Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ervaringen fabrieksgarantie bij onderhoud universele garages

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanaf 1 juni 2013 is er (Europese) wetgeving - de zogeheten wet Monti of BER-regeling - van kracht waardoor het mogelijk is om onderhoud te doen bij universele garages met behoud van fabrieksgarantie. (Vanaf 1 juni 2010 was er een overgangsregeling, maar nu is de wet definitief).

Hoe werkt dit in de praktijk? Hebben mensen ervaring met weigerende dealers omdat je vertikt oliebeurten uit te voeren voor 150+ Euro omdat de lokale Bovag-boer dit voor 50 Euro doet?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen. Reacties zoals "als je een nieuwe auto kan aanschaffen moet je ook de dealer-beurten kunnen betalen" kunnen achterwege blijven.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
In de praktijk zou ik het niet doen. Als ik een nieuwe auto koop is er nog weinig ervaring met het model. De Bovag om de hoek zal sowieso weinig ervaring met mijn nieuwe auto hebben. Ze worden natuurlijk niet voor elk model in detail getraind zoals de monteurs bij de merkdealer dat wel worden. Ook herkennen mensen die dagelijks met dezelfde modellen werken alle euvels sneller. Daarnaast nog softwareupdates etc die de merkddealer met een druk op de knop doet. De 'bovag' dealer niet, die hebben ook niet altijd voor elk model het stekkertje etc. Eventuele modificaties zullen ze minder gemakkelijk uit kunnen voeren, als ze er al van op de hoogte zijn. Etc, etc.

Pas als de auto wat ouder is gaan ze wat mij betreft naar de plaatselijk bovag dealer om de hoek. Ervaring is er dan meer, alles van de wagen is dan bekend.

Heb een aantal jaar geleden een C30 gehad welke bij een 'bovag' dealer gekocht en in onderhoud was (nieuwe auto) en deze moest bij een storing of groot onderhoud toch nog vaak even bij Volvo langs om een of ander te regelen.
Maar goed dat is mijn visie :+

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:22
Regulier onderhoud zoals olie verversen, bougies vervangen, remmen, banden, noem maar op, is bij nieuwe auto's hetzelfde als bij oudere, daarvoor kun je in feite bij elke garage terecht. Ik zou niet weten wat een dealer daar beter of anders aan zou doen. Het kan voorkomen dat er bij bepaalde beurten een onderdeel vervangen moet worden waarvoor speciaal gereedschap nodig is dat niet elke garage heeft, daarvoor zou je dan naar de dealer moeten, maar dat is meer uitzondering dan regel. Zolang het niet écht nodig is, zullen ze me bij de dealer niet zien :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
In Amerika en Canada is dit de normaalste zaak van de wereld, onderhoudsboekjes zijn dan ook zo goed als nooit ingevuld. Waar je wel mee op moet passen is als er iets stuk gaat. Loopt je motor in de soep dan zal de importeur direct op z'n achterste poten staan om de andere garage de schuld te geven.

Verwijderd

Ik denk dat zolang de onafhankelijke garages niet garanderen dat het onderhoud volgens fabrieksvoorschrift gebeurt het een lastig verhaal is. In Duitsland doen ze die al langer en dan werkt wel. Ik durf het met mijn 107 in ieder geval niet aan en ik vind 139,- voor een veredelde oliewissel ook erg veel.

• thefox154
Peenutzz schreef op maandag 02 september 2013 @ 02:19:
Regulier onderhoud zoals olie verversen, bougies vervangen, remmen, banden, noem maar op, is bij nieuwe auto's hetzelfde als bij oudere, daarvoor kun je in feite bij elke garage terecht. Ik zou niet weten wat een dealer daar beter of anders aan zou doen. Het kan voorkomen dat er bij bepaalde beurten een onderdeel vervangen moet worden waarvoor speciaal gereedschap nodig is dat niet elke garage heeft, daarvoor zou je dan naar de dealer moeten, maar dat is meer uitzondering dan regel. Zolang het niet écht nodig is, zullen ze me bij de dealer niet zien :)
Maar nu ga je voorbij aan een voor een nieuwe auto belangrijk deel van mijn post: In jou verhaal ga je twee keer op pad? Eerst naar de bovag dealer, en daarna nog een keer naar de merkdealer voor bijv laatste software. Persoonlijk geef ik liever een paar tientjes meer uit als ik in 1x klaar ben. Mijn vrije tijd is duurder :+
Ook zijn er soms modificaties waar geen terugroep actie voor geldt, die worden bij een beurt uitgevoerd. Jou auto gaat deze dus nooit krijgen in dit geval. Of je moet zorgen dat je zelf al deze informatie continu ontvangt. Deze abonnee dienst ben ik helaas nog niet tegengekomen dus lijkt mij ondoenelijk. Dan bespaar je eerst misschien net 40 euro op je oliewissel en daarvoor ben je 2x druk met je auto brengen halen, naar 2 verschillende garages. Weegt dat dan echt op tegen de besparing en het feit dat je auto wordt onderhouden door iemand die minder kundig is in het specifieke model? Daarnaast dingen als bougies enzo komen vaak pas aan de order als de auto ouder is of veel gereden heeft, waardoor hij in beide gevallen toch geen fabrieksgarantie meer heeft..

Maar terug naar de kern hoezo is volgens jou de normale dealer overigens altijd zoveel duurder? Ik betaal bij de merkdealers waar ik contact mee heb net zoveel voor bijv. banden en wisselen als bij kwikfit en consorten. Remmen bijv hetzelfde, ja de bovag dealer KAN flink goedkoper zijn. Tot je aangeeft dat je originele BMW onderdelen op de auto wilt hebben en geen b-merk. Dan zijn ze in een keer bijna net zo duur als de normale dealer. Dan is het tientjes werk in plaats van de grote verschillen uit de startpost. Volgens mij is er zelfs een merk dat hier radio reclame mee maakt (peugeot of renault ofzo?).

Disclaimer: Bovag monteurs zijn uiteraard kundige mensen en ik wil hier niet negatief over overkomen. Ze weten van veel modellen iets, een mens kan uiteraard niet alle details van elk model, type, motorblok etc onthouden. Dus in de brede zin kundig, een monteur die alleen maar bepaalde modellen onderhoud is in de diepte kundig.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:39
Of jouw B-merk is toch een A-merk, maar dan bij jou onbekend, dat hetzelfde onderdelen in een BMW doosje aan die dealers levert. Ik denk dat de meeste auto onderdelen bij 'andere' merken uit het schap komen.

Daarbij kunnen bepaalde onderdelen (bv remmen, banden) beter zijn van andere merken dan wat dealer standaard monteert, tenzij je bewust aangeeft dat type te willen, waarbij de prijs nog weleens kan tegenvallen.

Wat wel van invloed kan zijn om een wat duurdere auto te laten onderhouden bij een dealer is de inruilwaarde, die wil nog weleens wat hoger zijn als het onderhoudsboekje netjes door de merkdealer is bijgehouden en de auto nog niet gek oud is.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik vind het vooral grappig als mensen roepen dat ze alleen OEM onderdelen willen.
Denken jullie nu echt dat BMW, Honda, elk merk, hun eigen filters, remmen, koppelingen, etc maken? :D

Die komen _allemaal_ van Bosch en LuC etc vandaan met enigste verschil dat het niet in een zakje van *merk* zit en het de helft goedkoper is.

De Nederbelg !

• thefox154
Jellabie schreef op maandag 02 september 2013 @ 12:32:
Ik vind het vooral grappig als mensen roepen dat ze alleen OEM onderdelen willen.
Denken jullie nu echt dat BMW, Honda, elk merk, hun eigen filters, remmen, koppelingen, etc maken? :D

Die komen _allemaal_ van Bosch en LuC etc vandaan met enigste verschil dat het niet in een zakje van *merk* zit en het de helft goedkoper is.
Hier gaat het toch niet om? Niet zo selectief lezen, de inhoud waar dit topic voornamelijk overgaat staat in de eerste allinea. TS zegt dat merkdealers altijd flink duurder zijn. Dat geloof ik dus niet. Deze ervaring heb ik namelijk totaal niet. Of ik nou Vredestein bij kwikfit koop of bij de dealer. Ik betaal ongeveer hetzelfde per band. Zit hooguit een paar euro verschil tussen.

Dit topic gaat over een nieuwe auto wel of niet dealer onderhouden ivm met prijsverschil. Niet of een A of B merk zijn geld waard is :+ Enige waarom ik een A/B merk aanhaal is omdat dit prijsverschil kan verklaren waar TS het overheeft. En dat wanneer er een echt probleem optreed en je auto moet naar de merkdealer en deze ziet geen originele onderdelen je garanatie recht ingeperkt wordt. Ook de nieuwe wetgeving laat dit bij mijn weten nog steeds toe.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jellabie schreef op maandag 02 september 2013 @ 12:32:

Dat ze bij dezelfde leverancier vandaan komen betekend natuurlijk nog niet dat de onderdelen per definitie hetzelfde zijn.
Pagina: 1