigabit-switch moeten zitten. Daarnaast zou het dan "wel of niet" moeten werken, niet een beetje. Gigabit is veel veeleisender over de kabel en de afwerking die er liggen. Dus kan goed zijn dat die kabel brak is, maar je er tot nu toe niets van gemerkt hebt.
Ik reageerde eigenlijk de post van Thinkpad maar je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sterker nog, die autosensing zit niet alleen in gigabitswitches, maar in alle. Eigenlijk al sinds de switch de hub ging vervangen. In dit verband kan elke suggestie over cross achterwege blijven. Naar het schijnt heel speciale gevallen daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Mwah, alle 100 mbit switches van de eerste X jaren hebben echt geen auto-mdi :)

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, misschien de allereersten niet. Maar ongeveer 12 jaar geleden kocht ik er eentje. Ik was er nog helemaal niet op bedacht en vroeg in de winkel om een HUB en verwachtte een ding met een aparte uplinkpoort. Ik kreeg een switch, want een HUB werd niet meer geleverd en zou er helemaal uit gaan werd me verteld. Wist ik veel toen, zelfs de verkoper was nog niet op de hoogte van het begrip autosensing. Maar niettemin de switch die ik daarna had kende deze voorwaarden niet meer en had gewoon 4 gelijke poortjes met autosensing. De eerste keer dat ik dat begrip leerde kennen.
Geen idee hoe lang het begrip switch toen al bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
Hoe lang auto-MDIX bestaat weet ik niet maar allebei de switches hebben het. De kabel is een gigabit cert. kabel geinstalleerd dor KPN monteur toen mijn glasvezel werd aangelegd. Allebei de switches geven 100mbit aan op deze kabel. Heb er even een andere kabel tussen gelegd en blijkt dat het dus aan de kabel ligt. Hoop dat ik het met twee nieuwe connectors kan verhelpen (kleurcodering is iig niet volgens specs.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Techneut schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:19:
Oké, misschien de allereersten niet. Maar ongeveer 12 jaar geleden kocht ik er eentje. Ik was er nog helemaal niet op bedacht en vroeg in de winkel om een HUB en verwachtte een ding met een aparte uplinkpoort. Ik kreeg een switch, want een HUB werd niet meer geleverd en zou er helemaal uit gaan werd me verteld. Wist ik veel toen, zelfs de verkoper was nog niet op de hoogte van het begrip autosensing. Maar niettemin de switch die ik daarna had kende deze voorwaarden niet meer en had gewoon 4 gelijke poortjes met autosensing. De eerste keer dat ik dat begrip leerde kennen.
Geen idee hoe lang het begrip switch toen al bestond.
Autosensing != Auto mdix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Felyrion

goodgoan!

Je hebt best kans dat het met een paar nieuwe stekkers wel gaat werken dan. Als de aderparen niet op de goede manier worden gebruikt kun je vreemde dingen krijgen, zeker met gigabit snelheid.
Ik ben wel benieuwd wat deze KPN monteur er dan van gemaakt heeft?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
Felyrion schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 22:25:
Je hebt best kans dat het met een paar nieuwe stekkers wel gaat werken dan. Als de aderparen niet op de goede manier worden gebruikt kun je vreemde dingen krijgen, zeker met gigabit snelheid.
Ik ben wel benieuwd wat deze KPN monteur er dan van gemaakt heeft?
Hij heeft geen kleurcodering gebruikt. Gewoon kleuren half/heel netjes naast elkaar op beide kanten. Zal het is proberen met goede codering en nieuwe stekkers. Hopen dat het werkt, scheelt weer een kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan heb je nog mazzel, heb vaker gezien dat dit maar 10mbit oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
jmbosch82 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 06:48:
[...]

Hij heeft geen kleurcodering gebruikt. Gewoon kleuren half/heel netjes naast elkaar op beide kanten. Zal het is proberen met goede codering en nieuwe stekkers. Hopen dat het werkt, scheelt weer een kabel trekken.
Dat is niet helemaal hoe je een patch kabel hoort aan te sluiten. Als je aan beide kanten een nieuwe connector aan knijpt volgens dit schema zal het waarschijnlijk al een stuk beter werken.
http://support.watel.nl/watel_schema_telecom_data.pdf

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Niet echt een handige PDF, een schema voor een normale straight patchcable staat er niet eens in. Alleen cross/half cross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:58

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Hoofdstuk 2.1 ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Correcte aderparing van cat5 kabels staat in de FAQ.

Hier dus:
NT FAQ

[ Voor 14% gewijzigd door KillerAce_NL op 04-09-2013 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zijn inderdaad synoniemen, nog een term die hiervoor wordt gebruikt is autodetect.
Vrije keus welke je voorkeur geniet. Het zinsverband maakt wel duidelijk wat je bedoelt en een goede verstaander heeft ........... :)

Edit:
Het begrip omvat veel meer dan alleen maar het verschil negeren tussen cross en straight. Een derde volgenss mij wat minder in zwang zijnde uitdrukking is autonegotiation. Hoewel voor zover ik heb begrepen dat laatste oorspronkelijk nog zonder het negeren van het verschil tussen straight en cross was.
Kortom taal is heel vaak een rijke keus uit woorden met gelijke betekenis. Misschien zijn er nog wel meer synoniemen.

[ Voor 37% gewijzigd door Techneut op 04-09-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Machlah
KillerAce_NL schreef op woensdag 04 september 2013 @ 06:56:
Dan heb je nog mazzel, heb vaker gezien dat dit maar 10mbit oplevert.
Ik vermoed ook dat ik op 10mbit zit... normaal zou een bluray wel kunnen streamen op een 100mbit lijn. Ik vraag me nog wel af de kleurcodering echt uitmaakt bij een goed gekrimpte kabel. Ik kan me wel voorstellnig dat er misschien iets meer storing op de kabel zit en dat het bij erg lange kabels wat uit zou kunnen maken maar in principe is het een 1 op 1 doorverbinding. Er word niks gecrosst.

[ Voor 33% gewijzigd door Machlah op 04-09-2013 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Is al 1000x keer besproken, de twisting is écht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Waar denk je dat de letter 'T' in UTP voor staat ;)

Juist die twist is belangrijk, daardoor wordt interferentie tussen de onderlinge aders voorkomen. Als die twist niet nodig was geweest had het er ook niet in gezeten, denk je niet? ;) Daarom is de volgorde van de aders dus wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:12
ThinkPadd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:02:
Waar denk je dat de letter 'T' in UTP voor staat ;)

Juist die twist is belangrijk, daardoor wordt interferentie tussen de onderlinge aders voorkomen. Als die twist niet nodig was geweest had het er ook niet in gezeten, denk je niet? ;) Daarom is de volgorde van de aders dus wel belangrijk.
Ik kan bevestigen dat die twist wel degelijk belangrijk is. Zelf had ik dus ook in eerste instantie de gedachte dat het niet nodig was (of eigenlijk, ik wist niet dat er een twist in hoorde) en kreeg het toen dus ook met geen mogelijkheid aan de praat. Later dus wel netjes getwist zoals het hier in de FAQ staat, en sindsdien werkt het allemaal prima.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 11:39
Techneut schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:19:
[...]

Zijn inderdaad synoniemen, nog een term die hiervoor wordt gebruikt is autodetect.
Daar ben ik het niet mee eens. Auto Sensing (of eigenlijk Auto Negotiation) heeft betrekking op het vaststellen van de snelheid (10/100/1000 Mbps) en half/full-duplex van de verbinding. Vervolgens is er ook nog een auto-mdi(x) vaststelling waarbij bepaalt wordt of de switch zich als cross-poort moet instellen. Voorwaarde hiervoor is normaliter dat er wel auto-sensing is ingeschakeld. Het is dus zeker niet hetzelfde of synoniem.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
Twist is idd belangrijk en van switch naar switch een cross cable.
Leuk dat auto geneuzel maar zelfs met de nieuwste switches gaat het niet altijd goed. Andere optie is om je switchpoorten hard op gewenste snelheid te zetten.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mbaltus schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:09:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Auto Sensing (of eigenlijk Auto Negotiation) heeft betrekking op het vaststellen van de snelheid (10/100/1000 Mbps) en half/full-duplex van de verbinding. Vervolgens is er ook nog een auto-mdi(x) vaststelling waarbij bepaalt wordt of de switch zich als cross-poort moet instellen. Voorwaarde hiervoor is normaliter dat er wel auto-sensing is ingeschakeld. Het is dus zeker niet hetzelfde of synoniem.
Wat jij hier beschrijft was vroeger zo (meer dan 10 jaar geleden). Sindsdien betekent het zowel het een als het ander.
Ballebek schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:26:
Twist is idd belangrijk en van switch naar switch een cross cable.
Leuk dat auto geneuzel maar zelfs met de nieuwste switches gaat het niet altijd goed. Andere optie is om je switchpoorten hard op gewenste snelheid te zetten.
Die ervaring heb ik niet. Maar goed, wie ben ik? Ik heb geen complexe verbindingen in huis en de switch die ik meer dan 10 jaar geleden kocht was een zeer eenvoudige waar je niets op kon instellen. En die had die autodetect, autosensing of zo je wilt auto-mdix (die x heeft betrekking op cross en "auto" op het al of niet nodig hebben daarvan). Inmiddels ligt dat ding overigens al heel lang terzijde omdat hij later is vervangen door een router, waarvoor hetzelfde geldt..
Het omgekeerde geldt ook. Ik heb namelijk ook nog een cross-verbinding die nu eigenlijk straight zou moeten zijn, maar gewoon al heel veel jaren probleemloos werkt.

Edit:
Voor de goede orde, misschien realiseert niet iedereen zich dat straight ook letterlijk straight betekent voor alle 8 aders, want het ene kabeleinde schema A en het andere B is maar voor één viertal aders straight.

En twisten (zie volgende bericht) hoort er uiteraard gewoon bij, het heet niet voor niets utp, ftp of stp.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 04-09-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Felyrion

goodgoan!

Ook nog maar even een duit in het zakje doen: twisten kan veel verschil maken. Zelfs op korte afstanden kan dat al een enorm verschil maken.
Laat hier even weten of dat ook zo is bij jouw situatie :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Techneut schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:27:
[...]

Wat jij hier beschrijft was vroeger zo (meer dan 10 jaar geleden). Sindsdien betekent het zowel het een als het ander.

[...]
Overigens, != betekent is NIET gelijk aan. Dit:
Battler: Autosensing != Auto mdix.
JijZijn inderdaad synoniemen,[...]
klopt dus sowieso niet. Verder is Auto-MDIX voor zover ik weet standaard bij Gigabit, maar optioneel bij 100 Mbit/s switches.

Verder maakt Wikipedia ook vrij duidelijk dat die dingen iets anders zijn:
Newer routers, hubs and switches (including some 10/100, and all 1 Gigabit or 10 Gigabit devices in practice) use auto-MDIX
[...]
especially when autonegotiation is deactivated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:27:
[...]
Ik zit jouw bijdragen aan dit topic met de grootste verbazing te lezen, maar dit is denk ik de enormste wee-tee-ef.
Auto-Negotiation en Auto-MDIX zijn twee totaal verschillende dingen, en zullen dat altijd blijven. Dat jij niet wéét dat de 1000base-T standaard auto-negotiation verplicht stelt en auto-mdix optoineel stelt en de meeste fabrikanten al vanaf dag één auto-mdix implementeren in hun netwerkapparatuur maakt niet dat die beide dingen dan maar hetzelfde zijn tegenwoordig. Evenmin als airbags en ABS, omdat ze beide in auto's zitten.
Felyrion schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:37:
Ook nog maar even een duit in het zakje doen: twisten kan veel verschil maken. Zelfs op korte afstanden kan dat al een enorm verschil maken.
Hier wil ik ook even wat op zeggen omdat er schijnbaar discussie lijkt te ontstaan of je je aderpaartjes wel moet twisten (ik hoop echt zó dat dat een leesfout mijnerzijds is).
Basaal hoe twisted pair werkt: de getwiste adertjes (het aderpaar) krijgt één plus- en één min-signaal mee. Het spanningsverschil tussen de twee aders bepaalt wat het signaal eigenlijk is. Daardoor kun je storingen redelijk negeren want als beide aders 100 volt oppikken blijft het verschil tussen de spanning op de twee adertjes gelijk.
Als je geen twist hebt is het mogelijk dat het toch werkt, op gereduceerde snelheid en sterk gereduceerde afstand. Geen twist is dus gewoon fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Laat het maar zo, te onbelangrijk om verder over te twisten, over twisten gesproken :).

Edit:
Het lijkt me sterk dat het nut van aders twisten ter discussie wordt gesteld. De kabel-alternatieven zijn UTP,FTP en STP. Bij alle drie, dat mag bekend worden verondersteld, betekent die TP twisted pair, . Geen idee welk alternatief men dan op het oog zou hebben. Telefoonkabel of -snoer misschien? Nogmaals, het lijkt me sterk! Maar indien toch, heel misschien overbrug je een metertje of zo met heel lage snelheid. Geen ervaring mee en ik probeer dat ook niet op te doen.

[ Voor 73% gewijzigd door Techneut op 04-09-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 18:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@Knettergek: klopt als een bus; autosensing is auto-mdi(x) en autonegotiate is onderhandelen over speed en duplex!
Overigens om het lekker onduidelijk te maken: er zijn (managed)switches waarbij als je de autoneg uitzet de auto-mdi(x) het op wonderbaarlijke manier het ook niet meer doet.

Verwijderd

Kabouterplop01 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 20:52:
Overigens om het lekker onduidelijk te maken:
Daar waren anderen je mee voor, vandaar mijn post :+

• Techneut
  • Niet online
Toch nog even een klein artikeltje hierover. Ten overvloede het hele verhaal:
http://www.techopedia.com/definition/2149/autosense
En een citaat hieruit:
Autosense can automatically detect a current condition in several ways:
Automatic MDI/MDI-X: Detects whether a crossover cable is needed in gigabit Ethernet
•Media Sensing: A feature found in a printer that detects paper size and type of paper and determines whether there is a connection to the network
•Auto Negotiate or NWay: Recognizes settings such as line speed in Ethernet 10/100 cards and adjusts them appropriately
•Medium Dependent Interface (MDI) port: Used to connect to other switches or hubs without requiring a crossover cable
Er zijn vele sites met info hierover, dit is er één van. Ik ontleende mijn kennis hierover mede uit dergelijke bronnen. Ik had er alleen verstandiger aan gedaan om het woord synoniemen achterwege te laten.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 05-09-2013 10:53 ]

Verwijderd

Dit artikel beschrijft welke betekenissen er allemaal aan de kreet "autosensing" worden toegewezen.
Autosensing is geen gedefinieerde term en derhalve inderdaad los uit de pols te gebruiken voor álles wat automatisch iets instelt (niet voor niets is bullet item nummer 2 papierformaat in een printer).

Dat er mensen zijn die autosensing zeggen en de ééne keer auto-mdix en de andere keer auto-negotiation bedoelen, maakt nog steeds die dingen niet hetzelfde. Het is belangrijk bij het geven van advies dat je je definities een beetje duidelijk gescheiden hebt en met onderbouwde feiten komt, omdat je anders onbedoeld bijvoorbeeld dingen kunt zeggen die onwaar zijn of misleidend, en daar help je niet alleen een ander niet mee maar maak je de hele zoektocht naar een oplossing onnodig problematisch voor alle lezers.
Techneut schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 10:34:
Sterker nog, die autosensing zit niet alleen in gigabitswitches, maar in alle. Eigenlijk al sinds de switch de hub ging vervangen. In dit verband kan elke suggestie over cross achterwege blijven. Naar het schijnt heel speciale gevallen daargelaten.
Dit soort dingen, bijvoorbeeld. Je noemt hier "autosensing" bedoelende auto-mdix (want daar reageer je op) maar het is gewoonweg niet waar dat auto-mdix in álle switches zit. Wel auto-negotiation. Maar dat schrijf je niet.
Dat je bij de modale huis-tuin-en-keuken switch audo-mdix poorten (of minimaal één auto-mdix poort) hebt is zeker geen onwaarheid, maar je kunt nog steeds switches kopen en met name van je provider modem/routers krijgen waar niet alle poorten auto-mdix ondersteunen.

Ik begrijp dat je probeert het goed te doen maar het is evengoed zaak dat aan het einde van het topic de feiten een beetje kloppen, ook voor een volgende die dit topic (over een verkeerd geknepen UTP kabeltje, niet over switches, overigens) doorleest en er probeert wat van op te steken.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2013 10:59 ]

• Techneut
  • Niet online
Prima, ik geloof je op je woord. Ik zal voortaan nog wat meer, om spraakverwarringen te voorkomen, op de juiste woordkeus letten dan ik al voortdurend probeer te doen. Alhoewel wederom, een goede verstaander zal bij een betoog over deze onderwerpen vast niet denken dat met autosensing een apparaat wordt bedoelt dat automatisch onderscheid kan maken tussen appel- en perenbomen :). Wat mij betreft genoeg "getwist" hierover. En eveneens wat mij betreft even goede vrienden.

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 05-09-2013 13:07 ]

Pagina: 1