Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor de universiteit

Pagina: 1
Acties:

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-11 08:20
Ik ben momenteel aan het oriënteren voor een laptop die ik meeneem naar school. Niet alleen voor tijdens de colleges maar ook in de tussenuren. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in de keuze.

Waar ben je niet naar op zoek?
Fanboys die niet objectief de nadelen van 'hun' merk kunnen opnoemen en de voordelen onder een vergrootglas houden.

Wat ga je met de laptop doen?
Wil een laptop die echt minimaal van 9 tot 6 op een accu kan door het gebrek aan stopcontacten op de uni.
Het is verder niet voor een hele spannende opleiding dus hoef er ook geen hele gekke dingen mee te doen, ik speel ook geen spelletjes op dat ding.
Wat ik er dan wel weer mee wil doen is photoshoppen en eventueel Final cut pro of sony vegas pro. Verder vanzelfsprekend office, mail en dagelijkse dingen en spss. Voor de rest: veel multitasken

Wat mag je laptop kosten?
Mijn budget is ongeveer 1300 euro. Vanzelfsprekend mag minder ook.

Ben je van plan je laptop veel mee te slepen?
Ja, hij moet dus hele dagen op een accu kunnen doen, ik wil het scherm niet te klein maar hij moet wel gewoon goed mee te nemen zijn en niet te groot voor in de collegezaal. 13,3" is daarom min of meer wel iets wat de maat moet gaan worden. Gewicht heb ik nog niet echt iets in gedachten.

Heb je nog bepaalde merkvoorkeuren?
Nou, ik zit tussen twee merken te twijfelen, maar sta zeker open voor goede alternatieven.
De apple macbook air 13" 256gb ssd en 8gb geheugen gaat in eerste instantie mijn voorkeur naar toe maar ik ben bang dat het OS me misschien niet helemaal aanstaat of dat ik te veel voor een laptop betaal. Ik wil er namelijk absoluut niet de show mee stelen, maar gewoon een goede laptop waarmee ik lang op een accu kan werken, eentje die snel is waarmee ik geen problemen krijg en waar ik de dingen die ik wil kan doen zonder kleine irritaties. Het moet soepel en vlot werken.
Een goed alternatief leek mij de Sony Vaio Pro 13 met touchscreen, batterij (zeggen dat die met dat ding eronder tot wel 18 uur meegaat), 256gb ssd, 8gb werkgeheugen en 4 jaar reparatie service plan voor 1320 euro (op de site van sony) weet niet of ik daar nog studentenkorting over kan krijgen.

Tot slot, heb ik ook de dell xps 13 overwogen maar de accu zet ik mijn vraagtekens bij. Vroeger kon je op hun site nog aanklikken dat je grotere accu wil maar volgens mij kan ik nu niks meer aanpassen.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Een goed alternatief leek mij de Sony Vaio Pro 13 met touchscreen, batterij (zeggen dat die met dat ding eronder tot wel 18 uur meegaat), 256gb ssd, 8gb werkgeheugen en 4 jaar reparatie service plan voor 1320 euro (op de site van sony) weet niet of ik daar nog studentenkorting over kan krijgen.
Klopt, dat is het ook. Bovendien is hij lichter en heeft een beter scherm. Over de studentenkorting, dan moet je inloggen bij surfspot -> partnershops -> laptops -> sony :)

Overigens gaat hij geen 18 uur mee, reken meer op +- 11 uur (wat nog steeds een hoop is)

[ Voor 8% gewijzigd door Frozen op 01-09-2013 17:38 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Mahone
Stef602 schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:37:
[...]

Klopt, dat is het ook. Bovendien is hij lichter en heeft een beter scherm. Over de studentenkorting, dan moet je inloggen bij surfspot -> partnershops -> laptops -> sony :)

Overigens gaat hij geen 18 uur mee, reken meer op +- 11 uur (wat nog steeds een hoop is)
Ja klopt, heb even gekeken maar de setting waar ik tussen twijfel is als volgt:

Sony Vaio Pro 13
Intel Core I5-4200U 1,6 GHz
Windows 8 of Windows 8 Pro (twijfel nog)
Extra battery Sheet (18 uur, zal wel niet helemaal kloppen)
256 GB SATA Flash Harde schijf
8gb werkgeheugen
1920x1080p scherm
4 jaar reparatie service plan

€ 1300,57

of:

Apple Macbook Air 13"
1,3-GHz dual-core Intel Core i5 Processor (turbo boost tot 2,6 GHz)
Intel HD Graphics 5000
8gb werkgeheugen
256 GB flashopslag

€ 1314,05

Het nadeel van de Vaio Pro is die SATA ssd, baal ervan dat je er zoveel geld voor neerlegt en dat het dan een SATA ipv een PCI-E is.
Macbook air twijfel ik zoveel over de OS. Hoor er heel veel goede verhalen over, maar toch twijfel ik. Zoveel spannends doe ik er niet op dus ik denk dat het wel zal meevallen, maar toch

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
Mocht je echt die uren vol willen krijgen met de programma's die je noemt moet je toch voor de Sony gaan denk ik.
In Windows haalt de laptop zo'n 11 á 12 uur, een Macbook Air haalt daar een lagere of gelijke waarde, maar daarnaast heb je dan OSX op de laptop staan, wat ruimte inneemt en voor gewissel zorgt als je "Windows-only" en "OS X-only" naast elkaar nodig hebt bijvoorbeeld.

Daarnaast heb je op de Vaio Pro 13 een mooier scherm, dat ga je flink merken als je hem zou hebben en naast een Air 13" in de winkel zou zetten.

Verwijderd

Als je iets wilt wat lang op de accu mee gaat kun je ook een full-size thinkpad of latitude overwegen. Met als bijkomend voordeel dat je meteen een quadcore krijgt.

Op het gebied van ultrabooks is er niet zo veel te krijgen buiten de air en vaio pro. De air bevat een naar mijn mening onacceptabel slecht scherm, en verdient daarom niet mijn voorkeur. Misschien dat er deze week op de IFA nog wat leuks wordt aangekondigd.

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Wellicht wachten op de Zenbook UX301? Komen volgens geruchten 31 oktober uit, accu benchmarks zullen hopelijk deze maand ergens verschijnen.

De UX301:
-i5 4200U, i7 4500U of een i7 4558U (Iris 5100)
-4/8GB RAM
-256GB of 512GB SSD aan opslag in Raid 0
-1080p of 1440p
-2x usb 3.0 poorten
-15,5mm dik
-50Wh batterij

[ Voor 41% gewijzigd door tweegroenethee op 05-09-2013 11:59 ]

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 13:44

Spockz

Live and Let Live

Mahone schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:14:
[...]
Het nadeel van de Vaio Pro is die SATA ssd, baal ervan dat je er zoveel geld voor neerlegt en dat het dan een SATA ipv een PCI-E is.
Macbook air twijfel ik zoveel over de OS. Hoor er heel veel goede verhalen over, maar toch twijfel ik. Zoveel spannends doe ik er niet op dus ik denk dat het wel zal meevallen, maar toch
Over SATA vs PCIe zou ik je dus echt niet druk maken. Als dat het enige verschil zou zijn zou het doorslag kunnen geven maar ik denk niet dat die SSD sowieso 600MB/s trekt, of dat je *nodig* hebt in jouw gebruikscenario. :)

Hou er verder ook rekening mee dat de accuduur een stuk afneemt als je je laptop zwaar gaat belasten. (Bijvoorbeeld met film bewerken.)

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• Mahone
Ik had eigenlijk mijn zinnen gezet op de Sony Vaio Pro 13, maar door de vele negatieve berichten (en voornamelijk die luide fan) denk ik daar toch vanaf te zien.

De laptop wil ik het liefst zo snel mogelijk aanschaffen, daar mijn studie al begonnen is. De UX301 is dus niet echt een optie.

Ik heb ook gekeken naar een X1 carbon, maar deze is (zeker in de samenstelling hoe ik hem wil) te duur.
Als mensen nog goede alternatieven hebben in de prijsklasse tot 1300 euro dan hoor ik het graag.
In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.

(overigens heb ik de lange accu niet nodig om film te bewerken. Goede accu heb ik nodig voor schooldagen en op die momenten zal ik geen gekke programma's draaien. Office / Internet e.d.)

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:25

ormagon

Definitely Maybe

De nieuwe Haswell processoren vinden hun weg nu rustig aan naar de laptops. Ik denk dat bijvoorbeeld de Thinkpad T440s een erg mooie batterijduur gaat krijgen. Maar ook de andere merken zullen de komende maanden veel mooie laptops introduceren met een betere batterijduur. Als je het geduld ervoor hebt zou dat het wachten zeker waard kunnen zijn.

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:10
Je weet dat je gewoon Microsoft Office 2011 op je Macbook kan draaien? Dus als je accuduur bovenaan staat, kan je wat dat betreft gewoon de Macbook nemen.

Voor andere programma's is dat even uitzoeken :)

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Jammer dat die voor Office niet zo'n fijne resolutie heeft.

• RobKJ
Ja, want een Sony Vaio Pro 13 kan 4 A4'tjes laten zien op 1 pagina en dat werkt fijn? :?

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
RobKJ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:49:
Ja, want een Sony Vaio Pro 13 kan 4 A4'tjes laten zien op 1 pagina en dat werkt fijn? :?
Met een FHD scherm kan ik twee A4'tjes naast elkaar tonen, vind ik een erg fijne manier van werken.
Je kan het anders vinden, maar als de TS nou graag een goeie resolutie heeft... Dan mag dat toch?

Verwijderd

RobKJ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 15:49:
Op 100% zoom, ja. Ik gebruik het meestal om 2 programma's naast elkaar te tonen.

• RobKJ
En dat kan de MBA ook, dus het enige wat het zou zijn is dat de Sony iets scherper beeld geeft :).

Mocht lucash dat zeggen, is het duidelijk. Nu is het gissen met betrekking tot zijn reply

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:55
RobKJ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:45:
En dat kan de MBA ook, dus het enige wat het zou zijn is dat de Sony iets scherper beeld geeft :).

Mocht lucash dat zeggen, is het duidelijk. Nu is het gissen met betrekking tot zijn reply
MacBook Air kan het theoretisch, maar het werkt wel wat verkrampt vind ik persoonlijk. Op een hogere resolutie kun je 2 'volwaardige' programma's naast elkaar draaien.

• RobKJ
Macbook Air kan het in de praktijk en heel fijn :). Gebruik het elke dag en nog geen seconde spijt (ook niet van Office nee)

• Mahone
Je weet dat je gewoon Microsoft Office 2011 op je Macbook kan draaien? Dus als je accuduur bovenaan staat, kan je wat dat betreft gewoon de Macbook nemen.
Ja, dat weet ik. Maar ik heb thuis gewoon een windows computer, dus ben al aan windows gewend en in tegenstelling tot veel anderen vind ik het prima werken. Daarnaast is alles makkelijk uitwisselbaar qua bestanden en programma's. Overschakelen op een ander OS hoeft voor mij niet per sé. Daarnaast als ik een macbook zou kopen, zal ik windows ook weer niet zoveel gaan gebruiken.
Op zich vind ik een macbook een goed alternatief, maar ik heb het idee dat ik teveel betaal voor hetgeen wat ik krijg. Geen HD scherm en voor de rest qua specificaties precies gelijk aan de Vaio Pro en dan betaal ik zo'n 150 euro meer voor.
De nieuwe Haswell processoren vinden hun weg nu rustig aan naar de laptops. Ik denk dat bijvoorbeeld de Thinkpad T440s een erg mooie batterijduur gaat krijgen. Maar ook de andere merken zullen de komende maanden veel mooie laptops introduceren met een betere batterijduur. Als je het geduld ervoor hebt zou dat het wachten zeker waard kunnen zijn.
Het vervelende is dat ik geen idee heb van de prijs en wanneer die uitkomt. Voor hetzelfde geld duurt het nog twee maanden en krijg ik dan te horen dat die met alle opties die ik wil hebben 1500 euro kost. Daarnaast haalt de accu maximaal 6-8 uur en dat is net te weinig eigenlijk.

/edit:
Ik heb over de T440s nagevraagd. Heb reeds een prijs gekregen:
1550€ voor i5-4200u, 128GB SSD en 4GB RAM... Daar moet nog een 150€ bij voor de verwisselbare accu...

Dus net iets te duur naar mijn goesting tov de Sony. Juist daarom dat ik besteld heb en de risico ga nemen...
Dit is uit het Sony Vaio Pro topic, 1550 euro en dan 4gb ram (wil minstens 8gb ram) en 128gb SSD (liefst 256gb) + nog eens 150 euro voor een verwisselbare accu, dit gaat hem niet worden ben ik bang.
Met een FHD scherm kan ik twee A4'tjes naast elkaar tonen, vind ik een erg fijne manier van werken.
Je kan het anders vinden, maar als de TS nou graag een goeie resolutie heeft... Dan mag dat toch?
Het gaat mij er nog niet eens zozeer om dat ik het beste van het beste scherm krijg, maar meer dat ik een nieuwe laptop koop en dat daar een gedateerd scherm op zit. Puur de resolutie zelf, ik heb beneden een 15" staan met een schermresolutie van 1366x768 en om nou te zeggen dat ik me er aan irriteer... dat nou ook weer niet.

Al met al, ik sluit een Macbook Air momenteel nog even niet uit, want op het scherm na heeft het alles wat ik zoek in een laptop en de batterijduur is echt een heel groot pluspunt. Maar als ik zie dat er een Vaio Pro 13 op de markt is die eigenlijk nog beter bij mijn wensen aansluit en ook nog eens een stuk goedkoper is, vraag ik mij af of ik wel de juiste keuze maak met een macbook air.

[ Voor 9% gewijzigd door Mahone op 11-09-2013 17:08 ]

• RobKJ
Mahone schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:02:
[...]

Ja, dat weet ik. Maar ik heb thuis gewoon een windows computer, dus ben al aan windows gewend en in tegenstelling tot veel anderen vind ik het prima werken. Daarnaast is alles makkelijk uitwisselbaar qua bestanden en programma's. Overschakelen op een ander OS hoeft voor mij niet per sé. Daarnaast als ik een macbook zou kopen, zal ik windows ook weer niet zoveel gaan gebruiken.
Op zich vind ik een macbook een goed alternatief, maar ik heb het idee dat ik teveel betaal voor hetgeen wat ik krijg. Geen HD scherm en voor de rest qua specificaties precies gelijk aan de Vaio Pro en dan betaal ik zo'n 150 euro meer voor.

[...]

Het vervelende is dat ik geen idee heb van de prijs en wanneer die uitkomt. Voor hetzelfde geld duurt het nog twee maanden en krijg ik dan te horen dat die met alle opties die ik wil hebben 1500 euro kost. Daarnaast haalt de accu maximaal 6-8 uur en dat is net te weinig eigenlijk.

[...]

Het gaat mij er nog niet eens zozeer om dat ik het beste van het beste scherm krijg, maar meer dat ik een nieuwe laptop koop en dat daar een gedateerd scherm op zit. Puur de resolutie zelf, ik heb beneden een 15" staan met een schermresolutie van 1366x768 en om nou te zeggen dat ik me er aan irriteer... dat nou ook weer niet.

Al met al, ik sluit een Macbook Air momenteel nog even niet uit, want op het scherm na heeft het alles wat ik zoek in een laptop en de batterijduur is echt een heel groot pluspunt. Maar als ik zie dat er een Vaio Pro 13 op de markt is die eigenlijk nog beter bij mijn wensen aansluit en ook nog eens een stuk goedkoper is, vraag ik mij af of ik wel de juiste keuze maak met een macbook air.
Ja, de Macbook is duurder. Ja het scherm is minder. Nee, de Macbook heeft geen extra batterij nodig om een dag mee door te komen. Nee, een Macbook kent geen luidruchtige fan, Nee, er zijn geen WiFi problemen meer.

Het zijn gewoon plussen en minnen :). Gewoon wegstrepen wat je zelf belangrijk vindt. In mijn geval de accuduur, ik zie medestudenten inderdaad bij elke les de stroomadapter pakken en ik laat hem thuis.

Het besturingssysteem vind ik fijner werken dan Windows 8, dat is persoonlijk en voor iedereen verschillend.

De Sony is op papier een zeer goede notebook, waar ik me alleen irriteer (ik werk met beide trouwens) is de look and feel van de Sony. Ja het is carbon, maar het beweegt wel elke kant op.

Oftewel; ga ze eens vergelijken in een winkel en streep de plussen en minnen weg want ja, de Macbook en de Sony zijn zeer zeker aan elkaar gewaagd.

Succes!

• DwightKSchrute
RobKJ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 16:54:
Macbook Air kan het in de praktijk en heel fijn :). Gebruik het elke dag en nog geen seconde spijt (ook niet van Office nee)
Ik gebruik mijn MBA ook elke dag en ik vind toch echt dat je het zoomniveau van bijvoorbeeld Safari teveel moet aanpassen om hem werkbaar naast bijvoorbeeld Pages te kunnen gebruiken. De letters worden dan toch wel erg klein. Op een hogere resolutie zal dat makkelijker en beter gaan.

Verwijderd

De letters worden niet klein, maar erg onscherp. Ter indicatie, zo ziet dit topic er uit met een 900 pixels breed browservenster met mijn custom CSS:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/APoRRiSnXZQokutfaiixCPNc/thumb.png

Geen scrollbalken. Ik kan precies 2 browservensters naast elkaar zetten zonder gezoom op mijn 1920 pixels brede scherm.

Zou ik dezelfde schermresolutie hebben als de MBA, dan zou ik 1440 pixels breed tot mijn beschikking hebben. Of 720 pixels min de scrollbar bij gebruik van 2 vensters naast elkaar. Als ik dan geen horizontale scrollbalken wil hebben hou ik dit over als ik uitzoom naar het grootste niveau waar de horizontale scrollbalk afwezig is:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OlWp8ocWa9KwbPKtodRoNs4p/thumb.png

Happy browsing zou ik zeggen. Not. Dat heeft er niets mee te maken dat het te klein is, maar dat er simpelweg niet voldoende pixels zijn voor alle content. Dat is vooral goed te zien in de quote. Als je goed kijkt zie je bovenin nog een zoom artifact waardoor 4 complete links onzichtbaar worden.

En dan negeer ik voor het gemak andere apps, zoals photoshop of een IDE, welke slecht schalen bij formaten minder dan 1000 breed.
RobKJ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 17:10:
Ja, de Macbook is duurder. Ja het scherm is minder. Nee, de Macbook heeft geen extra batterij nodig om een dag mee door te komen. Nee, een Macbook kent geen luidruchtige fan, Nee, er zijn geen WiFi problemen meer.
De vaio is met sheet batterij niet zwaarder of duurder dan de macbook air, die die extra batterij zou ik niet per se als nadeel zien. De fan en wifi issues zouden bij de pro ook opgelost zijn.

• DwightKSchrute
Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 19:23:

Geen scrollbalken. Ik kan precies 2 browservensters naast elkaar zetten zonder gezoom op mijn 1920 pixels brede scherm.

Zou ik dezelfde schermresolutie hebben als de MBA, dan zou ik 1440 pixels breed tot mijn beschikking hebben. Of 720 pixels min de scrollbar bij gebruik van 2 vensters naast elkaar. Als ik dan geen horizontale scrollbalken wil hebben hou ik dit over als ik uitzoom naar het grootste niveau waar de horizontale scrollbalk afwezig is:
[afbeelding]

Happy browsing zou ik zeggen. Not. Dat heeft er niets mee te maken dat het te klein is, maar dat er simpelweg niet voldoende pixels zijn voor alle content. Dat is vooral goed te zien in de quote. Als je goed kijkt zie je bovenin nog een zoom artifact waardoor 4 complete links onzichtbaar worden.

En dan negeer ik voor het gemak andere apps, zoals photoshop of een IDE, welke slecht schalen bij formaten minder dan 1000 breed.
Excuus. Met kleine letters bedoelde ik dat je in je browser zover moet uitzoomen om alles op het scherm te krijgen (geen scrollbars), dat dat eigenlijk niet prettig lezen is (kleine letters, onscherp).

• Mahone
Bedankt voor alle informatie en tips, heb besloten toch maar de Sony Vaio Pro te bestellen in de hoop dat de klachten die bekend zijn meevallen. Ben bang dat ik niet aan het OS van Mac gewend ga raken en uiteindelijk 200 euro minder betaald voor een I7 en HD scherm t.o.v. de air.

• Cronimet
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-11-2023
Mahone schreef op donderdag 19 september 2013 @ 17:18:
Bedankt voor alle informatie en tips, heb besloten toch maar de Sony Vaio Pro te bestellen in de hoop dat de klachten die bekend zijn meevallen. Ben bang dat ik niet aan het OS van Mac gewend ga raken en uiteindelijk 200 euro minder betaald voor een I7 en HD scherm t.o.v. de air.
Laat even weten wat je ervan vindt, de MBA en de Pro staan namelijk ook op mijn lijstje...
Pagina: 1