DHCP server issue

Pagina: 1
Acties:

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hier een beetje een gek probleem, ik heb besloten om m'n thomson UPC router niet meer als DHCP server te gebruiken, maar dit over te laten aan m'n Synology NAS.

Dus DHCP server op de UPC router uitgeschakeld, en die van de Synology aangezet, bereik van de scope exact hetzelfde gehouden, evenals het subnet.
m'n telefoon die via de Wifi van de thomson loopt krijgt netjes een lease van de synology, dit zie ik namelijk in de client list voorbij komen.
echter krijgen de pc's die bedraad zijn aangesloten maar geen adres toegekent, een los USB wifi kaartje dan weer wel.
pc al een aantal keer opnieuw opgestart, maar hij krijgt geen DHCP adres toegewezen, na een x aantal seconden gaat ie 'preffered' naar z'n laatste instelling.
Ik heb al een ipconfig /renew gedaan, evenals een reboot van de router en NAS.

kan het zijn (omdat het via wifi wel lukt) dat er iets in het (bedrade gedeelte) netwerk dit tegenhoudt? ik heb een redelijk rechtoe rechtaan netwerk met een 8 poorts switch in de meterkast waarop alles is aangesloten, dus ik zou zo even niet weten wat dit dan zou moeten zijn.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Staat je nas tussen de verbinding of mee "naast" je verbinding (= gewoon mee op de router)?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Shanquish
  • Niet online
die zit aangesloten op die 8 ports switch, evenals de thomson (1 van die 4 poorten) uiteraard.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je zou met Wireshark kunnen kijken of die met draad aangesloten PCs wel iets sturen en ontvangen (DHCP DISCOVER -> OFFER -> REQUEST -> ACK).

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:34
de bedraadde pc's staan in weze rechtstreeks op de thomson, want de NAs staat er niet tussen.
en ik zou op deze upc router de eerste 10 adressen reserveren voor hen en andere bedraadde dingen als printers
etc. Eventueel een vast ip geven daar.
Of andersom : de DHCP vanaf 10- en hoger laten uitgeven.

gewaarwordingshorizon

• Shanquish
  • Niet online
Ja, er is wel gewoon verkeer overheen, aangezien het subnet etc hetzelfde is gebleven 'kloppen' de gegevens vooralsnog.

@beascob, de scope loopt van 192.168.70.50 ~ 200. alles <50 is gereserveerd voor printers, NAS, router en een paar XBMC mediaspelers.
op de UPC router hoef ik uiteraard niks (meer) te reserveren aangezien ik de DHCP functionaliteit daar heb weggehaald.
al m'n devices met vaste adressen vallen buiten de scope

[ Voor 34% gewijzigd door Shanquish op 01-09-2013 19:56 ]

• Shanquish
  • Niet online
na veel zoeken eindelijk opgelost.

m'n NAS heeft 2 netwerkaansluitingen waarbij ze alle 2 waren aangesloten en dit in de DSM zo geconfigureerd als 'network fault toleration'
blijkbaar kan de DHCP server van synology daar niet goed mee omgaan, want nadat ik dat had uitgeschakeld én de kabel van LAN2 eruit heb getrokken kreeg ik na een refresh van de adapter wel ineens een goeie lease

toch niet, mijn pc kreeg wel 'ineens' een goeie lease. maar die van m'n vriendin niet.
ik gooi het gewoon op een brakke DHCP server van synology.

maar ben het zat :( , dus DHCP server op de synology uitgezet, en die van UPC maar weer aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Shanquish op 02-09-2013 19:48 ]

Pagina: 1