HDD versnellen met Cache SSD (Intel SRT)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-05 20:34
Goeiedag Tweakers,

Aangezien het over het 'versnellen van de HDD' gaat toch maar in het forum Overclocking & Tweaking geplaatst.
Ik hoop dat het hier goed staat.

Naar aanleiding van dit topic heb ik mijn build samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Asus Z87-PRO€ 168,90€ 168,90
1Palit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB€ 349,90€ 349,90
2Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 148,-€ 296,-
1Western Digital Blue WD10EALX, 1TB€ 61,95€ 61,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1LG 27EA83R-D Zwart€ 540,-€ 540,-
1Thermalright True Spirit 140€ 37,50€ 37,50
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Azerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech Wireless Gaming Mouse G700€ 68,70€ 68,70
1Kingston KHX21C11T3K2/16X€ 127,-€ 127,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,60€ 16,60
1be quiet! Straight Power E9 580W CM€ 94,91€ 94,91
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.290,26

We zien dus 3 harde schijven en 1 SSD. De 2 harde schijven van 4TB worden gebruikt voor opslag van muziek, films, documenten,... en moeten dus niet supersnel zijn.

Op de andere harde schijf zullen er een aantal programma's staan. Zou leuk zijn moesten die snel opstarten. Iemand zei dat je door het cachen van je HDD met behulp van een SSD de hele boel een stuk sneller zou kunnen laten verlopen. Dit zou mogelijk zijn met Intel SRT (Smart Response Technology).

Om van deze technologie gebruik te maken zou ik dan nog een extra SSD in mijn systeem zetten.

Mijn vragen:
- Welke SSD is hiervoor geschikt?
- Hoe moet ik Intel SRT configureren? Stap voor stap tutorial zou leuk zijn. B)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:12

Audione0

Strijdt der titanen

Google misschien?

Check deze :O : http://lmgtfy.com/?q=hoe+moet+ik+Intel+SRT+configureren

Neem Het algemeen beleid maar even door.

[ Voor 129% gewijzigd door Rone op 03-09-2013 19:48 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Had ik natuurlijk ook al gedaan. Zou graag wat reacties krijgen van Tweakers die dit ook toepassen.

Dan blijft de vraag open staan: Welke SSD is hier het beste voor. Wederom graag reacties van tweakers die hier ook gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:17
Ik gebruik ssd caching en ben behoorlijk tevreden.

Simpel gezegd:
  1. Zet het aan in je bios
  2. Installeer windows op een normale manier
  3. Installeer .net 4.0 (meen ik)
  4. Installeer Intel SRT en reboot
  5. Nu kan je via de intel software (onder het tabblad optimize meen ik) een caching ssd en een te accelereren schijf acceleren.
Ik ben even niet thuis anders kon ik een screenshot maken voor je maar als je eenmaal daar ben spreekt het voor zich.

Als ik het mij goed herinner moet je de 2 schijven wel op de intel controller hangen.

Let er ook op dat je niet meteen iets merkt, het cachen moet even op gang komen, het systeem moet doorkrijgen wat je het meest gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Gman op 02-09-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Zo'n antwoord wou ik krijgen! Bedankt!
Welke SSD gebruik je hiervoor?
Ik heb momenteel de Samsung 840 EVO 120GB hiervoor geselecteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Ik heb een Crucial M4 64gig
64 schijnt echt meer dan genoeg te zijn voor caching, zoek er maar eens op.

Er zijn ook speciale SSD uitvoeringen te koop voor caching, zoals deze:
pricewatch: Corsair Accelerator Cache 30GB
of deze:
pricewatch: Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB

Hier een screenshot van mijn setup:
Afbeeldingslocatie: http://opendir.gpics.nl/forum/tnet/intel_srt.png

Ik heb voor Enhanced mode gekozen dit keer omdat ik recent een windows crash heb gehad, corrupte harddisk. Sata kabel was stuk wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest, maar ik ben nu even wat voorzichtiger en kan meteen zien of dit ook lekker snel werkt. Ik heb deze installatie nog geen week zo draaien dus ik kan nog weinig zeggen. Windows is wel erg snel opgestart.

Je kan 'm ook op maximize zetten, dat is sneller maar grotere kans op corruptie.

Succes ermee.

[ Voor 12% gewijzigd door Gman op 02-09-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Gman schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:07:

Er zijn ook speciale SSD uitvoeringen te koop voor caching, zoals deze:
pricewatch: Corsair Accelerator Cache 30GB
of deze:
pricewatch: Sandisk ReadyCache Solid State Drive 32GB

Hier een screenshot van mijn setup:
[afbeelding]

Ik heb voor Enhanced mode gekozen dit keer omdat ik recent een windows crash heb gehad, corrupte harddisk. Sata kabel was stuk wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest, maar ik ben nu even wat voorzichtiger en kan meteen zien of dit ook lekker snel werkt. Ik heb deze installatie nog geen week zo draaien dus ik kan nog weinig zeggen. Windows is wel erg snel opgestart.

Je kan 'm ook op maximize zetten, dat is sneller maar grotere kans op corruptie.

Succes ermee.
Die speciale caching SSD's werken met speciale software, dus niet met Intel SRT voor caching denk ik.
nieuws: Sandisk introduceert ReadyCache-ssd.
http://www.corsair.com/en...id-state-cache-drive.html

Kan je ook niet gewoon bijvoorbeeld 60GB selecteren voor cache en de overige 60GB gebruiken voor bestanden? Het is niet de bedoeling dat ik zal booten van de harde schijf die door de SSD wordt gecached, maar wel zal booten vanaf een aparte SSD (dus niet van de SSD die zal gebruikt worden om te cachen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:41
Gman schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:07:
...
Succes ermee.
Volgens anandtech was ten tijde van de introductie de max vanuit Intel gesteld op 64GB, inderdaad vanwege beperkte efficiëntie bij meer. Al zou je daaraan kunnen twijfelen omdat Apple ook 128GB drives gebruikt voor de fusion setups. Wat ongeveer hetzelfde is.

Hier het artikel van Anandtech:
http://www.anandtech.com/...logy-ssd-caching-review/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
analogworm schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:29:
[...]

Volgens anandtech was ten tijde van de introductie de max vanuit Intel gesteld op 64GB, inderdaad vanwege beperkte efficiëntie bij meer. Al zou je daaraan kunnen twijfelen omdat Apple ook 128GB drives gebruikt voor de fusion setups. Wat ongeveer hetzelfde is.

Hier het artikel van Anandtech:
http://www.anandtech.com/...logy-ssd-caching-review/2
Interessant artikel. Ik zal gewoon 64GB gebruiken als cache. Dan heb ik nog +/- 50GB over die ik kan gebruiken voor tijdelijke files van projecten.

Bedankt, ik ben geholpen! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 20:43

job

Waarom niet windows plus je software op de ssd zetten.
Als je de samsung 840 EVO pakt kan je ook nog gebruik maken van RAPID, sneller ga je het niet krijgen.
http://techreport.com/rev...n-the-samsung-840-evo-ssd

De ssd als cache gebruiken zou ik alleen doen met een kleine SSD. Met de huidige prijzen zou ik een 128/256MB SSD kopen waar je gewoon je hele OS plus software op kan zetten, heb je ook nog ruimte over voor over provisioning.

[ Voor 54% gewijzigd door job op 02-09-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Eigenlijk wel eens met Job, ik heb caching gekozen omdat ik geen grote SSD kon betalen, maar met de huidige prijzen kan je best native draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
job schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:49:
Waarom niet windows plus je software op de ssd zetten.
Als je de samsung 840 EVO pakt kan je ook nog gebruik maken van RAPID, sneller ga je het niet krijgen.
http://techreport.com/rev...n-the-samsung-840-evo-ssd

De ssd als cache gebruiken zou ik alleen doen met een kleine SSD. Met de huidige prijzen zou ik een 128/256MB SSD kopen waar je gewoon je hele OS plus software op kan zetten, heb je ook nog ruimte over voor over provisioning.
Ik heb een 250GB SSD voorzien in mijn systeem (ook een EVO). Natuurlijk komt daar het OS en de belangrijkste programma's op. Op die SSD kan ik dan RAPID toepassen.
De 120GB SSD kan ik dan gebruiken voor cache van de 1TB schijf waar er enkele minder belangrijke programma's op staan. De overschot die ik dan heb van die schijf gebruik ik voor temp files voor bepaalde projecten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Dan zou je toch ook een partitie van zeg 32GB als SRT cache kunnen gebruiken van de Evo? Bespaart je weer aanschaf van een extra ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
analogworm schreef op maandag 02 september 2013 @ 19:17:
Dan zou je toch ook een partitie van zeg 32GB als SRT cache kunnen gebruiken van de Evo? Bespaart je weer aanschaf van een extra ssd.
Klopt. Ik bekijk het allemaal nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 20:43

job

CedricD schreef op maandag 02 september 2013 @ 19:09:
Ik heb een 250GB SSD voorzien in mijn systeem (ook een EVO). Natuurlijk komt daar het OS en de belangrijkste programma's op. Op die SSD kan ik dan RAPID toepassen.
De 120GB SSD kan ik dan gebruiken voor cache van de 1TB schijf waar er enkele minder belangrijke programma's op staan. De overschot die ik dan heb van die schijf gebruik ik voor temp files voor bepaalde projecten. :)
Ah, duidelijk.
Mijn vraag echter waarom je de minder belangrijke programma's op je HD wilt hebben staan? Is 256GB niet genoeg om alle software op te zetten?
Mocht je die 120GB SSD nog hebben liggen dan kan je het inderdaad gewoon doen. :)

Alternatief is ipv een 256GB de 512GB variant aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Zal nipt zijn vrees ik :).
Ik bekijk het nog eens.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Nipt is nooit zo prettig.. Het vervelende van SSD's is naarmate ze voller raken ze slechtere performance gaan halen. Ze hebben allemaal wel pak em beet 7%-15% extra ruimte, maar het schijnt toch beter te zijn om SSD's max 75% vol te laten lopen.

Overigens lijkt het mij een prima oplossing om inderdaad de meest gebruikte belangrijke programma's op de 256GB SSD te zetten, en de minder belangrijke + temps op de 1TB icm SRT Cache partitie van de 256GB.. Dan gaan automagisch de meest gebruikte bestanden van de minder belangrijke meuk ook op de SSD.

Bijvraagje, zou de cache techniek icm Ram van de EVO dan ook delen van de SRT Cache partitie cachen in het ram? soort van dubbel cache?

[ Voor 37% gewijzigd door analogworm op 02-09-2013 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Aangezien dit toch meer raakvlak heeft met Opslagtechnologie verplaats ik hem daar even naartoe.

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

analogworm schreef op maandag 02 september 2013 @ 21:30:
[...]

Bijvraagje, zou de cache techniek icm Ram van de EVO dan ook delen van de SRT Cache partitie cachen in het ram? soort van dubbel cache?
Volgens mij is die ssd toebedeeld voor intel cache alleen voor dat doeleind te gebruiken ,dus ik vraag me af of de magician de ssd herkend als evo .
Overgens ben ik wel te spreken over dit SRT cache gebeuren , ontlast je hd van random writes dus een stuk stiller . Snelheid in real life is ook erg goed , alle gebruikte windows onderdelen staan gewoon op die ssd waardoor het net een ssd is inplaats van hybride :)
Pagina: 1