• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:30

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Topicstarter
Beste medetweakers

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb vrij recent een HTPC overgenomen met de volgende specificaties:

proc: A6-3500 met GPU: HD6530D
Geh: 8G 1600MHZ
Moederbord: Asrock (type weet ik even niet, zit op het werk)
2 x 1tb
1 X 2tb

Verder heb ik windows 8 pro geinstalleerd (64bit)
Programma's die ik heb gebruikt om video's af te spelen: VLC Player en PLEX
TV: 55lm860 van LG 100hz paneel, geoptimaliseerd 800HZ

Het probleem is dat ik zowel 720p of 1080p materiaal niet vloeiend kan afspelen.
Het beeld is geen constante hapering maar speelt de video af en om de + 4sec schokt het beeld heel even (audio tevens ook)
Het lijkt alsof dit het geval is bij allerlei formaten, zowel mp4 als mkv.
In Plex kun je ook kijken naar cpu usage kijken tijdens het afspelen van de film en die zit zo rond de 37%.

Ik heb al naar HZ gekeken, nieuwe drivers, in CCC al met de videoinstellingen gespeeld. Niks helpt. Ook Verschillende tv instellingen geprobeerd maar niets lijkt te helpen?

Iemand die voor mij tips heeft of hetzelfde probleem heeft gehad?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Dit kan meerdere oorzaken hebben. Om uit te vinden waar het probleem precies in zit lijkt het me handig om eerst even de mogelijkheden te elimineren. Om te beginnen met de locatie van de content. Staat dit op het netwerk? Zo ja, kan je het eens lokaal neerzetten en dan eens testen? Daarmee sluit je uit dat je netwerk-verbinding het probleem oplevert.
Ten tweede de software. Gooi er eens XBMC op en kijk of het probleem dan nog steeds speelt.
Als test kun je ook even je beeldscherm-instellingen naar 1080p 24 instellen.
Tot slot kan je nog even je audio-settings nalopen. In XBMC is het een bekend verschijnsel dat indien je audio niet goed geconfigureerd is icm HDMI-output, dat dit een stotterend beeld op kan leven (maar dan wel aanzienlijk erger als dat je beschrijft).

iRacing Profiel

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Alle content staat lokaal, de 3 harde schijven zijn allemaal via sata rechtstreeks op het moederbord geprikt.
De films heb ik zowel op Plex als via VLC afgespeeld en het probleem is eigenlijk hetzelfde.
Beeldscherm instelling (resolutie) staat gewoon op 1080P. Waar kan ik 24(fps?) instellen dan?
Verder heb ik de htpc op mijn receiver aangesloten welke deze doorlust naar de tv (hdmi).
Geluid loopt dus ook via hdmi. In plex heb ik aangegeven dat hardwarematige versnelling moet worden toegepast. in VLC vind ik hier geen optie voor.

Het vreemde vind ik echter dat ze in beide gevallen eigenlijk hetzelfde doen. Eerst dacht ik dat mijn hardware het niet aan kon zonder hardwarematige versnelling. In CCC heb ik bij videoinstellingen vanalles uitgeprobeerd maar verder zie ik eigenlijk geen enkele verbetering of verslechtering.

Films via mijn settopbox en tv zenders zijn allemaal vloeiend etc. dus ik denk niet dat het aan mijn televisie ligt. Kan hier overigens ook geen instellingen vinden waarbij ik iets kan instellen. mbt tot hertz of beeldverbeteraars etc.

• kroegtijger
Chrosser schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:05:
Alle content staat lokaal, de 3 harde schijven zijn allemaal via sata rechtstreeks op het moederbord geprikt.
De films heb ik zowel op Plex als via VLC afgespeeld en het probleem is eigenlijk hetzelfde.
Beeldscherm instelling (resolutie) staat gewoon op 1080P. Waar kan ik 24(fps?) instellen dan?
In je display properties bij je videokaart kun je de refreshrate aanpassen naar 24Hz
Verder heb ik de htpc op mijn receiver aangesloten welke deze doorlust naar de tv (hdmi).
Geluid loopt dus ook via hdmi. In plex heb ik aangegeven dat hardwarematige versnelling moet worden toegepast. in VLC vind ik hier geen optie voor.
Afhankelijk van je settings kan dat een issue zijn; welk output-device gebruik je? Met DirectSound zou het goed moeten gaan, maar als je voor bijvoorbeeld een WASAPI-driver kiest kan het mis gaan. Je zou ook als test eens het geluid op bijvoorbeeld SPDIF DirectSound zetten en kijken ofhet beeld dan wel goed gaat. (je zal dan geen geluid hebben, maar dan heb je ten minste een richting waarin je kan zoeken)
Het vreemde vind ik echter dat ze in beide gevallen eigenlijk hetzelfde doen. Eerst dacht ik dat mijn hardware het niet aan kon zonder hardwarematige versnelling. In CCC heb ik bij videoinstellingen vanalles uitgeprobeerd maar verder zie ik eigenlijk geen enkele verbetering of verslechtering.

Films via mijn settopbox en tv zenders zijn allemaal vloeiend etc. dus ik denk niet dat het aan mijn televisie ligt. Kan hier overigens ook geen instellingen vinden waarbij ik iets kan instellen. mbt tot hertz of beeldverbeteraars etc.
Aan je TV zal het probleem ook niet zo snel liggen; immers geeft die alleen maar weer wat je op die HDMI-kabel erin propt.

Heb je je drivers up to date??
Verschijnen er meldingen in de EventViewer?

iRacing Profiel

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 14:48

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Die A6 is toch een CPGPU? Schakel dan de GPU eens uit en gebruik de videochip van de A6. Heb je direct weer een onderdeel om te kunnen elimineren.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• rscheper
  • Registratie: November 2007
de GPU die hij aangeeft in de 1e post is de videochip van de A6, er zit zoals ik het lees geen losse GPU in..

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Volgens mij is er wat verwarring in hoe ik mijn beginpost de specs heb vermeld.
het is inderdaad een CPGPU de gpu hiervan is met typeaanduiding hd6530d
Ik dacht dat het handig was om dit apart erbij te vermelden.

Excuses voor de verwarring

Kun je heel even iets uitleg geven over direct sound? Ik heb me even niet in de geluidsdriver verdiept (had ik niet aan gedacht dat het hier aan zou kunnen liggen) Direct sound bedoel je op de receiver of instelling op de pc?

[ Voor 31% gewijzigd door Chrosser op 02-09-2013 11:20 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Hardware acceleratie aangezet? En probeer MPC-HC eens.

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Hardware acceleratie heb ik in PLEX aanstaan. En in Catalyst control centre ook (tenminste als wordt bedoeld onder het subkopje videoinstellingen)

• kroegtijger
--edit--
laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door kroegtijger op 02-09-2013 11:23 ]

iRacing Profiel

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik hou dit topic even in de gaten. Had laatst een 1080p mkv BR rip op mijn LG en die haperde vanaf zowel mijn NAS als vanaf een lokale USB 2.0 schijf. Ik verdacht in 1e instantie de netwerkverbinding, maar toen het via USB ook niet wilde (al liep het wel beter) bleven alleen de rip en de tv nog over als veroorzakers. LG 47LM760s hier overigens.

Nog niet met andere rips getest, maar ben benieuwd of ik iets aan een oplossing heb die hier gevonden wordt :)

Zou er qua bufferinstellingen iets in de LG's in te stellen zijn? :)

@TS: hoe uiten zich bij jou die haperingen? Zie je dan dat laadcirkeltje van LG even in beeld als alles stopt? Of stopt gewoon alles en zie je niks? Dat laadcirkeltje is van de berwerking van de TV namelijk, dus diemis dan iets aan het doen. Zie je geen laadcirkeltje dan zit het ergens anders. Wat gebeurt er als je die BR rip die jij hebt op een USB schijf zet en van daar af afspeelt? :)

[ Voor 27% gewijzigd door The Eagle op 02-09-2013 11:27 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
@The Eagle, Verder dan het standaard instellingen menu zijn er volgens mij verder geen opties. Kan zelf geen ''beeldverbeteraars'' uitzetten omdat ik ze simpel weg niet kan vinden in het menu

• kroegtijger
Chrosser schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:17:
Volgens mij is er wat verwarring in hoe ik mijn beginpost de specs heb vermeld.
het is inderdaad een CPGPU de gpu hiervan is met typeaanduiding hd6530d
Ik dacht dat het handig was om dit apart erbij te vermelden.

Excuses voor de verwarring

Kun je heel even iets uitleg geven over direct sound? Ik heb me even niet in de geluidsdriver verdiept (had ik niet aan gedacht dat het hier aan zou kunnen liggen) Direct sound bedoel je op de receiver of instelling op de pc?
DirectSound is een manier van aanspreken van je audio-devices. Dit heeft dus in principe niet zo gek veel met je receiver te maken. Een duidelijke uitleg van DirectSound vs WASAPI kun je hier vinden: http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Windows_audio_APIs

iRacing Profiel

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Ok, ik denk dat ik het begrijp. Ik zal vanavond even wat verdere tests uitvoeren om wat dingen uit te sluiten.
Zal sowieso dezelfde mkv rechtstreeks via een usbstick in de tv stoppen om uit te sluiten dat het aan de films ligt (al lijkt mij dat sterk omdat het bij reeds 3 films hetzelfde is) Verder zal ik mij nog wat verder verdiepen in de audio opties en ga hier ook even naar de instellingen kijken.

Alvast bedankt voor de tips, zal vanavond hopelijk meer kunnen melden.

Voor te testen kan ik inderdaad alleen xbmc er op gooien. Probleem is dat ik aan windows verbonden zit omdat het ook tevens mijn downloadbak is.

[ Voor 13% gewijzigd door Chrosser op 02-09-2013 13:13 ]

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:14

CeesKees

I rest my Kees

Je kunt ook nog proberen Windows te omzeilen en rechtstreeks XBMC (via openELEC op een stick) te draaien.

Mocht je probleem dan niet meer bestaan, weet je dat het een instellingsgebeuren in Windows is.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:08

RvL

Probeer eens een oudere Catalyst driver (12.8/12.10). Ik heb hier en daar wel eens gelezen dat nieuwe(re) versies wat problemen kunnen geven. Dat was dat weliswaar op een AMD Fusion platform en vaak in combinatie met XBMC, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Oude drivers wel eerst goed verwijderen met de AMD driver cleaner.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• kroegtijger
RvL schreef op maandag 02 september 2013 @ 12:56:
Probeer eens een oudere Catalyst driver (12.8/12.10). Ik heb hier en daar wel eens gelezen dat nieuwe(re) versies wat problemen kunnen geven. Dat was dat weliswaar op een AMD Fusion platform en vaak in combinatie met XBMC, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Oude drivers wel eerst goed verwijderen met de AMD driver cleaner.
Zou ook nog kunnen; heb dat probleem ook gehad, maar zie ik met de nieuwste drivers sinds pakweg ruim een half jaar eigenlijk niet meer voorbij komen. Lijkt dus dat dit inmiddels verholpen is, maar inderdaad een oude versie proberen kan nooit kwaad.

iRacing Profiel

• Chrosser

Chrosser

Topicstarter
Zo, even een update. Ramp-avond gehad gisteren. Van half 8 tot half 12 bezig geweest om alles aan de praat te krijgen.

Wat heb ik gedaan:
  • Heb de htpc op een andere tv aangesloten om daar het probleem uit te kunnen sluiten. (hielp niks)
  • Na veel gekloot heb ik besloten windows opnieuw te installeren waarna ik VLC, XBMC en PLEX heb geïnstalleerd om te kunnen vergelijken.
Het werd alleen maar waziger.
VLC blijft de haperingen houden.
XBMC speelde de films af met nog geen frame per seconden
PLEX speelde de films opeens vloeiend af maar kon op geen enkele manier ondertiteling er onder krijgen.

Uiteindelijk heb ik XBMC verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. beeldscherm via beeldinstellingen op 24hz gezet. En alles liep soepeltjes af, zelfs met ondertiteling. Vanavond ook testen op de woonkamer tv inclusief receiver en natuurlijk ook nog eens met de andere programma's. En dan hoop en bid ik toch op mijn blote knieen dat de problemen opgelost zijn.
Pagina: 1