Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus N550 vs Lenovo IdeaPad Y510p vs Toshiba Satellite P50

Pagina: 1
Acties:

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik heb een aantal maanden geleden al een topic geopend waarin ik om advies vroeg voor een laptop met een full HD scherm een een fatsoenlijke processor. Ik heb toen besloten op op Haswell te wachten, maar dat duurde iets langer dan gedacht. Nu het eerste begint te komen zie ik door de bomen het bos niet meer, en heb ik nu toch echt snel een laptop nodig.

Het eerste wat ik nadat ik de laptop heb is de bestaande HDD eruit halen en vervangen voor een 128 GB SSD, waar ik vervolgens waarschijnlijk Linux mint op installeer, met andere worden softwarematige verschillen kunnen mij helemaal niets schelen.

Ik ga deze laptop vooral gebruiken om ROOT te draaien (dus programmeren). Ik ga er niets mee doen dat grafisch zwaar is.

Ik dacht eerst zeker voor de N550 te gaan, maar deze blijkt dicht te zitten met trorx schroeven, en is nog zeer slecht verkrijgbaar, ook het glimmende touchscreen staat mij tegen. De Y510p is de enige van dit rijtje met een mat scherm, wat voor mij een voordeel is. Verder heb ik eigenlijk geen idee hoe deze schermen vergelijken.

Ik ben vandaag voor de grap eens naar de MediaMarkt en een aantal andere winkels gelopen, en daar eindigen de laptops bij 800 euro, maar wat mij daar wel opviel is dat 17,3 inch eigenlijk niet eens zo heel groot is, dus nu zit ik ook weer in die categorie te kijken (waar de Toshiba L70 en P70 ook aan al mijn eisen voldoen). Ik wil dit ding wel iedere dag meeslepen en op de fiets mee kunnen nemen, en ik heb het idee dat mij daar op aan het verkijken ben.

Hoe dan ook, ik zit vast, en het feit dat er geen enkele plaats lijkt te zijn waar ik deze dingen kan bekijken maakt het alleen maar lastiger.

Verwijderd

Geen van de 3.

Je schrijft dat je er vooral mee wil programmeren, niet wil gamen. Dan is het mij een raadsel waarom je de Y510p aanhaalt. Die notebook is op vrijwel elk vlak ondergemiddeld behalve de grafische kaart. De P50 is nog meer ondergemiddeld. Zo is de accuduur minder dan de Y510p. Dat dat mogelijk is..

De N550 is prima, maar duur voor wat je krijgt. Je kan beter de oude N56 nemen, of net iets meer uitgeven voor bijvoorbeeld de latitude E6540 of thinkpad equivalent. Deze bieden veel meer waar voor je geld.

• eew
Ze hebben toch allemaal een i7 4700QM, op welk vlak zijn ze dan ondergemiddeld? En wat is het grote verschil tussen de N550 en die Toshiba? De N550 heeft zelfs een betere videokaart.

Als ik een N56 koop heb ik voor niets zitten wachten op Haswell, maar Thinkpads heb ik ook gekeken, maar als je die met een fatsoenlijk scherm wilt betaal je echt de hoofdprijs.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Wat darkstone met ondergemiddeld bedoeld zijn voornamelijk de essentiële eigenschappen zoals:
- Accuduur
- Bouwkwaliteit
- Koeling

Met name de Y510 is dramatisch slecht op de bovenstaande genoemde punten. De oude N56 met een IOvy Bridge chipset is inderdaad een uitstekende keuze. Je krijgt veel meer waar voor je geld dan bij de N550.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• eew
Accuduur kan mij eigenlijk niet schelen, ik zit toch de hele dag naast een stopcontact. Bouwkwaliteit is wel van belang, maar alle reviews van die Toshiba (niet veel) hebben daar alleen maar positieve dingen over te zeggen.

Verwijderd

eew schreef op maandag 02 september 2013 @ 20:03:

Als ik een N56 koop heb ik voor niets zitten wachten op Haswell,
Dan had je dat niet moeten doen. De N56 is nog steeds beter dan elke andere haswell laptop onder de €1500, met uitzondering van de latitude E6540, alienware 14 en misschien acer V7.
maar Thinkpads heb ik ook gekeken, maar als je die met een fatsoenlijk scherm wilt betaal je echt de hoofdprijs.
Dat klopt. Maar die zijn het ook dubbel en dwars waard. De N550 is €200 a €300 duurder dan de N56, terwijl ik geen enkel aspect kan opnoemen wat het die meerprijs waard maakt. De T530 is €200 duurder dan de N550, terwijl ik zonder moeite 5 overtuigende argumenten kan noemen waarom dat een veel betere keuze is: veel betere bouwkwaliteit. Veel betere koeling. Veel beter scherm. Veel betere accuduur. Veel beter toetsenbord. Je hoeft geen economie gestudeerd te hebben om in te zien dat de N550 dan misschien niet de slimste keuze is.

De garantie is ook veel beter, dat maakt nummer 6.
eew schreef op maandag 02 september 2013 @ 20:14:
Accuduur kan mij eigenlijk niet schelen, ik zit toch de hele dag naast een stopcontact. Bouwkwaliteit is wel van belang, maar alle reviews van die Toshiba (niet veel) hebben daar alleen maar positieve dingen over te zeggen.
Alle reviews? http://www.hardwarezone.c...0-lean-multimedia-machine is de enige review die ik kan vinden, en hij wordt slechter beoordeeld dan de Y510p, welke al zeer slechte laptop is voor jou eisen. Het enige verkoopargument voor de Y510p ten opzichte van de N56 is de grafische kaart. Jij wilt juist geen grafische kaart.

• eew
Als ik op de site van Lenovo een T530 ga configureren kom ik op €1,547.51 uit, en daar zit dan al een SSD in. En het verschil tussen 4 en 8 GB ram is 33 euro, wat betekent dat ze (in tegenstelling tot Dell en Apple) geen woekerprijzen voor RAM rekenen. Hun SSD prijs is wel aan de hoge kant, het verschil tussen een 320 GB HDD en een 128 GB SSD is 146 euro. Dus met mijn eigen SSD kan ik nog wat besparen.

Toch blijft dat heel veel geld, en lager dan een i7-3630QM wil ik in CPU niet gaan.

Verwijderd

Iets duurder dan ik in mijn hoofd had.

De E6540 kost €1300 met i7-4800MQ, 1080p, 8GB, 500GB hybrid schijf, 9-cel accu en HD 8790m. En is redelijk vergelijkbaar met de T530 (voornamelijk zwaarder en een minder touchpad).

Ik vind je redenering overigens op zn zachtst gezegd vreemd. Je wilt per se haswell, maar je hecht geen waarde aan een langere accuduur? Als je het aan mij had gevraagd had ik je al een jaar geleden kunnen vertellen dat haswel dan niet de moeite waard is. Hetgeen precies de reden is dat ik nu een nog niet zo oude sandy bridge laptop heb.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 01:49 ]

• eew
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Ik denk dat dat komt omdat ik nog niet door heb dat zelfs hardwarefabrikanten tegenwoordig niet alleen meer op puur performance ontwikkelen, dat is een wijziging in strategie die ik met mijn zelfbouwdesktops niet begrijp. Ik zag net op tv dat iemand voorspelde dat Microsoft met de overname van Nokia wil bereiken dat wij onze alles met onze "telefoon" gaan doen. Het eerste dat ik dan denk is dat die dingen roodgloeiend moeten worden bij serieus werk, maar mensen lijken gewoon steeds meer genoegen te nemen met minder vooruitgang, of in dit geval zelfs absoluut minder performance. De PC markt gaat nu een kant op die ik absoluut niet zie zitten...

Die Dell lijkt me trouwens geen optie vanwege ATI+linux, op mijn desktop heb ik met een HD6950 het nog steeds niet voor elkaar geregen vloeiend door webpagina's te scrollen in linux (maar ik heb er ook niet heel veel aandacht meer aan besteed).

[ Voor 15% gewijzigd door eew op 03-09-2013 10:37 ]

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Offtopic: Waarom zou jouw mobiele telefoon het serieuze werk doen? De technologie (denk aan draadloze netwerksnelheid etc) zal over een paar jaar geavanceerd genoeg zijn om serieus werk door een centrale 'supercomputer' te laten doen, die het beeld vervolgens gewoon naar jouw telefoon/tablet streamt.

Verwijderd

eew schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:28:
Die Dell lijkt me trouwens geen optie vanwege ATI+linux, op mijn desktop heb ik met een HD6950 het nog steeds niet voor elkaar geregen vloeiend door webpagina's te scrollen in linux (maar ik heb er ook niet heel veel aandacht meer aan besteed).
Desktop is geen mobile. Zowel de dell als de N56 (volgens mij alles behalve de lenovo) hebben switchable graphics. Dat houd in dat alles standaard op de IGP draait. De dedicated GPU zit er los naast en niet aangesloten op een beeldscherm.

Imo, het eerste wat je wilt doen als je linux installeert is een tooltje installeren waardoor de dedicatie gpu uit gaat zodat je een fatsoenlijke accuduur kunt halen. Siwtchable graphics is een ramp onder linux, en het laatste wat je wilt is een dedicated GPU met onder linux brakke power saving terwijl de intel IGP voor 99% van het werk precies even goed is. In de oudere latitude's en thinkpads zit een switch in het bios zodat je toch op de dedicated GPU kunt werken zonder software support. (dat heeft mij al een paar keer gered). Maar volgens mij hebben ze die er in de E6540 uitgesloopt.

Dat is tevens de reden voor deze uitspraak:

Google bumblebee voor de 'community, open source' nividia implementatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 10:58 ]

• eew
Ik snap die Dell site trouwens niet.

http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/latitude-e6540-laptop/pd

Hier bij specificaties staan allemaal opties, ze noemen zelfs de videokaart optioneel. Maar dat ding is nergens te configureren. Als ik de optie had dat ding te bestellen zonder die videokaart en met een SSD of een iets minder dure schijf (zodat ik zelf een SSD kan kopen) dan denk ik dat het de ideale oplosisng is (en zakt de boel mogelijk onder de 1000).

Verwijderd

Je kan inderdaad niet zoveel configureren aan de E6540. Dat is al een tijdje zo.

Met de VIP actie kom je op de door mij genoemde prijs: [Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2. Daar zijn wat wat url modificaties voor nodig. Let erop dat de prijs bij jouw link exclusief btw is.

• eew
Dan kom ik dus op 1400 uit omdat ik nog 100 euro aan een SSD moet uitgeven. En die 500
GB hybride schijf is natuurlijk om garantieredenen niet te verkopen.

• eew
Is de Thinkpad Edge 531 trouwens een optie?

Met de beste CPU keuze lever ik dan wel behoorlijk in op CPU (maar ik begin me ondertussen af te vragen hoeveel dat uitmaakt, ik heb toch toegang tot een cluster), maar die is zonder GPU te bestellen, en als ik het goedkoopste model omhoog configureer (met SSD, HD scherm, 5Ghz wifi en die lage i7), kom ik op een net bedrag uit van 813 euro.

Verwijderd

De Edge 531 is een optie, maar ik zou eerder kijken of je de N56 ergens te pakken kan krijgen. De Edge 531 lijkt zo ongeveer op hetzelfde niveau te zitten als de inspiron 15R SE, en de meerprijs van de N56 vind ik het over het algemeen wel waard.
Pagina: 1