Toon posts:

Playstation vs Xbox (media center functie) vraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik sta op het punt een PS3 (of PS4) of een Xbox 360 (of Xbox One) aan te schaffen.
Echter heb ik na Tweakers en Google helemaal afgespeurd te hebben, nog steeds geen specifieke voorkeur, beide consoles hebben goede eigenschappen. Vanwege eerdere (persoonlijke) ervaringen zou ik voor de PS(3 of 4) gaan,maar vanwege enkele recensies zou ik voor de Xbox (360 of One) kiezen.

Mijn probleem is dat ik op mijn toekomstige console niet alleen wil gamen, maar ook wil gaan gebruiken als media center en voor het smart gedeelte wat ontbreekt op mijn tv. Momenteel staat er een oude pc naast m'n tv, waarop ik alle formaten films kan afspelen (DivX, Xvid, Avi etc..) via USB of stream software. Daarnaast gebruik ik hem voor Programma gemist/RTL Gemist/Youtube en vooral voor Spotify. Dit laatste is voor mij echt belangrijk.

Nu is het zo dat die oude pc er binnenkort uitgaat (ik erger me dood aan die lelijke kast ;) ), ik wil gewoon een 'alles-in-1' oplossing, zonder dat ik ook nog een los media center kastje moet kopen, en een 'maak-m'n-tv-smart' Adriod stick, om die apps/programma's te kunnen afspelen.. Het liefst in combinatie met een PS3 of 4 of een Xbox 360 (of One). Of ik die internet diensten nu in de vorm van app's of via de ingebouwde browser kan bekijken maakt me niks uit, als het maar goed te bedienen is via een iPhone app (remote contol) of de bijgeleverde controllers..

Mijn vraag is dus kort gezegd: Welke console speelt het beste in op mijn wensen/eisen en ondersteunt de bovenstaande punten? Kan de (laatste versie) PS3 dit goed? (komt mij goed uit qua kosten) of moet ik daarvoor wachten op de PS4? Of kan de Xbox 360 dit het beste, of moet ik de Xbox One bestellen?

Ik zou super blij zijn met wat antwoorden met toelichting, alvast ontzettend bedankt voor de genomen moeite! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Formaten van films zal altijd een probleem blijven, Xvid, mkv (container) of DivX, zijn allemaal de bekende formaten van 'jeweetwel' films, die gaan ze niet gemakkelijk ondersteunen. Je bent dan snel aangewezen op een extern apparaat die dit alsnog kan afspelen, maar vooralsnog is dat puur gokwerk voor next-gen, gezien geen van de 2 daadwerkelijk in de winkel ligt :)

De online-video functies zullen ze allebei wel gaan krijgen, dat zijn inmiddels zulk standaard programma's dat het wel heel raar zou moeten lopen als die niet richting next-gen zouden gaan. Beide hebben ook hun eigen video/music on demand en komt netflix er binnenkort ook nog bij. Spotify heeft btw geen ondersteuning voor consoles (buiten de browser), alternatief hebben beide consoles wel (Music unlimited en Xbox Music).

Ook voor de current gen ben je veel aanwezen op 'externe oplossingen', PS3 heeft de bekende PS3mediaserver en Xbox heeft natuurlijk media-extender, maar elke 'mediaserver' oplossing werkt. afaik kunnen beide geen 'bekende' formaten afspelen (MP4 dacht ik wel, maar niet met externe sub).

Nu staat de Xbox wel iets meer 'media gericht' in de spotlight, maar in praktijk zie ik in ieder geval current-gen weinig van elkaar verschillen. SmartGlass werkt best aardig als remote 'out of the box', dat zou klein pluspuntje zijn, andere kant heeft de PS3 een blu-ray speler, mocht je ook BR-discs willen kijken.

Gerelateerd
nieuws: Xbox Live krijgt apps voor Nederlandse markt

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fighter
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-01-2024
Spotify op Xbox zou ik niet op rekenen. Microsoft heeft zelf Xbox Music, dus die gaan dat niet zo maar toelaten denk ik. Alhoewel er wel eentje is voor Windows 8, niet?

[ Voor 16% gewijzigd door X-Fighter op 02-09-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MS zet vol in op de multimedia functies met de One, Sony meer op gaming met ook multimedia. Beiden zullen verwacht ik geen mkv's afspelen out of the box, maar dat is eventueel op te lossen met 3rd party software. Is wel weer gedoe.

Mijn 360 speelt overigens alles behalve dan mkv's, maar wederom de PS3 slikt ook veel.

Mijn ervaring is wel dat bij de 360 en de PS3 het duidelijk is dat het "aangeplakte" functionaliteit is, ik gebruik over het algemeen mijn bluray speler ook als media speler, die speelt alles (ook Mkv) net wat soepeler dan de consoles.

Hoe de one en de PS4 het gaan doen kan ik je in november pas vertellen, aangezien die nog niet uit zijn. Zoals gezegd heeft de one iets betere kaarten als multimedia apparaat vanwege de HDMI in en de IR blaster in de kinect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:43
Kwa media afspeel functionaliteit zullen er geen verschillen tussen zitten. Maar als je een echte serieuze mediacenter pc wil hebben, zou ik toch echt een mooie thin client/mediacenter pc kopen, of er zelf eentje bouwen, met windows 8 erop omdat dat erg fijn werkt als 'tv-OS'.

Ik heb zelf ook een PS3, en gebruikte die in het begin als mediacenter ook een beetje, maar uiteindelijk kom je altijd terecht bij een echte htpc. Tegenwoordig kun je zo'n htpc echt perfectioneren ook: windows 8, mediacenter afstandsbediening, XBMC (gratis!) erop, mooie aluminium htpc behuizing, tv-tuner kaarten, usb-audio dac's, videokaart zodat je er ook op kunt gamen icm een X360 controller, enz. Dat is hoe ik het ingericht heb, en werkt naar volle tevredenheid al meer dan drie jaar. Ik weet niet hoe handig je bent met pc's bouwen, maar je kan altijd nog een kant-en-klare htpc kopen en daar windows 8 en XBMC op knallen. Werkt alles out-of-the-box perfect. Je kan dan XBMC ook aansturen met je tablet of smartphone via wifi. Werkt ook perfect samen met m'n av-receiver (marantz sr5003) via hdmi passthrough. En als kers op de taart kun je onbeperkt uitbreiden in de toekomst. Nieuwe videokaart, behuizing, tv-tuners, hdd's enz.

Consoles moet je echt niet teveel van verwachten, vooral omdat MS en Sony bepaalde belangen hebben om bv geen mkv ondersteuning in te bouwen. Zo is het op dit moment ook met de PS3 en X360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 11:38
als je je ergert aan die lelijke kast zou ik een Intel Nuc (de nieuwe versie ) overwegen, kan je evt xbmc opzetten of windows 7 / 8 met xbmc , kastje is super klein en kan je ook nog mailen , internet etc op doen , films evt op ext hd en klaar is kees, of in jou geval klaar is dubbeljj , reken wel op 4 a 500 euro !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:43
Gandalf68 schreef op maandag 02 september 2013 @ 20:25:
als je je ergert aan die lelijke kast zou ik een Intel Nuc (de nieuwe versie ) overwegen, kan je evt xbmc opzetten of windows 7 / 8 met xbmc , kastje is super klein en kan je ook nog mailen , internet etc op doen , films evt op ext hd en klaar is kees, of in jou geval klaar is dubbeljj , reken wel op 4 a 500 euro !
Da's inderdaad een erg goede. En even duur als een PS4 of X1... Maar een stuk beter voor de toepassing, mits je het alleen om de htpc mogelijkheden te doen is uiteraard en niet gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor jullie hulp!

@Trishul en Gandalf68, dat zijn hele mooie oplossingen! Thanx daarvoor.

Ik begrijp nu wel goed uit jullie verhalen, dat wat ik wil, officieel nagenoeg onmogelijk is.Ik zal dus idd met een losse media center (waar ook app's op kunnen) en een Xbox of PS3 moeten gaan werken. Die Intel Nuc vond ik ook een tof idee! Ik ben zeker een stapje verder qua mogelijkheden! Thanx! Nu nog ff uitzoeken welke console ik ga nemen, puur voor het gamen dan maar ;)

Verwijderd

Om je te helpen bij de keuze van een console zou ik je vooral adviseren om je te oriënteren op het spellenaanbod. Oftewel, wat vind je leuk om te spelen? Onthoud dat er diverse uitgevers zijn die voor elke console hun spellen uitbrengen en dat de exclusieve games dus bepalend kunnen zijn.

Natuurlijk kun je meteen een nieuwe console als PS4 en Xbox One pakken, maar dan betaal je meer en er is een kleiner spellenaanbod. Wellicht is het daarom beter mede i.v.m. die bijkomende aanschaf van je mediacenter eerder de huidige generatie in huis te halen. Er is een breed spellenaanbod, waarvoor ook leuke deals zijn te scoren. Mocht je heel fanatiek gamen, dan kan op de PS3 de Playstation Plus dienst een toegevoegde waarde zijn (50 euro per jaar), waarbij je een mix van oude en nieuwe spellen gratis kan spelen zolang je abonnement voortduurt. Maandelijks gaat het op dit moment om 3 PS3 games en 2 PSVita games (sommige games zijn op beide platformen te spelen (Crossbuy)). Online gaming zelf is gratis. Op Xbox 360 moet betaald worden om online te gamen (adviesprijs 60 euro per jaar). Microsoft is onlangs via Xbox Live Gold ook gratis (oudere) games per maand uit gaan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks Butch_NL. Ik zal jouw punten meenemen in mijn overweging! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 23:19
Verwijderd schreef op woensdag 04 september 2013 @ 09:44:
Ontzettend bedankt voor jullie hulp!

@Trishul en Gandalf68, dat zijn hele mooie oplossingen! Thanx daarvoor.

Ik begrijp nu wel goed uit jullie verhalen, dat wat ik wil, officieel nagenoeg onmogelijk is.Ik zal dus idd met een losse media center (waar ook app's op kunnen) en een Xbox of PS3 moeten gaan werken. Die Intel Nuc vond ik ook een tof idee! Ik ben zeker een stapje verder qua mogelijkheden! Thanx! Nu nog ff uitzoeken welke console ik ga nemen, puur voor het gamen dan maar ;)
Nou, muziek weet ik niet, maar met PS3 Media Server op de PC + XBox 360 kan ik alles gewoon afspelen. Zou niet weten waarom ik nog een los mediacenter zou willen, wellicht enkel voor muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Omdat je met een normale media center niet een losse pc aan hoeft te hebben om de boel te streamen ;)

Je kan ook kijken naar een Raspberry Pi, daarop kun je XBMC zetten en dat werkt prima :) Het is een klein apparaatje en niet duur en speelt dan meteen alles af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top, top, maar hoe zit het dan met Spotify? Ik betaal daarvoor, en zou het graag kunnen installeren op m'n toekomstige hardware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Spotify is volgens mij op beide platformen nog niet native te downloaden, maar ik heb geen idee of dit een beperking vanuit de fabrikant (Sony/Microsoft) is, of vanuit Spotify.

Op de PS3 zou je het eventueel nog kunnen proberen via PS3 Media Server, maar het is niet gegarandeerd dat dat altijd soepel werkt.

Of het op de PlayStation 4 of Xbox One wel beschikbaar zal zijn? Geen idee. Ik weet wel dat in Sony's home cinema sets een optie zit om via Bluetooth audio te streamen en dat je bijvoorbeeld via de Spotify app op je telefoon/tablet Spotify muziek op die home cinema sets kan afspelen.
Het valt nu nog niet te zeggen, maar het lijkt mij dat de PS4 modern genoeg is om zoiets ook te ondersteunen.

Xbox One heb ik verder geen idee, maar misschien gaan zij ook wel Bluetooth audio ondersteunen.
Pagina: 1