[Windows 7] Erg veel BSOD's, vooral dxgmms1.sys

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:45
Beste Tweakers,

Helaas heb ik om een of andere reden altijd wel af en toe een blue screen gehad, de laatste tijd wordt het echter wel heel erg. Het werd niet ongewoon 2-3 (soms zelfs meer) blauwe schermen per dag te zien met verschillende (op het oog willekeurige) meldingen. Een aantal hiervan waren;

- Page fault in nonpaged area
- Bad pool caller
- Bad pool header
- System service exception
- atikmdag.sys
- dxgmms1.sys

Nu zat mijn PC propvol met software, drivers van randapparatuur etc. dat ik enigszins het overzicht ben kwijtgeraakt, daarnaast waren er andere factoren waardoor ik vermoedde dat het systeem instabiel werd.

Onlangs is echter 1 van mijn (Raid 0) schijven waar Windows op stond overleden en ben ik gaan upgraden naar een SSD (840 EVO). Dit is enkele dagen geleden gebeurt en ik draai nu dus een 2-3 dagen oude installatie van Windows 7. Volledig geupdate, verder alleen drivers, wat kleine software en een game (League of Legends) geinstalleerd. Nog een erg kale omgeving dus.

Ik hoopte hierbij van de blue screens af te zijn, maar helaas.. Zowel gisteren als vandaag heb ik er tijdens het gamen al vier gehad, dus de teller staat nu op 8 BSOD's in twee dagen. Waarschijnlijk komen er vandaag nog wel een paar bij.. De enige BSOD die ik nu krijg is van dxgmms1.sys. Mensen die vaker met blue screens te maken hebben zullen wellicht weten dat dit een hele vervelende is die niet met een kant en klare oplossing te verhelpen is, maar aangezien ik geen raad meer weet vraag ik hier om jullie hulp.

Natuurlijk heb ik in de loop der tijd al veel gegoogled, dingen getest et cetera. Ik zal hieronder even toelichten wat ik allemaal al ondernomen heb;

- Geheugen
Ik draai 8GB (4x2GB) geheugen (zie specs onderaan deze post). Omdat ik later twee reepjes tweedehands heb bijgekocht heb ik deze er een tijd uit gehad en dus met 2 reepjes gedraaid, wat geen verschil maakte. Daarnaast heb ik uiteraard memtest gedraaid voor zo'n 12-13 uur en 7-8 passes, waar geen errors naar voren kwamen. Het geheugen, wat CL9 is, staat niet op de lijst van compatible geheugen van mijn moederbordfabrikant. Geheugen uit dezelfde serie met CL7 echter wel. Verder voldoet mijn geheugen wel aan de specificaties (snelheid, voltage) dus ik neem aan dat hier het probleem niet zit.

- Videokaarten
Aangezien ik initieel Crossfire draaide (2xHD5770, zie specs onderaan), en de BSOD DirectX gerelateerd is, dacht ik uiteindelijk dat dit de oorzaak zou moeten zijn.. Ik heb weleens vaker over instabiliteitsproblemen met Crossfire-opstellingen gelezen. Andere mogelijkheid was simpelweg dat er 1 kaart aan het doodgaan was. Aangezien 90-95% van mijn BSOD's tijdens het gamen gebeurt leek me dit geen verkeerde mogelijkheid. Echter; nadat ik er 1 videokaart uit getrokken had bleven de blue screens nog steeds komen. Ook na ze omgewisseld te hebben hield het niet op en het lijkt me echt heel sterk dat ze beiden stuk zijn, aangezien ik ze nooit overgeclocked heb en er verder nooit rare dingen mee gedaan zijn. Een driver issue kan het ook niet zijn, aangezien ik altijd de laatste drivers draai, en ook nu ik een nieuwe Windows 7 installatie op een nieuw gekochte drive heb blijven ze maar komen. Wel een opmerking; ik draai nu standaard maar één videokaart, zodra ik de tweede erbij prik lijkt de blue screen ineens nog vaker voor te komen.

Via Google heb ik nog enkele andere tips gelezen; vuil bij de pootjes van de CPU (geen idee hoe, maargoed), andere output-poort van GPU gebruiken, andere 6-pin etc. Dit zijn echter allemaal dingen die me geen oorzaak lijken. CPU is bij aankoop schoon uit het doosje gehaald en direct het mobo in gegaan, aangezien ik twee videokaarten heb gebruikt op verschillende out-poorten is dit ook geen oorzaak. Andere 6 pin lijkt me ook sterk, heb bij beide videokaarten verschillende gebruikt. Heb een tijdje gedacht dat het wellicht een temperatuurprobleem zou zijn, maar de laatste keer dat ik daar naar gekeken heb was alles OK.

Nu ben ik volgens mij wel door alles heen wat ik geprobeerd, of waaraan ik gedacht heb.. En ik heb geen idee wat ik verder kan doen. Dus mijn laatste hoop op dit moment is advies van een expert op Tweakers, want ik weet het allemaal echt niet meer.. :N

Specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MSI 870A-G54€ 78,-€ 78,-
1Club3D HD5770 (CGAX-57724I)€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST3500418AS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 57,-€ 57,-
1GeIL GV34GB1333C9DC€ 0,-€ 0,-
1OCZ StealthXStream 500W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 85,49€ 85,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 220,49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 12:05

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Als ik het goed begrijp is het voornamelijk bij het gamen. Hoe hoog stijgt de temperatuur van CPU, GPU en chipset.

Ik had een soord gelijk probleem nadat ik een Scynte koeler geplaatst had, bleek de chipset geen airflow meer te krijgen dus 40x40 fan op de koeler van de chipset geplakt en toe was het over.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
Net even een potje gedaan, maar zoals ik al verwachtte ziet het er nog steeds OK uit. Max temp van GPU en CPU waren respectievelijk 60 en 52 graden. HWMonitor laat twee temperaturen van het moederbord zien die max 46 en 38 graden waren. Tijdje geleden liet ik ook altijd GPU-Z een log bijhouden tijdens het gamen, maar ook op momenten van crashes zijn de temperaturen niet hoog geweest dus ik denk dat dit aardig uit te sluiten is als oorzaak van de instabiliteit die ik ervaar.

Heb sinds de start van dit topic weer ongeveer 2 a 3 blauwe schermen gehad. Wel eentje met een nieuwe melding die echter te kort in beeld was om helemaal te lezen, dus zal z.s.m. even de dumpfile openen en te kijken wat het deze keer was.

Edit: Laatste BSOD was dxgkrnl.sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
Bumpje, heb ondertussen weer zeker drie maal een dxgmms1.sys BSOD en éénmaal Stop 0x000000001E gehad, ik meen allemaal tijdens het gamen. Hoop dat iemand die dit leest mij de gouden tip kan geven..

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Klinkt mij eerlijk gezegt als een moederbord defect.

Geheugen - check
Os - check
Drivers - check
Videokaarten - check
CPU - niet te checken
SSD - kwam pas na de klachten er al ware - dus check

Dan blijft over chipset , koeling daarvan is o.k

Instabiel systeem, componenten en os is ok, dus dan gaat het in de basis fout. 2 videokaarten op een Mobo, wellicht te zwaar geweest icm de hitte die die dingen ge produceert hebben - haarscheurtjes in het moederbord ?

Schiet me wel net iets te binnen, hoe zit het met je voeding? Aangezien het erger word met 2 videokaarten (meer vermogen nodig uit voeding)

Zou je nog kunnen proberen.

• Arch-IT-ect
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-06 11:03

Arch-IT-ect

.nutter

Heel in het begin van mijn oud systeem heb ik ook iets dergelijks gehad. Dit kwam doordat m'n PSU te licht was. Misschien gebruik maken van een tweede psu om te testen?

If freedom is short of weapons, we will compensate it with willpower

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:11
Paar pogingen mijnerzijds:

1] heb je directx eens geprobeerd opnieuw te installeren? Heb je service pack1 geinstalleerd?

2] Ik heb je systeem voor zover het lukte ingevuld op http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

dit kwam eruit: "Minimum PSU Wattage: 421 W
Recommended 471 W"
Het lijkt er dus op dat je voeding afdoende is qua vermogen, zij het niet zo ruim bemeten.

3] Wat ik me wel afvraag is: je zegt tijdens 'het gamen'. Is dat spel niet toevallig een wat brak geprogrammeerd spel, of toevallig een bekend probleem met jouw GPU/OS? Heb je het met andere spellen ook? Sacred2 crasht bij mij nogal vaak, maar dat heeft niet zoveel met mijn pc te maken. (edit; ok het is LoL, overheen gelezen)

4] Memory is inderdaad waar je gauw aan denkt bij BSOD zonder hoge temps, maar je hebt geen problemen in een memtest en dat is vreemd. Wel zeg je: " Omdat ik later twee reepjes tweedehands heb bijgekocht heb ik deze er een tijd uit gehad en dus met 2 reepjes gedraaid, wat geen verschil maakte.". Daarmee heb je aangetoond dat het probleem 'm niet zit in de tweedehands reepjes. Maar haal nu eens je 'eigen' reepjes eruit, en game eens met die tweedehands-reepjes alleen? Die stap heb je overgeslagen.

Edit: oh, en Dota2 is veel leuker en nu ook gratis te spelen ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Znorkus op 05-09-2013 11:59 ]

• huntedjohan
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 08:35
ik zou het eerst aan je voeding denken. je geef zelf aan dat je het gevoel heb dat het met 2 kaarten vaker voorkomt als met 1 kaart. beide kaarten afzonderlijk geven geen problemen, dus we mogen aannemen dat beide kaarten goed zijn.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/q3c163-6.png[/img]

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:11
Nou hij zegt dat het wat minder vaak voorkomt, maar nog steeds blue screens. LoL staat daar niet om bekend.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hmm ik had ook vaak blauwe schermen met mijn hd5870. Die ging rma voor een HD5870 V2 maar het gamen ging altijd met horten en stoten (soms BSOD's en soms ook een tijd niet)

Uiteindelijk de settings niet al te hoog gezet in games en ondertussen ook al geupgrade van W7 naar W8. Maar toen ook niet wel eens de bekende ':(' schermen.

Laatst ben ik bezig geweest met overclocken en heb o.a. mijn fans op 100% later draaien(BIOS). Daarnaast heb ik via Speedfan e.a. in gesteld om alle fans (en GPU) te regelen.

Zodra mijn kaart boven de 70 graden kwam ging de gpu-fan koelen totdat hij daar weer onder zat. Zo bleek mijn kaart dus vaker bijgekoeld te moeten worden dan voorheen.

Ik vermoed dat de crashes komen door de (te) hoge temperatuur van je kaarten. Probeer met Speedfan e.a in te stellen zodanig dat ze op tijd gaan koelen.

Inmiddels heb ik de kaart vervangen door een stillere Nvidia want die AMD was op bepaalde momenten aan het stofzuigen. Nogmaals sinds het beter koelen 0,0 BSOD's gehad.

(Na het RMA-en van de HD5870 bleek dat ze hem hadden getest en geen enkel probleem konden constateren.)

[ Voor 5% gewijzigd door Frostbite op 05-09-2013 15:26 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Recrush
Dank voor de reacties!

Heb zelf ook aan de voeding gedacht, heb meerdere calculators ingevuld en kwam altijd uit dat mijn voeding zou moeten voldoen. Ik zou erg graag een betere/sterkere voeding willen testen, alleen is dit de sterkste in huis en ken ik niemand waar ik er eentje van zou kunnen lenen.

@Znorkus, PC is vers geïnstalleerd dus alle software/drivers/updates zijn in orde. Draai ook idd Service Pack 1. Voorheen speelde ik ook veel MW3 en BF3, waar ik ook tientallen bluescreens mee heb gehad. Drie op een avond was niet ongewoon op sommige momenten. Geloof dat ik inderdaad niet alleen de nieuwere geheugenreepjes heb getest, dus dat zou ik nog kunnen doen al heb ik er geen hoge verwachtingen van.

@Scorpion, hierboven ergens staan mijn temperaturen al die toch prima te noemen zijn. Heb in het verleden ook wel eens gegamed met alle fans op 100% zonder resultaat.

@W.Zijlstra, is het echt plausibel dat er haartscheurtjes in het moederbord komen door de warmte? Mijn systeem is in het verleden wel warmer geweest dan dat het nu is, maar zelfs dan was het nog binnen het acceptabele.

Ik denk dat we inmiddels wel voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat het moederbord niet 100% is, of dat de voeding te zwak is. Jammer alleen dat ik ze allebei op het moment niet zo 1,2,3 kan testen..

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-07 17:22
Recrush schreef op donderdag 05 september 2013 @ 15:50:
@W.Zijlstra, is het echt plausibel dat er haartscheurtjes in het moederbord komen door de warmte? Mijn systeem is in het verleden wel warmer geweest dan dat het nu is, maar zelfs dan was het nog binnen het acceptabele.

Ik denk dat we inmiddels wel voorzichtig de conclusie kunnen trekken dat het moederbord niet 100% is, of dat de voeding te zwak is. Jammer alleen dat ik ze allebei op het moment niet zo 1,2,3 kan testen..
Met twee flinke videokaarten in je systeem kan dat zeker gebeuren. Vooral omdat het aan je moederbord 'hangt' , stel je moederbord heeft bij een van de contactpunten niet 100% vastgezeten, en het moederbord is daardoor wat gebogen, heb je al snel kans op haarscheurtjes. Achteraf zul je het niet makkelijk uitvinden waardoor zoiets precies gekomen is. Het kan net zo goed stof zijn, of een kat, of een energiepiekje of [vul hier in].

Ik denk dat je conclusie daarom ook juist is. Je zou op dit punt kunnen overwegen om eens bij een pc-boer langs te gaan. wellicht dat zij wat voor je kunnen testen zonder dat het volledig in de papieren loopt. Misschien kun je ook op v&a, een 'gevraagd' advertentie maken of er iemand in jou buurt je wil helpen testen met een voeding voor een kratje bier.

Nog even een tip - mocht je naar de pc-boer op de hoek gaan, zeg er dan even met klem bij dat ze boel niet zo maar gaan vervangen. Anders heb je een rekening van honderden euro's met de mededeling 'we hebben de computer gerepareerd'.. met een volledig nieuw verouderd moederbord. dat wil je niet :)
Pagina: 1