Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Topicstarter
Van mijn huisbaas hebben wij (vriendin en ik) op 16 mei een brief ontvangen. Dit gaat over de verrekening van de service- en stookkosten over 2011 - 2012. Ik zal de inhoud hier even overtypen:
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij zenden wij u de afrekeningen service- en stookkosten 2011-2012 van de <straatnaam> te Arnhem.

Afrekening 2011
Totaal verbruik: €X
Betaald voorschot: €X
Te betalen afrekening: €X

Afrekening 2011
Totaal verbruik: €X
Betaald voorschot: €X
Te betalen afrekening: €X

Totaal door u te ontvangen: €X

Binnenkort wordt bovenstaande bedrag aan u overgemaakt.
Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

<handtekening>
<naam>

Bijlagen: afrekening verwarmingskosten en recapitulatie service kosten
In de bijlagen staat van maand tot maand vermeld hoeveel stroom, water en gas er verbruikt is over 2011 en 2012.

Nu is deze brief ons in mei toegezonden en is het bedrag wat wij tegoed hebben (flink bedrag voor 2 studenten) nog niet overgemaakt. Door de drukte van die periode ook niet echt achteraan gezeten. Misschien een niet zo slimme zet maar onderhand mag het dan toch wel een keer tijd worden. Daarop heb ik de verhuurder gebeld op 13-08-2013. Daar werd toegezegd het uit te gaan zoeken en zouden zij contact met mij of mijn vriendin opnemen. Ik heb tot op vandaag nog niets van hun gehoord.

Nu wil ik ze morgen (maandag 2 sep) weer bellen om eens te gaan vragen hoe het er mee staat. Ik wil ze daarbij iets meer onder druk gaan zetten omdat het onderhand wel eens tijd wordt dat er iets gaat gebeuren. Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Alvast bedankt voor de tips!

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Gewoon met regelmaat blijven bellen. Dan ben je een beetje lastig en kom je meer bovenop de stapel. Probeer ook uit te vinden op welke termijn er betaald wordt. 1 a 2 dagen daarna is je volgende contactmoment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Collega van mij zei dat het ook mogelijk is een incasso naar hun te sturen. Daarvoor wel eerst nog een keer bellen, een aangetekende brief sturen en daarna zou dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het een kleine particuliere verhuurder is, inderdaad gewoon eerst even uitpraten. Is het een woningbouwvereniging, dan kan je het ook anders aanpakken.

De wettelijke rente is per 1 Juli 8,5%. Je kan ze even een bericht sturen waar ze waarschijnlijk wakker van worden:

Beste,

Ik bericht u in navolging van uw bericht d.d 16 Mei 2013, waarin wordt aangezegd een bedrag, grootte € xxx binnenkort over te maken. Het bedrag, waarvan verwacht mocht worden dit binnen 30 dagen te ontvangen, is tot op heden niet ontvangen.

U wordt dan ook vriendelijk verzocht het bedrag € zzz (totaal) binnen 14 dagen na dagtekening op rekening ####### over te schrijven.

€ zzz is berekend uit verschuldigd bedrag € xxx, vermeerderd met wettelijke rente (8,5% op jaarbasis) over de periode 16 Juni - 1 September, € yyy (vul in 1,77% van verschuldigd bedrag).

Met vriendelijke groet,
Ultimation's Ultimatum

Op consumententransacties is eigenlijk slechts 3% van toepassing, maar je kan het proberen met 8,5% die tussen ondernemingen geldt. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou inderdaad gewoon nog een keer bellen, maar ook sowieso een brief/mail/fax schrijven zodat het schriftelijk vast staat dat je contact gezocht heb, al is het alleen maar een bevestiging van wat je telefonisch besproken hebt. Afhankelijk van het type verhuurder inderdaad wat zakelijker zoals Floppus voorstelt.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 02-09-2013 11:48 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Inmiddels een update. Vorige week en vandaag weer gebeld. Wat meer onder druk gezet door te vermelden dat wij ons niet serieus genomen voelen door het bedrijf en dat wij inmiddels een half jaar op het geld zitten te wachten. Daarnaast gemeld (3x) dat wij, wanneer wij niets van hun horen wij 'verdere stappen' gaan ondernemen.

Een andere leuke update is dat zij de berekening opnieuw gaan uitvoeren omdat ze het vermoeden hebben dat zij deze verkeerd gedaan hebben. Persoonlijk vind ik dat daar een luchtje aanzit, ik weet alleen niet precies hoe ik hun hierin kan controleren. Iemand hier een tip voor? In de bijlage van de vorige brief zit een afrekening van de verwarming over 2011 en 2012. Hoe kan ik overige gas en water controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Eigenlijk is er dus helemaal geen update, behalve het feit dat ze het nog een keer gaan narekenen. ;)

Hebben ze ten minste wel een toezegging gedaan wanneer het geregeld is? Als ze dat nu nog niet gedaan hebben zou ik toch een brief met de strekking van Floppus zijn voorbeeld versturen. Ik heb namelijk niet het idee dat ze je echt serieus nemen.

Als het goed is weet je de meterstanden van je gas/water aansluiting, en de tarieven zouden door de verhuurder verstrekt moeten worden. Dan kan je gewoon uitrekenen wat de kosten zijn. Als je rechtsbijstand hebt zou ik eens kijken of je die niet een brief kunt laten sturen, dan zit er toch wat meer druk achter.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Bedankt voor de tip! Ze hebben telefonisch toegezegd ons binnen/over 2 weken te bellen met de resultaten van de herberekening. Ik beschik inderdaad over een bijlagen waarin alles verrekend is. Ik moet hier nog met wat meer detail naar kijken. Een eerste blik gaf de indruk dat het allemaal klopte.

Misschien moet ik nog wat meer achtergrond informatie geven over de woning en de regeling:
Ik woon in een 'appartementen' complex van 6 woningen met daaronder een winkel. Verwarmingskosten kunnen per woning berekend worden. Elke verwarming is voorzien van een kastje waarop de afgegeven warmte wordt gemeten. Wanneer ik de metingen van NUON bekijk worden deze verdeeld middels een verdeelsleutel op basis van vierkante meters die de huurder heeft. Voor Loco Census en Vitens zie ik dat deze kosten evenredig verdeeld worden over de huurders.

Nu kwamen mijn onderburen met het verhaal dat de kastjes op de verwarmingen niet klopte. Zo hadden zij een kastje achter een hitte afgevend apparaat. Het vermoeden is ook dat deze meter dus ook de afgegeven warmte van dit apparaat heeft meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Ultimation schreef op maandag 09 september 2013 @ 14:22:
Bedankt voor de tip! Ze hebben telefonisch toegezegd ons binnen/over 2 weken te bellen met de resultaten van de herberekening. Ik beschik inderdaad over een bijlagen waarin alles verrekend is. Ik moet hier nog met wat meer detail naar kijken. Een eerste blik gaf de indruk dat het allemaal klopte.

Misschien moet ik nog wat meer achtergrond informatie geven over de woning en de regeling:
Ik woon in een 'appartementen' complex van 6 woningen met daaronder een winkel. Verwarmingskosten kunnen per woning berekend worden. Elke verwarming is voorzien van een kastje waarop de afgegeven warmte wordt gemeten. Wanneer ik de metingen van NUON bekijk worden deze verdeeld middels een verdeelsleutel op basis van vierkante meters die de huurder heeft. Voor Loco Census en Vitens zie ik dat deze kosten evenredig verdeeld worden over de huurders.

Nu kwamen mijn onderburen met het verhaal dat de kastjes op de verwarmingen niet klopte. Zo hadden zij een kastje achter een hitte afgevend apparaat. Het vermoeden is ook dat deze meter dus ook de afgegeven warmte van dit apparaat heeft meegenomen.
Bij radiatoren zit je al snel aan temperaturen > 60 graden.
Dat hitte-afgevend apparaat gaat echt goed zijn best moeten doen om boven de stralingswarmte van de radiator uit te komen.

Het is niet 100% accuraat, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Topicstarter
Een update!

We hebben inderdaad niets van het bedrijf gehoord. In de tussentijd zijn we bij het Juridisch Loket in Arnhem langs geweest en hebben daar gevraagd hoe wij dit het beste kunnen aanpakken. Hierop hebben zij ons uitgelegd dat niet betalen of het inhouden van geld niet de beste oplossing is als je een goede relatie met de huurder wilt houden. Zij adviseerden ons om de Huurcommissie in te schakelen. Omdat wij hun een beetje wilde alarmeren hebben wij vandaag wederom eens gebeld en gezegd dat we niets hebben gehoord of geld hebben ontvangen en daarop 'verdere stappen' zijn gaan ondernemen. We vermelde dat wij de Huurcommissie gingen inschakelen en de paniek was ineens hoorbaar. Daarop smeekten ze bijna om nog 1 week die wij ze gegeven hebben. De brieven voor de Huurcommissie en het bedrijf zelf (samenloop + uitleg wat wij gaan doen) liggen al klaar dus die kunnen zo op de post wanneer wij volgende week nog niets hebben gehoord.

Pagina: 1