Nieuwe workstation

Pagina: 1
Acties:

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een workstation dat Photoshop en 3D moet draaien is voor mij totaal overbodig.
Als Fedora KDE gebruiker is mijn werkset:
- PHP
- Apache
- VirtualBox (Linux, OSX, Windows XP, Windows 7)
- Geany
- Gimp
- Inkscape
- LibreOffice
- MySQL
- PostgreSQL
- Chrome
- Firefox
- VMWare
- Aqua Data Studio
- video's transcoderen naar web

Ik blijf mijn oude onderdelen gebruiken:
  • PSU Zalman ZM500-HP
  • Lian-li V1100 Plus case
  • 3x WesternDigital 1600 AAJS
  • 3x Noctua NF-S12-800 120mm casefan
Stabiliteit is zeer belangrijk, en daarom kwam ik uit op de volgende upgrade:De CPU Fan is wel groot maar die past in de Lian-Li case.

Berekend totaal vermogen verbruik 300W
De voeding is dus wat aan de grote kant maar geeft ruimte voor uitbreiding

Ik zit er aan te denken om dit bij Azerty te bestellen.
http://azerty.nl/winkelma...1074]=1&product[627683]=1

Iemand nog tips/ideeën?

[ Voor 13% gewijzigd door DJMaze op 02-09-2013 11:34 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Verwijderd

Als stabiliteit belangrijk is zou ik de voeding maar vervangen. Zitten condensators van CapXon in die zijn van slechte kwaliteit. Na enkele jaren begeven die het en dat is bij jouw voeding nu ongeveer denk ik. Tenminste ik denk dat jij hem al enkele jaren hebt ondertussen.

Waarom neem je trouwens een oude generatie mobo en cpu?

Verbruik zit trouwens maximaal rond de 100W en lang geen 300W.

• DJMaze
  • Niet online
Dank je Mask, de info over de voeding is top!
Ga ik gelijk een andere uitzoeken.

Ik had gekozen voor een Sandy CPU vanwege de prijs, maar ik zie dat na 2 maanden uitzoekwerk de 3570 bijna net zo duur is.
Ik heb bovenstaande lijstje even geupdate.

Ik had het mobo gekozen vanwege de feature set en Military Class III componenten voor een hoge stabiliteit.

Nogmaals, bedankt Mask

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 02-09-2013 11:36 ]

Verwijderd

Sinds die twee maanden is er Haswell gekomen, socket 1150. ;)

• DJMaze
  • Niet online
Een goede voeding zoeken voor een workstation is nog best lastig.
Als de workstation maar 100W gebruikt, zoals Mask zei, blijken er weinig tests te zijn op dat vermogen.
Alleen deze kon ik vinden: http://nl.hardware.info/r...t-efficient-100-watt-test

Ander nadeel is de 6x sata die ik nodig heb (3x WD HDD, 1x SSD, 1x DVD/BD, 1x HDD).
Het blijkt dat veel kleine PSU's maar 4 aansluitingen hebben.

Kosten overwegend, filter op maat (14cm is echt de max in V1100 case), ripple op 100W en verbruik in standby kom ik uit op een ZALMAN ZM450-GS

Al met al blijkt dus de opbouw van een PC en het gebruik sterk van invloed te zijn op het "ideale" systeem.
De awards die hardware krijgt is dus blijkbaar ook maar respectievelijk, want wat heb je aan een tweakers 5 sterren award voeding als die niet de juiste aansluitingen heeft?

Verwijderd

Een goede voeding kiezen is voor bijna iedereen lastig. Een goede review van een voeding maken is nog veel lastiger. HWI kan dit bijvoorbeeld niet, kwaliteit dat is iets waar ze bijvoorbeeld niet naar kijken.

De Zalman die jij noemt is gemaakt door CWT en is van het GPA design, kwaliteit van deze voedingen is erg laag. Niet iets waar je echt blij van wordt.

pricewatch: Intel Core i5 4570S Boxed
pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
pricewatch: Corsair CMV16GX3M2A1333C9
pricewatch: Asus B85M-E
pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

Zo zou ik het doen. Ervan uitgaande dat je niet overklokt.
Nieuwste generatie Intel Core i5 CPU (Haswell).
CPU koeler die de gekozen CPU met gemak onhoorbaar stil moet kunnen koelen.
16GB geheugen van Corsair, is de goedkoopste en sneller geheugen heeft toch totaal geen zin.
Moederbord van fatsoenlijke kwaliteit met 6 sata poorten waarvan 4 sata600 zijn. In theorie heb je maar één sata600 poort nodig aangezien de SSD als enige er wat aan heeft. Maar in de praktijk zal die niet merkbaar trager zijn op een sata300 poort.
Samsung EVO SSD, behoort tot de snelsten en is erg goed geprijsd. Geheugencellen zijn dan wel TLC maar voordat je die hebt versleten heb je de PC al lang weg gedaan.
Seasonic G360 voeding. Beste voeding in zijn klasse, heeft helaas wel maar 4 sata power aansluitingen dus je zult een verloopje moeten gebruiken van molex naar sata maar dit lijkt mij niet echt een probleem.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Reacties verplaatst naar DAA. :)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik denk dat in dit geval de Crucial 2.5" M500 120GB interessanter is dan de Samsung 840 EVO 120GB omdat de eerste een bescherming heeft in geval van stroomuitval.

De voorgestelde Seasonic G-Serie 360Watt heeft maar 4 SATA aansluitingen. Je kan er wel een MOLEX to SATA power adapter bij kopen.

Verwijderd

Stroomuitval is iets wat zo goed als niet in NL voorkomt, mocht het al voorkomen gaat het in 99% van de gevallen als nog goed. Er zijn dan nog wel 100 andere dingen die ook mis kunnen gaan met de PC.

Dat van de voeding dat zei ik idd ook al. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2013 21:48 ]

• DJMaze
  • Niet online
Mask's setup is ook een nette keuze.
Over het Asus moederbord zijn de meningen wel verdeeld en het is natuurlijk een persoonlijke gebruikservaring.
Ik heb namelijk alleen maar pech gehad met Asus en juist alleen maar positieve ervaringen met Intel moederborden.
Aangezien Intel gestopt is met desktop moederborden heb ik eens voor MSI gekozen.

De punten die Mask aankaart over voedingen zijn interessant.
Zou het niet wat zijn om eens uitgebreid onderzoek te doen naar voedingen, hun kwaliteit, etc. etc. en een vergelijkingstabel waarbij je kan filteren op aansluitingen?
Ook in acht nemend dat mensen kunnen melden welke voeding zij hebben en hoelang deze is gebruikt of stuk is gegaan?
En eventueel tests op voedingen na 3 jaar gebruik aangezien een bedrijf na 3 jaar de pc zou moeten vervangen?

Pagina: 1