Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-01-2021
Beste Tweakers,

Ik ga in de nabije toekomst een nieuwe destkop kopen, en hier hoort natuurlijk een nieuw beeldscherm bij.
Nu is dus mijn adelaarszicht gevallen op de volgende monitors van Philips.
Bij Bol.com is er nog 2 dagen kortingen op pc-artikelen dus elke reactie is erg gewaardeerd. _/-\o_

Qua technische specs ben ik vrij onwetend maar ben erg bereid om te leren en ben dan ook bezig alle stickies te lezen.

http://www.bol.com/nl/p/p...monitor/9000000012084338/
De rand bij deze monitor vond ik erg leuk maar geeft dit echt meerwaarde?

Als mijn budget het toelaat vond ik de volgende ook erg interessant (stukje groter en Ambiglow)
http://www.bol.com/nl/p/p...monitor/9200000009423220/

En als ik beter ergens anders kan zoeken of bij een ander merk hetzelfde voor een goedkopere prijs kan krijgen hoor ik dat ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Zeker die tweede. IPS scherm en het is een erg prettige monitor. Sowieso vind ik Ambilight / glow meer toevoegen dan zo'n daglicht rand, maar ik heb dan wel gewoon daglicht bij mijn werkplek :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Dit is een aankoopadviesvraag, en die horen in de aankoopadviessubfora.

Move VB -> CAA

Tip:
Je weet misschien niet veel over technische specs, maar je hebt vast dingen die jij belangrijk vindt in een monitor. Als je bijv spelletjes speelt zijn dat andere eisen dan als je grafische beeldbewerking doet en die zijn weer anders dan als je vooral films kijkt. Binnen elk van die dingen heb je ook nog persoonlijke voorkeuren enzo. Geef zo goed mogelijk aan wat je wilt, dan kunnen anderen een zo goed mogelijk advies geven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez
Oh sorry, volgende keer zal ik 't op de goeie plek posten.

Ik zal de pc voor dagelijks gebruik gebruiken maar ook voor films en games. Ik begin net met de opleiding Informatica dus dan zal ik hem later ook voor grafische beeldbewerking willen gebruiken.

Bij nader aanzien trekt die
http://www.bol.com/nl/p/p...monitor/9200000009423220/
me iets minder, omdat ik de ambiglow na een tijdje wel gezien heb.
Zou er iets ongeveer hetzelfde zijn zonder die ambiglow?

Het liefst wil een goeie 27 inch met up to date vernieuwingsfrequenties en die ook aan energiebesparing denkt. En lage input-lag

BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez
Ik heb nu de volgende gezien die wel goed uit een aantal tests kwam:
LG E2711PY-BN Zwart

Alleen vind ik de ingebouwde luidsprekers verder overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez
Graag jullie gedachtes op de
pricewatch: LG E2711PY-BN Zwart

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik zou die nooit nemen omdat hij een TN-paneel heeft ;)

Ik zou eerder kijken naar:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
of
pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

Deze worden hier om goede redenen zeer goed gevonden.
> ips paneel (mooie kleuren & kijkhoeken)
> goede features (verstellen in hoogte, kabelmanagement, 90° draaien etc)
> sterke brightness
> De 23" versie heeft een zeer lage input lag. De 24" heeft een lage input lag.
> Sterke prijs voor wat het is (bang for the buck)

Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/fjyu50la1/input_lag_1.jpg
~> http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm

[ Voor 37% gewijzigd door SmokingCrop op 03-09-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez
Dankje, hier heb ik wat aan!
Ik heb het even gegoogled, maar kan jij me misschien vertellen waarom een monitor met een TN-paneel geen verstandige keuze is?
Want ik ga hier wel 3 inches mee achteruit. (wat ik voor beeldkwaliteit er natuurlijk wel voorover heb)

In hoe grote mate verschilt die input lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
TN paneel is eigenlijk gewoon goedkoop & verouderd :+
IPS panelen zijn nu veel populairder dan vroeger omdat ze nu ook gewoon betaalbaar zijn en omdat de technologie al weer veel verder staat (qua input lag & what not).

"The drawbacks to the technology (TN) is the color shifts that occur at wider viewing angles. There are large differences in quality between different products, but the lower-end ones will exhibit color shift even at moderate angle changes. A TN-based display can usually be identified through these color distortions when viewing the picture from above or from the sides."

Daarnaast is niet enkel de grootte van het scherm belangrijk, maar ook de resolutie ;)
Die Dell u2412m heeft een resolutie van 1920x1200 pixels terwijl die LG bv een resolutie heeft van 1920x1080 pixels. Je zal dus meer kunnen zien op het 24" ultrasharp scherm (meer in de hoogte) dan het 27" scherm van LG en je hebt dus ook een hogere pixels per inch.

Volgens tftcentral (die afbeelding) merk je 0-16ms input lag niet, 16-32ms kan je wel al merken bij snelle shooters enzo & 32ms+ is eigenlijk niet geschikt voor snelle shooters enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
SmokingCrop schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:26:
Ik zou die nooit nemen omdat hij een TN-paneel heeft ;)
Ik heb sinds kort een monitor met een TN paneel omdat mijn goede oude CRT is overleden. Ik heb in de winkel verschillende modellen met IPS en TN panelen bekeken en kwam toen tot de conclusie dat ik een monitor met een IPS paneel wilde hebben vawge de betere kleuren en grotere kijkhoek. Toen kreeg ik een tip dat er op marktplaats een hele mooie monitor met een TN paneel te koop stond dus die heb ik bekeken en die staat nu op mijn bureau. Het is de Asus VG236H en ik vind 'm super. Het kleur en gamma verloop is echt mininmaal als de monitor op de juiste hoogte staat en de kleuren kunnen absoluut meekomen met een IPS paneel. En dat ding is snel zeg, echt heel snel. 120 Hz en verwaarloosbare inputlag, het is net of ik op mijn oude CRT aan het gamen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Ik zou dan eens kijken of je een IPS paneel kunt regelen om er eens letterlijk naast te zetten. Wat mij altijd opvalt is dat een tn-paneel op zichzelf altijd wel redelijk lijkt te zijn, ook onder een hoek. Nu ben ik absoluut geen expert op het gebied van kleuren, maar ik zie het verschil absoluut als ze naast elkaar staan. Ik heb hier een Dell U2312HM staan en een wat goedkopere Acer monitor met een TN-paneel. Wel allebei Full HD overigens. Ik dacht altijd dat de kleuren van die Acer wel ok waren, maar het verschil is echt gruwelijk groot als je hem naast een wat professionelere monitor zet. Ik zie duidelijk dat het ene scherm veel mooier is dan het andere scherm, terwijl als ik naar een maat van mij toe ga, die hetzelfde Acer-scherm heeft, ik wel weer het idee heb dat het er ok uitziet.

Punt is, het ligt allemaal aan je referentiekader, maar ik kan een IPS-paneel toch echt wel aanraden boven een TN-paneel.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Liveshort schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:48:
ik kan een IPS-paneel toch echt wel aanraden boven een TN-paneel.
Ik speel veel first person shooters en ik weet wel zeker dat mijn Asus met 120Hz scherm dan de betere keus is. Het is gewoon een feit dat een goed TN paneel sneller is dan een IPS paneel.

• wheez
Een TN paneel kan dus sneller een mooier zijn, maar heeft mindere inkijkshoek en en gaat sneller kapot, kan ik hieruit concluderen?

Ik heb even http://nl.hardware.info/r...-ultrasharp-u2412m-review gelezen, en daar is me al een hele boel uit duidelijk geworden.

[ Voor 35% gewijzigd door wheez op 05-09-2013 10:44 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
waaruit concludeer je dat een TN paneel mooier kan zijn dan een IPS paneel? :p
En enkel een 120Hz scherm zal echt merkbaar sneller zijn. (Maar dan moet je eigenlijk ook wel richting de 120 fps halen en dat is tijdens gaming niet altijd zo simpel.)

Een TN paneel geeft de kleuren minder mooi weer & heeft inderdaad slechte kijkhoeken. Ze gaan beide evenlang mee.

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Er is in mijn ogen geen betere keuze dan een pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart, maar je hebt de review van HWI al gevonden dus meer hoef ik er niet over te zeggen.
Pagina: 1