Nieuwe kaart in oud systeem

Pagina: 1
Acties:

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-02 16:58
Ik heb een relatief oud systeem (5 jaar):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 920 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P6T SE€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD4890 Superclocked Edition€ 0,-€ 0,-
2Corsair XMS3 TR3X6G1333C9€ 58,-€ 116,-
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,97

Ik wil graag Star Citizen gaan spelen. Deze game komt pas in 2015 uit maar is nu al 'speelbaar' middels pre-alpha modules. Dit vereist echter een videokaart met DX11. Tegen de tijd dat de game uitkomt wil ik een compleet nieuw systeem hebben maar tot die tijd wil ik alleen mijn videokaart upgraden om aan de alpha en beta te kunnen meedoen. (En met andere nieuwe games in ieder geval een beetje mee te kunnen.)

Ik kom op een volgende set eisen:
  • Vergelijkbare (of betere) prestaties als de HD4890
  • DX 11+
  • Max budget tussen €100 - €120 (want tijdelijk tot compleet nieuw systeem)
Ik heb mijn best gedaan zoveel mogelijk in te lezen maar ik heb er simpelweg te weinig verstand van. Ik dacht goed te doen aan de aanschaf van pricewatch: MSI N630GT-MD2GD3 maar kwam erachter dat die kaart gewoon een stuk minder krachtig is dan m'n oude HD4890, ondanks DX11 en dubbel zoveel geheugen.

Als ik in de Pricewatch zoek op kaarten met DX11 en een PCI-e 2.0 x16 interface (want 'oud' moederbord) zie ik allemaal kaarten van een paar tientjes die het volgens mij wat betreft prestaties niet gaan redden. De enige kaart waarvan ik vermoed dat die wel geschikt is, is pricewatch: Club3D HD 6870 1024MB GDDR5 PCI-E maar die is met €140 eigenlijk net wat te duur.

Ik had dus gehoopt om voor een relatief klein bedrag mijn huidige setup te upgraden met een videokaart maar wellicht zitten de andere componenten toch teveel in de weg. Is wat ik wil mogelijk of kan ik beter even doorsparen en direct voor een compleet nieuw systeem gaan?

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Snoz Lombardo schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:02:
Ik dacht goed te doen aan de aanschaf van pricewatch: MSI N630GT-MD2GD3 maar kwam erachter dat die kaart gewoon een stuk minder krachtig is dan m'n oude HD4890, ondanks DX11 en dubbel zoveel geheugen.
Geheugen zegt erg weinig, dat wordt veelal misbruikt door een kaart er sneller uit te laten zien dan hij eigenlijk is, c.q. verkooptruc. De GPU is low-end en dat kan geheugen niet compenseren.
Als ik in de Pricewatch zoek op kaarten met DX11 en een PCI-e 2.0 x16 interface (want 'oud' moederbord)
PCIe is backwards compatible, dus gewoon een mooi PCIe 3.0-kaartje uitzoeken. :)

De HD7790 zal ietsjes sneller zijn dan wat je nu hebt, dus dat moet wel voldoen. Misschien is de HD7850 ook nog net binnen je budget, misschien net erbuiten (130 euro), maar die doet het qua prijs/kwaliteit ook goed.

Of als je tweedehands niet erg vind, een HD6770 of HD7770. Die eerste is ietjes minder snel dan een HD4890 als ik het goed heb, maar zit er erg dicht in de buurt en dan ben je wel een stuk goedkoper uit, als je toch alleen een jaartje wil overbruggen.

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 01-09-2013 17:28 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-02 16:58
bwerg schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:26:
PCIe is backwards compatible, dus gewoon een mooi PCIe 3.0-kaartje uitzoeken. :)
Kijk, dat veranderd alles inderdaad. Ik heb puur zitten focussen op PCI-e 2.0.
Zijn er dan eigenlijk wel zaken waarop ik moet letten i.v.m. compatibility met m'n huidige mobo/systeem? Stroomverbruik waarschijnlijk, maar verder?

[ Voor 21% gewijzigd door Snoz Lombardo op 01-09-2013 17:34 ]

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Snoz Lombardo schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:29:
[...]

Kijk, dat veranderd alles inderdaad. Ik heb puur zitten focussen op PCI-e 2.0.
Zijn er dan eigenlijk wel zaken waarop ik moet letten i.v.m. compatibility met m'n huidige mobo/systeem? Stroomverbruik waarschijnlijk, maar verder?
Zou gewoon moeten lukken, nieuwe kaarten verbuiken zelfs veel minder energie.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Je kunt ook al voor een 2e hands 5770 kijken, die kost waarschijnlijk niet eens veel meer dan waar je de 4890 voor kwijt kunt.
Beiden zijn ongeveer even snel, maar de 5770 ondersteunt dx11.